Daniel David: Eu am garantat că în situație de criză pot asigura salariile. Veniturile se modifică / Este anormal ca o oră pe care o faci la plata cu ora să fie mai scumpă decât norma

14.148 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, declară că, deși poate garanta plata salariilor în sistemul de învățământ, veniturile profesorilor ar putea suferi modificări din cauza crizei bugetare. El a spus, la conferința de presă de joi, în care au fost detaliate măsurile fiscal-bugetare anunțate de guvern, că ar putea exista scăderi de venituri pentru profesorii care beneficiau de „plata cu ora”.
  • Declarațiile acestea vin în contextul în care ieri a fost pus în dezbatere proiectul de lege referitor la măsurile fiscale.

Ministrul Daniel David a explicat că nu vor exista scăderi salariale în educație, însă este inevitabil ca unele venituri să fie afectate.

„În situații de criză, efectiv, sigur că sunt modificări în venituri”, a spus Daniel David. El a adăugat că sistemul actual de plată este inechitabil: „Este anormal ca o oră pe care o faci la plata cu ora să fie mai scumpă decât ora din norma de bază.”

Întrebat de reporter cu cât se reduce venitul unui profesor căruia i se înjumătăţesc aceste ore, Daniel David a răspuns: „Depinde. Se reduce, spre exemplu, pentru plata cu ora. Dacă plata cu ora nu o mai raportezi la 18 ore sau la 20 ore, ci o raportezi la 40 ore, probabil că se reduce cu aproximativ jumătate la plata cu ora. Plata cu ora diferă de la grad didactic la grad didactic. Dar ce pot să vă spun este că plata cu ora este mult mai mare în preuniversitar decât în universitar”, a mai adăugat acesta.

Redăm răspunsurile ministrului pe acest subiect:

Reporter: Câți profesori care sunt plătiți cu ora vor fi afectați de această măsură (n.red. măsurile fiscale), în sensul în care nu vor mai avea aceste venituri suplimentare?

Daniel David: Eu am garantat că în situație de criză pot asigura salariile. Veniturile se modifică.

Reporter: Domnule ministru, la acele aproximativ 14.000 de ore libere avem o estimare, nu știu dacă e oficială, e vorba de vreo 450 de milioane de lei economii. Înțeleg economia, încerc să înțeleg cum se modifică venitul unui astfel de profesor care beneficia de aceste ore. Pentru că înseamnă o înjumătățire a numărului de ore libere, înțeleg că erau în jur de 30.000 de astfel de norme, dacă nu mă înşel.

Daniel David: Da, da.

Reporter: Asta înseamnă și o înjumătățire a veniturilor obținute pe orele libere în cazul cadrelor didactice, corect? Și cât înseamnă asta în bani? Cât înseamnă asta?

Daniel David: Ca ministru, repet, eu pot garanta salariile și faptul că din educație nu dăm oameni afară. În situațiile de criză, efectiv, sigur că sunt modificări în venituri, dar uitați-vă că mecanismele pe care le-am propus sunt mecanisme raționale. Este anormal ca o oră pe care o faci la plata cu ora să fie mai scumpă decât norma sau decât ora din timpul tău de lucru.

Reporter: Cu cât se reduce venitul unui cadru didactic căruia i se înjumătăţesc aceste ore?

Daniel David: Depinde. Se reduce, spre exemplu, pentru plata cu ora. Dacă plata cu ora nu o mai raportezi la 18 ore sau la 20 ore, ci o raportezi la 40 ore, probabil că se reduce cu aproximativ jumătate la plata cu ora.

Reporter: Și cât este plata cu ora, ca să facem calculul?

Daniel David: Asta diferă de la grad didactic la grad didactic. Dar ce pot să vă spun, că plata cu ora este mult mai mare în preuniversitar decât în universitar”

Informații de context despre plata cu ora pentru profesori

Plata cu ora pentru profesori se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână, a anunțat ministrul Daniel David, cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, pe 24 iunie.

Măsura vine pentru a se evita situația în care o oră la plata cu ora costă mai mult decât o oră din norma didactică, a precizat ministrul.

În prezent, normele metodologice din 30 august 2018 reglementează salarizarea prin plata cu ora pentru profesori. Potrivit documentului, pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, și sporurile.

Articolul 9 – (1) Calculul pentru plata cu ora se raportează la norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă prevăzută la art. 262 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, următoarele sporuri: indemnizație pentru învățământ special, indemnizație pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, spor pentru predare simultană.

(3) Tarifele orare din învățământul preuniversitar se calculează prin raportarea salariului de bază calculat conform alin. (2) la numărul de ore aferent normei didactice de predare, astfel:

a) 1/72 pentru norma didactică de 18 ore pe săptămână;

b) 1/64 pentru norma didactică de 16 ore pe săptămână în învățământul special;

c) 1/96 pentru norma didactică de 24 de ore pe săptămână, învățători, antrenori din palatele și cluburile copiilor, profesori de instruire practică și maiștri-instructori;

d) 1/80 pentru norma didactică de 20 de ore pe săptămână, învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor și profesor de instruire practică în învățământul special;

e) 1/80 pentru profesori pentru învățământul primar, învățători, institutori învățământ primar;

f) 1/100 pentru profesori pentru învățământul preșcolar, educatoare, institutori învățământ preșcolar.

(4) Pentru activitatea de dirigenție efectuată de personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată, cu normă întreagă sau cu timp parțial, cu cel puțin jumătate de normă de bază, în una sau mai multe școli, majorarea corespunzătoare se calculează la nivelul prevăzut pentru norma întreagă, la unitatea unde efectuează activitatea de dirigenție.

5) Personalul didactic de predare care prestează activitate de dirigenție și care își desfășoară activitatea didactică în baza mai multor contracte individuale de muncă poate desfășura activitate de dirigenție doar în executarea unui singur contract individual de muncă.”

Potrivit grilei de salarizare, un profesor cu studii de lungă durată (grad didactic II, vechime între 20 și 25 de ani) are salariul de bază de 5854.

Dacă ne raportăm la formula de mai sus, tariful orar se calculează astfel: 1/72 raportat la salariul de încadrare. Salariul de bază, fiind 5854, se împarte la 72 și se obține suma de 81.30 lei. Salariul net, în mână, este doar 58% din salariul brut, adică 47,154 net. La această sumă se adaugă și sporurile.

Citește și:
Premierul Ilie Bolojan: Numărul de ore care sunt astăzi la plata cu ora pentru profesori se va reduce la jumătate
ANALIZĂ 14.000 de posturi eliminate, 165.000 de elevi afectați. Ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână
Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023
Haosul creșterii normei didactice, de la 18 la 20 de ore: directori, profesori și juriști spun că schimbarea normei în mijlocul anului este imposibilă în practică și ilegală


20 comments
  1. Ar fi util că profesorii cu norma întreaga să nu mai aibă și ore la afterschool. E o industrie de luat banii părinților. Plină de conflicte de interese și injustă față de ceilalți profesori.

  2. Dl ministru sustine aberatii gratuite pt fraieri. Am predat in ASE, o norma de lector la plata cu ora. Suma primita era cu 25% mai mica daca aveam norma prin concurs si cu contract de munca. Dar si pentru aceste ore trebuie sa te pregatesti f seminar cu studentii, la final sa dai colocvii si sa sustii examen alaturi de profesorul titular. Plata cu ora este o economie baneasca pe care o face scoala, facultatea cand nu vrea sa scoata posturi si norme la concurs.

  3. Știe cineva cum se înființează un sindicat?

    A venit vremea sa trecem la fapte.
    De la politrucul David denumit ministru al educației dar in fapt lacheu al partidului si de la liderii sindicali actuali nu mai putem avea așteptări.

    Trebuie sa trecem la acțiune.

    Contestarea legii Boc_lojan la CCR
    Blocarea actelor administrative prin netransmiterea ierarhică sau amânarea semnării/înregistrării acestora
    Încetinirea procesului birocratic care sa ducă la blocarea funcționării școlilor (examen de bacalaureat de toamnă, admitere după EN, orar, transferuri elevi, amânare introducere date SIIR) toate acestea posibile cu ajutorul directorilor si secretariatelor care nu trebuie să creadă că nu vor urma dacă nu se reacționează acum.
    Procese individuale si colective privind încălcarea legislației muncii (norma si orele suplimentare) făcute fără dialog social si predictibilitate

    Nu mai putem accepta ideea ca guvernanții să abuzeze mereu legea iar angajații să fie tratați ca sclavii pe propria plantație.
    Trebuie să ne luăm școlile înapoi din mâinile acestor hapsâni incompetenți.

  4. Raționamentul ministrului șchioapătă vizibil în următorul punct: daca pentru o ora de predare din norma ai nevoie și de timp suplimentar – orele până la 40/săptămână, atunci și pentru o ora de la plata cu ora ai nevoie de același timp. Sau se presupune că doar ora din norma o pregatesti corespunzător, iar pe cea de la plata cu ora deloc. Nu mai corectezi nimic, nu faci nicio fisa – spui ceva și gata, s-a acoperit timpul platit. La o plata de spălător de vase în vest se va obține o calitate corespunzătoare.

  5. Vă rog insistent sa ii solicitați domnului ministru sa demonstreze cum a calculat că ora efectuată la plata cu ora este mai bine plătită decât ora din norma. Pentru că este o afirmație falsa, repetată in numeroase rânduri și care induce in eroare opinia publică. Vă rog să îl întrebați dumneavoastră, cei de la Edupedu, căci noua, profesorilor al căror ministru este, nu ne răspunde.

  6. Dar sa fie mai ,,ieftin” plătită nu e anormal?

    Oricum nu vor fi mai fi ore prin:
    Comasări de clase
    Noile planuri cadru
    Creșterea normei didactice de predare

    In plus 15.000 profesori vor fi concediați (singurul sector de altfel)

    Cu toate astea economia bugetară e insignifiantă cam cât un stadion într-un orășel cu echipă in liga a 2 a .

    Deci care e de fapt scopul real?

  7. DD asta compara ora din preuniv cu cea din universitar, care nu are in spate prea multa spre deloc munca extra, evaluări ritmice, cursuri, preg materiale adaptate, fise etc. Aerian din nou. Nu oferă nici măcar un ex de calcul pt un debutant sau ceva. Eschivari cu multă teorie, ca în raportul sau QX, cu metafore și sindroame…

  8. Desigur, o ora la plata cu ora nu presupune nici un fel de pregatire. Nici un fel de activitati adiacente timpului petrecutat la catedra. Nu mai pregatim ora, nu mai corectam lucrari, nu mai comunicam cu parintii. Doar intram la clasa si ATIT!

    Celor dornici sa imi explice ca NU se pregatesc orele si ca deci profesorii muncesc DOAR cit timp petrec la catedra le spun sa se abtina. Ori nu au predat niciodata, ori se raporteaza la tipul de invatamint pe care „ne laudam” ca vrem sa il reformam.

  9. „Este anormal ca o oră pe care o faci la plata cu ora să fie mai scumpă decât ora din norma de bază.”

    In peste 20 de ani de predare nu am primit pentru o oea la plata cu ora mai mult decit pentru o ora din norma didactica. Permanent, suma primita a fost mai mica.

    Imi doresc sa inteleg ce calcule stau la baza afirmatiei minustrului David. Daca exista IN REALITATE situatiile acestea (eu consider ca nu, stiind cum se calculeaza salariile) si in caz ca totusi exista, daca sunt ele definitorii pentru intregul sistem sau sunt cazuri izolate.

    Daca totusi raspunsul nu va fi oferit, sau va confirma afirmatiile mele, domnule ministru, permiteti-mi sa consider afirmatia dumneavoastra o minciuna sfruntata, avind unic scop sa ofere un „argument”, de altfel o sforaitoare strategie de tip politicianist, dezamagitoare mai ales fiindca vine de la un om care avea autoritate morala si profesionala.

    1. Ăștia sunt paraleli cu tot ceea ce se întâmplă în țara asta. Eu inca nu reușesc să îmi dau seama cum vor sa conduca o țară fără sa știe nimic, dar absolut nimic din ceea ce se petrece în ea, cu oamenii ei, cu resursele ei. Deși, din păcate, nu am avut în fruntea tarii niciodată elite morale și intelectuale, ăștia, din ce in ce, sunt și mai imorali și mai „neintelectuali”

  10. Acest I..diot care urmărește distrugerea învățământului, acest Guță al școlii este cel mai malefic și mincinos om din Romania. Minte cum respiră, emană dejecții de fiecare dată când deschide gura. Crede că o sa–i mulțumim că 16 000 de profesori o să părăsească învățământul, că o să muncim mai mult pentru subzistență. Se înșeală amarnic, o să dispară cum a venit și merită disprețul nostru. Nu a fost și nu este un ministru al învățământului, este un politruc, un lingău care face orice pentru a-și menține privilegiile. Nu știu cum am ajuns această ji….godie profesor universitar. De altfel la facultatea de psihologie sunt ciudați.
    Auzi, el asigură banii de salarii, ca și cum ar fi patron și ar trebui să-i mulțumim acestui pig că nu o să murim de foame. Go to Cluj!

  11. Acest I..diot care urmărește distrugerea învățământului, acest Guță al școlii este cel mai malefic și mincinos om din Romania. Minte cum respiră, emană dejecții de fiecare dată când deschide gura. Crede că o sa–i mulțumim că 16 000 de profesori o să părăsească învățământul, că o să muncim mai mult pentru subzistență. Se înșeală amarnic, o să dispară cum a venit și merită disprețul nostru. Nu a fost și nu este un ministru al învățământului, este un politruc, un lingău care face orice pentru a-și menține privilegiile. Nu știu cum am ajuns această ji….godie profesor universitar. De altfel la facultatea de psihologie sunt ciudați.

  12. O ține una și bună, că o oră PCO e plătită mai bine… NU E!! E (era) plătită exact la fel ca una din norma de 18 ore. Dar el e un prost care încearcă să mintă pe față pe cei care nu știu cum funcționează învățământul.

    Toate lucrurile pe care le bagă ei acum în lege sunt PIERDERI pe termen lung, nimeni nu le va mai întoarce. După 80 de ani de normă didactică de 18 ore, vine o k*rwa politică și schimbă din pix ceva, ca să se bată cu pumnul în piept cum a salvat națiunea. Dacă nu va fi grevă, ne vom merita soarta. Nu putem sta ca niște momâi și să acceptăm tot ce impune acest dobitoc mult-lăudat care nu înțelege nici matematica elementară.

  13. in Romania este interzis să faceți economie în România zilelor noastre..asta dacă vreți ca la următoarele alegeri sa nu mai intervină CCR sa spună că avem un popor needucat,care nu știe cum și pe cine sa aleagă,pt că nu ar avea educație.Abia aștept alegerile de peste numai ani la parlamentare..

  14. Oare de ce ar fi anormal. Nu e tot ”o oră” ca oricare alta? Vrei sa predau in scarba acea ora, stiind ca ma platesti mai putin??? Esti o rusine cu sofismele tale!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul are libertatea să-și organizeze predarea și evaluarea pe parcursul întregului an școlar, între evaluarea standardizată de la începutul anului și cea de la final, anunță ministrul educației în contextul schimbării structurii calendarului școlar

Ministrul Educației a declarat astăzi că profesorii vor avea libertatea „să-și organizeze atât predarea materiei, cât și evaluarea pe fiecare disciplină”, între evaluarea standardizată de la începutul anului și cea…
Vezi articolul

OFICIAL Părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere / Regulile de funcționare a creșelor de stat au fost publicate în Monitorul Oficial

Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de…
Vezi articolul

Apel de proiecte de peste 400 de milioane de euro, lansat de Comisia Europeană pentru companii, organizații și instituții publice / Securitatea cibernetică și centrele de inovare digitală, printre domeniile vizate

Comisia Europeană a lansat recent primele apeluri pentru propuneri de proiecte în cadrul programului Europa Digitală 2022, potrivit unui anunț al Ministerului Educației. Domeniile vizate sunt tehnologia digitală, securitatea cibernetică și centrele europene…
Vezi articolul

FOTO Medalii de aur, argint și bronz și mențiune pentru elevii români, la Olimpiada Internațională de Inteligență artificială din Arabia Saudită – IOAI 2024 Riad / Lotul, integral din licee de stat

Trei medalii și locul trei printre națiuni pentru România au fost obținute de elevii participanți la Olimpiada Internațională de Inteligență artificială (IAIO) din Arabia Saudită, încheiată pe 12 septembrie, se…
Vezi articolul