De la 1 ianuarie 2023, noul cost standard per elev este majorat cu 7%, anunță Iulian Cristache, președintele Federației de părinți, după ședința Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar. Procentul reprezintă media creșterilor salariale pentru personalul din școli

[jp_post_view]
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
De la 1 ianuarie 2023, noul cost standard per elev este de 6.834 de lei, după cum a anunțat Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Părinților Edupart, după ședința Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar. Acest lucru înseamnă o creștere de 7% față de costul standard pentru cheltuielile cu salariile din 2022. După ce a fost aprobat bugetul pe 2023, instituția i-a convocat pe cei care ar fi trebuit să decidă dinainte câți bani erau necesari pentru școli în 2023, prin costul standard per elev.

Potrivit lui Iulian Cristache, coeficientul pentru bunuri și servicii este de 570 de lei, adică înregistrează o creștere de 17.5% față de cel anterior.

https://www.facebook.com/CBI69/posts/pfbid05qdGgMWxmPeNksXyqf9HLy3CkUQzUmiVFgvD3ai75ERejk4PjXbFwnSJMxBFe8cql

Conform surselor Edupedu.ro, procentul de creștere salarială pentru personalul din școli este următorul:

  • „pentru personalul didactic de predare, procentul mediu de creștere salarială este de 6,41%;
  • pentru personalul didactic auxiliar, procentul mediu de creștere salarială este
    de 6,59%;
  • pentru personalul nedidactic, procentul mediu de creștere salarială este de
    10%.”

Cifrele de mai sus contrazic declarația Ligiei Deca prin care anunța creșteri salariale de până la 24% pentru personalul din școli. – detalii aici

Ce este costul standard per elev

În februarie 2022, guvernul a aprobat majorarea costurilor standard per antepreşcolar/ preşcolar/ elev pentru anul 2022, valoarea coeficientului 1 pentru cheltuielile salariale ajungând la 6.386 lei, iar cel pentru cheltuielile materiale la 485 lei, după cum a anunțat atunci purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru. Mai multe detalii aici.

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar are trei componente:

  1. finanţarea de bază,
  2. finanţarea complementară,
  3. finanţarea suplimentară.

Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin consiliile județene/locale. Dar din finanțarea de bază se pot face numai anumite categorii de cheltuieli:

  • cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora;
  • cheltuieli cu pregătirea profesională;
  • cheltuieli cu evaluarea periodică a elevilor;
  • cheltuieli cu bunuri şi servicii;

Art. 104 alin. (4) din Legea Educației Naționale 1/2011: „Baza de calcul al fondurilor alocate unităților de învățământ prin și din bugetele locale, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per elev/preșcolar/ antepreșcolar. Costul standard per elev/preșcolar/ antepreșcolar se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/ domeniu. Determinarea costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării și aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar cuprinde reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, ai partenerilor sociali și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanțarea de bază a unității de învățământ se face pe baza unei formule de finanțare aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării, care ia în considerare costul standard per elev/preșcolar/antepreșcolar, numărul de elevi/preșcolari/ antepreșcolari din unitatea de învățământ, precum și factorii de corecție dependenți de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare și alți factori.”

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Carul pus înaintea boilor, la Ministerul Educației. După ce a fost aprobat bugetul pe 2023, instituția îi convoacă pe cei care ar fi trebuit să decidă dinainte câți bani erau necesari pentru școli în 2023, prin costul standard per elev / Noile sume vor include și creșterile de salarii pentru profesori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Muzeul Geologic din București se va închide la 1 iulie, anunță directoarea Institutului de Geologie al României, care acuză faptul că de trei luni angajații nu și-au mai primit salariile: Vom opri transferul datelor de câmp geomagnetic către centrele internaționale

 Institutul Geologic al României se confruntă cu probleme financiare pentru care „îl va notifica oficial pe domnul ministru că începând de la 1 iulie, noi vom opri transferul datelor de…
Vezi articolul

Simulare BAC 2024. Proba de Limba și literatura română începe luni la ora 9. Candidații intră în săli până la 8.30 pe baza unui act de identitate și pot tăia pe lucrare cu o linie simplă dacă greșesc – procedura de desfășurare

Elevii din ultimul an de liceu susțin luni, 4 martie, prima probă din cadrul simulării examenului de Bacalaureat (BAC) 2024, cea de Limba și literatura română, potrivit calendarului simulării. Accesul…
Vezi articolul

Sorin Ion: Dacă vorbim de competenţe digitale, va trebui obligatoriu să revizuim şi curricula la clasele de învăţământ gimnazial. Sunt de vreo opt ani, sunt deja vechi, opt ani în epoca digitală înseamnă foarte mult

„Dacă vorbim de competenţe digitale, trebuie să ne întoarcem cât mai jos pe scara vârstei şi va trebui obligatoriu să revizuim şi curricula la clasele de învăţământ gimnazial, pentru că…
Vezi articolul

Profesoara Silvia Mușătoiu: Minciuna prin omisiune, sau prin măsluirea datelor, cred că este manipularea adevărului cu scop precis de păstrare a unei imagini publice pe care mincinosul o crede bună. Tot minciună este și aparenta aplicare a politicilor guvernamentale în învățământul preuniversitar

Reacție critică a profesoarei Silvia Mușătoiu în cazul IȘE, în care ministrul Educației Daniel David a cenzurat un răspuns al Institutului pentru Științe ale Educației ca să nu fie date…
Vezi articolul