Directoarea Raluca Răducanu, despre evaluarea anuală a profesorilor: Un profesor poate să își dea sufletul în clasă, să explice și să nu aibă rezultate. E legat de intrarea elevilor la unele licee cu medii foarte mici

[jp_post_view]
Foto: © Jelena Cvetkovic | Dreamstime.com
Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „un profesor poate să își dea sufletul în clasă, să explice și să nu aibă rezultate”. Aceasta a spus că este legat de intrarea elevilor la unele licee cu medii foarte mici. Amintim că prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat miercuri, 2 aprilie, că profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii.

„Este încă o responsabilitate pusă pe umerii directorului, pe de o parte. Pe de altă parte, s-ar putea face ceea ce ați spus dacă ar exista un barometru de măsurare a efortului pe care îl face un profesor în clasă. Un profesor poate să își dea sufletul în clasă, să explice și să nu aibă rezultate, pentru că este exact ce discutam mai devreme legat de intrarea elevilor la unele licee cu medii foarte mici”, este de părere profesoara.

Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a spus că „e foarte greu să stabilești cine face performanță”. Aceasta a menționat că „performanță se face și de la nota 5 spre nota 6. Și acolo e muncă multă cu acel elev. Performanță e și de la 9 la 10”.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a dat replică anunțului premierului Marcel Ciolacu în privința salarizării profesorilor pe bază de performanță. Într-o declarație transmisă de TVR Info, oficialul a respins ideea evaluării pentru componenta salarială, pentru care a explicat că ar trebui să existe standarde minime. Tototdată, Daniel David a cerut ca astfel de standarde să fie pentru toți funcționarii publici. Ministrul a spus că venituri diferențiate pe bază de performanță pot exista, dar nu salarii.

Informații de context

Feedback de la directori: pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu sunt treaba ta și care sunt sau nu cuprinse în fișa postului?”, întreabă retoric Șerban Iosifescu, expert în educație și fost președinte al Agenției Române de Asigurare a calității în școli (ARACIP), într-un comentariu publicat pe pagina sa de Facebook

Este aberant să evaluezi activitatea unei persoane pe baza rezultatelor obținute de altcineva”, este de părere profesoara Iuliana Șerfan, într-un punct de vedere trimis Edupedu.ro. „Rezultatele elevilor pot fi influențate de o mulțime de factori (pregătirea anterioară, condițiile familiale și sociale, probleme de sănătate, nivel de inteligență, influența mediului, etc)”, a spus aceasta.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „profesorii n-au nimic împotrivă să fie evaluați, numai că această evaluare să fie extrem de obiectivă și bine cuantificată”.

Propunerea de a remunera sau recompensa în funcție de performanță profesorii (…) ridică probleme de formă și de fond”, ce țin de cultura școlară, lipsa unor criterii uniforme de performanță și birocrația „nefuncțională” din educație, apreciază Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați.

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, a spus că „noi nu avem standarde naționale de evaluare (pentru elevi – n.red), adică nota 8 de la un liceu din Pașcani să fie egală, ca performanță, cu nota 8 de la un liceu din București”. Declarația a fost făcută pentru știrile ProTV.

În luna martie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a precizat, la Euronews România, că este foarte important să dăm valoare notelor, dar trebuie să avem standarde de evaluare pentru acest lucru.

În decembrie 2024, noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”

În ianuarie anul acesta, ministrul Educației și Cercetării a afirmat că indicatorii pentru creșterea veniturilor cadrelor didactice performante vor fi gata la sfârșitul lunii mai.

Acordarea de recompense financiare și non-financiare pentru profesorii care au performanțe la nivel școlar, județean și național, prevăzută în programul de guvernare al coaliției PSD-PNL-UDMR

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.

În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.

Amintim că, pe 1 aprilie 2024, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

Premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.

  • „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.

Pe 8 decembrie 2024, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie 2024, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Foto: © Jelena Cvetkovic | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Directoarea Maria Lidia Șorop, despre evaluarea anuală a profesorilor: Performanță se face și de la nota 5 spre nota 6. Și acolo e muncă multă cu acel elev. Performanță e și de la 9 la 10. E foarte greu să stabilești cine face performanță
Ministrul Daniel David ia apărarea profesorilor pe tema salarizării pe bază de performanță: Putem avea standarde minime pentru salarii, dar trebuie să avem și pentru ceilalți funcționari publici, iar după aceea, dincolo de salariu, prin performanțe diferite, să existe venituri diferite
Profesoara Maria Manea, despre evaluarea anuală a profesorilor: Nu vreau să sune drept o lipsă de respect față de premierul României, dar, pentru categoria aceasta profesională, un astfel de mesaj ar fi trebuit adresat exact de oficialii Ministerului Educației
Șerban Iosifescu, despre criteriile pentru evaluarea profesorilor: Feedback de la directori, pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu treaba ta?
Profesoara Iuliana Șerban, reacție la anunțul premierului Ciolacu că toți profesorii vor fi evaluați anual: Este aberant să evaluezi activitatea unei persoane pe baza rezultatelor obținute de altcineva. Rezultatele elevilor pot fi influențate de o mulțime de factori
Liderul sindical Simion Hăncescu: Profesorii n-au nimic împotrivă să fie evaluați, numai că această evaluare să fie extrem de obiectivă și bine cuantificată. Vă dați seama ce nebunie ar fi în școli să se stabilească veniturile salariale în funcție de evaluările pe care le fac colegii între ei?
Profesorul Doru Căstăian, după anunțul premierului Ciolacu privind plata profesorilor în funcție de performanță: În sistemul „disfuncțional” românesc, asemenea evaluări par „absolut de nerealizat” / Probleme: lipsa criteriilor uniforme de performanță, birocrația care funcționează ca „o țară separată”
Directoarea Daniela Orășanu, reacție la anunțul premierului Ciolacu că toți profesorii vor fi evaluați anual: Noi nu avem standarde naționale de evaluare pentru elevi, adică nota 8 de la un liceu din Pașcani să fie egală, ca performanță, cu nota 8 de la un liceu din București
Premierul Marcel Ciolacu: Profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii. Scopul este ca plata profesorilor să fie corelată cu performanţa actului de educaţie

5 comments
  1. Și profesorii vor sa evalueze parlamentarii, medicii, polițiștii, etc. Tot pe o platformă online, apoi după acele evaluări să fie și plătiti…Vreți performanta, sa fie performanta la toate nivelurile , nu doar in învățământ! Altfel, ar fi discriminare crasă…👎👎👎👎👎

  2. Dureros este când un profesor de la o astfel de instituție de învățământ,are rezultate cu elevi la olimpiade și nu poate obține gradație de merit,pt că mai sunt și o mulțime de alte criterii,la care nu poate să ajungă.De aceea,la criteriile pt gradație,eu as pune o sută de puncte doar pt rezultate cu elevii la olimpiade din concursuri naționale,astfel încat,restul,până la 150,un astfel de profesor sa le poată obține mult mai ușor.

  3. Acest minunat premier, fara bac, ar trebui sa se gândească la evaluarea celor din subordinea sa. Criteriul „cine da cu limba pe afișeai bine” nu reprezintă un real criteriu. Învățământul este un capitol mult mai subtil, de neînțeles de aceasta clasa politica. Recunosc că în ultima vreme au intrat multi neaveniți in sistem, dar vina nu este a noastră, a profesorilor ci a guvernanților care ignoră ….școală! ce s-a distrus în 35 de ani nu se va repara in 50. Noapte buna, Romania!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii reacționează la „măsurile iresponsabile” propuse de minister în proiectele de ROFUIP și Statutul Elevului: dublarea absențelor pentru un punct la purtare „ar trebui retrasă imediat”, iar „sălile de izolare riscă să devină un refugiu confortabil pentru turbulenți” / Avertisment: „elevii reprezentanți abuzează de drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat”

Profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București au transmis Ministerului Educației un set de observații și propuneri detaliate cu privire la modificările propuse pentru Statutul Elevului și Regulamentul…
Vezi articolul

Elevii repetenți la liceu, premiați de Ministerul Educației cu bursă de 300 de lei pe lună, dacă aleg să se înscrie la școlile profesionale, inclusiv duale – prevederea apare în noua metodologie / Secretarul de stat Florian Lixandru: Logica acestei prevederi este de a-i stimula să aleagă și învățământul profesional

Elevii care au rămas repetenți și aleg să continue studiile în învățământul profesional, inclusiv dual în anii școlari 2023—2024 și 2024—2025, beneficiază de bursă tehnologică, potrivit metodologiei-cadru, publicate în Monitorul…
Vezi articolul

Datele de înscriere reactualizate ale candidaților de la Titularizare 2025 sunt afișate vineri, 11 iulie, potrivit calendarului oficial / Profesorii din mai multe județe, care sunt în comisiile de concurs, iau în calcul boicotarea probei scrise din data de 15 iulie

Vinei, 11 iulie, vor fi reactualizate datele de înscriere ale candidaților înscriși la concursul național de Titularizare 2025, potrivit calendarului oficial. Pe data de 4 iulie au fost afișate rezultatele la…
Vezi articolul

Ligia Deca a ajuns la Liceul Tamasi Aron din Odorheiu Secuiesc, unde un elev a murit luni, și alte trei eleve sunt internate în spital / Marcel Ciolacu: Nu știu dacă se confirmă că s-au făcut anumite lucrări de curând în zonă, categoric că cei vinovați vor plăti fără nicio excepție

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat marți, că ministra Educației, Ligia Deca, va merge la internatul din Odorheiul Secuiesc. Oficialul a spus că așteapta datele din anchetă pentru a putea lua…
Vezi articolul