Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că a avut o clasă de învățământ primar la care au fost 4 învățători: „2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani”. „Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil”, a precizat acesta.
„Că tot vorbiți de predictibilitate, problema se pune în felul următor: am avut o clasă de învățământ primar la care am avut patru învățători, 2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani. Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil.
Atunci nu l-am dat eu viabil, acum este în sarcina inspectoratului școlar să-l dea viabil. Deci, predictibilitatea sună frumos, dar este foarte greu de, cum să spun eu, de atins (…)”, a precizat Viforel Dorobanțu.
În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.
Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate.
Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.
Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, învățământul primar are o durată de 5 ani: clasa pregătitoare și clasele I-IV.
Articolul 15 – „(1) Învățământul preuniversitar se desfășoară pe următoarele niveluri:
a) educația timpurie (3 luni-6 ani), formată din învățământul antepreșcolar (3 luni-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare;
b) învățământul primar, cu durata de 5 ani, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV;
c) învățământul gimnazial, cu durata de 4 ani, care cuprinde clasele V-VIII;
d) învățământul liceal, cu o durată, de regulă, de 4 ani;
e) învățământul postliceal, inclusiv prin învățământul terțiar nonuniversitar, cu durată între 1 și 3 ani.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal tehnologic, beneficiarii primari au dreptul de a primi diplomă de absolvire după 3 ani și pot participa la examenul de certificare a calificării profesionale. În urma promovării acestui examen, absolvenții primesc certificat de calificare profesională corespunzător nivelului 3.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal, organizat la forma cu frecvență redusă, respectiv la forma cu frecvență seral, durata învățământului este de 5 ani.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul alternativelor educaționale, durata fiecărui nivel de învățământ este aprobată prin ordinul ministrului educației de funcționare a alternativei.”
5 comments
”la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ” adică el stabilește viabilitatea, omul ăsta minte cum respiră și găsește scuze și aruncă vina mereu pe ceilalți, dacă voia să scoată postul la concurs pe 4 ani putea să o facă liniștit.
da,și eu cred că se crede un” șmecher de rural la tv”…da,nimic edificator cu acest individ!
Wow!
A descoperit ceva nemaivăzut!
Se numește restrângere de activitate!
Nimic spectaculos. Nimic care sa justifice afirmațiile legate de desființarea posturilor pe durată nedeterminată. (Titularizarea)
Pt cei care nu cunosc sistemul toate aceste truisme lacrimogene, emoționale sint menite să inducă in eroare opinia publică.
Faptul ca au fost 4 învățători in 4 ani poate avea multe justificări simple.
1. Școala din Curcani nu oferă o atmosferă potrivită
2. Conducerea școlii este excesivă si exagerează in control, fără îndrumare
3. Postul era doar o rampă de lansare înainte de pretransfer
4. Nr mic de copiii la clasă (vizibila desființarea postului )si perspective limitate de carieră didactică
5. Promovabilitate scăzută, ,,coafată” din statistici
iar domnul asta anti titularizare????
populația școlară de la Curcani este formata
in majoritate din elevi de etnie rroma. Omul este de multa vreme director și,la nivelul județului era foarte bine cotat!