Daniel David: Reorganizarea inspectoratelor reprezintă o reformă din raportul QX, problema este că nu mă pot ocupa de ea, că trebuie să salvez burse și salarii în toamnă / Dacă nu pot face ceea ce cred că este corect, plec acasă

4.187 de vizualizări
Foto: © One Photo | Dreamstime.com
Reorganizarea inspectoratelor școlare va avea loc, însă nu poate fi implementată în acest moment, a afirmat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Vorbitorincii. El a mai spus va alege să plece din funcție „dacă nu pot face ceea ce cred că este corect”.

La întrebarea „Desființați inspectoratele?”, ministrul Daniel David a răspuns:

„Reorganizarea inspectoratelor reprezintă o reformă din raportul QX, problema este că nu mă pot ocupa de ea, că trebuie să salvez burse și salarii în toamnă.

(…) Haideți să vă spun ceva. Forța mea ca ministru este că eu pot să fac ceea ce cred că este corect, fiindcă nu urmăresc nici carieră de ministru, nici carieră politică. Așa că dacă nu pot face ceea ce cred că este corect, plec acasă”, a spus el.

De asemenea, ministrul a răspuns și la întrebarea „Cât de mare e presiunea politică pe acest subiect, al desființării inspectoratelor?”, afirmând că: „Deocamdată n-am simțit-o”. 

Informații de context

Trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor generali și adjuncți, se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a explicat, în cadrul unei conferințe de presă, de ce ar trebui să rămână inspectorii școlari generali numiți politic: „Dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine.”

Acesta a explicat că într-un județ ar trebui să fie o singură structură care se ocupă de educație, nu mai multe.

Propunerea ministrului este să scadă numărul inspectorilor adjuncți, adică să fie câte unul în fiecare județ:

Cred, în primul rând, că numărul de inspectori adjuncți ar trebui scăzut: 1, poate 2 în Municipiul București, dar în privința celor două poziții, inspector școlar general și inspector școlar adjunct, după mine, ar trebui să ieșim din ipocrizia numită politică. Și vă spun de ce: dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine, să implementeze acele lucruri.”

În privința celorlalți inspectori, Daniel David a spus că trebuie să fie organizat un concurs, dar a vorbit și despre training de leadership, training pentru management. El a afirmat că „vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții”:

„Dincolo de cele două poziții (inspector școlar general și inspector adjunct – n. red), în privința celorlalți inspectori trebuie făcut concurs, dar, atenție, trebuie făcut în același timp training de leadership, trebuie să fie făcut training pentru management. Noi și acum avem concurs, dar știm că foarte mulți sunt numiți, de fapt, temporar. Vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții. În momentul acesta, lucrurile sunt confuze în zona inspectoratului. Eu aș fi cinstit și aș spune: primul – asumat politic, celelalte – profesionalizate prin concurs.”

Potrivit raportului ministrului Educației, în privința inspectoratelor școlare, modelul actual și cel propus în legea 198/2023 sunt ineficiente:

„Cred că atât modelul actual, cât și modelul de organizare a inspectoratelor școlare propus în legea 198/2023 sunt ineficiente, deoarece complică și birocratizează sistemul prin prea multe instituții distincte, greu de coordonat și cu potențiale suprapuneri, mascând influența politică multiplă în fiecare dintre acestea. Considerând condițiile psihoculturale și socioeconomice, cred că arhitectura organizării școlare în județe/municipiul București trebuie să presupună o singură structură în relația directă cu ministerul (acum sunt cel puțin 3), cu unitățile actuale – casa corpului didactic și centrele de resurse și asistență educațională – incluse ca subunități în structura inspectoratului (redenumit și „Direcție”). Redenumirea „Inspectoratului” în „Direcție” este justificată prin noua structură, dar și prin mesajul că este nevoie de o schimbare paradigmatică și de mentalitate în funcționarea acesteia. ARACIP ar trebui să funcționeze în logica ARACIS, fără birourile județene ARACIP preconizate. Sigur, în această structură trebuie îmbunătățite mecanismele interne și de funcționare pentru a controla influența politică și a asigura autonomia și eficiența subunităților (acolo unde este necesară), cu scopul general al creșterii calității educației. Acest demers va fi operaționalizat prin norme adecvate, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta.”

Desființarea inspectoratelor școlare este amânată până la începutul anului școlar 2026-2027, potrivit ordonanței de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024. În 2023, Edupedu.ro a scris că Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a recunoscut că a oprit reforma instituțiilor din Învățământ – inspectoratele școlare, ARACIP, casele corpului didactic. Întrebată de Edupedu.ro cum poate face reformă cu instituții nereformate, Deca a spus că „se pot face foarte multe lucruri cu profesioniștii care sunt deja în sistem“.

Prin Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial, inspectoratele școlare sunt înlocuite cu direcții județene aflate în subordinea Ministerului Educației. Articolul 116 prevede:

(1) Se înființează direcțiile județene de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, prin reorganizarea inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, finanțate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației.

Foto: © One Photo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Așteptam cu nerăbdare știrea care ne anunță că ai plecat acasă.

    Totuși pe 23 iulie la guvern la întâlnirea cu grupul de interese private a lui DOGE Musk Atanasiu, ai șansa sa spui ca ai greșit și ca vrei sa corectezi aberația cu creșterea normei didactice.

    Concret, arată ce putere ai.

    A!
    Si mergi într-un ISJ unde sa vină și profesori obișnuiți ca sa simți diagnosticul sistemului educațional pt prestația de ,,ministru apolitic”

  2. Ne bucura nespuns ca ai lamurit limitele responsabilitatii tale ca ministru!
    Adica dupa ce bulversezi tot, te duci acasa, deschizi o bere rece, te pui pe canapea si dai pe Latrina 3 sa vezi ce se intampla dupa tine?

    Ce de-a responsabilitate…

  3. Dl ministru ne explică pe înțelesul nostru că pe noi ne-a executat fără discuții, dar atunci când va veni timpul să reorganizeze inspectoratele își va da demisia. Ce om de onoare, domnule!

  4. Ceea ce domnul ministru numește forță este, în esență, cea mai mare slăbiciune a dumnealui. Se numește ilegitimitate. Nu este ales de nimeni, deci nu răspunde în fața nimănui. Este precum grupul afaceriștilor privați care trebuie să reformeze companiile publice. O contradicție în termeni. Mă surprinde că nu conștientizează această situație profund imorală, care îi zădărnicește orice demers. Extremismul ilegitimității legitimează extremismul.

  5. Domnu’ Guță al Educației, vă plătesc eu ceterașii să vă conducă de la minister la gară, să luați trenul înapoi la Cluj. Vă așteaptă UBB-ul, salvați-i pe ei.

  6. Lasa inspectorii. Ce faci cu directorii numiti politic? Fiecare inspector numit politic si-a adus directorii acoliti de incredere tot din sfera de partid. Cu care taie si spanzura. Ilegalitati, abuzuri psihice si administrative.

    Da, da, directori numiti prin concurs dar cu pile de influenta. DACA VREI SA FII CORECT, FII CORECT PANA LA CAPAT.
    SCOATE POLITICUL DIN SCOALA. Profesorii au ajuns masa de manevra, o turma manipulata politic si ideologic.
    Nu mai ai voie sa predai despre SUA, ca repede te incadreaza ca esti cu nu stiu cine. Pe bune??

  7. ”Aș putea tăia inspectoratele și să câștig cât am tăiat de la profesori și elevi la un loc, DAR NU VREAU EU”.

    Omul ăsta pute de autosuficiență. Ceva mai încolo declară că el n-are ce vorbi cu sindicatele, că nu sunt parteneri de dialog.

    GREVĂ GENERALĂ.

    1. Greva sa fie in mai-iunie!
      Incepand cu septembrie putem face proteste de avertisment, in fiecare luna un nou protest: sa predam dupa dictactare, nu punem note, nu facem consultatii, nu participam la simulari, etc.
      Daca facem acest tip de protest pasnic vor intelege mai mult ce insemna activitatea unui profesor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Votul de la 16 ani pentru alegerile locale și europarlamentare, solicitat de Federația Tinerilor din Constanța, după ce Florin Cîțu s-a declarat de acord cu așa ceva: Să fie inclus în discuțiile pentru revizuirea Constituției

Federația Tinerilor din Constanța salută declarația făcută de președintele Senatului Florin Cîțu, care a răspuns luni că ar fi de acord cu reducerea vârstei necesare pentru a vota la 16…
Vezi articolul

Olimpiada de dezbateri 2024, gimnaziu. Moțiunile pentru meciurile de la etapele județeană și națională și fișele de arbitraj au fost trimise profesorilor – DOCUMENT / Examen de admitere direct la liceul ales, subiect de dezbatere

Moțiunile pentru meciurile de dezbateri de la etapa județeană și etapa națională a Olimpiadei de dezbateri pentru elevii de gimnaziu (ONDJ), organizată în acest an în premieră, au fost trimise…
Vezi articolul

Constantin Șerban, fostul învățător liberal acuzat de abuzuri asupra elevilor săi, e membru în comisia de învățământ a Consiliului Județean Iași și membru în conducerea PNL Iași, semnalează un opozant politic

Fostul învățător ieșean acuzat de abuzuri îndreptate împotriva elevilor săi, Constantin Șerban, este membru în Comisia responsabilă cu educația în Consiliul Județean Iași, for din care el face parte, după…
Vezi articolul

Școlile vor transmite inspectoratelor școlare, până pe 15 iulie, datele profesorilor pentru primele de carieră didactică de 1.500 de lei. Datele pot fi extrase din EduSal, recomandă Ministerul Educației

Până pe 15 iulie, școlile vor transmite inspectoratelor școlare datele angajaților în vederea acordării primelor de carieră didactică (pentru personalul didactic și didactic auxiliar) și primelor de carieră profesională (pentru…
Vezi articolul