Din bancă, la volan. Peste 3.000 de liceeni au aflat cum pot fi șoferi responsabili prin programul „Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL” / Vrem să ne asigurăm că tot mai mulți tineri ajung în siguranță acasă, spun organizatorii (P)

[jp_post_view]
Peste 3.000 de elevi, din 15 licee din București, Ilfov și Prahova, au fost instruiți pentru siguranță rutieră, prin activități interactive în cadrul programului realizat de MOL România, Poliția Română și Asociația E.D.I.T.„Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL”, în perioada martie 2023 – martie 2024. În cadrul programului au fost dezvoltate trei module interactive ce au inclus sesiuni educaționale realizate de experți din cadrul Poliției Române, instruire în conducerea defensivă și sesiuni de acordare a prim ajutorului, cu sprijinul Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

În contextul în care peste 70% dintre elevii de liceu își doresc să obțină permisul de conducere, 3.000 de elevi, din 15 licee din București, Ilfov și Prahova, au fost instruiți pentru a deveni participanți responsabili în trafic. Prin programul „Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL”, lansat de MOL România, alături de Asociația E.D.I.T. și Poliția Română, elevii au putut participa la workshop-uri interactive prin care au putut înțelege mai bine pericolele la care se expun în trafic, dar și cum le-ar putea evita sau gestiona.

Tu conduci. Familia are prioritate!

Programul a fost derulat în perioada martie 2023 – martie 2024 ca parte din programul de siguranță rutieră al MOL România „Tu conduci. Familia are prioritate!”, prin care MOL și-a propus să crească nivelul de conștientizare publică a riscurilor rutiere și să contribuie la promovarea comportamentelor responsabile în trafic. Workshop-urile derulate în licee au venit în sprijinul inițiativelor educaționale derulate de Asociația E.D.I.T. și Poliția Română pentru pregătirea unor participanți mai conștienți la trafic.

Datele arată că, doar în 2023, peste 1.500 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, iar mai mult de 3.000 de persoane au fost rănite. Aceste cifre evidențiază necesitatea unor programe educaționale, în special în rândul tinerilor, care, conform celui mai recent sondaj realizat de Asociația E.D.I.T., par să fie mai expuși la comportamente de risc în trafic: mai mult de jumătate din respondenți recunosc că au călătorit cu o viteză mai mare decât cea legală, în timp ce aproape 4 din 10 au folosit telefonul mobil la volan pentru a face poze sau materiale video.

Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 582 de elevi clasele a XI-a și a XII-a, în anul școlar 2023-2024.

„Prin educație rutieră putem transforma orice călătorie într-o experiență plăcută. Astfel, este necesar să oferim un start bun viitorilor șoferi, să ne asigurăm că sunt pe deplin conștienți că orice abatere de la reguli poate avea consecințe fatale. Prin programul Ora de educație rutieră la liceu, organizat în parteneriat cu Asociația E.D.I.T. și Poliția Română, le-am oferit tinerilor acces la informații și la situații concrete pe care le pot întâlni în viața de zi cu zi în trafic, pentru ca șoselele din România să fie un loc sigur pentru toți participanții. Ne bucură interesul pe care elevii l-au arătat inițiativelor noastre și ne dorim ca fiecare drum pe care îl vor parcurge să fie în siguranță,” a declarat Gábor Mozga, CEO MOL România.

„De la bun început obiectivele proiectului au fost de a cultiva o atitudine responsabilă în trafic, astfel încât tineri să deprindă chiar înainte de a dobândi dreptul de a conduce o conduită preventivă. Prin programul Ora de educație rutieră la liceu ne-am dorit să le aducem în fața lor specialiști ale căror mesaje le-ar putea salva viața. Din același motiv, am pus accentul pe componenta interactivă a acestui proces de învățare, pentru a ne asigura a fiecare participant înțelege pe deplin riscurile la care se expune atunci când decide să încalce regulile de circulație, astfel încât să ne asigurăm că tot mai mulți tineri ajung în siguranță acasă, de fiecare dată. Sunt încântat că mesajul a ajuns la peste 3.000 de elevi și îmi doresc ca cel puțin jumătate dintre aceștia să împărtășească cunoștințele dobândite cu prietenii lor,” a declarat Liviu Zorilă, Președintele Asociației E.D.I.T.

Informații esențiale pentru adoptarea unui comportament prudent și responsabil în trafic transmise elevilor de polițiști

„Considerăm că proiectul Ora de educație rutieră ne-a ajutat să ajungem mai aproape de liceeni și, cu acest prilej, am putut transmite informații esențiale pentru adoptarea unui comportament prudent și responsabil în trafic. Polițiștii au transmis  recomandările necesare pentru ca viitorii șoferi să poată contribui la o călătorie în siguranță. Respectarea regulilor de circulație contribuie, semnificativ, la reducerea riscului rutier, la prevenirea tragediilor de pe șosele, iar schimbarea poate începe de la tineri”  a declarat chestor de poliție Mădălina Moșoiu, director al Direcției Rutiere – Poliția Română.

Atitudinea și comportamentul rutier al elevilor din clasele a XI-a și a XII-a

În cadrul aceleiași inițiative, o fază intermediară a constat în efectuarea studiului de către Asociația E.D.I.T., care a relevat atitudinea și comportamentul rutier al elevilor din clasele a XI-a și a XII-a. Rezultatele studiului au arătat că majoritatea respondenților, peste 70%, își doresc să obțină permisul de conducere, dar nu toți sunt la fel de dispuși să respecte regulile de circulație. Deși conștienți de pericolele asociate, cu 95,9% dintre participanți recunoscând că folosirea telefonului în timpul deplasării le poate pune viața în pericol, există încă o proporție care subestimează sau ignoră aceste riscuri. În ceea ce privește cauzele accidentelor, 36% dintre aceștia consideră că viteza este principalul factor, în timp ce 27% atribuie problema consumului de alcool. Cu toate acestea, în ciuda conștientizării riscurilor, 15,5% dintre cei chestionați au indicat că nu exclud posibilitatea de a conduce după consumul de alcool, bazându-se pe o evaluare subiectivă a capacității lor de conducere în funcție de cantitatea consumată.

Sub umbrela inițiativei „Ora de educație rutieră la liceu”, au fost concepute trei module cu scopul de a cultiva o atitudine vigilentă și responsabilă în rândul elevii din învățământul preuniversitar. Unul dintre aceste module, condus de Poliția Română, a implicat sesiuni educaționale cu privire la siguranța rutieră, oferindu-le elevilor o perspectivă cuprinzătoare asupra statisticilor și cauzelor accidentelor rutiere în România și la nivel mondial. Al doilea modul, coordonat de experți în conducere defensivă, precum Adrian Grigore sau Silviu Toma, a abordat subiectul siguranței la volan utilizând metode interactive precum jocurile de rol și simulatoarele de impact.

Al treilea modul a fost dedicat învățării manevrelor vitale de prim ajutor, sub îndrumarea experților Inspectoratului pentru Situații de Urgență. Acest modul a accentuat importanța siguranței în situații de urgență a salvatorului și a oferit instrumente practice pentru o intervenție adecvată. Activitățile au fost completate de distribuirea unui kit educațional elevilor și cadrelor didactice, contribuind la consolidarea cunoștințelor proaspăt dobândite.

Licee participante în proiect:

1.              Colegiul Național Sfântul Sava

2.              Liceul Teoretic Jean Monnet

3.              Colegiul Economic Viilor

4.              Liceul Teoretic Nicolae Iorga

5.              Liceul Teologic Baptist Logos

6.              Colegiul Tudor Vianu

7.              Colegiul Național Mihai Viteazul

8.              Colegiul Ion Creanga

9.              Liceul Național

10.           Colegiul Național Aurel Vlaicu

11.           Liceul Teoretic Iona Petruș, Otopeni

12.           Liceul Tehnologic Dumitru Dumitrescu, Buftea

13.           Liceul Traian Lalescu, Brănești

14.           Liceul Cezar Nicolau, Brănești

15.           Colegiul Național I.L. Caragiale, Ploiești


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„TechBintZi”- proiectul prin care elevii au convins primăria să reorganizeze parcul din localitate și au dobândit astfel competențe de implicare civică (P)

Elevii de la Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg, din județul Ialomița, au dobândit competențe de implicare civică ca urmare a desfășurării proiectului „TechBintZi”. Timp de doi ani, adolescenții implicați și-au dezvoltat comportamentul…
Vezi articolul

PROIECT La liceele cu profil teologic, Religia trece din trunchiul comun în curriculumul de specialitate, ca disciplină diferită – Planurile-cadru puse în consultare publică / La Cultul Ortodox, scădere majoră a numărului de ore din curriculumul la decizia elevului, creștere la curriculumul de specialitate

Cele mai multe schimbări în actualul proiect al planurilor-cadru pentru liceu, față de cel din iarnă, în ceea ce privește Filiera vocațională – profilul Teologic – Cultul Ortodox ține de…
Vezi articolul

Elevii de la liceele militare, interziși la Concursul de chimie „Petru Poni” printr-o interpretare a Ministerului Educației, deși regulamentul le permite să concureze și chiar îi menționează explicit / „Liceele militare, deși sunt în filiera vocațională, au doar specializări comune cu filiera teoretică”, susțin oficialii

Ministerul Educației consideră că elevii de la liceele vocaționale cu profil militar nu pot participa la Concursul de Chimie „Petru Poni”, deși competiția se adresează liceelor tehnologice și vocaționale. Nu…
Vezi articolul

Liga Studenților Iași: Coaliția de guvernământ este total incapabilă să redacteze un nou proiect al Legii Educației Naționale și trebuie oprită din a mai realiza pseudo-reforme

Studenții Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași au analizat cele mai importante modificări pregătite și promovate de coaliția aflată la guvernare, PSD-ALDE, în materie de educație și cercetare. Potrivit unui…
Vezi articolul