Directorul Viforel Dorobanțu: Mi se pare de noaptea minții ca un director de la un centru de excelență să aibă 14 ore de predare. Dacă le înmulțim cu câte ore, real, ar trebui să pregătească, facem ziua de 36 de ore

18.943 de vizualizări
Foto: Facebook.com
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că i se pare de „noaptea minții ca un director de la un centru de excelență să aibă 14 ore de predare”. „Dacă le înmulțim cu câte ore, real, ar trebui să pregătească, facem ziua de 36 de ore”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
  • Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare crește pentru profesori și pentru personalul de conducere.

Conform profesorului, pregătirea unei ore la centrul de excelență înseamnă „4-5-6 ore acasă cel puțin”:

„Și aș aduce în discuție, ca să înțeleagă toată lumea, ce înseamnă centrele județene de excelență. Centrele județene de excelență sunt locurile în care se strânge spuma elevilor. Un director de la aceste centre are 14 ore de predare. Ca să pregătești o oră la centrul județean de excelență înseamnă cred că 4-5-6 ore acasă cel puțin. Nu se compară ora de predare de la un centru de excelență …”

Viforel Dorobanțu a menționat că i se pare de „noaptea minții ca un director de la un centru de excelență să aibă 14 ore de predare”:

„Atât timp cât chestiunea asta a stat în panelul unui om de la Finanțe, care nu a înțeles ce înseamnă o oră de pregătire la un centru de excelență și o oră normală, și a zis «nu e rentabil», mi se pare de noaptea minții ca un director de la un centru de excelență să aibă 14 ore de predare. Dacă le înmulțim cu câte ore, real, ar trebui să pregătească, facem ziua de 36 de ore.”

Potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, degrevarea pentru directorii de școli și licee va fi de până la 50% din norma de predare, adică vor avea obligația să predea 10 ore din cele 20 din normă. În prezent, au derogare și predau 6 ore. De asemenea, directorii de CCD, CJRAE și Centre de activități extrașcolare au obligația de predare de 14 ore, adică o derogare de 30% din normă.

Art. LIX. – „(1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control poate fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:

a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi;

b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului prevăzută la lit. a)

c) parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuţiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).

(2) Personalul didactic degrevat așa cum este prevăzut la alin. (1) nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plată cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.”

Citește și:
Directorul Viforel Dorobanțu: Am o colegă de Educație muzicală care va merge în trei școli. Dus-întors, să zicem, vreo 50-60 de kilometri pe zi. Două școli sunt din mediul rural și una în mediul urban
DOCUMENT Toate modificările din legea Bolojan cu efect asupra grădinițelor, școlilor, liceelor, universităților, profesorilor, elevilor, studenților și directorilor: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

8 comments
  1. La Cluj centrul de excelență este o glumă, un mai-nimic, după cum se vede clar în chiar documentele lui. Directoarea nici nu are ore de pregătire cu elevii în centru și nici vreo experiență managerială în domeniu, pusă acolo de ce?

  2. Domnule Viforel, ce activitate atat de stufoasa face directorul centrului de excelenta de nu poate sa tina 14 ore? Doar nu face pregatire cu elevii in timpul saptamanii. Si unii directori de centru nici nu fac pregatire cu elevii pentru ca sunt slab pregatiti. Stiti ca la Vaslui directoarea centrului de excelenta nu a avut in viata ei un elev la faza judeteana a olimpiadei? Cum ar putea ea sa pregateasca un elev care stie mai multa carte decat ea care a stat toata viata numai prin functii politice?

  3. S-a facut performanta la cote mult mai inalte si inainte de infiintarea centrelor de excelenta. Sunt institutii care trebuie desfiintate. Care este activitatea lor din luna mai si pana in octombrie? Elevii sunt pregatiti gratis de profesorii de la clasa, merg apoi la centrul de excelenta unde alti profesori (de data asta pe bani) le dau teste si le analizeaza cu elevii. Nu stiu de ce un profesor de la aceste centre ar trebui sa se pregateasca 3-4 ore pentru o ora la centru? Se presupune ca aici vin cei mai pregatiti profesori. In realitate vin doar pentru bani si pentru a mai lua niste puncte la dosarul de gradatie. Si mai stiti ca aceste centre au director, secretar, contabil, profesori metodisti? Toti platiti degeaba jumatate de an. Nu ca si-ar da duhul de atata munca in cealalta jumatate. Cu cat o sa va mai plangeti mai mult de masurile luate, cu atat o sa scadeti in ochii opiniei publice.

  4. Uitandu-ma la comentariile dumneavoastră și văzând că dl spune „e de noaptea minții” , amintesc că de aceea este necesară evaluarea prof. de către părinți și elevi. Chestionare de satisfacție, așa e normal in servicii ce țin la calitate. Standarde de calitate, chiar și la centre de excelență, presupun a culege feedback. În special că se împănează atât. Nimic luat nerumegat de opinia end-userului, după miSeCuvinism! Păi când un copil spune ceva într-un context de audiere juridică e prezumat veridic; de ce nu tot veridic e prezumat si când spune ce mai treabă face prof. de excelență? Ocaua mică și ocaua mare?

  5. E de noaptea minții că aveți trupeul sa faceți asemenea declarații. Avem și noi copiii care au intrat la așa-zisele centre de excelenta și am văzut cât de mult se pregătesc profesorii. Tot pe banii părinților se face performanță și cu meditații particulare.

    1. Corect. Pregătesc pe dracu lecțiile pentru a doua zi,nu s a văzut cât sunt de pregătiți la examenul de definitivat?

  6. Mde, domnule Viforel, nu erai dumneata, prin decembrie 2024, un susținător fervent al desființării titularizării și al confirmării acesteia, din 4 în 4 în 4 ani, prin noi examene.
    Iată că acum e gata-gata să ți se împlinească dorința. În loc să te bucuri, acum ți se pare că „E de noaptea minții” ce se întâmplă.
    Ți-am explicat, te-am învățat atunci ce a însemnat, în istoria învățământului, titularizarea. A fi un factor important, de echilibru, în învățământ, director, inspector și mai ales ministru înseamnă să inveți, să fii corect informat, să cunoști deopotrivă legile și în amănunt realitatea, să ai viziune și mai ales pre-viziune clară, rațiune și gândire critică, respect pentru ceilalți, mai ales, dacă ești șef, față de subalterni și de parteneri.
    Altfel, aveți dreptate: E DE NOAPTEA MINȚII!
    Și iată, așa e! Peste 13 000 de concurenți la Concursul național de titularizare care au luat peste 7 „nu știu”, s-a zis, dacă vor mai încheia, pentru prima dată în 30 de ani, „contracte noi de muncă”.

  7. mie mi se pare de noaptea mintii că unu nu și da demisia….toți se plang,se vaită dar unul nu lasă funcția!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liga Studenților din Iași: „De peste un an de zile cercetarea arhivistică a fost complet blocată, pe fondul închiderii arhivelor, cauzându-se astfel prejudicii grave pentru cercetători, profesori, doctoranzi și studenți, care nu au avut acces la surse de documentare”

Cu ocazia Zilei Internaționale a Arhivelor, Liga Studenților (LS IAȘI) solicită Ministerului Afacerilor Interne și conducerii Arhivelor Naționale să ofere toate condițiile necesare funcționării adecvate a activității sălilor de studiu…
Vezi articolul
Regulile sanitare pentru școli

Reprezentanții elevilor, ai părinților și ai sindicatelor îi solicită Premierului Orban modificarea ordinului comun cu regulile sanitare pentru școli: A generat confuzie / Lipsa unor reguli clare a determinat instaurarea panicii în rândul elevilor, studenților, părinților și salariaților din învățământ

Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți și cele trei federații sindicale reprezentative din Învățământ îi solicită într-o scrisoare deschisă Premierului Ludovic Orban, modificarea ordinului comun cu…
Vezi articolul

Dacă ne raportăm la Uniunea Europeană, puneți condiția ca profesorii să fie salarizați ca în Uniunea Europeană, spune Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegilor și Liceelor Pedagogice din România

Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegilor și Liceelor Pedagogice din România a spus în cadrul unei dezbateri în comisia de afaceri europene la Senat, organizată luni, că „educație fără…
Vezi articolul