Daniel David: Scurte considerații la cald despre noua lege a învățământului superior

[jp_post_view]
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic
Daniel David / Foto: Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
Pentru început clarific una din întrebările frecvente, spunând că, în afară de analizele (punctele de vedere/dezbaterile) publice pe care le-am inițiat sau la care am participat în legătură cu un modelul normativ modern al învățământului superior în România, nu am contribuit direct și nu am fost consultat cu privire la textul concret al propunerilor de legi, deși unele concluzii/recomandări ale acestor analize le văd pe alocuri reflectate în lege.

Ca să fie clară opțiunea mea generală, dincolo de nuanțele din diverse situații, iată cum văd proiectul de lege dedicat învățământului superior apărut astăzi, urmând să discut mai multe detalii în zilele următoare (în privința celuilalt proiect, dedicat învățământului preuniversitar, mă voi exprima mai încolo):

1. Sub aspect de viziune-arhitectură, în sinteză, este o schimbare majoră de paradigmă, care, în esență, duce puterea de decizie spre actorii din domeniu (ex. universități), iar statul, prin autoritățile sale (alături de diverse consilii consultative), păstrează mai ales mecanisme de standardizare/control/monitorizare. Spre exemplu și simplu spus, doctoratul, abilitarea și diplomele rămân la nivel de universitate, fără să mai depindă de analize-decizii directe la nivel de minister. Este așadar un demers de “high risk” (risc mare), care va duce la “high gain” (câștiguri mari) doar dacă mecanismele de control-monitorizare își vor face treaba, altfel putem ajunge la situații dezastruoase. Dacă se dorește, aceste mecanisme de control-monitorizare se mai pot clarifica în cursul dezbaterilor care urmează, acum nefiind adecvat stabilizate în lege.

2. Sub aspect de organizare/funcționare, (1) se introduc o serie de mecanisme noi, absolut necesare, (2) se renunță la și/sau se reformulează o serie de lucruri existente în prezent și (3) se păstrează multe lucruri, inclusiv ca formulare, din legea actuală. Ca mecanisme noi majore se observă (1) introducerea învățământului superior de scurtă durată, (2) accentul pe relația cu societatea (ex. învățământul dual, detalierea învățării pe parcursul vieții, microcertificări, un cadru mai riguros de organizare a potențialelor societăți comerciale ale universităților, rolul extensiilor universitare etc.), (3) accentuarea rolului universităților în certificare (foarte important în lumea de azi!) și (4) sistemul hibrid. De asemenea, se observă că înființarea unei universități va fi mai simplă, prin Hotărâre de Guvern, nu prin lege. S-a renunțat la unele lucruri nefuncționale (ex. trecerea asistenților de pe „determinat” pe „nedeterminat”, fără concurs).

În fine, este foarte bine că universitățile trebuie să-și aleagă o misiune din cele trei menționate în lege, dar modul de formulare a misiunilor este neinspirat (ex. introducerea “excelenței” îi va determina pe toți să se focalizeze pe aceasta, modificându-i apoi esența), mai ales că misiunea nu este corelată, fie și orientativ, cu criteriile de evaluare ale acesteia (ex. criterii de excelență). Demersurile din lege sunt importante, dar riscul este asociat unor incoerențe (și chiar contradicții) în unele segmente (ex. normă universitară vs. normă didactică; personal didactic/de cercetare auxiliar formulat în diverse variante care aduc confuzie; pensionarea descrisă confuz, mai ales cu referire la semnificația limitelor de vârstă etc.); de asemenea, rolul unor mecanisme noi, precum învățământul de scurtă durată, trebuia mai bine prezentat. Dacă se dorește, toate aceste chestiuni se pot corecta în formulare și sens/semnificații în cursul dezbaterilor care urmează.

3. Sub aspect metodologic, legea ne spune că arhitectura și organizarea/funcționarea vor fi detaliate într-o mulțime de acte subsecvente legii. Dacă aceste acte nu vor fi elaborate în spiritul legii, eșecul este garantat, deoarece legea nu s-a protejat suficient față de posibile distorsiuni prin acte subsecvente. Dacă vor fi elaborate profesionist, atunci lucrurile vor merge în spiritul legii, putându-se inclusiv corecta unele scăpări chiar de după dezbateri. Dacă se dorește, unele protecții/măsuri de siguranță se pot introduce în cursul dezbaterilor care urmează.

4. Eu am argumentat recent în spațiul public că trei mecanisme pot da un avantaj competitiv rapid universităților românești: (1) susținerea cercetării în universități – iar acest lucru este menționat explicit în noua lege, inclusiv prin finanțare specifică/dedicată (de aceea o bifez pozitiv!); (2) concentrările academice – care din nou apar explicit în lege (deci trebuie o nouă bifare pozitivă!) și (3) organizarea modernă a resurselor umane în universități (ex. traiectorii diferite de carieră/”head hunting”/promovarea după modele internaționale/regândirea conceptului de “normă”) – lucru care din păcate nu este evident în noua lege (deci nu-l bifez pozitiv!).

5. Alte aspecte mai specifice relevante academic și/sau social (ex. mandatul rectorilor, durata doctoratului) trebuie dezbătute la rândul lor, iar propunătorii trebuie să-și argumenteze opțiunile.

Așadar, în această fază proiectul este cam ca pisica lui Schrodinger, cu viitor sau fără în funcție de demersul nostru acțional de acum (ex. cum/dacă ne uităm). Hai să-l facem viu, ca să nu rămânem cu o pisică moartă aruncată în curte de factorul politic, factor care este deja decis să alunge din curte pisica vie care nu-i mai place!

____________

Daniel David este profesor de științe cognitive clinice, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), profesor asociat („adjunct professor”) la Icahn School of Medicine at Mount Sinai în New York, SUA și directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute în New York, SUA. Este evaluator internațional în cercetare și educație, iar în 2019 și 2020 a fost inclus între cei 2% mai citați oameni de știință ai lumii (în sistemul Scopus).

Notă: Textul a fost publicat inițial pe danieldavidubb.wordpress.com.


2 comments
  1. Cercetarea univerditara, unde fiecare profesor si a facut un centru de cercetare ?! De ce nu sunt asimilate INCD urile, care au putini angajati, cele ala Acad. Rom. pentru o structura mai unitara a cercetarii si eliminarea faramitarii excesive. Dsr fiecare cu feuda lui, ca asa este in Ro. !!

  2. Respect, asa da rector, nu toate dinamitele psdiste de la politehnica, urmărite penal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala pentru ucraineni din Timișoara, care a primit finanțare de la UNICEF, își angajează profesori și planifică tabere pentru copii în vară. Iryna Yetskalo, fondatoare: A fost “cadoul” nostru de Sfântul Nicolae

UkrKidsHub, prima școală deschisă pentru copiii refugiați ucraineni în Timișoara, a primit o finanțare de la UNICEF și își poate derula în siguranță programele timp de jumătate de an, declară…
Vezi articolul

Pregătire eficientă la Limba română și Matematică pentru Evaluarea Națională 2023 / Părinții și profesorii pot urmări progresul copiilor / Acces gratuit la 24 de lecții pe educatiedeschisa.ro (P)

Platforma de învățare educatiedeschisa.ro este dedicată celor care se pregătesc pentru examenul de Evaluare Națională, iar prin campania „Oferă Educație” la achiziția oricărui program de pregătire, un elev cu posibilități…
Vezi articolul

INTERVIU Profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu: Ziua Națională a unui stat are menirea de a-i uni pe toți cetățenii săi, de a le aminti valorile transgeneraționale și de a-i comemora pe cei care au contribuit la realizarea unor deziderate. Reprezintă momentul zero al unei noi etape în cadrul unui stat

De ce sărbătorim Ziua Națională la data de 1 Decembrie și ce alte date au mai fost, în trecut, declarate zile naționale? Când au început oamenii să conștientizeze ideea de…
Vezi articolul

Ajutor la învățat și la teme: soluția simplă prin care orice elev poate avea rezultate școlare foarte bune în acest an, indiferent de școală sau clasă, chiar și fără meditații (P)

Soluția completă de învățare SuperȘcoala.ro vine atât în ajutorul elevilor, cât și al părinților, care reușesc să mai amâne astfel intrarea în iureșul costisitor al meditațiilor, sau să pornească lecțiile…
Vezi articolul