Daniel David, despre examenul dublu de admitere la liceu: Eu nu sunt atât de împotriva acestui lucru. Ar trebui să fie mai întâi Evaluarea Națională și apoi acea testare, ca o a doua șansă pentru copiii cu performanță slabă

[jp_post_view]
Daniel David / Foto: captură Euronews
Examenul de admitere la liceu pentru absolvenții de clasa a VIII-a, care ar urma să fie susținut pentru prima dată în anul 2027 la liceele care doresc să-l organizeze pentru 50% din locuri, „este o practică pe care nu am introdus-o ca urmare a unor practici internaționale, ci pentru că există o discrepanță foarte mare între școlile pe care le avem”, susține noul ministru al Educației și Cercetării (MEC), Daniel David, potrivit Euronews.

Într-o emisiune la Euronews, întrebat de jurnalista Ioana Nicolescu dacă va păstra examenul de admitere la liceu din legea educației 198/2023 „Deca-Iohannis”, David a spus că această evaluare, care ar urma să fie susținută de elevi la liceele care decid să o organizeze, nu este luată în urma analizei unor modele internaționale. Ministrul Educației consideră că mai degrabă este o formă de suplinire a faptului că nu autoritățile din educație nu au găsit o formă de evaluare corectă a elevilor, care de altfel provin din școli de niveluri diferite din țară.

„Eu nu sunt atât de împotriva acestui lucru, dacă ne gândim la un copil obișnuit care susține Evaluarea Națională, are o zi proastă și obține note foarte mici, deși este foarte bun la matematică, chimie, fizică. Pur și simplu, a avut niște momente proaste la testare. Dacă organizăm acel concurs la liceele unde el excelează, pe profilul real și așa mai departe, sunt de acord”, a spus noul ministru al Educației, înainte rector al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

„Așa i se oferă o a doua șansă. O văd ca pe o a doua șansă. Consider că ar trebui să fie mai întâi Evaluarea Națională și apoi acea testare, nu invers. Să le păstrăm, dar să vină după Evaluarea Națională, ca o a doua șansă pentru copiii care au avut o performanță slabă”, a continuat Daniel David.

Declarațiile ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, despre examenul de admitere la liceu, introdus din legea educației 198/2023 „Deca-Iohannis”:
  • „Dacă te uiți la nivel internațional și european, o selecție atât de standardizată, cum facem noi de la clasa a VIII-a la a IX-a, nu prea găsești sau nu găsești în această formulă. Se face prin portofoliu educațional, note din gimnaziu sau ultimul an, diverse combinații. Nu sunt dispus în acest moment să discut despre schimbarea legilor, dar, dacă va fi o reformă pe termen lung, astfel de analize trebuie făcute și unele lucruri amendate. Știu că aceasta este o practică pe care nu am introdus-o ca urmare a unor practici internaționale, ci pentru a standardiza, având în vedere că există o discrepanță foarte mare între școlile pe care le avem. Unii copii vin din școli foarte bune, alții din școli mai slabe. Această modalitate nu corespunde celor mai multe practici internaționale.
  • Eu nu sunt atât de împotriva acestui lucru, dacă ne gândim la un copil obișnuit care susține Evaluarea Națională, are o zi proastă și obține note foarte mici, deși este foarte bun la matematică, chimie, fizică. Pur și simplu, a avut niște momente proaste la testare. Dacă organizăm acel concurs la liceele unde el excelează, pe profilul real și așa mai departe, sunt de acord. Așa i se oferă o a doua șansă. O văd ca pe o a doua șansă. Consider că ar trebui să fie mai întâi Evaluarea Națională și apoi acea testare, nu invers. Să le păstrăm, dar să vină după Evaluarea Națională, ca o a doua șansă pentru copiii care au avut o performanță slabă.
  • Îmi formez grupul de experți, îi întreb care este setul de bune practici europene și, când propunem un model, să ne putem raporta la niște țări în care educația merge bine. Nu trebuie să copiem, ci să adaptăm.
  • Înțeleg discuțiile și suspiciunile legate de faptul că facem selecția dură prin Evaluarea Națională și că aceasta nu corespunde celor mai răspândite practici europene. Putem discuta aceste lucruri.
  • Sunt foarte multe variante: unii folosesc doar portofoliul, alții iau în considerare notele din gimnaziu, dar cele mai multe variante nu implică acea evaluare standardizată.
  • Ești o țară din UE, vrei să faci o reformă majoră în domeniu. Te uiți la cinci modele din întreaga Uniune: țările nordice, țările latine, zona anglo-saxonă, zona germanică – ele au un alt sistem. Aduni aceste modele, le pui în discuție cu oamenii din sistem – profesori, elevi, părinți – și decizi care este cel mai bun pentru noi, apoi îl adaptezi.
  • Cultura și pregătirea mea fac parte dintr-un model american, care nu se aplică prea bine la noi. (…) Eu am preferințe, dar asta nu înseamnă că preferința mea trebuie să se exprime prin ordine de ministru, pentru că nu cred în acest mod de a lucra. Trebuie să avem o practică bazată pe dovezi (evidence-based)”.
Informații de context

Legea învățământului preuniversitar 198/2023 prevede faptul că elevii care au intrat în clasa a V-a în toamna lui 2023 vor fi primii care vor da examen suplimentar de admitere la liceu în vara anului 2027.

Introducerea unui examen suplimentar de admitere la liceu a stârnit controverse în societate. Membrii partidului USR s-au opus acestei măsuri în cadrul dezbaterilor cu reprezentanții Ministerului Educației. USR a cerut ca Ministerul Educației să justifice introducerea acestui examen și alegerea procentului de 50% din locuri pentru care se va susține.

  • Procentul de 50% a fost susținut, în cadrul dezbaterilor, și de Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educației, care propusese inițial, în anul 2023, examen pentru 90% din locuri.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a explicat că examenul nu este obligatoriu nici pentru licee, nici pentru elev. „Copilul dacă s-a dus la Evaluarea Națională a luat o notă mulțumitoare, cu siguranță că nu va mai fi interesat să intre pe locurile scoase la concurs, pentru că va intra fără nicio emoție pe locurile care se repartizează computerizat”, a spus acesta.

Și părinții s-au opus acestui examen, întrucât reprezintă o presiune în plus asupra elevilor și favorizează „industria meditațiilor”.

  • În anul 2022, Iulian Cristache, președinte al Federației părinților, a declarat oficial că este împotriva examenului și a solicitat ca Ministerul să țină cont de recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la nivelul „problematic” la care au ajuns pregătirile particulare în țara noastră.

În plus, nici elevii nu sunt de acord cu introducerea acestui examen. Președinta Asociației Elevilor din Constanța de la acea vreme, Adriana Dudună, a sugerat că, în cazul în care se dovedește că Evaluarea Națională nu este reprezentativă, aceasta ar trebui să fie modificată în loc să se introducă un examen suplimentar.

Inițial, în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor naționale și pentru 90% dintre locuri. Apoi procentul a fost modificat la 80%, scăzând apoi la 60% în forma de proiect a Ligiei Deca și ulterior la 50%.


4 comments
  1. raman uimită ca se acordă burse de merit de l cls 5-8 Dacă ai peste 9.50 media.Sa fim seriosi, cadourile primează cred către profesori ca sa obtina copiii medii mari, goană după note.In anii 90 Nu se dădeau burse elevilor asa usor.Ar trebui să se acorde burse de merit pt olimpici, elevi cu premii speciale in sport, muzica.Sunt pentru examen de admitere la liceu si infiintarea școlilor de meserii.

  2. Pai la noi totul e corupt sau coruptibil.
    Exemplu simplu: se dau burse de la 9.50? Nicio problema. Avem si mai multe medii peste 9.50, desi analfabetismul functional este in crestere.
    Note pe bune? Nu la noi!

  3. Poate pe mandatul ministrului Daniel David se acordă ceva atenție si elevilor performanti ai acestei țări, care au fost batjocoriți și umiliți de Deca, in special câștigătorii concursurilor nationale, care au pierdut bursele și alte drepturi pe motiv de titulatură. Poate înțelege cineva că, de moștenirea acestor copii geniali, profită un intreg popor, că ei sunt cei care vor schimba lumea si vor găsi soluții la problemele actuale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Scandalul plagiatului ministrului Cîmpeanu

Prima reacție a Consiliului Național al Elevilor în scandalul plagiatului ministrului Cîmpeanu vine după demisia acestuia. Elevii cer „o decizie rapidă și responsabilă în numirea unui nou ministru al educației”

„Solicităm din partea prim-ministrului și a Președintelui României să ia o decizie rapidă și responsabilă în numirea unui nou ministru al educației”, face apel, joi seară, Consiliul Național al Elevilor,…
Vezi articolul

Inspectoratul Școlar Gorj anunță că va permite vizualizarea lucrărilor de la olimpiade doar după afișarea notei finale / Procedura ISJ ar putea fi lovită de nulitate pentru că e bazată pe Legea Educației nr. 1/2011 care este abrogată de 2 ani

Inspectoratul Școlar Gorj anunță că va permite de acum înainte vizualizarea lucrărilor de la olimpiade, după afișarea notei finale când nu mai poate fi modificată. În document se precizează că„…
Vezi articolul

Copiii de la grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă „se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare la regimul grădiniței” / După o evaluare a educatorului pot fi înscriși la un serviciu complementar în anul în curs sau reînscriși în anul școlar următor – ROFUIP 2024

Copiii de la grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă „se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare la regimul grădiniței”, potrivit ROFUIP 2024. După o evaluare…
Vezi articolul

BREAKING Titularizare 2025 – subiectele și baremele pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate de MEC / Eseu de 900 de cuvinte despre poeziile lui Marin Sorescu la Limba și literatura română

Subiectele și baremele de la Titularizare 2025 pentru profesorii de discipline de la gimnaziu și liceu au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).…
Vezi articolul

Subiecte Evaluare Națională 2024 – Limba și literatura română: Texte suport din Constantin Chiriţă – „Cireșarii” și din Cella Delavrancea – „Portret”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să caracterizeze un personaj

Subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la proba scrisă de la Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024 au avut două texte suport: primul din Constantin Chiriţă –…
Vezi articolul

Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra

Profesorii vor trebui să obțină minimum 15 credite ECTS prin cursuri de formare continuă, la fiecare 5 ani, începând de la data licențierii în cariera didactică (actuala definitivare în învățământ…
Vezi articolul