Institutele de cercetare care nu vor obține un scor de performanță satisfăcător în urma procesului de evaluare vor intra într-un program remedial, iar ulterior vor fi nevoite fie să se comaseze sau să fuzioneze cu alte organizații performante, fie să se autofinanțeze, a afirmat, miercuri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. Declarațiile au fost făcute la lansarea proiectului „Hub Român de Inteligență Artificială” desfășurată la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București.
„În cazul unor unități de cercetare-dezvoltare-inovare, o să le dăm diverse posibilități. Un program remedial, dacă nu se ridică la nivelul standardelor pe care noi le așteptăm. Iar după perioada remedială, pot să aleagă: pot să intre în fuziuni, comasări, consorții cu alte institute sau cu alte universități sau dacă nu doresc, că nu-i forțează nimeni, vor trebui să se autofinanțeze, fiindcă statul nu are resurse care să fie împrăștiate în prea mulți actori.
Așa că mesajul meu este să nu ne temem de această evaluare: cei care ne facem treaba, o să ne vedem acolo. Cei care, din diverse motive, nu o să obținem o performanță foarte bună, o să existe o perioadă remedială, după care va fi decizia celor institute ce fac, dacă doresc să rămână în logica de autofinanțare sau vor dori să intre în comasări sau fuziuni cu alte institute sau alte universități. Așa că, în ciuda faptului că vremurile economico-financiar nu arată bine, academic cred că avem o zonă în care putem să fim optimiști”, a afirmat ministrul.
Amintim că, potrivit legii nr. 25 din 10 ianuarie 2023, organizațiile de cercetare care obțin un scor de performanță scăzut trebuie să ia anumite măsuri:
„Art. 21 (1) Organizațiile de cercetare care, pe baza scorului de performanță obținut, se încadrează în clasa a III-a de performanță au obligația de a lua măsuri pentru creșterea performanței organizației de cercetare prin una dintre următoarele modalități:
a) prin integrarea cu organizații de cercetare încadrate în clasa I sau a II-a de performanță în termen de 24 de luni de la data publicării ordinului prevăzut la art. 19 alin. (14);
b) prin implementarea, în termen de 24 de luni, a planului de transformare prevăzut la art. 19 alin. (9).
(2) Organizațiile încadrate în clasa a III-a de performanță care nu iau una dintre măsurile prevăzute la alin. (1) lit. a) sau b) nu mai pot participa la competițiile de proiecte din PNCDI la care aplicanții sunt organizații de cercetare.
(3) La finalul perioadei de implementare a planului de transformare, organizațiile de cercetare prevăzute la alin. (1) care au optat pentru această măsură se reevaluează, iar dacă clasificarea acestora se menține în clasa a III-a de performanță, aceste organizații de cercetare nu mai pot participa la competițiile de proiecte din PNCDI la care aplicanții sunt organizații de cercetare.
(4) Persoana juridică rezultată în urma integrării organizațiilor de cercetare păstrează clasificarea în clasa obținută de participantul la integrare care a realizat cel mai bun scor de performanță, pe toată durata valabilității evaluării.
(5) Organizațiile de cercetare care se integrează în forma prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) își păstrează clasificarea în clasa obținută pe toată durata valabilității evaluării”, este precizat în lege.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării a anunțat, la începutul lunii iunie, că a început evaluarea tuturor institutelor de cercetare și a unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național. „Am solicitat Autorității Naționale pentru Cercetare din subordinea Ministerul Educației și Cercetării să demareze procesul de evaluare a tuturor unităților CDI din sistemul național. Așadar, am început o evaluare, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI”, a spus ministrul Daniel David.
Performanța institutelor din sistemul de cercetare este evaluată în baza unor norme stabilite la începutul anului 2024 printr-o hotărâre de guvern. Normele erau deja vehiculate încă din vara anului 2023, an în care a fost adoptată și legea privind integrarea voluntară a organizațiilor de cercetare, dezvoltare și inovare din România în spațiul European de Cercetare.
Reorganizarea în sistemul de cercetare, descrisă și în RaportuL QX prezentat de ministrul David, prevede plasarea organizațiilor de cercetare în 3 clase de performanță, în funcție de care este decisă soarta acestora. În domeniu au existat deja unele dispute sonore – vezi cazul Institutului de Istorie a Religiilor al Academiei Române, de la finalul anului trecut.
Amintim că fostul ministru USR al Economiei Claudiu Năsui, actual deputat, a publicat în urmă cu o zi o listă cu institutele de cercetare și centrele de cercetare din țară, fără a face nicio deosebire între ele, indicându-le indirect ca sursă de unde se pot tăia fonduri, în contextul negocierilor deschise de președintele Nicușor Dan pentru formarea viitorului Guvern și a discuțiilor cu privire la reducerea deficitului bugetar. Astăzi, 3 iunie 2025, după ce ministrul David a anunțat că a început ieri evaluarea institutelor de cercetare, Năsui susține că datorită mesajului lui cu lista institutelor de cercetare „finanțate din banii dumneavoastră” a început evaluarea acestor institute.
„România are nevoie de investiții masive în cercetare și inovare pentru a deveni competitivă la nivel internațional și pentru a obține o creștere economică sustenabilă”, a spus președintele Autorității Naționale pentru Cercetare, Andrei Alexandru, în condițiile disputelor stârnite de deputatul USR Claudiu Năsui pe tema susținerii institutelor de cercetare. Declarațiile lui Andrei Alexandru au fost publicate de ANC într-un nou anunț privind declanșarea evaluării organizațiilor de cercetare.
Andrei Alexandru arată că scopul evaluării este „de a direcționa fonduri către entitățile de top”, în funcție de performanțele institutelor. El notează, însă, că este „și o realitate că cercetătorii sunt singura categorie socio-profesională care nu au beneficiat de majorări salariale în ultimii ani, de aceea orice evaluare trebuie să aibă în vedere rezultatele obținute în raport și cu nivelul de finanțare”.
Potrivit oficialului, „evaluarea va urmări in particular și gradul de atragere a fondurilor în sistem competitiv dar și implicarea acestora in proiecte internaționale”.
Foto: © Bacho12345 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
de fapt este „praf în ochi”, sa creadă contribuabilul ca se reformează ceva! este ca în Catavencu: se reformează, dar nu se schimba nimic!
sa clarificam! evaluarea stratifica institutele în cât I, catII, cat III. Doar cele din categoria III vor trebui sa se „integreze”.
și o intrebare: după aceasta evaluare o sa fie cercetătorii mai deștepți, mai performanti?? va fi aceeași Marie cu alta palarie!
in realitate, ministrul nu spune nimic desprea o reforma a cercetarii de reducerea a faramitarii in zeci de instiute ale Acad.Romane, ale Ministerului Cercetarii, ale altor ministere sau sutelor de centre de cercetare din universitati. O nebuloasa totala…. Ar trebui recunoscuta insolventa in cercetare, transformarea multora in societati comerciale….
Las ca ii instruiește excelentul cercetător S.Cimpeanu. Sau si mai excelenta consoarta a rectorului de Oradea, singurul cercetător care produce pe banda rulanta, si in somn, inclusiv cu autori care nu există: un cercetător atât de important, încât cei de la forbetterscience îl (o) menționează periodic.
(in ciuda numelui, forbetterscience nu promovează excelenta, ci critica mediocritatea)
CARE standarde? Alea pe care le inventați voi ca să tăiați ce vreți să tăiați?
Hai, rușine.