Directorul Viforel Dorobanțu: Am avut o clasă de învățământ primar la care au fost patru învățători. Mă uitam în spate la grupele de grădiniță și la ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil

[jp_post_view]
Foto: captura TVR
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că a avut o clasă de învățământ primar la care au fost 4 învățători: „2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani”. „Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil”, a precizat acesta.

„Că tot vorbiți de predictibilitate, problema se pune în felul următor: am avut o clasă de învățământ primar la care am avut patru învățători, 2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani. Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil.

Atunci nu l-am dat eu viabil, acum este în sarcina inspectoratului școlar să-l dea viabil. Deci, predictibilitatea sună frumos, dar este foarte greu de, cum să spun eu, de atins (…)”, a precizat Viforel Dorobanțu.

În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.

Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate. 

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, învățământul primar are o durată de 5 ani: clasa pregătitoare și clasele I-IV.

Articolul 15 – „(1) Învățământul preuniversitar se desfășoară pe următoarele niveluri:

a) educația timpurie (3 luni-6 ani), formată din învățământul antepreșcolar (3 luni-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare;

b) învățământul primar, cu durata de 5 ani, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV;

c) învățământul gimnazial, cu durata de 4 ani, care cuprinde clasele V-VIII;

d) învățământul liceal, cu o durată, de regulă, de 4 ani;

e) învățământul postliceal, inclusiv prin învățământul terțiar nonuniversitar, cu durată între 1 și 3 ani.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal tehnologic, beneficiarii primari au dreptul de a primi diplomă de absolvire după 3 ani și pot participa la examenul de certificare a calificării profesionale. În urma promovării acestui examen, absolvenții primesc certificat de calificare profesională corespunzător nivelului 3.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal, organizat la forma cu frecvență redusă, respectiv la forma cu frecvență seral, durata învățământului este de 5 ani.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul alternativelor educaționale, durata fiecărui nivel de învățământ este aprobată prin ordinul ministrului educației de funcționare a alternativei.”

Citește și:
Cum se scot posturile la concursul de Titularizare? Directoarea Andreia Bodea: În momentul în care se pensionează un profesor, școala este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore
Titularizarea pe viață să fie înlocuită cu un contract pe o perioadă de 4-5 ani, la care să existe o recertificare, spune directorul Viforel Dorobanțu

5 comments
  1. ”la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ” adică el stabilește viabilitatea, omul ăsta minte cum respiră și găsește scuze și aruncă vina mereu pe ceilalți, dacă voia să scoată postul la concurs pe 4 ani putea să o facă liniștit.

  2. Wow!

    A descoperit ceva nemaivăzut!

    Se numește restrângere de activitate!
    Nimic spectaculos. Nimic care sa justifice afirmațiile legate de desființarea posturilor pe durată nedeterminată. (Titularizarea)

    Pt cei care nu cunosc sistemul toate aceste truisme lacrimogene, emoționale sint menite să inducă in eroare opinia publică.

    Faptul ca au fost 4 învățători in 4 ani poate avea multe justificări simple.
    1. Școala din Curcani nu oferă o atmosferă potrivită
    2. Conducerea școlii este excesivă si exagerează in control, fără îndrumare
    3. Postul era doar o rampă de lansare înainte de pretransfer
    4. Nr mic de copiii la clasă (vizibila desființarea postului )si perspective limitate de carieră didactică
    5. Promovabilitate scăzută, ,,coafată” din statistici

    1. populația școlară de la Curcani este formata
      in majoritate din elevi de etnie rroma. Omul este de multa vreme director și,la nivelul județului era foarte bine cotat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au obținut titlul / Prevederea se aplică și profesorilor cu funcții de conducere din ISJ-uri, CCD-uri și școli

Profesorii care au obținut gradul didactic I prin echivalarea cu titlul științific de doctor nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au dobândit titlul. Aceeași prevedere se…
Vezi articolul

Profesorul anonim. De ce să continuăm cu această mentalitate înrădăcinată din comunism prin care să subliniem că profesorul are privilegii față de elev încă din primele secunde în care se află în proximitatea unității de învățământ

Acum aproape doi ani am intrat pentru prima dată într-o școală ca profesor. Deși aveam un statut diferit față de anii în care eram în spatele clasei, am ales să…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Rectorul Universității de Arhitectură din București cere Senatului universitar concedierea profesorului acuzat de hărțuire sexuală. Marian Moiceanu: Comportamentul său este incalificabil

Rectorul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București cere Senatului universitar încetarea definitivă a contractului de muncă cu profesorul Dorin Ștefan Adam, acuzat de hărțuire sexuală la…
Vezi articolul

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, susține că în cazul de „revolving door” al Ligiei Deca „acel conflict de interese nu este o faptă care să fie imputată din punct de vedere instituțional, ci privește o răspundere personală” / Ministrul Daniel David: Voi analiza proiectul de hotărâre pe trei componente – nevoie, legalitate și componenta etică

Cazul de „revolving door” al fostei ministre a Educației, Ligia Deca, numită prorector la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) la scurt timp după ce a inițiat un…
Vezi articolul

CNE reacţionează în cazul OUG privind transportul elevilor: Decontarea se face doar pentru transportul rutier, aspect discriminatoriu pentru navetiştii cu trenul. Este inacceptabil să tolerăm un astfel de comportament din partea guvernanților

Consiliul Naţional al Elevilor reacţionează dur după apariţia în Monitorul Oficial a Ordonanţei de Urgenţă care prevedea decontarea transportului pentru elevi, potrivit unul comunicat primit de Edupedu.ro Redăm integral comunicatul…
Vezi articolul