Ministrul Educației și Cercetării a trecut în ultimele luni de la recunoașterea publică a faptului că nu știe prea bine sistemul de învățământ preuniversitar la anunțul că acum îl știe foarte bine – „din păcate înțeleg prea bine, asta e problema”. Cea mai recentă declarație a fost făcută la Antena 1, joi seara, pe 10 iulie 2025, fiind reluată apoi într-un comunicat cu explicații suplimentare la măsurile de criză, publicat pe edu.ro.
„Moderatorul emisiunii: Întrebarea pe care totuși vreau să ne-o punem împreună, dumneavoastră sunteți profesor universitar, sunt persoane care spun da, dar nu înțelegeți foarte bine preuniversitarul, nu înțelegeți protestele…
Daniel David: Din păcate înțeleg prea bine, asta este problema. Știu ce înseamnă norma, știu ce înseamnă sistem.”
În comunicatul dat ca primă explicație după adoptarea în Parlament a Legii Bolojan prin asumarea răspunderii de către Guvern, ministrul Daniel David scria: „Eu cunosc bine sistemul educațional (preuniversitar/universitar) și de cercetare și știu cum se vede și din interior, dar și din exterior. Așa că înțeleg distorsiunile ambilor actori, din interior și din exterior, care se exprimă frenetic în aceste zile și încerc să le corectez”.
În prima sa conferință de presă ministrul Daniel David spunea „Când am venit ministru știam cele trei componente, dar nu știam interesul atât de mare din partea publicului și a presei pentru zona preuniversitară, care este o zonă pe care sigur, ca rector, o cunosc, nu am pretenția că o cunosc extraordinar de bine, o cunosc bine și încep să o cunosc și mai bine ca ministru.”
Au urmat și alte câteva mesaje publice în primul său mandat, în care ministrul Daniel David a recunoscut că nu se pricepe așa de bine la școli, licee și grădinițe ca la cercetare sau învățământ universitar.
Toate mesajele sale din primul mandat au fost pentru păstrarea profesorilor în sistem și pentru plata unor venituri suplimentare pe baza unor indicatori de performanță.
În prima sa conferință de presă, din ianuarie 2025, spunea clar: „Nu am venit să schimb lucrurile, nu am venit să le continui exact cum a fost făcute, dar orice schimbare trebuie justificata. În baza raportului pe care o să-l am în luna mai, putem discuta alte abordări pe termen mediu și lung”. Raportul QX lansat la termenul promis nu conține nicio măsură din cele luate de Legea Bolojan, iar Legea Bolojan nu cuprinde nimic din Raportul QX, deși mesajele publice date atât de președintele Nicușor Dan cât și de premierul Ilie Bolojan, în perioada alcătuirii guvernului, au fost de apreciere pentru planul de reformă al ministrului David și de dorința continuității mandatului ca ministru tocmai pentru a putea aplica planul propus.
Despre criza de profesori, în prima conferință de presă, ministrul David spunea: „Este o problemă, noi spunem că se știe deja de doi ani, și la minister de 5-7 ani, profesorul Andruh a discutat la Academie despre chimie și despre alte domenii. Noi toți am fost de acord să vorbim despre o creștere salarială în sănătate atunci când am realizat că foarte mulți medici plecat din țară și nu m-ai aveam medici în spitale. Eu cred că trebuie să înțelegem că și în educație suntem cam în aceeași situație în acest moment: începem să nu mai avem suficienți profesor și atunci trebuie să venim cu a crește rolul și a îmbunătății profilul și rolul social pentru profesia didactică. Asta o faci cu multe lucruri: bonusuri, traininguri, dar pornești de la salariu. Salariul comunică omului cât preț pui pe el în societate. Altfel, noi putem pretinde că facem proiecte europene, granturi, sunt chestii punctuale. Dacă salariile de bază nu comunică importanța profesorului, nu o să facem absolut nimic. Ca rector am văzut de ani de zile că cei mai buni studenți adesea nu mai merg spre zona de învățământ preuniversitar și din cauza acestui lucru”.
În Raportul QX era reluată ideea nedreptăților la adresa profesorilor suplinitori calificați, care nu au posibilitatea să se angajeze pe perioadă nedeterminată în școli și cunt nevoiți să susțină an de an concursul de Titularizare. Ministrul venit chiar cu o soluție pentru a avea profesori buni și tineri în sistem – a militat pentru salarii mai mari la debutanți și pentru un nou sistem de titularizare. Măsurile luate acum sunt contrare celor două direcții: majorarea normelor didactice favorizează titularii deja existenți, la fel ca și majorarea numărului de elevi în clasă.
Redăm declarația lui Daniel David din 19 mai 2025, pe tema statututlui profesorului și a sistemului de angajare în preuniversitar: „Dacă nu schimbăm statutul profesorului în societate, nu vom putea face nimic. Să-i aducem în sistem pe cei mai buni din universități. E nevoie de salariu adecvat, mai ales pentru profesorii tineri care intră în sistem.
Când spun că trebuie să mărim salariul, spun că trebuie să vină cu responsabilitate – standarde minimale de performanță, evaluări periodice. Potențialul de a câștiga venituri mai mari în funcție de performanță/progres. Altfel orice reformă se va implementa foarte greu.
Problema titularizării: avem tot mai puțini profesori în anumite domenii. Uneori chiar profesorii buni, care nu reușesc să obțină o poziție, trebuie să dea examenul de mai multe ori. Sistemul pe care îl avem are unele avantaje, dar în același timp are și foarte multe dezavantaje.
Propunerea pe care am să o fac – nu am venit aici cu ordinul de ministru. Principiile pentru regândirea titularizării: să avem un examen național care să permită licențierea didactică. Dacă ai luat peste 7 ai devenit licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că așa poți să participi la concursuri pe poziții pe perioadă determinată/nedeterminată. Dacă ai ocupat o poziție pe nedeterminat, ești titular și licențiat în sistem. Pentru totdeauna? În principiu da, dacă îți faci treaba. La 5 ani – evaluări la standarde minime, dacă nu le ai urmează o perioadă de 1-2 ani de remedială.
Perioadă determinată – poziții de tip tenure track sau cele când ești numit pe anumite poziții (de ex. ministru). Un traseu de tip tenure track – omul continuă pe o poziție pe baza evaluării făcute de unitatea școlară. Apoi se transformă în poziție pe perioadă nedeterminată, în baza evaluării de calitate. Cred că este o soluție elegantă. Vom spune clar școlilor că vor scoate toate posturile disponibile, nu le mai țin la plata cu ora.”
37 comments
Chemați în justiție, domnilor, cu liste de petenți, ca la bănci în trecut. Vă susțin. Min Edu are un departament juridic praf, o să coste puțin.
Dar pe Söros nu îl pune consilier măcar onorific ?
Moșule ești depășit,urăști profesorii din preuniversitar ai tărâțe in loc de creer nu ți aperi oamenii adică meriți un șut în cur mama ta de ticălos nemernic
Exact asta e!
O sa repare altii dupa el vreo 5 ani. Practic, omul asta lipsit de scrupule si de orice viziune, va pune pe butuci invatamantul.
Mai bine ar scoate gradația de merit care se da pe adeverințe false ,le vetifica diar cei numiți de sistem !!!
IMPORTANT DE ȘTIUT,
Nu știu dacă domnul ministru ține cont de faptul că există oameni, printre care și eu, care ne-am întors din diasporă, invitați cu ani în urmă, să revenim acasă că avem oportunități. Am intrat și eu în sistem, am luat peste 7 la titularizare, DEF-ul, toate în 3 ani, dar tot suplinitor am rămas. Dar acum voi rămâne, ca mulți alți profesori poate câteva mii la număr, fără post și chiar cu un gust amar despre ceea ce ați făcut pentru profesorii calificați.
Ceea ce faceți acum domnule ministru, este de lăudat probabil de către guvern, dar pentru învățământ ce ați făcut concret? Mai mult concedieri mascate și scăderi salariale ascunse sub un paravan politic numit „benefic” pentru țară. Asta o putea face, sincer și un simplu politician, nu un profesionist ca dvs.
Învățământul, cercetarea și sănătatea sunt niște investiții solide, puncte forte pentru o țară puternică. Da, economii la buget se pot face dacă tăiem cheltuieli exact de acolo de unde s-a și produs deficitul bugetar, adică din pensiile speciale, primele și sporuri peste sporuri de mii de euro lunar și alte decizii guvernamentale păguboase.
Știu că sunt prea mic că să ajungă acest mesaj la dvs, dar măcar mi-am descărcat „oful” care apasă mii de profesori care au pus suflet, timp și care încearcă să dea viață învățământului.
Așa se salvează învățământul venind cu soluții pentru învățământ, nu prin concedierea profesorilor suplinitori care nu este vina lor că nu au prins un post de titular chiar și cu note peste 7, pentru că multe posturi rămân rezervate, ocupate, blocate etc. O altă politică de neînțeles, dar trecem și peste aceasta.
Dar probabil a calculat bine statul să rămână dânșii așa, adică fără post pe perioadă nedeterminată, ca să se folosească de ei și când nu mai au nevoie de aceștia să poată fi concediați, așa mai pe ocolite, sub diferite lozinci salvatoare de economie etc. Așa am ajuns să fim tratați?
Gândiți-vă domnule ministru ce înseamnă ca acești profesori să iasă din sistem, pe lângă suferințele provocate acestora. Oare câți absolvenți de studii superioare vor mai fi încurajați să mai intre în învățământ din cauza lipsei siguranței unui loc de muncă?
Cu stimă,
prof. P.C.
Așteptam un impuls, și a venit. Creșterea normei didactice m- a convins să ies la pensie. Sunt profesor de fizică, am vechime 42 ani, predau la un colegiu. Aș fi putut să mai predau trei ani. Să aducă dnul ministru înlocuitor. Spune că știe ce se întâmplă în preuniversitar, dar se amăgește. Știe, dar nu înțelege. Școlile duc lipsă cronică de profesori de științe. Nu rezolvă în acest mod. Vorbește că un politician.
Aduce din cwr. La fizica si chimie e o criza…Putinii care mai erau sunt la pensie sau in prag de pensie. Ii mai tinea in sistem plata cu ora. Acum…un sut in fund e un pas inainte.
Opriti-l pe asta pana nu e prea tarziu. Omul vrea sa infiinteze ”centre scolare” si sa institutionalizeze in aceste internate de tip nou, copiii de pe o raza de 70-100 km. Asa vrea sa rezolve toate problemele invatamantului rural pe termen mediu si lung.
https://youtu.be/Qz63SMfGLfM?si=eUWrozjhUBTjGCS7&t=1569
Internate (boarding schools) mai exista in Anglia (cu traditie, inclusiv in abuzuri sexuale in internate, acum nu mai sunt decat scoli particulare din cate stiu), China, India si Africa.
The shadow side of boarding schools: Childhood sexual abuse and its aftermath.
https://psycnet.apa.org/record/2024-99564-006
Sexual abuse in boarding schools – change is urgently needed
https://www.leighday.co.uk/news/blog/2022-blogs/sexual-abuse-in-boarding-schools-change-is-urgently-needed/
Boarding school matrons and the ‘abuse that is hardly ever spoken of’
https://www.theguardian.com/society/2024/mar/23/boarding-school-matrons-abuse-charles-spencer
Mai exista in tari ca Finlanda, Australia sau Canada in regiuni in care se poate ajunge la scoala doar cu avionul.
Simplul fapt de a aplica retroactiv o lege ne demonstrează despre ce fel de caracter discutăm, aplicare care va genera un haos în educație absolut neinteresant pentru politrucii din MEC. Primul pas va fi comasarea unităților școlare (după ce același personaj, ministru din decembrie 2024, nu a suflat o vorbă, darămite să întreprindă ceva din timp!), comasare care va produce primul șoc în educație. După aceea va începe nebunia completării catedrelor titularilor după ce calendarul mișcării didactice, de fapt, e deja încheiat conform legii; cum vor fi completate catedrele dacă numărul de ore va fi insuficient la nivel de județ? Trimitem oamenii în județele învecinate? Legea Educației dorită și realizată de măritul PNL e deja încălcată grosolan tot de către acest partid, care nu are capacitatea de a învăța din traseul fostului PNȚ (pe care îl va urma cât de curând în lumea de dincolo a politicii românești!). Cu astfel de măsuri adoptate în bătaie de joc nu va face decât să provoace un exod al celor care simt că mai pot face și altceva cu viața lor decât să aștepte la nesfârșit normalitatea și domnia legii, atât cadre didactice, cât și părinți sau elevi. ,,Vae victis”!
Eu abia astept sa predau o muzica, o educatie plastica…ceva…sa citesc din carte si ei sa conspecteze. Asa plata, asa munca. Dar nici ne-astea nu se mai gasesc. Toti suntem in aceeasi oala si fiecare trage sa completeze pentru el ca director si pentru acoliti. Restul, duca-se, spanzura-se…pentru directori acum conteaza doar sa nu-si piarda scaunul caldut, asa ca isi asigura ce pot.
Stii pe dracu’ , baietas, nu stii nimic, nu ai predat o singura ora, nu si stat 15 minute intr-o scoala …Ce tupeu ai, mai baietas!
Nu ai gandit -o bine!Trebuia sa maresti norma la 30 de ore!!!!
Asa ai fi putut sa iei doua premii Nobel: unul pentru pace,celalalt pentru economie!
Dacă înțelegeți “norma” și “sistemul”, rezolvați următoarea problemă:
Un profesor de română locuiește în orașul X, are locuința și mașina(este norocos!). Este titular în comuna A, pe o catedra de la gimnaziu, unde are 16 ore. Alte ore de română, nu există în școala A. Orașul X este la distanță de 25 km față de comuna A.
Teoretic ar avea nevoie de încă 4 ore.
Deci “sistemul” îi găsește 4 ore la școala gimnazială B, aflată la 30 km față de localitatea A și față de localitatea de domiciliu X.
In localitatea B, profesorul trebuie să meargă în cel puțin 2 zile, dar asta nu ar fi de dorit. Ar merge probabil în 3 zile
Deci dimineața, profesorul nostru merge de-acasă la școala A, apoi de-acolo la școala B, și apoi acasă. Asta în 3 zile din săptămâna.
Deci se încadrează sau nu în cele “24 minute în plus pe zi”?
În situația de mai sus, sau altele mai rele, sunt toți profesorii din rural și aproape toți din orașe, unde chiar nu sunt ore pe anumite specialități.
De exemplu în orașul în care predau, sunt ore libere doar la fizică. Ce facem? Toți o să predăm fizică, ori știm, ori nu?
Din păcate masurile luate lovesc in principal către cei care doresc sa între in sistem, sa se titularizeze, penteu ca nu vor mai avea pe ce. Deși atunci când s-au înscris la concurs, au fost posturi, acum s-ar putea sa nu mai rămână nimic pentru examen pentru ca se vor ocupa de titularii din sistem pentru completarea normei. Trist.
Nici noi titularii nu avem. Suntem lasati pe drumuri.
domnule David, de ce urâți profesorii din preuniversitar ?
Nu cred că urăște pe nimeni și nici nu-i pasă de nimeni.
E doar un instrument pe care politicul îl aștepta de mult ca să restrângă învățământul preuniversitar din România.
Până acum nu a acceptat nimeni.
Meștere, la tine în cap e doar aer. Habar n-ai de nimic, ești toată ziua la interviuri si comunicate dar bați câmpii cu grație
Te dovedești doar un politruc trist ce își urăște oamenii pe care îi reprezinți și pe care ar trebui să -i aperi.
Cine te mai crede domnule profesor universitar doctor psiholog, membru al nu stiu carei academii europene si al prestigioasei Academii Române?
Daca l-am intreba pe Freud ce e cu titlurile astea insirate indiferent de context ne-ar spune probabil ca sunt expresia unei frustrari ca nu prea intelegi nimic :)).
Foarte bine spus!
Dacă voi rămâne fără catedră completă și voi fi obligat să fac naveta într-o localitate către care nu exista mijloc de transport în comun sau care este mult prea departe și nu se va putea adapta orarul (adică voi rămâne la plata cu ora), mă voi sinucide. Vorbesc foarte serios. La 53 de ani nu te mai angajează nimeni nicăieri, mai ales într-un județ precum Vrancea în care economia locala a fost pusă pe butuci de politicieni și în care nu exista investitii pe termen mediu si lung în niciun domeniu de activitate. De ce aș rămâne ca o cărămidă legată de gleznele familiei?! Am fost toata viața un om al cărților și al școlii. Nu sunt apt de muncă fizică în Italia sau în Anglia și nici nu știu să fac altceva în afara meseriei mele de până acum. Sinuciderea e varianta cea mai corectă atât pentru familia mea, cât și pentru demnitatea profesională cu care am trăit în bună pace până de curând. Este decizia mea personală și din câte am auzit în stânga și-n dreapta nu sunt singurul care gândește așa. La ce să-mi mai tărâi zilele într-o astfel de țară, împovărându-mi familia, și uitându-mă, fără să nu pot face nimic, la nedreptățile împărțite de politicieni precum acest ministru al învățământului sau la nesimțiții care țin cu dinții de acele pensii speciale orobile. Ma voi sinucide perfect sănătos și încă apt de o muncă pe care am onorat-o cu succes până de curând.
Domnule profesor,
Acești politruci nevertebrați NU merită un asemenea strigăt de disperare.
Nici măcar o tragedie nu i-ar sensibiliza.
Nu vă pierdeți speranța că această nebunie NU va fi pusă in aplicare.
Domnule Profesor, sper ca aceste gânduri să nu devină niciodată fapte. Într-un fel, prin alegerea de a fi sprijin creșterii și deșteptării acelor ființe fragile care nu stăpânesc cu adevărat nicio artă, deși se străduiesc să dovedească contrariul, vorbesc de copii, ați ales deja acea viață pe care nu o poate nărui nicio muncă în plus. V-ar fi fost foarte simplu să alergați la prima cârciumă și să primiți un carnet de membru de partid, iar cu el să vă cățărați cât mai departe de copii și de sufletele lor. Ați fi putut ajunge ministru, precum domnul David, dar ce folos dacă v-ați fi pierdut sufletul. Vă doresc multă sănătate și rezistență psihică, sper ca elevii dumneavoastră să vă vadă mâna întinsă în sens kantian, oferind un ajutor chiar și atunci când sufletul dumneavoastră simte că moare.
NN, sa nu crezi ca m-am gandit diferit. Am si cateva boli si un mic handicap fizic si nu stiu si nu pot face altceva desi sunt mai tanara decat tine. Am muncit atata sa fiu titular, am tremurat, am plans de fericire cand am luat 9,75. Dar cu ce folos? Sunt singura si am doi copii, sotul a murit acum 3 ani la munca. Nici eu nu vad calea, iesirea… Dar poate ar fi mai bine sa nu le dam satisfactia. Eu voi da in judecata. Alta solutie nu am. Am niste banuti si ma pot judeca in caz ca sindicatul nu ofera sprijin juridic.
NN, stai liniștit!
Stați liniștiți, tovarăși!
Veți fi dotați cu elicoptere, ca să nu întârziați la orele împrăștiate pe tot cuprinsul țării. În „sistem”! Două la Cioara de Sus, una la Cuca Măcăii, Urlați etc.
„Ați vrut să fiți în sistem”, zice marele gânditor. Noi știam că suntem titulari mai întâi într-o școală, ca în orice țară sănătoasă la cap
Ai mai întâi identitatea personală, un CNP cu care te prezinți în întreaga lume. Ai apoi o identitate profesională, printr-o întreagă procedură: calificare, concurs, titularizare, ordine de ministru, decizii de titularizare.
Să zicem că sunteți titular la Colegiul Național „Gheorghe Asachi” din Iași. Acesta reprezintă identitatea profesională a unui cadru didactic, care face parte implicit din sistem (Legea nr. 198/2023, art. 1 alin.4), ca și în alte domenii de activitate, pe baza principiilor constituționale, al securității juridice și al protecției legitimei încrederii, al neretroactivitatii, al nediscriminării și al tratamentului neuniform, dreptul la muncă și alegerii locului de muncă etc.
Și cui ii va păsa, deșteptule?
Doar familiei, copiilor care vor rămâne traumatizați pe viata.
În anamneza pacienților de la psihiatrie exista un punct comun la cei mai multi: sinuciderea unui părinte.
Nu ar trebui sa va lăsați viata în mana politicienilor. Dar se pare ca ei asta așteaptă și v-au păcălit! și încă cum!
Nu faceti asa ceva!
Toate ca toate, dar e inuman ca la profesorii cu peste 35 ani vechime grad I, care aveau norma de 16, fără nicio plata cu ora, să le adăugați încă 4!! Pedepsiți in prag de pensionare! Macar la cei cu peste 35 lasați 16. Cred că se poate adăuga un amendament. Nu mai zic că prin cele 4 ore in plus, sunt afectați cei care au luat la completare😑
Ne prezinti o analiza cati profesori cu vechime, definitivat si titularizare vor pleca din sistemul de Educatie in septembrie?
Știți ce înseamnă norma și știți cum și cat muncesc profesorii de la gimnaziu?! Dacă știți atunci cum puteți să puneți semnul egal între profesorii care predau limba și literatura română sau matematica( acolo unde au examene la clasa a6 a cu corectare, raportări, simulări la clasa a8- a cu ore de la 7 pt a încerca măcar unul dintre elevi sa mai priceapă ceva) și profesorii de muzică, desen sau altele….care rup ușa la terminarea programului!? Cu tot respectul pt colegii mei, dar cred ca măcar numărul de ore pe săptămână ar trebui să ne diferențieze….daca salariul e același indiferent de disciplina predată!
Se vedem ca intelegi si ca stii destula psihologie a maselor.
Din pacate, incepem cu `din pacate`. Propun sa avem doua ministere: unul al cercetarii si al educatiei universitare, condus de un profesor universitar si unul al educatiei preuniversitare, condus de o persoana care sa inteleaga cu adevarat sistemul… fara niciun fel de pacate.
Cum se pricepe la preuniversitar, la fel se pricepe și la cercetare (că vorbește mult despre cercetare e altceva). Ce poate cerceta științific un psiholog ?? Să prezinte o temă și rezultatele cercetării științifice a ei, mai ales utilitatea.
Vorbe…., vorbe goale!! Este o jignire a celor din domeniile inginerești, științe.
Dar gradația de merit știți ce înseamnă? Cei care o iau o merită?
Daniele, cam tot ce ai facut pana acum in invatamant a fost o abureala amestecata cu blabla. In genul preafericitului Daniel. Ai invartit niste cifre descpre care nu ai habar ce implica si crezi ca rezultatul reprezinta ecuatia invatamantului.
Din punctul asta esti la nivelul unui elev de clasa a 2-a, care a descoperit ca pe langa adunari si scaderi poate sa faca si inmultiri si impartiri. Ecuația invatamantului este peste nivelul tau de cunoastere, calculul integral il faci abia la liceu!
In celebrul tau raport ChiX scrie undeva ce procent din profesorii din Romania contribie la procesul educational din postura de suplinitori calificati ce au note peste 7 la titularizare, dar nu au posturi? Dar peste 9?
Profesori care au rezultate exceptionale cu elevii lor, chiar daca le predau doar un an si apoi se muta la alta scoala?
Tocmai pe ei ii vei da afara pentru a tine in loc profesori care au prins un post si care in spatele caldut al titularizarii si-au pierdut de mult interesul si entuziasmul!!!
Știi ce ai facut? Ai facut exact ce scrie un celebru psiholog roman in cartea „Psihologia poporului roman”:
„In societatea românească, în general, atât conducerea, cât şi masa largă a celor neperformanţi vor încerca să administreze pedepse mai ales celor mai performanţi pentru a-şi păstra poziţiile, prevenind astfel apariţia concurenţei.”
Ai demonstrat ca esti un manager roman get-beget conform cartii tale si ca poti sa mergi din eroare in eroare retractand sau reformuland saptamanal ceea ce ai declarat cu sapte zile inainte!
Habar n-ai, ești paralel !