Mariana Comăniță, directoarea Colegiului Național „Spiru Haret” din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu, că, în învățământul preuniversitar, singurele burse care ar trebui să fie acordate sunt cele de excelență și cele sociale. „În ceea ce privește notele, cred că fiecare învață pentru sine până la urmă”, a afirmat aceasta. În completare, Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din Capitală, a explicat că sistemul de evaluare a elevilor trebuie ajustat astfel încât mediile de 10 la fiecare disciplină să nu mai fie considerate o normalitate.
„Ar fi de preferat să fie redefinit meritul. Și sunt de acord cu doamna directoare [n. red. Ionela Neagoe] că merit înseamnă premii la olimpiade. Eu așa văd meritul. În ceea ce privește notele, cred că fiecare învață pentru sine până la urmă. Înveți ca să ai niște cunoștințe, înveți ca să reușești în viață și, mai mult decât a învăța pentru tine, hai să vedem ce poți mai mult de atât. Aici eu aș considera că este meritul”, a precizat Mariana Comăniță.
„Da, aș restrânge cercul celor merituoși și m-aș duce mai mult în zona de burse sociale, pentru că acolo e nevoie de susținere pentru acei copii care, într-adevăr, au nevoie să fie susținuți pentru a-și continua studiile. Sunt copii care fac parte din familii vulnerabile sau din medii vulnerabile, care au nevoie de susținere, de multă susținere. Ar fi nevoie de creșterea cuantumului acelor burse pentru acești copii care, într-adevăr, nu-și permit să urmeze școala, deși pot și își doresc”, a completat aceasta.
De aceeași parte s-a poziționat și Ionela Neagoe, care a subliniat faptul că sistemul de evaluare a elevilor este unul deficitar, care a creat, în rândul tinerilor, impresia că este absolut necesar să obțină media 10 la orice disciplină.
„Și noi am avut situația în care elevul venea și zicea «doamna, câte note de 10 îmi mai trebuie ca să-mi iasă media 10». Păi stai puțin, că nu trebuie să-ți iasă 10. Cine ți-a spus că trebuie să-ți iasă 10? De atât ești acum, mâine ești de mai mult, adică hai să spun un pic realiști. Nu toți fac așa, dar să ajunge, la un moment dat, la o vânare de notă. De aia trebuie umblat inclusiv la acest sistem de evaluare pe care noi îl aplicăm”.
Totuși, Ionela Neagoe este de părere că bursele de merit ar trebui să fie păstrate, însă cu respectarea unei condiții: aceea ca elevii să fie notați în mod corect la fiecare materie, iar diferența dintre 10 și 9 să fie vizibilă.
„Să știți că aș păstra media, dacă pot să se revin un pic. Aș păstra media între 9.50 și 10.00, într-adevăr, pentru că este un efort pe care îl fac copiii, dar cu o condiție: să se evalueze corect. Adică 10 să fie 10, 9 să fie 9, 8 să fie 8. Să se să se știe clar ce trebuie să îndeplinească copilul pentru a lua nota aceea. Nu suntem acolo, chiar nu suntem”.
Redăm pe larg declarațiile celor două directoare pe acest subiect
Moderator: Să ne uităm puțin și la bursa de merit: 9,50 prag de medie până acum; de acum înainte, primii 15% dintre elevii unei clase. Ce efect are asta în clasele dvs.?
Ionela Neagoe: Eu sunt curioasă ce criterii de departajare vor fi introduse, când eu am 15 copii cu media 10. Cum îi departajez? 15 în aceeași clasă, cunosc o astfel de situație.
[…]Moderator: Haideți să definim puțin acest merit. Ce înseamnă bursa de merit până la urmă? A intervenit o întreagă discuție referitoare la faptul că notele sunt umflate, că mediile acestea nu reflectă realitatea.
Ionela Neagoe: Eu nu-s de acord. Eu cred, într-adevăr, că trebuie să fie răsplătite rezultatele meritorii, cum ar fi olimpiada internațională, cum ar fi olimpiada națională, cum ar fi chiar rezultatele la fazele județene ale olimpiadelor. Cu mediile deja, cred eu, este o exagerare și era o exagerare, dar da, cred că cei care nu au ce să mănânce acasă trebuie să primească o bursă. Cei cu note foarte mici, unii dintre ei, deci pe niște criterii, trebuie încurajați să vină la școală și să primească burse. Ei din asta pot face o motivație a actului prezenței la școală și a actului învățării. Da, cred că trebuia regândită, dar nu tăiată așa. Repet, câți sunt olimpici internaționali? În alte țări s-ar fi mândrit cu ei și noi nu putem să le recunoaștem meritul.
Moderator: Bursa de reziliență și-a atins scopul, doamna Comăniță? Deci a avut prag între 7.00 și 9.49, pentru primii 30%.
Mariana Comăniță: Nu știu ce să vă zic, eu am avut câteva burse de reziliență, nu pot să mă pronunț. Ca să înțelegeți, la mine aproape toată școala ia bursă. Opt burse de reziliență am avut la clasa a VIII-a.
Ionela Neagoe: În același timp, eu am 253 de premii la olimpiadele și concursurile naționale. Da, suntem fericiți că avem copii foarte buni, cred că efortul lor ar trebui să fie răsplătit, dar, în același timp, cred că se exagerează. Avem o problemă la evaluare, într-adevăr, adică avem nevoie de alte standarde. Și noi am avut situația în care elevul venea și zicea „doamna, câte note de 10 îmi mai trebuie ca să-mi iasă media 10?”. Păi stai puțin, că nu trebuie să-ți iasă 10. Cine ți-a spus că trebuie să-ți iasă 10? De atât ești acum, mâine ești de mai mult, adică hai să spun un pic realiști. Nu toți fac așa, dar să ajunge, la un moment dat, la o vânare de notă. De aia trebuie umblat inclusiv la acest sistem de evaluare pe care noi îl aplicăm.
Moderator: Care ar fi formula corectă acestor burse? Aș vrea să nu plecăm din discuția de astăzi fără răspunsul dumneavoastră, al tuturor.
Mariana Comăniță: Ar fi de preferat să fie redefinit meritul. Și sunt de acord cu doamna directoare că merit înseamnă premii la olimpiade. Eu așa văd meritul. În ceea ce privește notele, cred că fiecare învață pentru sine până la urmă. Înveți ca să ai niște cunoștințe, înveți ca să reușești în viață și, mai mult decât a învăța pentru tine, hai să vedem ce poți mai mult de atât. Aici eu aș considera că este meritul.
Moderator: Câți elevi aveți în colegiu?
Mariana Comăniță: 1007.
Moderator: Și câți olimpici?
Mariana Comăniță: Nu i-am numărat. Câteva zeci.
Moderator: De la 1007 ați rămâne doar cu câteva zeci de burse și nu ați mai da acelor elevi cu medii între 9.50-10.00.
Mariana Comăniță: Foarte bine, aceia sunt merituoși. Da, aș restrânge cercul celor merituoși și m-aș duce mai mult în zona de burse sociale, pentru că acolo e nevoie de susținere pentru acei copii care, într-adevăr, au nevoie să fie susținuți pentru a-și continua studiile. Sunt copii care fac parte din familii vulnerabile sau din medii vulnerabile, care au nevoie de susținere, de multă susținere. Ar fi nevoie de creșterea cuantumului acelor burse pentru acești copii care, într-adevăr, nu-și permit să urmeze școala, deși pot și își doresc.
Moderator: Cu câte burse ați rămâne dumneavoastră, [n. red. doamna Profesoară 1]?
Ionela Neagoe: Dacă aplicăm sistemul acesta, olimpicii, v-am zis, ar fi 253. Să știți că aș păstra media, dacă pot să se revin un pic. Aș păstra media între 9.50 și 10.00, într-adevăr, pentru că este un efort pe care îl fac copiii, dar cu o condiție: să se evalueze corect. Adică 10 să fie 10, 9 să fie 9, 8 să fie 8. Să se să se știe clar ce trebuie să îndeplinească copilul pentru a lua nota aceea. Nu suntem acolo, chiar nu suntem.
Mariana Comăniță: Da, standardizarea evaluării?
Moderator: Și până atunci ce facem? Cine ia bursă de merit? De la cât în sus, dacă îi dăm deoparte pe cei cu excelența olimpică, despre care am stabilit cu toții că trebuie să primească în continuare.
Ionela Neagoe: Între 9,50 și 10.
[…]Ionela Neagoe: Exact. Pe de altă parte, de când n-a mai fost nota care să conteze pentru admitere, s-a constatat că ei și-au permis să fie de nota 7 sau 8. Adică n-a mai fost așa o dramă că primeau [n. red. note sub 10]. Acceptau altfel nota la celelalte materii și puteau să muncească un pic mai mult pentru a obține note mai mari.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a precizat, în contextul nemulțumirii publice create de tăierea burselor pentru elevi și studenți, că bugetul Ministerului este pe terminate. „Dacă peste câteva săptămâni nu facem nimic și nu înțelegem prin ce trecem, mă tem că nu mai putem da nicio bursă”, a precizat acesta.
- Bugetul pentru bursele elevilor a ajuns în 2025 la o valoare record de 6,4 miliarde de lei, adică 1,2 miliarde de euro, de trei ori mai mult decât bugetul Cercetării, care este de 2,1 miliarde de lei, potrivit unei analize Edupedu.ro.
Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pentru care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament luni, 7 iulie, doar trei tipuri de burse vor rămâne în vigoare: cele de merit, tehnologice și sociale.
- ANALIZĂ Minciuna de stat numită „burse școlare” atacată din pix de primul președinte olimpic internațional, de premierul Bolojan și de ministrul David: promiți, distribui fără criterii, tai performanța și acuzi populismul altora, pregătit să le predai primarilor bugetele de burse sociale și părinții elevilor vulnerabili.