Directoarea Daniela Voinea, despre noul mecanism de angajare la școală: Directorul vrea să rămână și el director. O să aducă oameni care să lucreze, astfel încât școala să meargă bine și el să nu aibă probleme

19.967 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Daniela Voinea, directoarea Școlii Gimnaziale „Sfinții Voievozi” din București, a declarat, referitor la noul mecanism de angajare la școală, că directorul „o să aducă oameni care să lucreze, astfel încât școala să meargă bine și el să nu aibă probleme”. Declarațiile au fost făcute pentru Antena 3 CNN.

„Așa suntem noi. O să aducă directorul pe cine vrea el, da, dar directorul acela vrea să rămână și el director. Atunci, o să aducă oameni care să lucreze, astfel încât școala să meargă bine și el să nu aibă probleme”, a spus directoarea.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”.

Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

  • În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
  • Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
  • Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
  • Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
  • Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
  • Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
  • Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
  • În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
  • Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister”.

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Ce este tenure track, noul mecanism de angajare la școală anunțat de ministrul Daniel David: Profesorii cu note mari la titularizare nu vor mai da examenul în fiecare an și pot trece automat pe perioadă nedeterminată, în urma evaluării
Când am propus evaluarea profesorilor titulari la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare, spune Daniel David: La 5 ani, evaluarea este sumativă, luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale
Ce se întâmplă cu profesorii titulari care obțin un calificativ nesatisfăcător la evaluarea din 5 în 5 ani: Vor face o formare obligatorie gratuită, finalizată cu o evaluare „riguroasă”. Dacă evaluarea nu este trecută în timp de doi ani, atunci contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată, prevede raportul ministrului Educației și Cercetării
Posturile din școli care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează, dacă apar ulterior la plata cu ora sau în alte etape – arată raportul ministrului Educației și Cercetării
Profesorii angajați pe perioadă determinată ar putea deveni titulari automat, după 4-5 ani, dacă sunt evaluați pozitiv de școală. Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani – propunerea ministrului Daniel David
ULTIMA ORĂ Propunerea ministrului Daniel David pentru schimbarea Titularizării și angajarea profesorilor: după un examen național de „licențiere” în sistem, candidații cu peste 7 să participe la concursuri organizate în școli sau la centre de concurs, ca la rezidențiat

17 comments
  1. Directorul vrea sa rămână director… Hmmm. Parca posturile de director se iau prin concurs, iar mandatul unui director este de 4 ani. Dacă un director vrea sa rămână director sa de-a concurs, nu sa aducă oameni care să se dovedească muncind că el să-și mențină postul! Ce idei are doamna!

  2. Mai degraba sa introduca concursul de titularizare la nivel national(precum rezidentiatul la medici). Si repartitie guvernamentala la nivel de tara, cum era inainte. Cu obligatia de a sta 5 ani la catedra in postul luat.
    Toti vor posturi in orase mari resedinte de judet, nimeni in mediul rural, sa faca naveta.

  3. cea mai mare greseala. directorii o sa-si aduca toate pilele sau o sa scoata posturile la licitatie(ne-publica). altceva trebuie facut:
    1. sa fie obligati cumva sa scoata toate posturile la concurs, nu ai cum intr-un judet sa nu ai un loc titularizabil pe o anumita materie, toate posturile ce apar dupa sustinerea probei scrise sa nu mai fie bugetate sa le plateasca diretcorul din spagi.
    2. sa se renunte la inspectiile la clasa pentru profesorii cu grad minim definitivat, sa le sustina debutantii.sa se echivaleze inspectiile dintr-un juet in altul, nu sa fie depuntat sub pretextul – ce cauti tu aici, de ce nu te duci la tine in judet…
    3. dosarul de titularizare sa se ” completeze” doar daca e cazul, ,nu s ase ceara adeverinta ca nu ai fost sanctionat pe ultimii 6 ani, poate unii profesori au fost in 6 scoli si se vrea si actualizata, adica am adus adeverinta anii trecuti ca nu am fost sanctionata si anul acesta se vrea acelasi lucru dar sa fie adeverinta 2025, pai dac nu am fost sanctionat atunci si nu am mai fost la scoala aceea, cum as putea sa mai fiu sanctionat/a?
    4. pensionarii sa nu mai aiba prioritate, sa primeasca posturi sau plata cu ora din ce mai raman disponibile, nu au cum sa intre tinerii in sistem din cauza acestor dinozauri. cazurile cu rezultate deosebite la concursuri olimpiade pot sa ramana sa zicem

  4. Să aducă directorii toate pilele sau să ajungă niște șmecheri care scot posturile la licitatie.
    Altele ar trebui să fie modificările:
    Să fie obligat directorul să scoată toate posturile altfel să nu mai fie bugetate alea de ies în toamnă pt piloși.
    Să se elimine inspecțiile pt profesorii cu grad minim definitivat, ar trebui să susțină inspecțiile doar cei care intră în sistem prima oară

  5. Luctez la Stat intr-un astfel de sistem unde directorul „aduce” oameni buni pentru a nu avea probleme. Insa tot el „aduce” cca o treime dintre angajati rude, fini, pile, pile ale pilelor, un fel de dinastie. Acestia, desi sunt platiti mai mult decat cei buni (le regleaza directorul venitul din sporuri), nu prea trec pe la servici. Muncesc preponderent „pe teren”. Totusi, comisia de disciplina a institutiei este alcatuita doar din angajati din astia speciali. Daca nu tragi precum cainele sa suplinesti nemunca specialilor, ajungi la comisie. Credeti-ma, nu vreti un astfel de mecanism in invatamant!

  6. Unde este sindicatul?De ce tace la propunerea absurdă a ministrului ceea ce priveşte aşa zisă evaluare a titularilor în învățământ?

    1. Sindicatele, doar fac bani pe spinarea voastră. Vă apără doar când știu că vor pierde bani, ca atunci când ați făcut grevă și ați dat peste cap și ați bulversat o întreagă generație de copii. În rest, nu îi interesează prea mult de voi, obisnuiți-vă cu ideea

  7. Sunt unul din zecile de profesori aflați în restrângere de activitate și ce să vezi am fost la 4 școli, la care m-am lovit de această structură încă ne autorizată de a fi pus în situația de a susține anumite lecții cu niște grade de dificultate, dar dacă se ajunge la oficializarea acestei soluții de a angaja profesori de către directori, vă spun cu toată sinceritatea că e cea mai gravă decizie a dreptului unui profesor oricare ar fi și mai ales fara acele relații de a reuși la unele școli.
    Deci domnule Ministru ascultați vocea poporului….

  8. Sunt titular cu multe note de titularizare la activ. Supraevaluat.

    Se discuta indelung despre calitatea de titular. A devenit foarte discutabila, dupa cum se pune problema.
    Nu se spune nimic-nimic despre profesorii care nu promoveaza examenul de titularizare, luand sistematic note de 2, 3 si
    4. si care predau si anul urmator, pana ies la pensie.

    In 2012 s-a incercat descentralizarea sistemului de titularizare. S-a dat mana libera directorilor, cum ar veni. Notele la proba scrisa a celor mai sus numiti au sarit pâna la cer!
    Uneori se fac presiuni asupra directorilor. Alteori își aduc „oamenii lor”. Ca, vorba articolului, trebuie sa ramână directori!

  9. Distruge învățământul Daniel David . Vrea să fie ca profesorii să fie angajati numai pe pile și șpăgi . directorul sta degeaba toată ziua în cabinet , are norma de 0 ore pe săptămână că doar e director și el nu trebuie sa muncească și are si salariul cel mai mare deși sta degeaba toată ziua . Acum i a dat Daniel David putere de decizie unui om care sta degeaba toată ziua și adus de partid pe funcția de director sa angajeze doar pe cine vrea , isi va angaja amantele și doar pe cei care plătesc șpăgi grase , așa vrea și ministrul educației sa distrugă sistemul de învățământ. Vrea să nu se mai ocupe corect și legal posturile din învățământ și vrea să se ocupe doar pe șpăgi și aduși de directori ,îl deranja că se da un concurs de titularizare corect și ș a băgat piciorul în el de învățământ și la distrus prin concursuri la nivel de scoala . a distrus și învățământul .

  10. Directorul vrea sa ramana director si va aduce oameni pana cand toti oamenii adusi de director vor fi oamenii directorului, iar directorul va fi doar al oamenilor adusi de director.

  11. haideți să fim serioși! Intr o țară in care propunem ca inspectorul școlar general sa fie numit politic, ce așteptări vom avea?! directorii vor angaja pe pile la greu!

  12. ca la corporații ..
    ” Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.”
    Este de fapt ” PIP” înainte de concediere te baga in pip , itistii știu ..

  13. Directorul vrea și el SĂ RĂMÂNĂ DIRECTOR, spune d-na cu seninătate. Drept care VA ADUCE OAMENI. 🤑

  14. Directorul își va aduce rudele și prietenii.
    Apoi vine alt director care ii schimbă cu amantele, pilele sau rudele celor care l-au impus acolo.

    Restul sunt ,, punctaje de la partid ” cu care unii încearcă să intoxice informațional societatea.

  15. directorul ca să rămână director trebuie să aibă o armata de profesori care sa voteze cu cine trebuie , adică cu cine îl susține pe el ca director !
    iar inspectorul general tre sa aibă o armata de directori care sa i aducă o masa critica de profesori care sa voteze cu cine trebuie adică cu partidul care l a pus pe el inspector general.
    amin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LIVE VIDEO Ministrul Educației: Suspendarea cursurilor în București, pentru 14 zile, ar trebui să fie decisă de Comitetul pentru Situații de Urgență. Săptămâna aceasta s-ar desfășura cursurile online, iar săptămâna viitoare ar fi vacanță pentru grădinițe și primar

Ministrul Educației a declarat în această dimineață că, „în conformitate cu rata incidenței care a depășit limita de 3 la mia de locuitori, Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență ar…
Vezi articolul

Rezultatele evaluărilor naționale de la a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi folosite pentru planurile individualizate de învățare și sunt trecute în portofoliul educațional / Primii elevi pentru care se aplică sunt acum în clasa pregătitoare

Rezultatele de la evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi consemnate în portofoliul educațional al elevului, potrivit metodologiei privind desfășurarea evaluărilor publicată pe 10 septembrie.…
Vezi articolul

Capcanele întinse de Guvernul Ciucă profesorilor, după ce în ultimii doi ani miniștrii Educației au promovat intens creșterea salariului debutantului la nivelul salariului mediu pe economie din anul bugetar încheiat

Salarizarea profesorilor, așa cum a fost adoptată cu forța de Guvernul Ciucă, prin OUG 53/2023, arată două capcane întinse de Executiv pentru corpul profesoral. Concret, în loc să aplice Legea…
Vezi articolul

Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul „Alecsandri” din Galați, după rezultatele de la simulare: E greu ca în clasa a VIII-a să reușim dintr-o dată să scriem corect și coerent în măsura în care nu am reușit ani întregi, iar principalul motiv este acela că nu citim

Rezultatele simulării Evaluării Naționale 2024 indică faptul că elevii de clasa a VIII-a au probleme la gramatică, de coerență și de exprimare, reiese din analiza făcută de trei profesori de…
Vezi articolul

Profesorii din școli și universități protestează miercuri, 18 iunie, pe întreaga durată a programului de lucru / Liderul sindical Marius Nistor, după întâlnirea de marți cu Daniel David: Nu se renunță la protest, pentru că nu este un protest îndreptat împotriva Ministerului Educației. Mesajul este pentru partidele politice

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că „nu se renunță” la protestul de miercuri, „pentru că nu este un protest îndreptat împotriva…
Vezi articolul