Ministrul Educației și Cercetării, întrebat ce se poate face în școli pentru ca elevii să nu mai ducă zilnic, în ghiozdane, atât de multe manuale și caiete și manuale, care sunt grele pentru vârsta lor, a răspuns că ministerul trebuie să lucreze la încărcătura prin curriculum, dar că de cele mai multe ori greutatea ghiozdanelor s-ar putea rezolva prin dulapuri la școală în care elevii să-și lase o parte din rechizite și cărți. „Hai să ne și gândim dacă nu ne putem organiza un pic mai bine (…) Trebuie să fim și creativi, să vedem ce trebuie dus acasă și ce poate să rămână la școală”, a spus Daniel David invitat la București FM.
Ministerul Educației Daniel David a spus că își dorește ca școlile să aibă o comunitate educațională, să găsească soluții în privința greutății ghiozdanelor elevilor. „Oare copilul trebuie să care de la școală, acasă, în fiecare zi, toate acele lucruri? Nu pot rămâne unele la școală? Nu știu, într-un dulap, dacă nu există un dulap pentru fiecare copil, într-un dulap comun, într-un loc comun, o etichetă. Trebuie să fim și creativi, să vedem ce trebuie dus acasă și ce poate să rămână la școală”.
Ministrul Educației a spus că înțelege foarte bine problema legată de greutatea ghiozdanelor elevilor, fiindcă și fiica sa este în clasa a III-a: „Știu foarte bine ce greu este un ghiozdan. Uneori când sunt la Cluj o mai duc și eu la școală”.
Redăm răspunsul integral al ministrului Educației
Daniel David: „Având în minte această idee că trebuie să predăm mai puțin, dar mai relevant și mai bine, inclusiv să reducem, dacă vreți, încărcătura, acelui ghiozdan, hai să ne și gândim dacă nu ne putem organiza un pic mai bine. Oare copilul trebuie să care de la școală, acasă, în fiecare zi, toate acele lucruri? Nu pot rămâne unele la școală? Nu știu, într-un dulap, dacă nu există un dulap pentru fiecare copil, într-un dulap comun, într-un loc comun, o etichetă. Trebuie să fim și creativi, să vedem ce trebuie dus acasă și ce poate să rămână la școală.
Sigur că avem de implementat ambele strategii și să lucrăm la încărcătura mai degrabă legată de curriculum, dar și să ne organizăm un pic mai bine, dacă se poate.
Asta înseamnă cât se poate de clar că unul dintre aspecte ține de minister, celălalt însă ține de propria organizare și de fiecare instituție de învățământ. O bună comunitate educatională în scoală.
(…) Mie nu trebuie să-mi spuneți, fetița mea e clasa a III-a. Eu știu foarte bine ce greu este un ghiozdan. Uneori când sunt la Cluj o mai duc și eu la școală. Aș vrea ca unitățile școlare, și asta a fost viziunea mea, să devină mai autonome, să se nască comunități educaționale acolo între profesori, părinți, elevi, să nu se lupte unii cu alții, să lucreze împreună, să pună resurse împreună, nu spun de bani, de timp, de interes”.
Informații de context
Problema legată de greutate ghiozdanelor elevilor este una care este în atenția publică de mulți ani. Fostul ministru al educației, Ligia Deca le sugera școlilor să cumpere dulapuri prin apelul din PNRR de dotare cu mobilier pentru a rezolva problema ghiozdanului încărcat al elevilor, în special la clasele primare.
Întrebat dacă ia în considerare trecerea la manualele digitale, pe care elevii să le folosească cu ajutorul tabletelor, actualul ministrul Educației a afirmat, într-un interviu la RFI România, că „o mare componentă trebuie să fie electronică”. Una dintre soluțiile sale este folosirea tehnologiei în unele situații.
Potrivit Ordinului de ministru al sănătății 1.456/2020, publicat în Monitorul Oficial în 38 august 2020, se menționează că “elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită”, iar “greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului”.
Totuși, fizioterapeutul Bogdan Goga atrăgea atenția că nu greutatea ghiozdanului este răspunzătoare de durerile de spate ale copiilor care merg la școală, ci „postura prelungită pe care o avem.”
El a explicat că problematic este faptul că elevii își petrec majoritatea timpului într-o poziție statică, în comparație cu elevii de acum 20-30 de ani: „Gândiți-vă, acum 20 de ani sau acum 30 de ani, ca să nu mai vorbim, de acum 100 de ani, copiii se mișcau mult mai mult în orice zi, în orice moment”.
Bogdan Goga a mai spus că: „Ar trebui poate să nu de gândim că e ghiozdanul prea greu, ci să ne gândim dacă mușchii copiilor noștri sunt la fel de dezvoltați și de antrenați”.
Rutina unui elev din zilele noastre a fost sintetizată de către fizioterapeut: „5-6 ore în bancă la școală, după aceea la birou facem temele, după aceea ne jucăm pe laptop, pe calculator, pe tabletă, lucruri statice, atunci vedem că lucrurile astea impactează dezvoltarea coloanei vertebrale și nu numai, sistemului musculoscheletal, în general.”
Acesta a precizat că pauza între activități este necesară la 40-45 de minute: „Cred că este foarte importantă pauza. La 40-45 de minute este importantă o pauză de 5 minute în care copiii să se miște, să se deplaseze, să-și schimbe locul în care se află, să iasă din clasă dacă sunt în mediul școlar, sau să iasă din camera în care se află, să o aerisească, să iasă un pic la aer. Și aceste lucruri să se repete. Nu să sărim, de exemplu, dintr-o materie într-alta fără nicio pauză, sau de la birou, copilul să se mute în fața televizorului sau în fața calculatorului”, spunea fizioterapeutul Bogdan Goga.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
29 comments
Profesorii nu vor sa înțeleagă acest aspect al ghiozdanului , continuă să ceară câte doua caiete pentru fiecare disciplină, unul de clasa, unul de teme. Ce se întâmplă dacă scriu totul pe un singur caiet?
Dacă le spui îți scot ochii că te bagi în felul lor de a preda și îți mai și harțuiesc copilul că ai îndrăznit să spui ceva. Ăsta e sistemul de învățământ de la noi din țară, nu s-a schimbat nimic din comunism .Aceleași doamne îmbâcsite care țin cu dinții de post.
Sunt de acord cu greutatea ghiozdanelor care duc la deformarea coloanei încă de la vârsta când ei sunt în creștere.
Trebuie luată o măsură urgentă!
Eu țin manualele la dulap, copii le i-au pe cele după care își fac temele.
Băiatul meu de clasa a III a are deja coloana strâmbă de mai mult de un an. Plătește responsabilul?
Dotați clasele cu dulapuri cu încuietori, căci se fura.
Dacă rămân manualele la scoala, de pe ce se vor mai face temele?
Menționez ca privitul în ecrane este dăunător vederii și mai dificil decât folosirea unei cărți, dar și ispititor pentru copil sa facă altceva decât teme, mai ales in conditiile legatii la internet. L-am prins pe fiul meu (gimnaziu) masturbandu-se în fata tabletei primita la școală în pandemie legata la internet, cu ochii la poze pornografice. Scoala nu a făcut nici o setare de restricționare. A lăsat totul pe părinți, iar unii chiar nu se pricep la asemenea lucruri. Halal educație!
Necesita o investiție în device-uri. Cine suporta?
lucrez de 30 ani in invatamant. tot ce s a spus aici e perfect adevarat. dar totul ramane mereu doar vorbarie. cred ca si nepotii mei vor indura aceeasi situatie.
Ba da, chiar dumneavoastră trebuie sa va spunem, dle Ministru. Faptul că aveți copil in clasa a treia și cunoașteți acest aspect al ghiozdanelor mai grele decât un rucsac de tura pe munte, nu va absolvă, ci dimpotrivă, va responsabilizează și chiar acuză, pentru că nu sunteți un neica nimeni în învățământul românesc, sunteți un om important, de mulți ani și n ați avut nicio inițiativă concretă și serioasă până acum. Respect și succes, copiii au nevoie de soluții serioase în procesul educațional, nu de aberații ideologice.
Fetita mea, în clasa a II a cărat zilnic 8 (opt) culegeri, 2 manuale și caiete (7 kg cel putin avea ghiozdanul si ea 25)…d-na învățătoare ne spunea ca trebuie sa-i trimitem cu toate cartie, ca nu știe din care o sa lucreze…adică cu doar 3 ore de munca zilnic ( ca una era sport, limbi străine, etc) ea nu avea timp sa stabilească ce lucrează a doua zi. Nu mai spun ca una dintre culegerii pentru lb.romana era pt clasa a VIII (avea comision la vanzarea culegerilor). Când am spus la ședința ca nu mi se pare normal, mamele pupincuriste au sărit pe mine, ca dna știe mai bine…în culegerea de clasa a VIII, la temele pt acasa erau cuvinte pe care si eu trebuia sa le caut în dex (am facut 2 facultăți între 1985-1995- am precizat asta ca să înțelegeți că nu sunt tâmpită si am făcut școală când chiar se facea). Dacă și ministrul asta o sa fie schimbat si nu o sa stea măcar 4 ani, o sa avem și mai mulți analfabeți și analfabeti functionali. Vad va nimeni nu vorbește de analfabeti…mulți au făcut școală, dar problema lor nu e ca nu înțeleg ce citesc, ci ca nu știu sa SCRIE SI SA CITEASCA.
Care dulap, domnule ministru? Vă invit să ieșiți din biroul dumneavoastră pentru a da piept cu realitatea. Elevii învață, în unele școli, în spații total necorespunzătoare. Băncile sunt lipite una de cealaltă, iar profesorii nu au loc să se plimbe printre ele. Cabinetele, sălile de sport, laboratoarele, cantinele sunt doar un vis irealizabil în viitorul apropiat.
Ok ghiozdanul fetei mele de cl a v-a cântărește 7 kg, la noi la în clasă sa vii cu tableta trebuie făcută cerere la director,nu mi se pare normal ca unii sa aibă voie și alții sa care ghiozdanul copilu se plânge de dureri iar eu am 6 luni de când am făcut operație de hernie de disc.Ar fi cazul sa se facă ceva în aceste scoli.Sunt copii care vin singuri pe jos la școală și nu este ușor.
La baiatul meu la scoala,fiecare materie are clasa dedicata,unde li se da manualele,iar acasa are alt set de manuale….asta se poate aplica si in scolile unde nu au acces la manualele digitale.Cu toate astea,ghiozdanul e foarte greu:caiete studentesti+culegeri.
Solutia de baza ramane:reducerea disciplinelor si aerisirea materiei.
Mai lucrați la pretențiile învățătorilor și profesorilor de a folosi fel de fel de auxiliare! Nu programa este încărcată,o încarcă ei cu noțiuni care depășesc nivelul copiilor de a înțelege.Exemplu,la română,clasa a v-a li se predă întreaga gramatică de gimnaziu plus cunoștințe de liceu.Vi se pare normal?
Unde să încapă dulapurile într-o clasă cu 36 de copii? In care mai ai 1,5 m de la tablă la prima bancă si 50 cm liberi in spate? Copilul meu a învățat într-o școală aglomerată, o școală care dispunea de teren și proiecte complete pentru extindere sau un corp nou de clădire. Doar că primăria refuză cu încăpățânare să aloce vreun ban.
trist ca nu vedem implicare prin acte normative din partea dlui ministru. daca lasa la latitudinea unitatii de invatamant si parinti sa gaseasca o solutie, pentru ce mai este in functia aceasta? si mai trist ca are un copil in clasele primare si nu gaseste o solutie legiferata.
la programa ce asteptari sa mai avem? o programa foarte incarcata. nu mai bine mai putina si sa ramana cu ceva acești elevi.
sunt tare dezamagita, imi pusesem mari sperante in dl ministru
ps: de aceea avem atati analfabeti functionali, de ce multi sunt supărați
Da se poate…la fost scoala a fetei mele asa faceau si aduceau acasa doar materiile la care aveau teme de facut…restul le lasau in banca…chiar daca au avut si clasa care venea de dupa masa…e mai usor si pt parinti si pentru copil…
nu se poata doamna IIdl, sunt 3 schimburi in scolile din București, copiii din primar merg la before si after, ghiozdanul lor cu pachet, apa , echipament sportiv (al 2 lea rucsac) cantaresc peste 10 kg. cum sa lase lucrurile in banca, nu mai gasesc nimic a 2 zi. de ce lasa dl ministru totul la latitudinea scolilor si părinților? nu este mai clar si normal sa fie reglementat prin ordin?
Mai nou, și ghiozdanele astea pretențioase au cate 10 fermoare, 10 buzunare, cântăresc vreo 5 kile…,😁
Aș vrea să transmit ca sunt de acord ca greutatea ghiozdanelor este prea mare și ca aceasta nu trebuie să depășească 10-15% din greutate corporală. Ghiozdanul este purtat însă doar câteva minute pe zi însă. Statul jos este ore întregi.
Mai departe mesajul pe care doream să îl transmit este ca nu avem studii clare în țara noastră care să lege greutatea de durerile de spate sau alte probleme de sănătate, chiar dacă acest lucru pare logic. Poate în viitor să fie realizate studii de genul.
Mai mult consider ca mișcarea lipsește foarte mult din viața copiilor noștri, deși este esențială în dezvoltarea acestora.
Aveti dreptate in tot ceea ce ziceti, mai putin ca ghiozdanul il poarta doar cateva minute pe zi….poate doar cei care sunt aduci cu masina pana la poarta si luati tot de acolo.Ganditi-va ca sunt copii care vin pe jos si fac min 30, altii care merg in localitatea vecina si merg cu autobuzul, care se trezesc si de la 5.30-6.00 sa ajunga la scoala, tot cu ghiozdanele in spate.Sau cum e fetita mea, noi locuim la et 4, urca-coboara cu 10 kg, la scoala au clasa la et 3 si apoi 3 ore ii muta prin toata scoala ca se invata in 3 schimburi, la sala de sport e in alta cladire …efectiv toata ziua cara 10 kg dupa ea si nici pauza nu are, pana se plimba dintr o clasa in alta.Sunt situatii si situatii 😒
problema ghiozdanul foarte greu e simplă:la școală manual electronic ,acasă manual fizic
La scoala 150 din Bucuresti, sect 5, sunt dulapuri. Fiecare copil are dulapul lui unde își lasă cărțile. Iau in ghiozdan cu ei acasă strict 2 caiete si 2 cărți ( nu mai mult de 1 kg. Acolo unde exista un bun management, si directorul face echipa buna cu profesorii si părinții, se poate iar cel care castiga este copilul.
Cu toată stima și aprecierea pentru d-voastra ca ministru, parinte și psiholog, solicit o cercetare la nivelul elevilor și părinților din gimnaziu. de când avem 5 module, sa ii întrebați primele 3 cuvinte care le vin în minte când se gândesc la clasele 5-7. Sigur toți va vor răspunde,,evaluare, evaluare, evaluare,,. Eu din clasa a 5- a doar asta aud la începutul și sfârșitul fiecărui modul la fiecare materie, ca e limba romana sau muzica.
La un simplu calcul 2×5 module 12 discipline (sau 14-15)=MINIMUM 100 evaluări în 34 de saptamani ( fără Saptamana Altfeltf și Verde).
PREFERAM 2 TEZE atunci la câteva materii, parca erau 2, decât atâtea evaluări obligatorii.
Reforma conținuturilor nu s- a realizat. Materia e enorma și timpul ajunge doar pentru predare.
De acord, Domnule Ministru! Dar poate Ministerul ne dă banii sau dulapurile respective!Scot destul de mulți bani pentru consumabile!
deprinderile de muncă intelectuală sunt în strânsă inter-dependență cu respectarea etapelor unei lecții de educație fizică.
Salutare , tuturor ,
Pentru prima problemă, aș sugera ca, din când în când, caietele de notițe ( maculatoarele) elevilor să fie examinate de profesor. după ore. de preferat, nu acasă la profesor.
2. caietele de notițe să fie, din când în când, sursă de instrucție, iar manualele să rămână la dulap. ( se poate verifica interesul elevilor , spre a își completa informația din surse alternative ). se evită monotonia, se încurajează curiozitatea, se stimulează, ulterior, interesul cu propuneri pentru surse de cunoaștere, material tipărit sub formă de cărți, reviste de specialitate sau școlare, de la diverse școli, nu doar de la cea de apartenență, resurse internet ).
pentru problema ortostatismului, consider că evaluările sunt modeste și se rezumă la activitatea de observație a profesorului de educație fizică. care rămâne, de multe ori, sumară.
am fost liceean la o instituție care avea privilegiul de a se bucura de un cabinet stomatologic. poate că o soluție , pe termen mediu și lung , ar fi și prezența unui kinetoterapeut în școală.
la activitățile SNAC participau cu drag și dedicare elevi care se bucura de mișcare, mișcări, ritm, și variație. poate deprinderile sunt mai greoaie, poate inteligența auditivă și spațială, pentru unii elevi cere mai multă aplecare, poate că VORBIND DE ORTOSTATISM, profesorul de educație fizică, în special, poate depista anumite probleme de echilibru, chiar de auz.
copiilor autiști le este foarte greu să accepte orele de educație fizică. cu atât mai mult dacă sunt la pregătitoare, sau în clasa I.
sunt copii mai predispuși la performanță la activitatea sportivă din sala de sport, de interior; alții, performanță predilect la activitățile sportive în aer liber. nu am întâlnit o departajare, primăvară-vară, activități sportive, pe grupe, interior- exterior. iarna, nu toți excelează și nu toți sunt pregătiți să sară la capră sau să facă tumbe. cu aceștia se poate lucra altfel. excursii, în pas vioi, în ritm propriu, prin împrejurimi, bătaie cu zăpadă, săniuș, voluntariat, prin vecini, spre a face părtii, cumpărături mici pentru vârstnici. școala ! vorbim despre școală ca fiind motorul , nucleul parteneriatului ce are în centru elevul . copil sau adolescent. profesor-elev-părinte.
pe termen mediu și lung , consider că școala se poate implica în comunitate. nu doar non-formal, ci practic- acțional.
construim planuri de parteneriat unități economice- școală. cât este dispusă școala să ofere ?! de ce nu ?! softuri , aplicații, sfaturi practice, răspuns la nevoi comunitare.
am avut privilegiul să lucrez cu un profesor a cărui formație-specializare era Cultura fizică și medicală. e important ! cadrele didactice trebuie să aibă o formare de bază, în domeniu. un adhd, un hiper-activ, nu poate fi strunit , două ore la orele de sprijin.
și, am constatat că site-ul edupedu aduce în atenția celor interesați și știri despre programele educaționale din alte state.
problema pe care ați abordat-o are un impact important, pentru experiență mea profesională. acum câțiva ani, adevărul. ro , care rezerva articole și educației, a adus ca informație IDEI de importat din Anglia* , despre formarea micilor matematicieni. fondul articolului era că impactul mișcărilor coordonate poate avea rezultate valoroase în înțelegerea mai bună, mai clară a unor probleme matematice. una peste alta, poate crea structuri de gândire, coerență, fluenta și gândire sistematică.
sportul e valoros. nu îl revendică doar matematica
in clasa a VIII-a am pus toate manualele pe un iPad mini 1, care era bun strict de PDF și am rezolvat. Tableta fără programe jocuri internet. a redus câteva kg bune de carat zilnic
Sunt bunica unui băiat de clasa a opta ghiozdanul le rupe umărul și totuși eu am o întrebare de ce copilul învață un an de zile cu medii destul de bune si la sfârșit de an școlar nu se pune media anuală ci se pune ce notă primește la examen vi se pare corect?sincer mie nu ! Copilul a învățat destul de bine 8,65 examenul este mai important?
eu as avea o întrebare pt dnul ministru: fetiță dvs stat la fel ca băiețelul meu 4 ore pe scaun?
in școala copilului meu s-au confiscat pauzele.copiii nu au voie sa se joace pe motiv că se lovesc.ghiozdsnul este prea greu într-adevăr dar îl cara părintele.
ne este frica de ghiozdan și de genunchi zgâriați dar nimeni nu vrea sa înțeleagă că un copil de 6-7ani nu poate sta 4 ore la masă.ce se întâmplă cu coloana copilului?
toți țipăm că avem foarte multi copii cu adhd dar nu vrem sa vedem ce se întâmplă în mintea unui copil care are pauza doar pe hârtie.cum poate copilul ăsta care sta atâtea ore pe scaun într-o sală mica și neaerisita sa fie atent și receptiv? este mai bine sa îl plimbam pe la psiholog decât să alerge în curtea școlii în pauză.
am suferit 4 ani in grădiniță din cauza dictaturii părinților care au alergie la aer și mișcare dar în următorii 9 o sa îmi fac o prioritate din a milita pt dreptul copilului la o pauza adevărata in care sa se deconecteze și să-și oxigeneze creierul .
daca pauzele sunt periculoase atunci vrem mai multe ore de sport dar afara la aer nu pe holul școlii sau in bănci (și asta este o practică)
o să ne pună pe noi părinții să cumpărăm așa cum se cumpără și impri.ante/videoproiectoare,draperii ba chiar în unele instituții se pune parchet și totul din banii părinților!Să nu mai zic că se cumpără și notele și premiile
Înțelegem bună voința domnului ministru David de a face lucruri bune pentru învățământ. Consider însă, că este total anormal ca tot ce-ți trece noaptea prin cap, vii a doua zi și pui în practică. Este vorba despre un sistem întreg cu zeci de mii de angajați care nu mai știu la ce să se aștepte de azi pe mâine. Consider că într-un stat modern, lucrurile ar fi trebuit să stea exact invers: Să existe un plan de redresare a învățământului, pe care să-l urmeze orice ministru vine în funcție, dar nu orice ministru vine în funcție să facă ce crede el: uite post licealele, nu sunt oostlicealele, uite teza unică, nu e teza unică, uite semestrele, nu sunt semestrele, uite rezele, nu mai sunt tezele, iar d-nul David…ni le servește zilnic…