De la 1 septembrie 2025, profesorii de sprijin și logopezii vor avea norma didactică de predare mărită cu 2 ore, la 18, odată cu transferul la CJRAE/CMBRAE, deși 2 regulamente în vigoare prevăd o normă de 16 ore / O consecință ar fi reducerea numărului de posturi de profesor de sprijin

40.290 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
De la 1 septembrie 2025, profesorii itineranți și de sprijin și logopezii din școli, care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale, CES, vor avea norma didactică de predare mărită cu 2 ore: de la 16 la 18 ore pe săptămână, deși două regulamente în vigoare aprobate prin ordin de ministru prevăd o norma de 16 ore. O consecință a creșterii normei didactice ar fi reducerea numărului de posturi de profesor de sprijin, în condițiile în care numărul profesorilor de sprijin este sub standardul legal.
  • Numărul profesorilor de sprijin nu acoperă nevoile elevilor și nu se respectă legislația în vigoare privind numărul de elevi alocat unui profesor de sprijin. De exemplu, în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi cu CES din învățământul de masă, în loc de 8-12 elevi, conform unei analize Edupedu.ro din 2024.
  • Simion Hănescu a atras atenția că posibilitatea de a crește norma didactică înseamnă că vor dispărea aproximativ 16.000 de posturi din școli. Despre profesorii care lucrează în rural, acesta a declarat: „Acum sunt profesori care au norma în două-trei școli. Dacă ai mărit norma, vă dați seama că o să fie, practic, nomazi acești profesori, adică o să alerge, o să stea mai mult prin autobuze sau trenuri, ca să poată să-și facă norma de predare de 20 de ore.”
  • De menționat că specificul postului de profesor de sprijin este atipic, iar acesta urmează elevul cu cerințe educaționale speciale și norma sa poate include mai multe școli unde sunt integrați elevi cu CES, inclusiv mai multe școli din mediul rural
  • O altă problemă legată de creșterea normei este apariția discriminării în sistem, pentru că pe același post, având aceleași atribuții, un profesor de sprijin are normă didactică de predare diferită. Profesorii de sprijin cu vechime, a căror normă se modifică arbitrar, s-au angajat pe normă didactică de 16 ore. Profesorii care vor fi angajați în cadrul CJRAE/CMBRAE sunt din start angajați pe o normă didactică de predare de 18 ore, conform regulamentului.

Modificarea normei didactice de predare are loc în contextul în care profesorii de sprijin si itineranți vor fi transferați de la 1 septembrie 2025 la centrele județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională CJRAE/CMBRAE, iar regulamentul aprobat în 2024 prevede o normă didactică de predare de 18 ore pentru profesorul itinerant și de sprijin.

Conform regulamentelor anterioare în vigoare, norma didactică de predare a profesorului de sprijin este de 16 ore.

  • Astfel, pentru profesorii de sprijin din școlile speciale și de masă, norma didactică de predare este prevăzută de Metodologia din 7 octombrie 2011 (actualizată) privind organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă:
  • Pentru profesorii de sprijin din centrele de educație incluzivă, norma didactică de predare este prevăzută în Regulamentul din 7 octombrie 2011 (actualizat) privind organizarea și funcționarea centrelor școlare pentru educație incluzivă:

f) profesor psihopedagog, profesor psiholog şcolar, profesor logoped, profesor de psihodiagnoză, kinetoterapeut – un post la fiecare grupă/clasă, cu norma didactică de 16 ore săptămânal, cu calificare în psihopedagogie specială, psihologie, pedagogie sau kinetoterapie, după caz;

Numărul de elevi alocat fiecărui profesor de sprijin este același.

Articolul 36

(1) Normarea și salarizarea personalului din CJRAE/CMBRAE se realizează conform legislației în vigoare și anume:

(iii) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(iv) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(v) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

Norma didactică a profesorului itinerant și de sprijin 
  • Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din compartimentul de servicii educaționale specializate cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:

a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor itineranți și de sprijin, activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte și alte activități de specialitate, din care 10-12 ore de activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învățământ;

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea planurilor educaționale personalizate, colaborarea cu comunitatea educațională/locală și alte activități metodico-științifice.

  • 1.7. Norma didactică aferentă postului de profesor itinerant și de sprijin din unitatea de învățământ cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:

a) 18 ore/săptămână aferente normei de predare se realizează prin: activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învățământ; participare, în timpul orelor de predare-învățare, la activitățile care se desfășoară în clasă; participare la activitățile educative școlare și extrașcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant, coparticipant și alte activități de specialitate;

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea planurilor educaționale personalizate, activități de mentorat, colaborarea cu comunitatea educațională/locală și alte activități metodico-științifice.

Ce face un profesor itinerant și de sprijin conform noului regulament

Atribuțiile profesorului itinerant și de sprijin sunt prevăzute de Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, CJRAE/CMBRAE – Ordinul ministrului educației nr. 5.701/2024.

Profesorul itinerant și de sprijin recunoaște și promovează incluziunea educațională, oferă consiliere specializată cadrelor didactice și conducerii unităților de învățământ în ceea ce privește integrarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES.

Activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă/cabinet și/sau în camerele-resursă dedicate acestei activități, puse la dispoziția profesorului itinerant și de sprijin și dotate corespunzător de către unitatea de învățământ integratoare.

O parte din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă.

Activitatea directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, în săli multifuncţionale/centre de resurse din unitatea de învăţământ, camere-resursă se desfăşoară atât în timpul activităților didactice, în paralel cu orele de curs, cât și în afara orelor de curs.

Profesorul itinerant și de sprijin utilizează următoarele documente:

a) planificare activități – la început de an;

b) plan de servicii educaționale;

c) adaptare curriculară;

d) plan de intervenție personalizat;

e) raport de monitorizare;

f) fișe de evaluare curriculare și/sau psihopedagogice inițiale/finale;

g) plan educațional personalizat;

h) baza de date cu toți copiii aflați în sprijin;

i) orar;

j) portofolii antepreșcolari/preșcolari/elevi CES conținând fișe/teme lucrare/caiete/alte materiale”, potrivit regulamentului CJRAE.

Informații de context despre transferul profesorilor de sprijin și intineranți

Transferul profesorilor itineranți și de sprijin era stabilit pentru 1 ianuarie 2025conform regulamentului de organizare și funcționare al CJRAE/CMBRAE.

Ministerul a modificat regulamentul CJRAE, la solicitarea celor două federații reprezentative din învățământul preuniversitar, prin ordinul Nr. 3.134, publicat în Monitorul Oficial pe 30 ianuarie și a stabilit ca transferul profesorilor itineranți și de sprijin din școlile de masă și speciale la CJRAE/CMBRAE se va face după un calendar stabilit de Ministerul Educației.

Transferul efectiv al profesorilor itineranți și de sprijin de la școli la CJRAE/CMBRAE, cu încheierea noilor contracte de muncă și emiterea deciziilor de încadrare, se va face de la 1 septembrie 2025, conform calendarului și procedurii de transfer, aprobate printr-un ordin de ministru.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Total de acord .Copilul meu are autism infantil ,incadrat in grad grav de handicap.Profesoril de sprijin a venit de 4 ori fix cate 2 minute,sa ne explice ca dansa nu are timp sa se ocupe de noi pentru ca are prea multi copii la scoala si daca copilul este insotit dansa ce sa mai faca ?
    Nu confund terapia cu scoala cu terapia .Copilul face terapie si logopedie zilnic Stiu exact ce trebuie sa faca profesorul de sprijin .La sfarsitul anului doamna respectiva chiar a venit cu un formular de feedback in care noi ar fi trebuit sa completam ce minunata a fost activitatea dansei si a fost extrem de uimita cand am refuzat sa il completez avand in vedere ca aceasta activitate nu a existat .Sunt absolut sigura ca la fel a procedat cu toti ceilalti copii si probabil formularul respectiv l-a completat dansa ulterior .
    Si toate astea la o scoala in centrul capitalei !Cine evalueaza activitatea acestor oameni ? Cum primeste doamna respectiva salariu ,daca nici nu se prezinta acolo unde trebuie sa fie in timpul serviciului ?

  2. oricum nu si fac treaba,am cautat profesor de sprijin in 3 scoli si nu l.am gasit. am copil incadrat in grad de handicap la gradinita si nu am cunoscut profesorul de sprijin,e doar biroul in institutie. adica sunt niste posturi si atat.. daca ai nevoie de terapeut platesti

    1. stiu ca legislatia e stufoasa, complicata si destul de putin mediatizata, mai ales ca nu va explica nimeni cum functioneaza lucrurile…
      Cadrul didactic de sprijin nu e terapeut, nu face terapie ci ofera sprijin in invatare.
      „Activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) ” scrie in regulament…
      Nu cunosc situatia dvs.particulara deci nu imi permit sa emit nici macar pareri.
      Va inteleg supararea dar va rog mult nu mai puneti etichete de genul ” nu- si fac treaba” pentru ca sistemul nu le ofera nici lor conditii decente, in loc de un cadru didactic la 8-12 copii, (copii cu necesitare de abordare individuala) se lucreaza de multe ori cu 30 sau mai mult in 2,3 sau mai multe scoli
      Ar trebui facut mult mai mult pentru spijinirea dvs., chiar crearea unor centre speciale unde sa puteti face si terapie fara sa platiti si unde parintii sa poata fi invatati cum sa-si ajute eficient copilul…
      Dar pentru onor sistemul nostru e mai usor si poate mai bine sa ne puna unii contra altora decat sa ne sprinine

      1. Total de acord .Copilul meu are autism infantil ,incadrat in grad grav de handicap.Profesoril de sprijin a venit de 4 ori fix cate 2 minute,sa ne explice ca dansa nu are timp sa se ocupe de noi pentru ca are prea multi copii la scoala si daca copilul este insotit dansa ce sa mai faca ?
        Nu confund terapia cu scoala cu terapia .Copilul face terapie si logopedie zilnic Stiu exact ce trebuie sa faca profesorul de sprijin .La sfarsitul anului doamna respectiva chiar a venit cu un formular de feedback in care noi ar fi trebuit sa completam ce minunata a fost activitatea dansei si a fost extrem de uimita cand am refuzat sa il completez avand in vedere ca aceasta activitate nu a existat .Sunt absolut sigura ca la fel a procedat cu toti ceilalti copii si probabil formularul respectiv l-a completat dansa ulterior .
        Si toate astea la o scoala in centrul capitalei !Cine evalueaza activitatea acestor oameni ? Cum primeste doamna respectiva salariu ,daca nici nu se prezinta acolo unde trebuie sa fie in timpul serviciului ?

    2. Buna ziua! Se pare ca începând de la 1 septembrie 2025, se adaugă și grădinițele și creșele în norma profesorilor de sprijin. Până acum au fost doar școlile în norma didactica a profesorilor de sprijin. Exista consilier și logoped în grădiniță. Dacă aveți nevoie, întrebați, directorul unității despre aceștia. Dar profesor de sprijin nu exista, încă, la grădiniță.

      1. La gradinita erau. . Cu creșa este o pb. Pt ca în Legea Educației, lege organica care are întâietate ordinelor de ministru sau ale reglementari se spune ca servicii de sprijin se acorda la învățământul obligatoriu, adică începând cu gradinita. Tara lui Papura Vodă, unde se încalcă legislația.

    3. Profesorul de sprijin nu este terapeut! Poate școlile respective nu au profesor de sprijin. Citiți articolul unde se specifica ca nu este acoperit necesarul. Sa va dați cu părerea despre activitatea lor în necunoscuta de cauza nu e corect. Nu aveți idee ce munca este.

    4. „Oricum, nu-și fac treaba?”!!!!!
      Doamnă, portbagajul mașinii mele și canapeaua din spate au fost veșnic pline. Știți cum e să cari toaaateee materialele TALE, de acasă, cumpărate de tine…1 an întreg, în trei școli???? Fix așa „nu mi-am făcut eu treaba”, într-o școală, într-un colt de cancelarie, în alta, în biroul paznicului, în alta, în fostul fumoar.
      Știți ce mi s-a dat ca dotare? Un scaun. Atât…că nici bănci nu sunt suficiente. Măsuța unde lucram…a mea, adusa de acasă. Ca sa nu mai vorbim de mii și mii de coli, tuș la imprimantă, jocuri și alte materiale didactice…ale mele!!!! Statul nu da 2 lei pe copiii cu CES. Trist, dureros, dar asta este adevărul. Pe hârtie sunt frumoase toate, dar în teren….pffff!!!!
      Toți colegii mei lucrează la fel, sa știți…Deci, NU mai generalizați, va rugăm!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Senatorul Ștefan Pălărie le cere explicații premierului și ministrului Educației, după ce Guvernul a aprobat alocări de doar 2,4% din PIB pentru Educație în următorii 50 de ani / Asta e viziunea contabilă și lipsită de orice leadership a guvernanților. Este un mare semnal de alarmă

Guvernul României a aprobat prin Programul de Convergență, ca până în 2070, statul român să aloce 2,4% din PIB pentru Educație, iar planul urmează să fie trimis la Comisia Europeană.…
Vezi articolul

Bacalaureat 2024. Varianta de rezervă de la proba de Limba și literatura română a fost publicată de Ministerul Educației: Poezie la subiectul al II-lea și particularități ale unui text narativ de Liviu Rebreanu sau Mihail Sadoveanu, la al III-lea 

Varianta de rezervă de la proba de Limba și literatura română a fost publicată de Ministerul Educației luni, 1 iunie, la ora 17:00, după proba scrisă care s-a încheiat la…
Vezi articolul