Daniel David, președintele CNR: Dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă simt că învățământul față în față nu permite să avem o regândire a cursurilor pentru că intri în opoziție cu reglementările ARACIS / Cîmpeanu, ministrul Educației: Sunt sigur că se vor face și schimbări la nivelul standardelor de autorizare

[jp_post_view]
Daniel David
Daniel David / Foto: ubbcluj.ro
„Dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă, simt că învățământul față în față nu permite să avem o regândire a cursurilor”, spune președintele interimar al Consiliului Național al Rectorilor, Daniel David, la dezbaterea online “Educația digitală asimptomatică”, organizată de Edupedu.ro în parteneriat cu World Vision România. David a declarat că ar trebui modificate standardele de acreditare pentru cursuri, ca acestea să poată include componenta de digitalizare. Ministrul Sorin Cîmpeanu a explicat că standardele ARACIS ar putea fi modificate în perioada următoare.

Daniel David: A fost nevoie de schimbare radicală de paradigmă și sub aspectul tehnologie și sub aspectul unei noi paradigme universitare. Și mai avem de lucru încă. În ceea ce privește formarea profesorilor pentru preuniversitar, aici mă amuză faptul că discutăm despre cum dezvoltăm competențele digitale în masteratul de formarea profesorilor. Vă spun de ce: mă amuză pentru că mă gândesc ca la un jucător de fotbal căruia îi spunem că „10% din timp te lăsăm să joci fotbal, încolo îți predăm”.

Deci este foarte clar că aceste competențe digitale trebuie să facă obiectul unor cursuri specifice. Da, există și în curriculumul cadru și în programele, eu pot vorbi despre programele pe care le avem la Universitatea „Babeș Bolyai”, există cursuri obligatorii în acest sens, tehnologia instruire asistată de computer, învățarea în medii virtuale, există cursuri opționale cum ar fi tehnologie multimedia, blended learning, și așa mai departe, dar dincolo de aceste aspecte specifice eu cred că întreg masteratul trebuie să aibă o componentă digitalizare aplicată transversal.

Adică și materiile care nu au conținut elementul de digitalizare, trebuie să ofere aceste cursuri într-o logică digitală. Sigur într-o anumită măsură, cum spunea domnul ministru, se aplică în anumite domenii mai mult ca în alte domenii și trebuie văzut unde folosește și unde merită să folosim acest lucru. Eu sunt foarte îngrijorat dar, aștept să văd dacă promisiunea domnului Ministru din timpul acestei discuții se va ține, în sensul că frica mea este următoarea: dacă nu producem schimbări legislative, în logica pe care o avem acum și în legislația pe care o avem acum, noi nu vom putea capitaliza pe dezvoltările pe care le-am avut prin învățământul online, nici sub aspectul tehnologie, nici sub aspectul unei noi pedagogii, dacă ieșim din pandemie și din starea de alertă simt că învățământul față în față, așa cum spune legea educației, nu permite spre exemplu că anumite cursuri sau anumite seminarii chiar în zonele în care s-ar putea face lucrul ăsta, nu vorbesc despre zonele vocaționale sau zonele experimentale, nu permite să avem această regândirea cursurilor.

Este un risc pentru că intri în opoziție cu acreditările ARACIS și cu legislația.

Deci nu ar trebui să ne pregătim din timp pentru momentul în care vom ieșit din pandemie, astfel încât dezvoltările tehnologice de care vorbea și doamna Deca și nu o pedagogie universitară pentru anumită logică sau și într-o anumită măsură să le putem utiliza. Mă gândesc, de exemplu, în zone nevocaționale și neexperimentale să se lase libertate universităților ca din cele 14 cursuri de exemplu pe semestru, la patru sau cinci cursuri să fie făcute într-o logică online după niște criterii de calitate.

Nimeni nu spune să trecem de la învățământul clasic la cel online, dar nici să revenim la cel online după ce ne-am dezvoltat în această perioadă a pandemiei. Pe scurt spus, avem pre-rechizitele, depinde de noi cum le implementăm și mai ales cum ne pregătim pentru perioada post pandemie”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a răspuns imediat acestei solicitări:

Sorin Cîmpeanu: „Cu siguranță reglementările vor fi promovate după ce ne vom asigura prin consultare, cu toți cei implicați în primul rând, cu cei implicați direct, că sunt modificări în sensul dorit. În acest sens, aș vrea să vă spun că am lansat deja astăzi pe circuitul de avizare un proiect de ordonanță de urgență prin care dăm posibilitatea ARACIS să funcționeze după data de 31 martie, când toate mandatele, când conducerea ARACIS expiră, când numărul membrilor din Consiliul ARACIS care rămân, nu va fi suficient asigurării cvorumului, deci permitem prin această ordonanță de urgență organizarea concursurilor, cu componenta internațională, dar nu mai mult de șase luni de la data de 30 martie.

În același timp este nevoie de evaluarea tuturor domeniilor de doctorat până la data de 31 decembrie 2021. Aceasta este data la care acreditarea expiră pentru toate domeniile și dacă expiră vor fi probleme pentru asigurarea finanțării la nivel de doctorat, adică și în țară nu se va mai putea face.

Deci în sarcinile urgente pe care ARACIS deja le-a asumat și alături de acestea având în vedere această schimbare la nivel de componență și de viziune, sunt sigur că se vor face și schimbări la nivelul standardelor de autorizare și acreditare a programelor de studiu în sensul celor spuse de către domnul rector Daniel David. Ține de domeniul universitar, de mediul universitar să formulezi aceste propuneri într-o manieră concretă și sunt absolut sigur că nu a conducere ARACIS va fi deschisă în a le prelua”.

https://www.facebook.com/educatiepentrueducatie/videos/533618930942077

Daniel David / Foto: ubbcluj.ro


3 comments
  1. Nici o saptamana fara panseurile lui David de la UBB Cluj, „specialist” in domeniul „Dati-mi 100 de euro, asezati-va pe canapea si timp de 1 ora povestiti-mi ce doriti”. Acum e expert si in domeniul digital (nu se stie cine l-a specializat si cand) si ne explica in ce fel sa bramburim din nou sistemul de educatie. „Reformat” in fiecare an, de nu mai ramane piatra pe piatra…

  2. Învățămîntul on line va conduce doar la dispariția meseriei de profesor, prin diminuarea considerabila a necesarului de cadre didactice pe toate palierele educației.

  3. Nu cred că o continuare a cursurilor universitare in modul exclusiv online și în anul următor, 2021 – 2022, e cea mai bună soluție chiar și la facultățile nevocaționale. Asta nu e facultate! Nu încurajezi studenții in a rămâne fermi și a nu abandona cursurile unei facultăți. Cel puțin, să se propună un sistem hibrid!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Deși banii din PNRR sunt pentru 10 de consorții regionale, Guvernul și Ministerul Educației au decis să găsească finanțare pentru 29 de proiecte declarate eligibile, a anunțat Ligia Deca. Obiectivul este ca „în anul 2025-2026, până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală”

Deși ținta asumată în PNRR este de 10 consorții regionale, 29 de proiecte au fost declarate eligibile după evaluarea calitativă, conform listei publicate de ministerul Educației. Ligia Deca a declarat…
Vezi articolul

Cine este Liviu George Maha, profesorul care l-a detronat pe rectorul Tudorel Toader, la Iași: „născut și crescut” la Universitatea Al. I. Cuza, capabil să-și critice dur adversarul fără măcar să-i spună pe nume

Scrutinul pentru funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, câștigat luni de Liviu Maha în fața rectorului în exercițiu Tudorel Toader, se remarcă de două ori în…
Vezi articolul

Protest al organizațiilor studențești față de intenția Guvernului de a elimina o parte din reducerea la transportul local și metrou, precum și de a aplica reducerile pentru tren doar la rutele între domiciliu și facultate

Studenții condamnă măsurile propuse în cea mai recentă formă a proiectului de Ordonanță de Urgență care stabilește măsurile fiscal-bugetare pentru anul 2025, cunoscută drept ordonanța-trenuleț. Uniunea Studenților din România (USR),…
Vezi articolul

Elevii de clasele a XI-a și a XII-a care obțin premii la anumite concursuri și iau cel puțin nota 8 la Matematică la BAC pot intra fără examen la Facultatea de Automatică a Universității Tehnice din Cluj-Napoca

Elevii de clasele a XI-a și a XII-a pot fi admiși la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) fără examen de admitere, dacă ies…
Vezi articolul

VIDEO Funeriu: Dacă am fi mers până la capăt cu această luptă împotriva plagiatelor, am fi decapitat toate instituţiile de forţă ale României / Eu astăzi cred că a devenit o problemă de siguranţă naţională

Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, cel care a început demersurile pentru descoperirea tezelor academice plagiate, susţine că dacă demersul început în urmă cu aproximativ un deceniu ar fi fost…
Vezi articolul

Alianța Organizațiilor Studențești solicită Guvernului să renunțe la limitarea reducerilor pentru transportul studenților, din proiectul de ordonanță „trenuleț”: „Un regres nemaiîntâlnit din 1989 până în prezent” / Petiție online

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și cele 130 de organizații studențești membre cer Guvernului să elimine prevederile din proiectul de Ordonanță de Urgență privind măsurile fiscal-bugetare pentru…
Vezi articolul