Doar 1 din 3 elevi de clasa a VIII-a din județul Bihor a vorbit cu un consilier de orientare școlară înainte de a alege liceul, potrivit unui studiu sociologic realizat de Universitatea din Oradea / Aproape jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a privesc viitorul cu îngrijorare, iar 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii

502 vizualizări
Raport Universitatea Oradea
Elevii de clasa a VIII-a din școlile publice din județul Bihor iau decizii privind viitorul lor școlar fără sprijin adecvat: doar o treime au discutat cu un consilier de carieră, arată cel mai recent studiu Monitorul Educațional al Rezultatelor Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor 2025, realizat de Universitatea din Oradea. În același timp, aproape jumătate dintre ei privesc viitorul cu îngrijorare, 18,9% nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere, iar cel puțin 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii. Studiul a fost realizat de Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar și CJRAE Bihor, pe un eșantion reprezentativ de peste 2.300 de elevi. Coordonator a fost șeful școlii doctorale de sociologie, profesorul Adrian Hatos.
  • Cel puțin o zecime dintre elevi au fost victime ai minim unei forme de hărțuire în ultimul an
  • Doar o treime dintre elevi au discutat cu un consilier în carieră
  • 18,9% nu au pe nimeni de încredere la care să apeleze

Potrivit studiului, peste 56% dintre elevii din județ se hotărâseră deja, la momentul analizei, asupra școlii pe care urmau să o aleagă pentru clasa a IX-a. Cu toate acestea, doar o treime dintre aceștia au beneficiat de măcar o discuție cu un consilier școlar.

Totodată, 7,2% dintre respondenți au declarat că s-au gândit să renunțe la școală în ultimul an, iar cel puțin 10% au fost victime ale unor forme de hărțuire sau bullying.

Datele sugerează că, în lipsa sprijinului specializat, alegerile sunt influențate în principal de părinți, prieteni sau reputația școlii, iar criterii precum „siguranța în școală” sau „distanța față de casă” cântăresc aproape la fel de mult ca profilul specializării.

Această lipsă de sprijin profesional este dublată de un nivel al anxietății și fragilității emoționale în rândul elevilor. Conform raportului MERPAS 4, publicat de Universitatea din Oradea, aproape 50% dintre elevi privesc viitorul cu îngrijorare, iar 6% declară un nivel foarte scăzut de satisfacție cu viața. Mai mult, 18,9% afirmă că nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere – nici familie, nici profesori, nici prieteni.

În plus, datele din studiu arată că mulți dintre elevi sunt implicați în parcursul lor școlar: media generală în clasa a VII-a a fost de 8,82, iar peste jumătate dintre respondenți au avut medii peste 9. În plus, 58% au ales filiera teoretică pentru liceu, iar peste 50% plănuiesc să urmeze studii universitare.

Totuși, aspirațiile vin într-un climat tensionat: 18,6% dintre elevi se gândesc că ar putea lucra în străinătate, iar în procesul decizional privind liceul, factorii determinanți nu sunt consilierea profesională, ci specializarea oferită de școală și percepția de siguranță.

Raportul MERPAS – Monitorul Educațional al Rezultatelor, Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor – a ajuns în 2025 la cea de-a patra ediție. Studiul este coordonat de echipa Școlii Doctorale de Sociologie din cadrul Universității din Oradea, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor și al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională. Cercetarea s-a desfășurat între februarie și mai 2025 și a inclus 2.308 elevi de clasa a VIII-a, selectați prin eșantionare reprezentativă, acoperind toate tipurile de localități și școli.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salvați Copiii România: Patru din cinci sesizări privind infracțiuni împotriva libertății și integrității sexuale comise asupra minorilor s-au soluționat cu clasarea faptelor sau cu renunțarea la urmărirea penală / În anchetă, copilul-victimă trebuie să treacă prin minimum 6 mărturisiri ale abuzului

Patru din cinci sesizări având ca obiect infracțiuni împotriva libertății și integrității sexuale comise asupra minorilor s-au soluționat cu clasarea faptelor sau cu renunțarea la urmărirea penală. Ponderea cea mai…
Vezi articolul

Elevii cer să fie incluşi obligatoriu în comisia de concurs pentru şefii inspectoratelor şcolare. Antonia Pup, CNE: Dacă nu aveți ce să ascundeți, chemați elevii în comisie

Consiliul Naţional al Elevilor solicită ministrului Educaţiei, Monica Anisie, să includă în regulile concursului pentru şefia inspectoratelor şcolare judeţene, puse în dezbatere publică săptămâna trecută, obligația ca în comisia de…
Vezi articolul

Limba rusă introdusă ca limbă modernă 3 pentru elevii de la liceele militare, în curriculumul la decizia elevului din oferta școlii / Bogdan Cristescu: Planurile-cadru pentru profilul militar au fost elaborate în colaborare cu Ministerul Apărării

Elevii care vor învăța la un liceu militar vor putea alege limba rusă în cadrul curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, potrivit noilor planuri cadru puse în dezbatere publică…
Vezi articolul

Clasamentul internațional al universităților Times Higher Education 2021: Oxford, pe primul loc în lume. Două universități românești sunt pe locurile 601-800 și 801+, iar 11 ocupă un loc în intervalul 1000+

Universitatea Oxford, Universitatea Stanford și California Institute of Technology conduc clasamentul internațional al universităților realizat de Times Higher Education 2021, dat publicității astăzi. De altfel, universitățile americane domină primele 10…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre acuzațiile că un examen în plus de admitere la liceu ar încuraja și mai mult meditațiile: Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc

Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat că motivul pentru care a propus în proiectul legii Educației posibilitatea ca elevii să dea și examen de admitere la intrarea la liceu, pe…
Vezi articolul
Tichete educaționale 2024 - cardurile educaționale de 500 de lei

Ministerul Fondurilor Europene anunță la finalul primului modul de școală cum vor arăta noile carduri pentru tichete educaționale, în valoare de 500 de lei, cu care cei peste 410 mii de elevi ar fi trebuit să poată cumpăra rechizite la începutul anului școlar

La finalul primului modul de școală, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene anunță într-o postare pe Facebook că a finalizat modelul cardurilor pe care părinții le pot folosi pentru a cumpăra…
Vezi articolul