Ministrul Daniel David a explicat marți seară pe pagina de Facebook a ministerului, reformele pe care le va aplica în noul său mandat din guvernul Bolojan. „Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă și criticile ticăloase (făcute să ne destabilizeze sistemul sau țara) și pe cele justificate (politic și uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung!”, a spus ministrul.
Ministrul Educației a spus că este „pregătit să fie ministru de sacrificiu” în acest al doilea mandat al său (n. red după cel de doar 6 luni).
Într-o postare pe pagina de Facebook a ministerului, Daniel David a explicat pe scurt principalele reforme ce vor fi făcute în perioada următoare: modificarea burselor în educație, creșterea normei didactice, plata cu ora a profesorilor, concentrări/comasări educaționale:
„Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă și criticile ticăloase (făcute să ne destabilizeze sistemul sau țara) și pe cele justificate (politic și uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu vă invit la același lucru, ci doar sper să fim cât mai mulți parte din soluții, nu din probleme. Nu cred că un om rezonabil nu înțelege rațional că modificările sunt rezonabile în situații de criză (unele erau necesare chiar în situație de normalitate). Pot înțelege însă ca psiholog că, emoțional, nu ai cum să fii mulțumit de măsuri de criză”, a spus David.
Ministrul a motivat de ce vor fi acordate mai puține categorii de burse și a menționat câteva criterii: vor fi doar burse de merit și sociale.
„Dacă implementăm înțelept acest măsuri – să ne amintim că suntem în situație de criză, nu de normalitate socială -, fie și temporar, practic întărim și salvăm aspectele importante, eficientizăm ce nu merge bine și astfel ne dezvoltăm. Între măsuri impuse din afara sistemului (ex. „normă mărită”, „redimensionarea burselor” etc.) și dorințele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am încercat să găsesc un demers rațional și decent, care ne permite să păstrăm oameni și salarii și să creștem pe termen mediu-lung. Altfel, în situații de criză, inevitabil alții ne vor dicta regulile și modificările. Îmi pot asuma angajamentul că orice modificare de acum care nu va mai corespunde în viitor practicilor europene și condițiilor economico-financiare o voi rediscuta și regândi”, a mai spus Daniel David.
Redăm mesajul integral al ministrului Educației
„Dragi oameni ai educației și cercetării,
Acesta este un mesaj mai personal, dar cu angajamente instituționale, la început de mandat.
Așa cum am mai spus, am început primul mandat (decembrie 2024 – iunie 2025) într-o dublă criză, politică și economico-financiară. Fără a intra în detalii, angajamentul meu ca expert/tehnocrat susținut de PNL, pentru primul mandat, a fost marcat de trei angajamente:
(1) să întărim traiectoria euroatlantică a țării – și cred că prin alegerea unui președinte cu acest profil am contribuit la asta;
(2) să asigurăm buna funcționare a sistemului de educație-cercetare, un sistem complex și complicat, și să inițiem doar reformele absolut necesare – cred că lucrurile au funcționat în parametrii normali, iar reformele stringente sunt vizibile (vezi Raportul QX);
(3) să fac un diagnostic al sistemului de educație-cercetare, cu propuneri de soluții și reforme de implementat pe termen mediu-lung – am făcut asta prin Raportul QX.
Unii au spus că am vrut să fac prea mult, alții că am făcut prea puțin. Eu nu pot face ce doresc alții, ci am făcut cât am promis eu, nici mai mult și nici mai puțin!
Sincer și direct spus, fără să mă plâng sau să dramatizez, nu am căutat poziția de ministru, am venit cu un angajament pentru un mandat, lăsând lucruri dragi și importante la Cluj-Napoca, invitat fiind să ajut într-o situație complicată pentru țară. Așadar, la sfârșitul primului mandat îmi doream și eram pregătit să revin la Cluj-Napoca. Acest al doilea mandat a venit tot necăutat, ca o datorie legată de faptul că noua Coaliție a asumat Raportul QX ca reformă majoră în educație-cercetare și, evident, ca autor, probabil că sunt cel mai indicat să-l implementez. Nu în ultimul rând, ca în primul mandat, la invitația premierului și a PNL, m-am simțit obligat să contribui la înfruntarea crizei prin care trece țara și, în plus, am văzut acum și o fereastră de oportunitate rară de normalizare a unor lucruri care trenează de prea mult timp în sistemul nostru de educație-cercetare.
La fel ca în primul mandat, încep al doilea mandat ca expert/tehnocrat susținut de PNL. Nu credeam că poate fi o situație mai complicată decât cea din primul mandat, mai ales că aspectul de instabilitate politică a fost soluționat. Așadar, eram optimist, în timp ce lucram la Programul de Guvernare pentru educație-cercetare (2025 – 2028). Optimismul s-a transformat acum într-un realism îngrijorat, când am văzut deciziile economico-financiare asupra educației-cercetării. Da, țara este în criză, iar dacă nu facem ceea ce este corect, atunci ne vom bloca.
Pun acest al doilea mandat sub două angajamente, și anume „Per Aspera Ad Astra” și „Sapere Aude”, probabil bine sintetizate de formula kantiană „Cerul înstelat deasupra mea și legea morală în mine”! Altfel spus, da, dacă îndrăznim să credem în ceea ce facem cu raționalitate și morală, prin asperitățile crizei de acum, vom ajunge la binele pe care ni-l dorim.
Așadar, pentru educație și cercetare, obiectivele și reformele angajate pentru acest mandat sunt cele din Programul de Guvernare.
În componenta academică (educație-cercetare) acestea se bazează pe Raportul QX. Aspectele operaționale vor fi discutate cu experții în domeniu și cu actorii din ecosistemul de educație-cercetarea. Nu am emoții aici că vom găsi împreună cele mai bune soluții și chiar dacă pe alocuri vor fi dezbateri mai încinse, în final vom avea soluții larg acceptate în sistem, care îl vor moderniza major, spre bine oamenilor din educație-cercetare și al societății în general.
În componenta economico-financiară, deciziile asumate de Coaliție (și grupurile tehnice de lucru) le voi implementa pentru sistemul nostru în următoarele coordonate (prestabilite la modul general în Programul de Guvernare):
(1) Pe termen imediat, mesajul meu este că nu avem oameni de disponibilizat în educație-cercetare – asta înseamnă că nu vom opri contracte de muncă în vigoare și nu vom modifica salarii. Pe termen mediu, în legea salarizării unitare trebuie ca punctul de start în salarizarea în educație sa fie salariul mediu brut pentru debutant, iar pozițiile de CSII/CSI să fie tratate similar cu pozițiile de conf./prof. – acest lucru a fost de altfel deja angajat în timpul grevelor din 2023, a fost prins în diverse norme legale și unele chiar în Programul de Guvernare, președintele vorbind chiar la instalare de „stimularea financiară a personalului didactic”. Pe termen lung, trebuie să țintim atingerea, cel târziu până în 2030, a 1% din PIB pentru cercetare și a 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educație.
Pentru a asigura toate lucrurile menționate anterior – Programul bazat pe Raportul QX și aspectele încurajatoare din componenta economico-financiară a Programului de Guvernare (2025 – 2028) -, trebuie însă să ne asumăm eficientizări paradigmatice dificile ale sistemului nostru. Așa cum am spus, vă asigur că în acest demers mă voi ghida după raționalitate și decența moralei (cu un accent mare pe morala bunului simț). Așadar, intenționez să fac aceste eficientizări economico-financiare doar în contextul a două principii: (1) principiul raționalității (prin raportare la standarde/bune practici europene) și (2) principiul decenței (prin raportare la cât poate suporta țara acum). Iată câteva măsuri, impuse sistemului nostru în condițiile economico-financiare actuale și modalitatea prin care intenționez să le implementez (încă nu sunt definitive ca modalitate de operaționalizare, se află în analiză, discutând în aceste zile cu experți și partenerii de dialog social).
Bursele în educație
Creșterea spectaculoasă din ultimii ani nu poate să fie susținută. Cred că a fost o intenție bună, dar este nesustenabilă! Avem unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, fără să fim una din forțele economice ale lumii sau să avem un impact clar demonstrat pe tot sistemul actual de burse. Dar, mai important, sincer și direct spus, mai ales acum în criză, nu ne mai permitem financiar acest sistem! Spre exemplu, trebuie să înțelegem că cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de RON, adică aproape un sfert din deficitul pentru care întoarcem țara pe dos și peste tot bugetul cercetării-dezvoltării-inovării din țară.
Măsurile raționale și decente pe care le văd sunt următoarele:
Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm și bursele pentru mame minore, în aceeași logică. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiția unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi crește premiile obținute pentru câștigători.
Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la școală, adică în procesul educațional.
Acolo unde legea obligă să ne raportăm la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, în condițiile în care bursele nu se impozitează.
Bursele sociale vor trebui să fie acordate prin instituțiile autorităților locale de asistență socială, după o metodologie inițiată de Ministerul Educației și Cercetării, profesorii și Ministerul Educației și Cercetării trebuind să se ocupe de educație.
În acest fel, definim corect „incluziunea” și „meritul”, fără să le distorsionăm sensurile corecte, iar copiii care au nevoie vor fi protejați prin burse sociale, iar cei care sunt foarte performanți vor fi susținuți atâta cât ne permitem acum. Odată ce facem aceste reorganizări raționale și decente, sunt convins că scontata mărire treptată a bugetului în anii care vin va aduce resurse suplimentare.
Norma didactică
Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.:cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social.
Degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei.
Degrevările pentru funcțiile de conducere vor fi în jur de 30%, diferențiat în funcție responsabilități, și trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora.
Plata cu ora se raportează la timpul de lucru total (40 de ore pe săptămână), astfel încât valoarea unei ore la plata cu ora să nu depășească valoarea unei ore din normă.
În învățământul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universitățile să se înscrie în bugetul alocat.
Concentrări/comasări educaționale
Se vor mări, în limite psihopedagogice și administrative, numărul minim și maxim de elevi într-o clasă.
De asemenea, pentru a încuraja și o reformă a învățământului rural, se va mări numărul de elevi de la care o unitate educațională poate avea personalitate juridică.
Dacă implementăm înțelept acest măsuri – să ne amintim că suntem în situație de criză, nu de normalitate socială -, fie și temporar, practic întărim și salvăm aspectele importante, eficientizăm ce nu merge bine și astfel ne dezvoltăm. Între măsuri impuse din afara sistemului (ex. „normă mărită”, „redimensionarea burselor” etc.) și dorințele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am încercat să găsesc un demers rațional și decent, care ne permite să păstrăm oameni și salarii și să creștem pe termen mediu-lung. Altfel, în situații de criză, inevitabil alții ne vor dicta regulile și modificările. Îmi pot asuma angajamentul că orice modificare de acum care nu va mai corespunde în viitor practicilor europene și condițiilor economico-financiare o voi rediscuta și regândi.
Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă și criticile ticăloase (făcute să ne destabilizeze sistemul sau țara) și pe cele justificate (politic și uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu vă invit la același lucru, ci doar sper să fim cât mai mulți parte din soluții, nu din probleme. Nu cred că un om rezonabil nu înțelege rațional că modificările sunt rezonabile în situații de criză (unele erau necesare chiar în situație de normalitate). Pot înțelege însă ca psiholog că, emoțional, nu ai cum să fii mulțumit de măsuri de criză.
În fine, la modul real, dar cu mesaj simbolic, deoarece nu pot eu compensa efectele crizei în educație-cercetare, voi renunța lunar la 25% din salariul meu de la minister, pentru a redirecționa banii spre 2 burse de merit și 7 sociale (o să caut formula legală, nu asta este problema).
Joi, 27 iunie 2025, de la ora 14:00, voi avea o conferință de presă în care voi prezenta aceste lucruri și vă voi răspunde la întrebări la început de mandat. De asemenea, voi prezenta un calendar al reformelor din Raportul QX, pe care îl vom putea apoi examina periodic, sub aspectul respectării angajamentelor.
Cu deosebită considerație,
Prof. univ. dr. psih. Daniel DAVID
Ministrul Educației și Cercetării
Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene”
20 comments
Stimate domnule ministru, nu am înțeles anumite măsuri pe care, le ați propus în legătură cu păstrarea personalitații juridice a instituțiilor de învățământ, de exemplu învățământul preșcolar și antepreșcolar. Din ce motiv, practic s a dublat numărul de copii ? Nu există distincție între unitățile de tip grădinițe cu program prelungit și grădinițe cu program normal! O grădiniță cu program prelungit implică foarte multe activități suplimentare, față de o grădiniță cu program normal! Și culmea, tocmai de acolo vor pleca oameni! Cum se poate ca o unitate care are cantină să fie obligată să aibă un număr de 250 copii și o școală sau un liceu, 500 elevi? Este aberant! În școli și licee există un număr foarte mare de personal didactic auxiliar și nedidactic iar în grădinițe, doar câțiva care, muncesc din greu! Unde este dreptatea ? Ținem oameni acolo unde nu este nevoie și restructurăm de unde nu trebuie???? Nu este normal așa ceva!
Nu criticile sunt ticăloase ci atitudinea ta. Și copiii tăi își vor aminti faptul că după România educată a unuia care i-a furat României milioane de euro pentru excursii private și care prin fals a obținut niște bunuri și ulterior bani ( iar statul- complice nu i-a imputat nimic ) a venit unul care a vrut să distrugă definitiv sistemul de învățământ. Rosetti, Spiru Haret și alți predecesori ar fi scârbiți de mocirliții care au ocupat în timp scaunul lor! Să vă fie rușine!
Stimate domnule ministru, dumneavoastră dețineți arta limbajului bazat pe argumente și știți că emoția stă la baza acțiunilor noastre. Pentru propunerea de a reduce numărul burselor la 15% dintr-o clasă ce algoritm ați avut în vedere? Bursa de merit este mai „de merit” dacă ați coborât nota minimă pentru acordarea bursei de la 9.50 la 9? Dumneavoastra ca ministru nu ar trebui să fiți orientat către rezultate? Sau mai degrabă către crearea unui cadru demotivațional, nestimulativ? Care este impactul financiar calculat în situația aplicării acestor modificări propuse de dvs? Cu cât ajutați reducerea deficitului bugetar în acest mod? Copiii nostri sunt „educați” de către noi, părinții, prin meditații susținute, plătite cu eforturi mari de către unii dintre părinți, nu ne putem rezuma la „calitatea” procesului de învățământ practicat azi în școli. Cunoașteți realitatea din școli? Aceste lucruri ar trebui să vă preocupe pentru copiii nostri și viitorul țării. De ce achesați la „umplerea” unei găuri bugetare generate de decizii politice din alte zone ale economiei prin afectarea unor copiii care își dau silința să învețe și să fie un garant al viitorului acestei țări? Susțineți valorile, promovați principiile, nu luați motivația unor copii.Nu astfel se acoperă deficitul.
„…cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.” – limpede ca cristalul! Deci anul ăsta pot avea 20 ore în catedră, la anul voi avea 18, că vin câțiva copii cu CES. Cel mai neclar mi-e mediul de lucru. La ce se referă? În ce condiții, obiectiv, trebuie să predau, ca să am ore mai puține în normă?
Singura solutie-greva generala atat cat este nevoie
Nu vrei sa-ti asumi mai intai ca salariul debutantului sa plece de salariul mediu pe economie.
si cata incredere aveau in dvs profesorii, domnule!
Acum nu mai e cazul…ati dat in ei in continuu…pentru ca ei nu sunt un pericol daca intrerup activitatea…asta e, eventual le taiati salariile si vor reveni la munca atunci cand nu mai au din ce trai…ne reintoarcem la a fi profesor egal a fi o umilinta…DEZAMAGITOR
Nici elevii cu peste 9.50 nu mai merita bursa de merit! Psihologic, vorbind, cultivati frustrare si prosteala la cel mai inalt nivel. Doar show de cea mai proasta calitate si atat. Niste ticalosi si ipocriti, asta sunteti! Nu sunteti acolo nici macar pe un vot corect, sunteti rezultatul unor uneltiri si stiti bine asta! Despre ce sacrificiu vorbim??? Al populatiei, evident. Cum adica un guvern de sacrificiu??? Pt ca va ganditi ca nu mai castigati urm alegeri??? Asta e sacrificiul??? Ingenuncheati un popor, economic vorbind, si voi va numiti guvern de sacrificiu??? Plecati copii din tara, sunteti buni de livrat tarilor care nu si bat joc de cetateni!
Unii elevi sunt obișnuiți de către sistem să aibă beneficii nemeritate, pe prezența. Elevii cu medii de 2 de la tehnologic, admiși în sute de clase aprobate anual, cu media 2 primesc:burse tehnologice, fără nicio acoperire, burse de reziliență (noaptea minții), masă la prânz, transport gratuit și burse sociale când e cazul. Peste 1000 lei fara să dea nimic!! Răsplătiți pentru rezultatele de 2-3-4 la examenele naționale. Chiar s-a gândit bine guvernul să reducă! Ar fi de dat DOAR bursa tehnologica la învățământ profesional și aia, nu pe prezența, in rest, pentru ce? Pentru nimic?
Există sacrificii care onorează, dar există și sacrificii care necinstesc. Tăierea beneficiilor elevilor, ca prim demers de limitare a nesimțirii clasei politice, nu intră în categoria meritelor, indiferent câte academii bifează cel ce decide aceasta. Îngreunarea vieții profesorilor, ca prim demers de igienizare și deparazitare a statului căpușat politic și infracțional, nu este un sacrificiu onorant, ci dezonorant. Mai ales când este propusă de un intelectual ce crede despre sine că este onest.
Demisia ar fi un sacrificiu onorant. Numirea diavolilor ar fi un sacrificiu onorant, știind că a doua zi va fi alungat de la masa lor lungă și plină de desfătări. A face PR pentru o clasă politică iresponsabilă și coruptă, folosindu-ți aparenta neînregimentare, aparenta independență, aparenta imaculare, reprezintă o rușine, nu un sacrificiu.
A sta in pozitia de ghiocel in fata partidului si a aplica niste aberatii nu se cheama sacrificiu. Se cheama servilism politic si prostie. Stai linistit, Davide, n-o sa fii tinut minte ca vreun erou de sacrificiu, ci ca minostrul educatiei care a urat cel mai mult profesorii din preuniversitar si care i-a zdrobit cu fel de fel de tampenii ticluite doar de om minte bolnava.
Unii elevi sunt obișnuiți de către sistem să aibă beneficii nemeritate, pe prezența. Elevii cu medii de 2 de la tehnologic, admiși în sute de clase aprobate anual, cu media 2 primesc:burse tehnologice, fără nicio acoperire, burse de reziliență (noaptea minții), masă la prânz, transport gratuit și burse sociale când e cazul. Peste 1000 lei fara să dea nimic!! Răsplătiți pentru rezultatele de 2-3-4 la examenele naționale. Chiar s-a gândit bine guvernul să reducă! Ar fi de dat DOAR bursa tehnologica la învățământ profesional și aia, nu pe prezența, in rest, pentru ce? Pentru nimic?
E dispus să fie un ministru ticălos care să ducă tăierile la fel de ticăloase.
Pensii speciale, sinecuri, companii de stat subvenționate – nu se mai discută despre ele. Acum sunt profesorii dușmanii poporului și economiei – DIN NOU.
TICĂLOȘILOR!!
Noi nu vrem sa fim sacrificati pentru corupti si politrici!
“Pentru țărișoara mea…, pentru propășirea ei…, pentru progres…, mă sacrific…, mă dedic patriei…, tineretului… “ începe să mi se facă lehamite și, de ce nu, puțină greață. Mă întrebam cum de îl votează “ăia” pe Georgescu și Simion. După cateva cuvântări ale tovarășului David și după ce domnul Bolojan o să îi dea afară pe cei fără pile și o să păstreze sinecurile, amantele și nepoții, după ce, mascat, salariile în învățământ se vor reduce după ce ani de zile au amânat măririle salariale, cred ca voi fi tentat să ,,după mine potopul” : Sosoaca, Simion, etc. ca pentru dascălul care trage zeci de ani doar pentru masa de zi cu zi e la fel de rău. Dar poate drege Busuiocul deși am văzut ca fără experiență l au votat și PSD și UDMR și USR și PNL să mănânce și gura lui 7000 euro lunar până la sfârșitul vieții lui. Păi in învățământ intri fără studii? Primești gradul 1 fără experiență? Titularizare fără cel mai greu examen din tara asta? Și alea 8 ore unde vreți să stăm în școală? Ca s au transformat cancelariile în săli de clasă, nu e spațiu, oricum sunt ore de la 8 la 8 în școli, nu sunt biblioteci decât cu numele acolo unde sunt. Profesorii de țară vor sta 8 ore in scoala și 2-3 ore pe drum. Nu vor mai fi nici măcar cei care sunt acum. Direcția e greșită domnule David!
Nu, ești pregătit să accepți orice aberații propuse de partid doar ca să îți păstrezi funcția de ministru cât mai mult timp.
Specific politrucului.
PS
Ca de obicei învățământul universitar NU suferă și nu participă cu nimic la ,,marea solidaritate „, așa e?
Cum sa nu: in universitar se modifica limita de 16 ore la 18 ore, „ca sa se incadreze mai bine in buget”. Tradus, se promoveaza prosteala asta prin consiliul rectorilor, condus de tovarasul de lupta, S.C., punand astfel presiune pe preuniversitar (daca cei din universitar pot, voi de ce nu puteti).
Dar, evident, cei care ar putea duce in spate cresterea numarului de ore vor fi tot cei din partile inferioare ale ierarhiei universitare. Doar nu crede cineva ca S.C. sau D.D. vor avea vreun minut in plus… Doar niste $$ in plus.
Sa fii pregatit sa iesi pe usa din dos asa cum au iesit multi inaintea ta!
Astept comentatorii experți in toate. 😂Daca nu v-a placut scoala, nu e tarziu, faceti o reconversie profesionala, dar nu va mai bagati nasul in profesia noastra, nici noi nu ni-l bagam in a voastra!!!
Se vor mări, în limite psihopedagogice și administrative, numărul minim și maxim de elevi într-o clasă.
Miaunel David, România are deja, în media, cel mai mare nr de elevi per clasă din UE.
Totul este supranumerar in România, mai puțin veniturile.