Decalajele de la Evaluarea Națională între rezultatele elevilor din mediul rural și cei din mediul urban „trebuie văzute și într-un context social”, a afirmat recent profesorul și directorul Cătălin Zaman de la Școala Învățător „Nicolae Ispas” din Clondiru (Buzău), la emisiunea InfoEdu, de la TVR.
Directorul Cătălin Zaman a subliniat că diferențele de performanță școlară nu pot fi analizate izolat, fără a se lua în calcul condițiile sociale în care trăiesc acești copii.
Moderatoare: Aș vrea să ne uităm la rezultate, pe o singură componentă. Sigur, ele sunt mult mai ample, le-am și văzut zilele acestea, le-am analizat, dar aici vreau să mă uit la diferența dintre rural și urban, ce note iau elevii din mediul rural, ce note iau cei din mediul urban. Și am așa: medii între 1 și 4,99, 30% elevi din rural și 9% urban, asta ca să iau extrema. Și medii între 9,50 și 9,99, 0,79% rural, cu 7,05% urban. Un decalaj uriaș, copiii aceștia din mediul rural practic nu prea au șanse.
Directorul Cătălin Zaman: Avem și foarte puțini copii în comparație cu mediul urban. Acolo unde sunt mai mulți buni, generează probabil și o concurență sporită între ei. Probabil este și accesul la educația aceasta modernă. Noi avem copii în mediul rural, să știți, care vin la școală pentru că e mai cald acolo decât acasă. Cum poate acest elev să să aibă rezultatele celor din din mediul urban?
Avem copii care pleacă cu sacoșa plină de corn și lapte de la colegii lor, pentru că probabil reprezintă hrana întregii familii, adică rezultatele trebuie văzute, cred, și într-un context social. Poate un copil performa când îi e frig sau când îi e foame? Nu poate. Programele care sunt în momentul acesta atenuează sau îmbunătățesc semnificativ viața acestor copii? Nu.
Informații de context
Potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației și Cercetării, 30.09% dintre elevii din mediul rural au obținut medii sub 5.00.
- 37.67% dintre elevii înscriși la școli din mediul rural au obținut medii între 5 și 7.
- 28.21% dintre ei au medii între 7 și 9, iar 0.79% au obținut medii peste 9.
Doi din cinci elevi din mediul rural nu au reușit să obțină nota 5 la proba de Matematică, la Evaluarea Națională 2025 – aproape de două ori mai mult decât media națională a elevilor cu note mai mici de 5 la această probă, potrivit rezultatelor înainte de contestații. Aproape o treime dintre elevi nu au reușit să ia medii de 5 sau peste, procent de trei ori mai mare decât cel înregistrat la nivel urban.
Doar doi elevi înscriși la școli din mediul rural au obținut nota 10 la ambele probe ale Evaluării Naționale, potrivit rezultatelor publicate în urma contestațiilor.
În 2024, Edupedu.ro semnalase o creștere accentuată a procentului de elevi din rural care nu au reușit să ia note peste 5 la Matematică, procent ce se apropia de 50%. Acum, la această probă, se revine la nivelul din 2023, când circa 40% dintre elevii din rural nu reușeau să atingă pragul.
Foto: © Rochu2008 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
9 comments
Eu ,(lucrez,si sttsau la tara,asa ca va rog sa nu exageramin ceea ce priveste viata („la tara”
Buna ziua.
Sunt de acord și apreciez că ați luat în discuție problema copiilor de la tara.
Cred că invatatorul și profesorul de la tara este un Apostol!La aceste școli ar trebui încadrați cei mai buni pedagogi.Sa știe carte,sa iubească copilul și să fie morali.Primaria,Biserica,Comunitatea locala,ar trebui sa se implice,sa facă educație și părinților,sa fie alaturi de familiile în dificultate.
Directorii de școli ,ar trebui sa facă acțiuni de atragere a sponsorilor,sa fie creativi,sa ceara ajutorul celor ce vor sa facă voluntariat.
Școala a fost și va rămâne o Instituție a viitorului.
in mediul rural viata are un grad ridicat de saracie. Aceasta subdezvoltare dateaza de dupa WW2. Doar comunele mari cu potential economic si demografic, infrastructura edilitara au reusit sa se modernizeze dupa 1990 si acestea sunt putine numeric. Realizarea unor internate cu dotari bune ar face ca scoala sa fie de folos copiilor saraci. Ii scoatr din mediul neajunsurilor. Altefel devin asistatii sociali de maine.
Daca ne plimbam prin satele Romaniei eu am vazut foarte multa bunastare si case mari samd.Probabil dezvoltarea personala lipseste.Nu mai este saracie la sat in mod generalizat.
Va contrazic la liceu unde este înscrisă fiica mea primele 7 note sunt elevi de la tara nici una peste 9 la oras deci nu mai tot faceți diferențe cine vrea sa învețe, învață oriunde!!@
Se vede clar că domnul ministru este rupt total de realitate. Despre ce reforme vorbește? Compară mere cu pere și totul ca să dea bine contabil.
Sunt copii în mediul rural cu părinți care trăiesc din laptele și cornul de la școală și dânsul vrea rezultate. Din păcate, sunt mulți copii in situația asta! Școala nu este doar școală, ci un loc de binefacere pentru unii foarte amărâți.
E greu să înțelegi dintr-un birou de la București cum stă situația, iar prin măsurile luate, va fi mult mai rău, nici vorbă de mai bine. Și el măreste numărul de copii din clase și norma didactică. A găsit de unde să economisească. Păcat și de dl. Bolojan, care credeam că înțelege mult mai bine treaba și am înțeles că a fost și profesor.
Sper să răspundă de acum și penal unii care își asumă tot felul de tâmpenii, fără nicio logică. Puteau să taie salariile și șmecheriile la Parlament și la ei vreo 3 luni, să recupereze taxele și impozitele și se rezolvă.
Așa, au reușit să strice mai rău decât era stricat!
Aveți dreptate!
Deși este o idee atât de evidentă, rareori se discută despre ea. Felicitări domnului director pentru că o promovează. Viața în mediul rural este incomparabil mai scumpă, mai precară, mai rudimentară, decât cea urbană. Nevoile se satisfac în ordine, iar pentru conștientizarea valorii și pentru satisfacerea celor academice rareori rămân resurse. Profesorii care predau în mediul rural sunt eroii acestei profesii și nu merită umilințele la care ghiftuiți de politicieni îi supun. Îndepărtarea școlilor de familii nu va ridica nivelul calitativ al educației, ci îl va nărui suplimentar. Copiii treziți la ora 5, pentru a începe orele la 8, pentru că se fac multe curse, pentru că sunt puține microbuze, pentru că nu sunt șoferi, nu vor vedea niciodată în școală vreo sursă de bucurie sau de inspirație, ci doar o corvoadă. Ideea de a-i duce pe toți în internate, precum erau instituționalizați copiii amerindieni, pentru a asimila cultura omului alb, pare o nebunie în condițiile societății contemporane. Mă surprinde liniștea socială din această perioadă.
De acord!