Doar 1 din 3 elevi de clasa a VIII-a din județul Bihor a vorbit cu un consilier de orientare școlară înainte de a alege liceul, potrivit unui studiu sociologic realizat de Universitatea din Oradea / Aproape jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a privesc viitorul cu îngrijorare, iar 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii

502 vizualizări
Raport Universitatea Oradea
Elevii de clasa a VIII-a din școlile publice din județul Bihor iau decizii privind viitorul lor școlar fără sprijin adecvat: doar o treime au discutat cu un consilier de carieră, arată cel mai recent studiu Monitorul Educațional al Rezultatelor Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor 2025, realizat de Universitatea din Oradea. În același timp, aproape jumătate dintre ei privesc viitorul cu îngrijorare, 18,9% nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere, iar cel puțin 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii. Studiul a fost realizat de Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar și CJRAE Bihor, pe un eșantion reprezentativ de peste 2.300 de elevi. Coordonator a fost șeful școlii doctorale de sociologie, profesorul Adrian Hatos.
  • Cel puțin o zecime dintre elevi au fost victime ai minim unei forme de hărțuire în ultimul an
  • Doar o treime dintre elevi au discutat cu un consilier în carieră
  • 18,9% nu au pe nimeni de încredere la care să apeleze

Potrivit studiului, peste 56% dintre elevii din județ se hotărâseră deja, la momentul analizei, asupra școlii pe care urmau să o aleagă pentru clasa a IX-a. Cu toate acestea, doar o treime dintre aceștia au beneficiat de măcar o discuție cu un consilier școlar.

Totodată, 7,2% dintre respondenți au declarat că s-au gândit să renunțe la școală în ultimul an, iar cel puțin 10% au fost victime ale unor forme de hărțuire sau bullying.

Datele sugerează că, în lipsa sprijinului specializat, alegerile sunt influențate în principal de părinți, prieteni sau reputația școlii, iar criterii precum „siguranța în școală” sau „distanța față de casă” cântăresc aproape la fel de mult ca profilul specializării.

Această lipsă de sprijin profesional este dublată de un nivel al anxietății și fragilității emoționale în rândul elevilor. Conform raportului MERPAS 4, publicat de Universitatea din Oradea, aproape 50% dintre elevi privesc viitorul cu îngrijorare, iar 6% declară un nivel foarte scăzut de satisfacție cu viața. Mai mult, 18,9% afirmă că nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere – nici familie, nici profesori, nici prieteni.

În plus, datele din studiu arată că mulți dintre elevi sunt implicați în parcursul lor școlar: media generală în clasa a VII-a a fost de 8,82, iar peste jumătate dintre respondenți au avut medii peste 9. În plus, 58% au ales filiera teoretică pentru liceu, iar peste 50% plănuiesc să urmeze studii universitare.

Totuși, aspirațiile vin într-un climat tensionat: 18,6% dintre elevi se gândesc că ar putea lucra în străinătate, iar în procesul decizional privind liceul, factorii determinanți nu sunt consilierea profesională, ci specializarea oferită de școală și percepția de siguranță.

Raportul MERPAS – Monitorul Educațional al Rezultatelor, Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor – a ajuns în 2025 la cea de-a patra ediție. Studiul este coordonat de echipa Școlii Doctorale de Sociologie din cadrul Universității din Oradea, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor și al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională. Cercetarea s-a desfășurat între februarie și mai 2025 și a inclus 2.308 elevi de clasa a VIII-a, selectați prin eșantionare reprezentativă, acoperind toate tipurile de localități și școli.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nereguli la admiterea 2024 la Arhitectură, la Universitatea Ion Mincu din București. Rezultatele au fost publicate din nou marți, 23 iulie, după erori informatice la preluarea notelor – UPDATE / Zeci de părinți protestează

Rezultatele admiterii 2024 la Arhitectură, de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București, vor fi republicate marți, 23 iulie, până la ora 10:00, anunță instituția într-un…
Vezi articolul

VIDEO Evaluare Națională 2021 Programa școlară de limba și literatura română, explicată de experții de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române. Prima lecție: noțiuni de fonetică și fonologie

Experții de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” din cadrul Academiei Române au realizat lecții video de gramatică a limbii române din programa școlară de limba și…
Vezi articolul

Două cerințe de la proba de Matematică a Bacalaureatului de toamnă au fost traduse greșit pentru minoritățile naționale. Sesizarea, făcută după o oră de la începutul examenului / Timpul a fost prelungit pentru candidați, spune președintele Comisiei naționale de Bacalaureat, Florian Lixandru

Două dintre cerințele de la proba de matematică, Științe ale naturii, de la BAC 2023 – sesiunea de toamnă au fost traduse greșit în toate cele trei limbi ale minorităților…
Vezi articolul

Apel al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David: Profesorii ar trebui să ne propună o regândire a modului în care se face matematică la liceu / Nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a lansat un apel către profesorii de matematică de liceu, să vină cu „propuneri de regândire a modului în care se face matematică”. Daniel…
Vezi articolul