Directoarea Daniela Orășanu: Dacă va crește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța să mai predea și deja avem un deficit de profesori / Nu ajută pe nimeni dacă norma crește pentru toată lumea, cred că trebuie flexibilizat

168.851 de vizualizări
Daniela Orășanu / Foto: captură TVR Iași
Majorarea normei didactice riscă să adâncească criza profesorilor, a afirmat directoarea Daniela Orășanu, care susține că multe cadre didactice pensionare ar renunța să mai predea, în condițiile în care există deja un deficit. În locul unei măsuri generale, ea consideră că o abordare flexibilă ar fi mai adaptată realităților din sistem: „e nevoie, probabil, ca la nivel de sistem să fie mărită norma didactică, dar nu pe de-a întregul, pentru toți”, a afirmat ea în emisiunea InfoEdu, de la TVR.

Majorarea normei i-ar putea determina pe mulți profesori pensionari, care încă mai susțin ore pentru a acoperi lipsurile din sistem, să renunțe definitiv la activitatea didactică, afirmă Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: „Dacă se mărește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța la aceste ore. Acum, cred că ca o propunere ar putea să fie, de fapt, să se introducă niște norme flexibile”.

Directoarea consideră că o creștere uniformă a normei pentru toți profesorii nu ar fi eficientă și ar pune și mai multă presiune pe ei: „sunt destule sarcini care pun presiune pe profesor în momentul ăsta. Adică nu cred că este suficient și nu ajută pe nimeni dacă se crește norma didactică cu 2 ore, cu 1 oră pentru toată lumea. Cred că trebuie flexibilizat, o analiză mult mai atentă și cumva criterii clare în anumite contexte și nu pentru oricine”, a mai spus ea.

Redăm declarațiile pe acest subiect:

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: Așa cum se va întâmpla în Colegiul Unirea, presupun că se va întâmpla în tot sistemul, de altfel. Păi să vedem tabloul actual a ceea ce înseamnă forță de muncă în școală. Știm cu siguranță, că nu doar în școala românească, ci la nivel mondial, avem un deficit de forță de muncă, de profesori. Avem foarte mulți colegi pensionari care au rămas în continuare la catedră, nu neapărat cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, dar apelăm adesea la colegii care deja au ieșit la pensie, pentru că nu găsim specialiști. Vorbim de un colegiu tehnic, pentru ingineri este o mare problemă, găsim foarte greu. Sunt co-școală în urbanul mic, nu am o industrie extraordinar de dezvoltată în această zonă și nu găsesc totdeauna ingineri pentru orele pe care au nevoie în școală.

Ce se va întâmpla cu siguranță? Dacă se mărește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța la aceste ore. Acum, cred că ca o propunere ar putea să fie, de fapt, să se introducă niște norme flexibile, mai ales pentru a putea pregăti mult mai bine lecții. Și nu doar cu lecții interactive, ci și cu lecții care în care să aducem project based learning, pentru că la noi, cel puțin, experiența din ultimii ani din această școală spune că dă rezultate foarte bune la copiii de liceu, toate aceste proiecte pe bază de învățarea activă, să spunem așa, care sunt pe o perioadă determinată, dar lucrurile astea necesită foarte mult timp.

Da, nu știu, e nevoie cumva, probabil, ca la nivel de sistem să fie mărită norma didactică, dar nu pe de-a întregul, pentru toți. Asta cu siguranță. Profesorii care predau la clase, unde îi aducem de la nota 4 la nota 5, la nota 6, acolo acele lecții trebuie pregătite mult mai mult timp și profesorii au nevoie de mai mult mai multe ore de pregătire. Vorbim de o birocratizare, (…) și tot în norma aceea didactică sunt destule sarcini care pun presiune pe profesor în momentul ăsta. Adică nu cred că este suficient și nu ajută pe nimeni dacă se crește norma didactică cu 2 ore, cu 1 oră pentru toată lumea. Cred că trebuie flexibilizat, o analiză mult mai atentă și cumva criterii clare în anumite contexte și nu pentru oricine. Nu cred că ar fi pentru toată lumea, sunt profesori care sunt implicați în proiecte, în norma aia didactică, discutăm și în lege, că profesorului responsabil, managerului de proiecte europene, îi dăm timp pentru a lucra la aceste proiecte, încă nu se întâmplă lucrul acesta.

Despre majorarea normei didactice

„Orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene”, a spus ministrul Educației Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul unei conferințe de presă, pe 26 iunie.

Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media. Luni, 16 iunie, preşedintele Nicuşor Dan i-a primit la Cotroceni pe reprezentanții sindicatelor.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că intenția de a obliga profesorii să stea 8 ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute marți, 17 iunie, după întâlnirea cu ministrul Daniel David.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a precizat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.

Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.

Sindicatele din Învățământ au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”


59 comments
  1. Profesorii pensionari sunt încadrați in regim de plata cu ora, nu pe normă de predare. Sunt plătiți exact pentru câte ore de activitate prestează. Nu are nicio legătură norma didactica cu încadrarea pensionarilor. Un pensionar pensionar poate fi încadrat în regim PCO chiar și numai o singura ora pe săptămână.

  2. sau poate, daca dispar fosile mizerabile din sistem, ar avea unde sa se angajeze miile de tineri profesori competenti si cu chef de munca, nu silfizi care sunt satui de educatie si lucreaza cu metode de la 1930

  3. Bună ziua, să nu credeți că profesorii pensionari predau în continuare pentru că le sunt dragi profesia sau copiii (foarte puțini sunt din ăștia), vin pentru bani. nu le ajunge doar pensia. Așadar nu cred că pentru 2 ore în plus vor renunța la bani. Și mai este un motiv pentru care tot majoritatea dintre ei nu o vor face: după cum știți sistemul de învățământ românesc este construit în așa fel încât să susțină industria meditațiilor. Dacă iasă din sistem, ei de unde își mai recrutează clienții?

  4. Comasati Scolile din mediul Rural, prntru cs nu aveti cui preda can in clasa sunt 5 elevi. Nu ppti face Scoala, cu trei clase in una singura. Stiu. Nu va convine. Dispar Directori, secretari, cheltuieli. Cand o sa reveniti cu picioarele pe pamant. Faceti clase cu cel putin 25 de elevi.

  5. La materiile matematica, fizica, chimie sunt mai profi profesorii trecuți de 55 de ani. Cei cu admiteri dure la facultate. În rest nu ma pronunț. Și la capitolul fizica este o lipsa imensa de profesori buni în toată tara și în Europa.

    1. șmecheria e că cine iese acum de pe băncile Universității nu se gândește neapărat la predat.
      un inginer bun își găsește job in industrie, pe bani mai multi, nu se plafonează, etc

  6. Nu este adevărat. Sunt profesor cu grad didactic I și doctorat și nu pot preda la un liceu mai bun, fiindcă toate orele sunt ținute pentru profesorii școlii și pentru pensionarii agreați de școală. Sunt adevărate clanuri la nivel de școală și nu se poate intra decât dacă ești sustinut de profesorii școlii. Această măsură ar da posibilitatea tinerilor care nu au locuri pe care să le ocupe mii în să intre în învățământ cu idei noi și entuziasm. Salut măsura ministrului! În fapt, marea problemă a învățământului sunt oamenii, în special cei care au o mică putere în sistem, care se opun vehement oricărei schimbări. După ce am obținut doctoratul, m am lovit de o devalorizare generalizată. Nici vorbă de o minimă apreciere, ba chiar am fost trimisă la cele mai slabe clase de nivel profesional. În multe școli, este o atmosfera care nu face cinste educației, bârfe, anihilări personale, indiferență, lipsa de colaborare etc.Societatea reflectă educația care se face în școală! Am intrat în învățământ cu mare, mare drag pentru materia pe care o predau și cu o mare dorință de a da mai departe ceea ce știu, însă am fost dezamăgită profund de ce am văzut în interiorul școlilor. Mare, mare păcat!

    1. Se știe că se dau ore (multe) la suplinire pensionarilor sau unor titulari „prieteni” ai directorilor. Să vedem cum va reuși măsura aceasta descurajarea clicilor care, din păcate, nu sunt în interesul elevilor.

  7. 40 de ore pe săptămână….la fel ca toți.
    Vin și fac act de prezenta ….sau nu vin deloc
    la ore.
    Pt cat muncesc unii dintre ei au salariu ff mare ……
    Meditațiile…..în fiecare an .
    Cel mai rău este da nu predau ….și își încasează salariul.

    1. La câte materii se fac meditații?
      unii sunt nesimțiți și fac meditații cu 10 deodată și cu multe ședințe regulate , alții cu 1-2, când și când.

    2. Corect!! La munca, 40 ore pe săptămână și pentru cadrele didactice!! Sunt plătiți pentru full time si lucrează part time, plus 3 luni de vacanță pe an. Se opun pentru că nu mai au timp de meditații și s-au învațat cu viața ușoară.Sa îi vedem daca ar face fata într-o corporație, unde cele 8 ore sunt doar in teorie

  8. Profesorii/educatorii pensionari ar trebuii sa stea acasă. Predarea și educarea lor sunt învechite, nu folosesc metodele și tehnologia moderna iar psihic si fizic sunt depasiti. (răbdare, nervozitate, oboseală?
    Sunt mulți tineri care an de an dau tot felul de examene pentru a putea preda undeva dar nu au loc de acești profesori depășiți.
    Pot sa înțeleg ca sunt competenți dar cred ca le-au ajuns.

  9. Referitor la posturile din învățământ ,sunt profesori pensionari care lucrează, sunt plătiți și cu plata cu ora ..Catedrele se împart după bunul plac al directorilor de scoli ,iar tinerii absolvenți de universități nu își găsesc posturi și se angajează la mall-uri pe post de vânzător sau alte joburi
    și ne plângem ca nu sunt posturi, ca se mărește numărul de ore la catedră.
    Nu sunteți în stare sa faceți performanta și calitate din sistemul de învățământ.

  10. Oricum nu se poate cumula pensia cu salariul la bugetari decât după 70 de ani.Iar atunci e un drept constituțional sa ia și pensia după ce omul a cotizat o viata.Chiar pana la 70 de ani dacă rămâne în activitate.Si rămâne peste 65 de ani dacă sunt ore disponibile ramase după ce toți cei pana în 65 și-au completat normele.

  11. Norma didactică ? Păi profesorii precum toți cei angajați la stat au conform contractului de muncă program de lucru de 8 ore din care profesorii predau 4-5 ore și apoi fuguța acasă ori pe unde mai au alte treburi.Ce alți angajați la stat mai au în fiecare vară concediu (vacanță) 2-3 luni de zile ? De ce credeți că profesorii pensionari predau in continuare ? Păi la așa program nu transpiri deloc. Salariile sunt decente având în vedere orele efectiv lucrate. La așa atitudine de profesori ne mai mirăm că avem 50% dintre adolescenți analfabeți funcționali ?

  12. Bună dimineața!

    Să înțelegem că printre acei tineri dornici „să vină în învățământ” vă numărați și dumneavoastră?!… De unde acest izvor ce pare nesecat în ură viscerală și frustrare? Acele cadre didactice mai în vârstă, acei profesori ne-au învățat și pe noi și, Slavă Domnului, suntem mulțumiți de acumulările academice și skill-urile dobândite, drept pentru care, eu, cel puțin, îmi scot pălăria în fata acestor adevărați profesori. Poate că ar fi mai bine ca toți cei din afara sistemului de învățământ să își dea mai puțin cu părerea asupra a ceea ce cred că se pricep, dar, în realitate, nu au habar „cu ce se mănâncă”…Jigniți și aruncați cuvinte fără sens, ceea ce îmi dovedește că nu știți nimic despre învățământ, însă vă place să vă dați cu părerea, …, deh, la fotbal, agricultură și, mai nou, la educație/cercetare se pricepe toată suflarea românească. Din ceea ce scrieți dumneavoastră și alții asemenea domniei voastre, pare că la învățământ se pricep toți cei din afara sistemului, doar cei din interior (profesori, învățători, educatori, maiștri, consilieri, etc.) „sunt la furat”…
    Ce anume vă recomandă și ce expertiză aveți în domeniu, pentru a scrie ceea ce ați scris? Nu ați dori să vă vedeți de treabă și să criticați doar în domeniul în care vă pricepeți, în care excelați?…, dacă aveți cu adevărat un domeniu de excelență…
    Când ești agarici, dar te crezi „dottore”…!

    1. Corect comentariul. Toți se pricep la educație. Părinții, asociații fel de fel, ONG-uri ,influenceri ,consilieri ministeriali școliți în străinătate, televiziuni și jurnaliști, politicieni ,toată pleava (vorba lui Eminescu!). Profesorii nu mai au expertiza propriei meseri. De ce nu se desființează și Isj-urile?. Sunt pline de panarame politice care iau banii de pomană. Ministrul „măslină” poate să ne explice cu „degetele învârtite” de ce nu le desființează?

  13. Nu sunt dascăl; sunt părinte doar.Cum este in alte părti? In Polonia intr-o discuție cu un cadru didactic polonez, acesta și-a arătat mirarea și nedumerirea in prința sistemului românesc de incadrare a cadrelor didactice.Ei au contracte de munca de 8 ore pe care le respectă! În România cum sunt incadrate cadrele didactice? Citesc că trebuie să se pregătească pentru ziua următoare; oare celelalte profesii își alocă timp din orele de activitate plătită să se pregătească? Dacă au așa redus programul , iar criteŕiile de performanță se văd in rezultatele scolare- probabil nu ar trebui plătite ore private de pregatire pentru elevi , dacă dascălul și -ar face mai bine și cu mai mult interes profesia. Când promovabilitatea ( la toate nivelele) este redusă PROFESORII sunt vinovați.Nu și-au îndeplinit atribuțiile din fișa postului.

  14. 1.Prof ii pensionari sa sustina examen de titularizare in fiecare an in care doresc sa predea,la fel ca si suplinitorii
    Atunci,se va vedea cat de competenti sunt.
    Unii nu au susținut acest examen niciodată in viață.
    2.Sa aleaga între pensie și salariu ,la stat.
    Nu se poate ambele
    De obicei, această categorie de personaje sunt protejații directorilor sau ai inspectorilor ,ocupa posturi in scoli foarte bune din mediul urban.
    Daca este deficit ,sa mearga acolo ,in mediul rural ,eventual in scoli modeste sa si demonstreze măiestria…
    Daca există..

  15. Nu mai dezinformați lumea , cu 2900 lei , profesor titular cu 15 ani vechime ! Educatoare , cu definitivat si 7 ani vechime are 5300 lei net ! Nu vi se pare mult , pentru , 4-5 ore prestate , la serviciu si restul acasa ?

    1. Sa nu uitam de vacantele de 3 luni pe an, în timp ce restul populației lucrează minim 8 ore pe zi și are 25-28 zile de concediu pe an. Unde sunt rezultatele la învățătură ca să primească toate aceste facilități??
      Uitați ce au scos profesorii de pe băncile școlilor!! Sa le fie rușine, cer drepturi și nu oferă societății calitate in educație.

  16. 😂😂😂
    nu mai contează calitatea elevilor(oamenilor)
    peste 4 ani vor vota 80% GS🤣🤣🤣🤣

  17. D-na se plânge de lipsa inginerilor profesori, în plus își apără colegii. Păi, transformați parțial „colegiul” în școală profesională, adaptați-vă la piața muncii. Nu liceele teoretice trebuie să facă asta, ele trebuie să își micșoreze cifra de școlarizare în condițiile scăderii numărului de elevi. Deci dimensionarea normei didactice trebuie abordată mult mai complex.

  18. nu prea! Cei care ar putea fi pensionari de bun- simț, 62,5 femeile anul acesta și 65 barbații își prelungesc in nesimțire pâna la 70. Deci da, ei devin „pensionari doar la 70 , că SRATUl și cititul din manual e simplu. Reformă cu vechituri? Totuși, aceste sinecuri care citesc din carte de la catedră pe metodele pedagogice la 60 ani!! diferența de vârstă de elevi, e de noaptea minții. Pe salarii gen peste 10000 net cu tot cu gradații nesimțite pe ce?? Pe plimbări în proiecte? Că se și plimba mamaie si tataie, mai iau și salariile pe perioada cat se plimba pe euro, pe orele care se țin cu elevii ramași in clasa. Doamne ferește! Câtă risipa! Sunt tineri dornici sa vina in învățământ, așa cum este aceasta generați, macar pliați pe actualitatea socială

    1. F.bine ați punctat. Sunt zeci de tineri care vor să aibă o catedră titularizabila . Dăm ani la rând titularizarea pe discipline care nu au posturi titularizabile.

    2. Charles, am colegă care împlinește 77 ani și încă preda în învățământul primar….și tot mai vrea. Alti oameni ar fi, dar peștele de la cap se-mpute. Pilele sunt prea puternice. În învățământul universitar e și mai jale. Am întâlnit niște comuniști convinși de 90 de ani, de mamă-mamă! Dar văd că dl.ministru e chitit pe preuniversitar.
      Iar gradația de merit ar trebui dată EXCLUSIV doar profesorilor cu performanță la olimpiadele școlare naționale/internaționale. În prezent, exista abonament la gradația de merit. Poți munci de nebun, că n-ai nicio șansă în fața „abonaților de serviciu”. Actualul sistem de învățământ trebuie ras până la rădăcină și reconstruit. Nici mama reformei nu îl mai schimbă.

    3. Lasă că nu se inghesuie tinerii la învățământ,de aceea s-a ajuns la pensionari.Iar încadrarea se face prin concurs,concurs chiar serios.De aceea sunt atâtea note mici la concursurile de titularizare și am văzut ca se vaita unii ca sunt subiecte prea grele.Cum adică prea grele? Ce sa dea ca subiecte,tabla înmulțirii?

      1. majoritatea pica la pedagogie, metodica .
        oricum multi nu le rea folosesc.
        nici pensionarii aia nu prea au habar – nici de materie, nici de metodică

      2. cine i-a educat ?…cum de au ajuns tinerii in acest stadiu, situatie, atitudine? Copiii sunt oglinda educatiei noastre…, asumati-va esecul. Nu va faceti orele, chilling mai rau decat elevii, voi ar trebui sa fiti mentoring, idoli pentru eleven, dar…mi-e greata. Nu de toti, de procentul cel mai mare. Putem discuta mult si bine dar nu sunteti dispusi sa auscultation mai ales sa acceptati realitatea.

  19. profesorii pensionari sa mai stea și acasă, sunt sute de profesori care se chinuie la examenul de suplinire, învață, sa ia nota mare, chiar și amaratul de 5 (că îi judecă mulți , însă nu își dau seama ce vorbesc și câtă bătaie de joc se practică în realizarea subiectelor) și nu găsesc post din cauza pensionarilor, revin, cei care iau 5 la suplinire, fac mai multa performanta cu elevii, decât pensionarii care sunt foarte depășiți de generațiile actuale de copii!

    1. Sunt mulți care doresc să intre în învățământ, iar posturile sunt ocupate de pensionari, aceștia fiind depășiți de noile metode de predare, sa nu mai vorbim de tehnologia care le pune mari probleme, așa că zace nefolosită prin depozitele școlilor. Iar peste toate acestea, mulți din profesori aceștia, își bat joc de tinerii profesori, și mulți renunță după câțiva ani de predat.

  20. Excellent! Pensionarii sa stea acasa ! Sa fie locuri bune si pentru tineri. Se tin de catedre pentru bani, nu pentru copii.
    Iar performanta fac ptofesorii tineri, nu pensionarii. Daca raman locuri libere … sa mearga dupa ce acestea nu pot fi ocupate de tineri. Dar sa piarda titularizarea odata cu intrarea la pensie.

  21. De ce 18 ore dacă legea prevede 40 de ore pe săptămână? Unii sunt speciali? Vacante, sărbători libere…..Numai pretenții. Ar trebui sa înceapă cineva sa va zguduie puțin sa va reveniți din ifosele astea.

    1. Prostia nu doare! Așa ni s-a transmis din străbuni.
      Dumneavoastră păreți a vă simți excelent. Departe de dumnevoastră orice urmă de durere!
      Un profesor muncește cu mult cele peste 40 de ore/săptămână, iar în ceea ce privește „vacanțele”, cadrele didactice nu sunt în vacanță tot atât timp cât și elevii. În realitate, concediul unui profesor/învățător/ educator nu este cu mult mai mare decât al unui muncitor. De exemplu, în perioada vacanței de vară, cadrele didactice mai vin la școală o anumită perioadă (încă vreo două săptămâni dupa ce elevii au intrat în vacanța mate), după care, trebuie să participe la cursuri de perfecționare, altfel neavând cum să își acumuleze numărul necesar de credite. Profesorii revin în școală cu cel puțin două săptămâni înaintea începerii noului an școlar.

  22. Vă mai plângeți mult?! Sunteți cei mai privilegiați (împreună cu politicienii)! Lăsați, că nu există deficit, există doar profesori care nu vor decât la oraș să lucreze, în școlile „de renume” și există posturi, care sunt ocupate doar de „pile”, indiferent dacă încadrații sunt calificați ori ba. Așa că, mai întâi ieșiți și protestati împotriva corupției din învățământ și apoi pentru salarii mai mari și muncă puțină!

  23. Doamna director,
    Colegii pensionari vor renunța la ore nu pentru că va crește norma ( s- ar putea nici să mai aibă ore pt. că vor dispărea catedre) ci pentru că plata cu ora este foarte mică, ceea ce îi determină pe unii dintre pensionari care sunt plătiți la oră sa prefere să stea acasă. Da, atunci va fi o criză de profesori în mediul rural și în orașele mici ( și nu numai) la Științe în primul și apoi la matematică și probabil la informatică, iar în unele cazuri în învățământul primar( de învătători)

  24. In învățământ vin absolvenții slab pregatiti, care nu găsesc de lucru în altă parte. Iar laexamenul de titularizare iau niste note de toată jena. Ce să facă ei în învățământ?! Deja la fizica și la chimie nu se mai găsesc profesori mai tineri de 40 de ani.

  25. scoateți posturile date pensionarilor la plata cu ora , la concurs pentru tinerii absolvenți.
    este creat un deficit fals astfel incit un post in sistem sa devina f scump..

  26. Este agitație mare, profesorii sunt obligați să respecte toate normele deontologice scoase de la naftalină. Nu mă înțelegeți greșit, nu sunt de partea nimănui, sunt fost cadru didactic, mama a doi copii trecuți prin toate ciclurile școlare. Am vazut cam tot ce se poate din partea profesorilor. Am vazut că niciodată nu au făcut grevă pentru programa încărcată și neactualizată, am vazut că pot munci la meditații peste program astfel încât au dezvoltat o întreagă nebunie, am vazut multă indiferență pusă pe baza faptului că părinții sunt nu știu cum( foarte adevarat), dar astea nu trebuie să te îndeparteze de la ce trebuie să faci, daca tu ești un om de bine. Ziua metodică lăsată liberă, concedii in timpul anului școlar, bullying dacă nu ești de acord cu acest comportament deviant, asta este ce văd, de ani de zile. Sigur, există si oameni de bine. Dar, câți au mai rămas dispuși să nu întrebe unde să stea 8 ore, de altfel obligatorii, cum să faca să fie bine pentru copiii care muncesc mai mult de 8 ore. Atunci, va veni și respectul, când o să arătați că învățământul este despre copii și educația trebuie sa fie pe primul loc. Nu vă supărați, înainte să faceți o introspecție.

  27. Dar ministrul David se jura ca demisioneaza daca ne scad salariile si se mareste norma. Bolojan vrea ca ambele sa se intample. Asteptam o poza cu demisia pe Edupedu daca se ajunge la asa ceva. Si ne vedem in strada, nu la ore pe 8 septembrie.Odata cu taierile, eu voi avea 2900 lei salariu. Dupa 15 ani de invatamant ca titulular. Nici maturatorul de pe strada nu are sub 3200 in mana. Cunosc un oras in care acestia au 3000 in mana si tichete de masa de 30 lei bucata.

  28. Suntem întregi cu capul? Ministrul a spus ca vrea norma europena medie. Pai, suntem fix la media de 18 ore, asta e media europeana!!! Plus faptul ca vreo 3 sferturi sunt si diriginti. Adica, inca o ora in plus.
    Scuzati-ma, acestea sunt doar diversiuni si fumigene. Nu asa echilibram bugetul si deficitele, chiar suntem o tagma atat de idioata sau credula??? Si asa nu avem nici 3% din cei 6% cu care ne tot „ameninta” ca vom primi la Educatie si tu vrei sa tai?! Sa maresti oragul minim de elevi la clasa cand tocmai s-a redus putin si societatea vrea calitate?
    Chiar nu puteti taia subcentiile acordate partidelor, nr. de parlamentari si cheltuielile pt. ei, sa stopati evaziunea fiscala , contracte de tip Bechtel, stoparea externalizarii profiturilor de miliarde de euro a transnationalelor?
    Nu vedeti ca mass medua ațâță lupra de clasa stat-privat?
    La fel si cu medicii…

  29. Profesorii la pensie STAU și ocupă de jumătate de secol posturi fără nicio perfecționare reală de vreo 30 ani buni. Sau, pe adeverințe prietenești, da. Lăsați că nu e deficit de profesori. La naveta, ar putea merge sa predea pensionarii ageri. Dar dinozaurii au ales conform legii să stea până la 70, deci NU Pleacă! Să plece tinerii care dau examen în fiecare an. Să stea dumnealor pe salarii maxime, plăți cu ora și gradații de nemerit. De șezut, și citit din carte „mai mere” un an doi.

  30. Cadrele didactice pensionate nu sunt afectate direct de o eventuală creștere a normei didactice, tocmai pentru că încadrarea lor se face în regim de plată cu ora, nu pe bază de normă întreagă.
    Norma didactică standard (ex. 18 ore/săptămână) nu li se aplică, deoarece ei nu ocupă posturi cu normă întreagă, ci doar prestează un număr limitat de ore, în funcție de disponibilitate și nevoile unității.

    1. Vor fi afectați pentru că prețul unei ore la PCO va fi înjumătățit. Deci ce mergea înainte cu 18 ore (mai mult sau mai puțin) va plăti cât pentru jumătate de normă. Sper să nu mai vină nimeni și să nu mai ceară nimeni prelungiri (că legea le dă voie până la 70 de ani, altă minune inventată tot de acești deștepți care acum taie și spânzură).

      Ia să vedeți acum plângeri de la cei care dau concursul și iau note mari – nu sunt posturi și nu vor mai fi nici cât erau înainte! Vor atinge iar titularizarea în sistem, că cică să ne modernizăm, și vor distruge ULTIMUL punct de atracție în educație – stabilitatea pe post. Dacă până acum aveai o șansă să iei un post/catedră doar pe merit, de-acum s-ar putea să ajungă toți la mâna directorilor, care să decidă cine și pe ce rămâne în școală.

      Iar în 3-4 ani de acum înainte, ne aruncă pe toți în extremism (cum spunea cineva, mor eu, nici voi nu mai trăiți!)

    1. Care tineri?Pensionarii vin pe orele pe care nu vine nimeni sa le ia!
      Că la unele discipline,în unele orașe, este deficit de profesori.

    2. Stai linistit ca nici pana acum cei tineri nu se inghesuiau sa intre in invatamant. Cunosti faptul ca chiar in Bucuresti exista cadre didactice necalificate? Lipsa de cadre didactice se va accentua, pentru ca vor iesi la pensie, chiar si anticipata, cei care au acest drept, altii inca tineri vor parasi sistemul pentru alte profesii si in locul lor nu se va angaja aproape nimeni.

      1. Iar mulți dintre cei care vor sa intre în sistem, de bine pregătiți ce sunt, nu pot obține nici nota 7, care este necesara pt a ocupa un post titularizabil.
        Anul trecut, de ex, un numar destul de mare dintre tinerii absolvenți de Fizică ce au participat la concurs, nu au obținut nici măcar nota 5. Ca urmare nu au avut dreptul de a ocupa nici măcar un post de suplinitor.
        …..Așa că nu mai aruncați cu atâta noroi în profesorii pensionari, pentru ca fără ei numeroase catedre ar rămâne neocupate, iar multe clase nu ar avea profesori.
        Iar realitatea este ca mulți dintre cei tineri care intră în învățământ nu mai au capacitatea să țină clasele cu elevi needucați, posibil copiii celor care au atâta ură pe cadrele didactice.
        Așa că vor avea în perspectiva imediată profesorii pe care îi merita !
        Succes!

    3. 100% corect. Sau sa ia doar salariu, daca tot sunt buni de munca. Din cauza lacomiei lor, noi vom iesi probabil la 70 de ani la pensie ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

A murit Sir Ken Robinson, autor și expert în domeniul Educației, cunoscut în toată lumea pentru ideile sale despre școală și creativitate. VIDEO Robinson, TED Talk: „Toți copiii se nasc artiști, însă noi nu dezvoltăm creativitatea, suntem educați să o lăsăm în urmă”

Sir Ken Robinson, poate cel mai cunoscut autor și expert de renume mondial în domeniul Educației, a murit sâmbătă, la vârsta de 70 de ani, de cancer. Anunțul a fost…
Vezi articolul

Evaluarea profesorilor de către elevi ar putea intra în vigoare din acest an. „Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru în așa fel încât să se colecteze feedback”, anunță secretarul de stat Radu Szekely

„Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru, în așa fel încât să se colecteze feedback” despre profesori, iar acesta…
Vezi articolul

Profesorii și angajații din Educație au respins oferta Guvernului de primă de 1.500 lei net în octombrie și creștere salarială cu 45% din diferența de salariu actual și cel din viitoarea grilă / Greva din școli continuă

Profesorii și angajații din Educație au respins oferta făcută vineri de Guvern, potrivit informațiilor Edupedu.ro, confirmate de reprezentanții sindicatelor. Pe baza unui referendum făcut cu membrii de sindicat aflați în…
Vezi articolul