Descentralizarea educației în criza Covid-19 – Studiu de caz: Spania și comunitățile autonome

[jp_post_view]
Foto: Pexels.com
Posibilitatea ca deciziile privind redeschiderea școlilor să fie transferate, parțial, la nivel local, la începutul noului an școlar, este discutată în prezent în consultările pe care Ministerul Educației le are cu alte ministere și cu organizațiile profesorilor, elevilor și ale părinților, referitoare la modul cum va fi reluată școala în septembrie. Modelul descentralizat al educației este aplicat în mai multe țări cu un nivel ridicat de autonomie regională, precum Germania sau Spania. Cazul spaniol a făcut, recent, obiectul unei analize publicate pe platforma rețelei europene Eurydice – ce a însemnat autonomia regională în adaptarea școlilor din această țară la pandemie?

În România, subiectul revine permanent în comentariile oficialilor și ale altor participanți la discuțiile găzduite de minister – cel mai recent într-un interviu în care ministrul Monica Anisie a vorbit, impersonal și neangajant, despre posibilitatea descentralizării:

  • „S-au propus și măsuri prin care să descentralizăm deciziile la nivel ISJ și al unităților de învățământ. S-a considerat că trebuie să dăm oportunitatea celor care ar putea să frecventeze cursurile să o facă, dacă situația epidemiologică nu va fi dificilă.”

Analiza Eurydice descrie cum, în sistemul descentralizat din Spania, autoritățile și sistemele de învățământ regionale au acționat după propriile nevoi pentru a se adapta la condițiile impuse de pandemia Covid-10 și pentru a continua școala la distanță. În această țară, potrivit materialului citat, existau de câțiva ani inițiative de implementare a tehnologiilor digitale în educație, la nivelul Comunităților Autonome, proces pe care epidemia l-a accelerat.

Accelerarea s-a produs diferit, în funcție de nevoile locale, în aceste regiuni. Astfel:

  • În Aragon sau Catalonia, au fost dezvoltate platforme de comunicare și predare virtuală.
  • Tot la nivelul unor comunități autonome (Castilla La Mancha, de ex.), pentru o mai bună administrare, a fost autorizată folosirea unor programe și aplicații de management al predării, de la Moodle la Microsoft Teams.
  • Alte administrații regionale au decis să investească în infrastructură și conectivitate, pentru a facilita accesul și folosirea serviciilor lor de profil – cazul Extremadura și Comunidad de Madrid.
  • Unele comunități autonome, de la Țara Bascilor la Cantabria, au lansat propriile bănci de resurse educaționale online, cu acces restricționat sau deschis, clasificat după clasă, materie, cuvinte-cheie etc.
  • Tot autonomia regională a permis o mai bună administrare a programelor de furnizare de competențe digitale pentru profesori și elevi – programe aplicate în regiuni precum Insulele Canare, Castillia y Leon etc..

Analiza Eurydice precizează că Ministerul Educației a oferit comunităților autonome resurse și fonduri suplimentare pentru a face față crizei, după propriilor nevoi.

Detalii pentru fiecare dintre programele menționate, adoptate la nivel regional – în analiza publicată de rețeaua europene.

Decizia privind redeschiderea școlilor în septembrie, însoțită de un set de recomandări, aparține, însă, guvernului de la Madrid – detalii aici.

Foto: Pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România – în urma mediei OCDE la mai toți indicatorii-cheie, de la salariile profesorilor și timpul petrecut în școală la studiile tinerilor și rata de înscriere în învățământul preșcolar / Primele date comparative pentru educația românească, în raportul internațional “Education at a Glance 2023”

Rezultatele sistemului de învățământ din România sunt constant în urma mediei înregistrate la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE),  la care România dorește să adere, la cea mai…
Vezi articolul

În Ungaria, mai mulți adulți cred că pentru a prospera sunt mai utile conexiunile politice și prieteniile decât o diplomă de învățământ superior / Majoritatea populației apreciază că învățământul s-a deteriorat în ultimii 15 ani, perioadă ce se suprapune cu guvernarea Orban – Sondaj

Două treimi (65%) din populația adultă a Ungariei, deci și o bună parte a susținătorilor actualului premier Viktor Orban, apreciază că în ultimii 15 ani s-a înregistrat o deteriorare a…
Vezi articolul

Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”

Ideea ca psihologia și logica să nu mai fie predate în liceu este una greșită, în opinia inteligenței artificiale. Aceasta e convinsă de necesitatea păstrării celor două materii, în așa…
Vezi articolul