De ce nu mai pot separa românii albul de negru

Raluca Pantazi / Foto: Edupedu.ro

Îngenuncherea educației făcută consecvent, sistematic și cu metodă. Asta este cheia care explică starea de astăzi a României. Este matricea care ne dă rezolvarea dilemei: de ce nu știm, în fața evidenței, care este candidatul „de ales” la președinție? Evacuarea istoriei recente din manuale, inexistența disidenților români din lista de repere obligatoriu a fi cunoscuți de toți elevii, lipsa lecturilor din autori la zi cu care să construiești gustul pentru citit, concentrarea exclusivă și ineficientă pe 2 materii de examen (Româna făcută prost și Matematica din care este evacuată gândirea) – sunt câteva dintre motivele pentru care înaintea celor mai importante alegeri prezidențiale din ultimii 20 de ani stăm și ne întrebăm: O fi bun Nicușor sau Simion? 

Între un olimpic și un fost șef de galerie ale cărui note la BAC sunt mincinoase, după cum ne spun profesorii, dacă le raportăm la competențele dovedite. Între un pro-european și liderul unui partid extremist. Între un matematician și un politician cu meserie incertă, România stă în cumpănă și se-ntreabă pe cine să aleagă.  

De ce nu vedem valoarea acolo unde este? De ce filosofăm pe marginea prăpastiei sau, dimpotrivă, închidem ochii la orice argument și ne agățăm doar de formule colorate și insultătoare? De ce am ajuns în 2025 și în zorii AI-ului să avem o masă critică de profesori care nu știu concepte de bază ca ce este dezinformarea, ce sunt boții, cum arată minciuna online?

Pentru că politicul a reușit constant, pas cu pas, temeinic, un lucru cert: să distrugă educația. 

Noi suntem astăzi, educațional, ca după Război” – concluziona în 2020 cel mai mare studiu cu privire la inteligența românilor. Performanțele cognitive ale românilor sunt la nivelul pe care îl aveam după Al Doilea Război Mondial – arăta acum 5 ani cercetarea realizată pe 12.000 de români, născuți de-a lungul a 80 de ani, care analiza Efectul Flynn în România. Nivelul din 1989 a fost cel mai mare pe care România l-a avut în IQ, după care a urmat o prăbușire. Noi suntem astăzi, educațional, ca după Război, spunea atunci într-un interviu pentru Edupedu.ro unul dintre autorii studiului publicat în revista Intelligence, psihologul Dragoș Iliescu.

Cea mai mare amenințare și cea mai gravă vulnerabilitate a României este „scăderea nivelului de educație, pe ansamblu. Educația este problema, în toate planurile. Mi se pare că e dramatic” – spunea în 2019 într-un interviu pentru Sabina Fati, fostul șef al Serviciului de Informații Externe (SIE) Silviu Predoiu. Care, paradoxal, anul ăsta a ajuns să candideze la președinție. 

Ce a făcut statul român din 2019, 2020 încoace pentru a redresa educația asupra căreia avertiza atât SRI, cât și SIE că se află la un nivel dramatic?

România educată.

Cele două mandate de președinte (2014 și 2025) ale lui Klaus Iohannis echivalează, statistic, cu ratarea a 10 ani pentru România. A tăcut cu privire la problemele educaționale, iar la finalul celui de-al doilea mandat a „reușit” două proiecte de legi ale educației criticate masiv de specialiștii în educație și care nu au întors nicio reformă reală a sistemului.

„Dacă am lua acuma legea învățământului (Lege supranumită Iohannis-Deca după numele inițiatorilor – N.Red.), ați vedea un patchwork, ați vedea o pătură imensă făcută din bucățele care au fost suprapuse peste alte bucățele din care nu mai înțelegi nimic. Sunt metodologii care se bat cap în cap, care nu sunt coordonate, care nu sunt coerente. De ce facem asta? De ce ne sinucidem ca societate?” – întreba astăzi într-un interviu pentru Edupedu.ro profesoara Sorina Dănăilă. 

Profesoară de limba franceză și fină cunoscătoare a sistemului de învățământ românesc, Sorina Dănăilă a explicat de ce au ajuns notele elevilor să fie goale de conținut. Studiu de caz a fost candidatul la președinție George Simion, care a arătat public o diplomă de Bacalaureat cu notă de 10 la examenul oral de Limba franceză, dar a făcut proba unui interviu la o televiziune franceză la care s-a exprimat de nivelul unui elev de maxim 6, potrivit acesteia. 

Răspunsul la întrebarea De ce am ajuns în pericolul de a vota extremismul? stă în următoarele statistici seci: 

Da, analfabetismul românilor este o problemă de securitate națională, așa cum a concluzionat corect actualul ministru al Educației, care promite o agendă reformatoare după alegeri. Dar să ajungem la un nivel atât de jos de incultură, de lipsă de educație de bază, încât să credem că liderul unui partid extremist poate face altceva decât să ducă România în trecut mi-era greu de crezut. 

Cu 3 zile înaintea alegerilor, eu nu mai am niciun dubiu că singurul candidat real pentru o Românie democrată din oferta care există la ora actuală, având în vedere cât de gravă este alternativa, este Nicușor Dan. Nu mai este loc de nuanțe, dacă ne uităm la marea alegere pe care o avem de făcut. În final, avem în față Lumină sau Întuneric. Democrație sau Dictatură.

Iar boților, trolilor și acelei părți mici, dar foarte vocale și violente ale societății care a făcut constant pressing să nu ne mai spunem opinia, le reamintesc: Jurnalismul înseamnă implicare, atunci când sunt în pericol democrația, libertatea și valorile pe care aceasta se bazează.

Mie îmi este frică să mă gândesc c-aș putea vreodată să tac ca să obțin avantaje. Obligația mea, ca jurnalist, este să scriu ce gândesc, ceea ce văd și înțeleg. Duminică mă duc la vot!

PS: Adevărata luptă începe, însă, de luni. Dacă educația nu va schimbată din temelii, peste 5 ani România va privi în sondaje extremismul la 80% opțiuni de vot. 

Exit mobile version