Discipline importante și mai puțin importante? Secretarul de stat Sorin Ion: În realitate, fără să vrem, facem niște ierarhizări. Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem

Sorin Ion / Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2, că „în realitate, fără să vrem – și formal, și nonformal – facem niște ierarhizări”. „Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem”, a precizat acesta.

„Într-adevăr, în situația ideală, toate (disciplinele – n.red) sunt la fel de importante. În realitate, fără să vrem – și formal, și nonformal – facem niște ierarhizări. Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem, pentru că la clasa a VIII-a susținem Evaluarea Națională, pentru că la bacalaureat pentru o mare parte din copiii noștri, din absolvenții noștri, (Limba română și Matematica – n.red) reprezintă probe de examen”, a spus Sorin Ion.

Profesoara Lavinia Betea este de părere că muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic. Declarațiile au fost făcute la DCNews:

„Nu pot să-i cer elevului, cum spuneam, să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic. O altă chestiune a învățământului este supraîncărcarea de astăzi cu chestiuni teoretice. Când mintea copilului este înspre concretețe și tu vrei întruna să facă matematică, să învețe tot felul de chestiuni abstracte, dând la o parte muzica, desenul, educația fizică, acestea sunt niște discipline extraordinare pentru a-l pregăti pe copil ca să devină un adult echilibrat psihic. Tu nu poți trăi, ca intelectual, cu o minte echilibrată, și nu doar ca intelectual, dacă nu ești consumator de artă, dacă nu ești consumator de muzică, dacă nu ești consumator de literatură”, a spus profesoara.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a declarat, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

La disciplinele din domeniul artelor nu se acordă importanța cuvenită, se arată într-un document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Este vorba despre raportul privind Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Conform sursei citate, interesul pentru aprofundarea şi dezvoltarea unor discipline la care se dă examen influenţează substanţial şi ofertele care vizează domenii noi de studiu din zona artistică şi culturală.

Informații de context

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025
Citește și:
Profesoara Lavinia Betea: Nu pot să-i cer elevului să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic / Muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic
În clasa a VIII-a, elevii sunt axați excesiv pe Română și Matematică, spune profesoara Mihaela Curcan: Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen
Exit mobile version