Rata de absolvire a bacalaureatului, în 2025, la nivelul liceelor tehnologice din țară a fost de doar 50,47%, cu 24 de puncte procentuale mai mică decât rata la nivel național, potrivit datelor prezentate, vineri, de Ministerul Educației, pe baza rezultatelor la Bacalaureat 2025 înainte de contestații. Rata a atins cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani, în condițiile în care la aceste licee tehnologice , reprezentând circa o treime din totalul liceenilor, promovabilitatea a rămas extrem de slabă de peste un deceniu, în pofida unor proiecte majore de susținere a lor.
În ultimii 16 ani, rata de absolvire a Bacalaureatului nu a depășit niciodată pragul de 60% în rândul candidaților din liceele tehnologice. Începuse să crească în ultimii ani, ajungând aproape de acest prag în anul electoral 2024 (59,52%), dar a scăzut cu nouă puncte procentuale și a atins nivelul de 50,47% în 2025 – similar cu cel din 2017 (50,18).
Evoluția ratei de absolvire Bacalaureat – licee tehnologice (vezi grafic deschidere):
- 2010 – 53,56%
- 2011 – 22,33%
- 2012 – 20,41%
- 2013 – 34,95%
- 2014 – 38,69%
- 2015 – 47,04%
- 2016 – 44,24%
- 2017 – 50,18%
- 2018 – 42,65%
- 2019 – 41,90%
- 2020 – 39,52%
- 2021 – 46,16%
- 2022 – 53,53%
- 2023 – 54,17%
- 2024 – 59,52%
- 2025 – 50,47%
Față de filiera teoretică, diferența este de de aproape 36 de puncte procentuale (86,04% în cazul liceelor teoretice, în 2025). Față de cea vocațională, diferența este de aproape 25 de puncte procentuale.
Iar datele prezentate de minister arată că, la nivelul promoției curente, liceele tehnologice înregistrează cele mai slabe rate de promovate atât în rural, cât și în urban, lucru valabil și în cazul elevilor provenind din promoțiile anterioare.
În cazul promoției curente, candidații prezenți au provenit:
- În rural, în proporție de peste o treime (35,9%) din licee tehnologice
- În urban, în proporție de aproape 20% (19,7%) din licee tehnologice
Rata de promovare, la filiera tehnologică, a fost de doar 51% în rural și de doar 62,3% în urban.

În cazul promoțiilor anterioare, cei mai mulți dintre elevi au provenit din licee tehnologice și în urban, și în rural. În cazul acestora, mai puțin de 1 din 3 a promovat Bacalaureatul: 30,3% în cazul elevilor de tehnologic – urban, 30,5% în cazul celor din rural.
Situația nu cunoaște nicio îmbunătățire vizibilă, după un deceniu, în pofida unor investiții majore pentru combaterea abandonului școlar și pentru îmbunătățirea rezultatelor la Bacalaureat. Liceele tehnologice au fost, ca pondere, principalele beneficiare ale proiectului Rose, finanțat dintr-un împrumut de 200 milioane de euro prin Banca Internaţională de Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), proiect ce avea ca ținte principale – îmbunățirea indicatorilor legați de abandonul școlar, absolvirea liceului și promovarea Bacalaureatului. Acesta s-a încheiat anul trecut cu declarații care invocau îmbunătățiri pe parcursul anilor precedenți, la acești indicatori. „A crescut inclusiv participarea la bacalaureat, iar elevi care nu credeau ca au şanse să treacă de examenul de bacalaureat s-au prezentat şi l-au trecut”, se afirmă în prezentările oficiale.
În cazul promovării bacalaureatului, rata a scăzut abrupt în primul an după încheierea oficială a ROSE, în chiar cazul liceelor care au beneficiat, ca număr, cel mai mult de pe urma acestui proiect.
8 comments
Doar că acest procent e calculat la câți s-au înscris nu la numărul de absolvenți. Că așa, era 1% promovabilitate. Sute de absolvenți de tehnologic la seraluri, dintre care 1-2 pe oraș dacă se înscriu la bac, necum să promoveze. La zi, cine sa promoveze? Cei admiși de computer in clasa a IX-a liceu, cu medii de 2? E de neînțeles cine anume are interes sa scoată șomeri care sa mai și primească șomaj după liceu, că au specializări fără nicio inserție profesională. Deși ar avea locuri de muncă în alt domeniu, STAU in șomaj încă câteva luni, pe banii statului, așa cum au fost obișnuiți tot liceul, să tot primească burse și gratuități. Ar trebui revenit la prag admitere liceu media 6!!!, restul, școală profesională cu posibilitatea continuării studiilor la terminarea nivelului 2-3. Și burse tehnologice și gratuități DOAR pentru învățământ profesional. Cunosc antreprenori la care formarea inițială a fost școală profesională, apoi liceu, facultate și firma in profil care funcționează foarte bine
Da este adevărat având în vedere ca la liceele tehnologice profesorii nu- și fac treaba ca profesor nu vin la ore ,nu se ocupa de copii se bazează nu mai pe cei care au făcut meditații cu ei insasi și pe de alta parte sunt unii profesori care vin cu 15 min înainte de terminarea orei cum e și cazul unde fiica mea a învățat ce pretenții sa mai ai ? Nu se lucra cu ei la limba romana după teste din culegere sa le explice ce trebuie sa facă și cum trebuie sa facă ii lasă în voia sortii care știe bine care nu sa se descurce cum poate .Dar vor salarii mărite ptr ce oare pentru incompetenta? Ca atare la definitivatul unui profesor ptr a obține un post sunt mai prejos decât un elev de clasa a5a -a12a ,oare nu e un semn de întrebare? Luați masuri testatii pe profesori care sunt și depășiți nu știu programa școlară sau se fac ca nu o știu. Și pe urma dați vina pe copiii .Dacă tu ca profesor nu ai metoda de predare și treci ca să treci prin materie de ochii lumii atunci ce. mai vreți de la copiii .
Proiecte?Banii au fost mâncați tor de oamenii voștri. Minunatul proiect Rose de sute de mii de euro a fost un paravan ca cei de sus până jos sa fure bani pe rupte.Tooate proiectele din banii noștri finantate dublu,tripul etc au fost prilej de jaf din banul public.Si acum cu tupeu se invocă…inutilitatea proiectelor!Vai,vai,vai de noi!
Și acum treceți la agenda politică:liceele tehnologice vor fi noile profesionale.Aveti un motiv sa tăiați româna, matematică,limbile străine de la Tehnologic.
Nici nu ați venit bine la putere și începe sfaiatul oamenilor de rand.
De ce oamenii de la putere sunt mai incompetenți ,de aceea își vor asupri mai mult propriul popor.
Motivul e foarte clar.La liceele tehnologice vin copii care au luat 5,4,3 ,sau chiar mai puțin la Evaluarea Națională.Asta și datorită mentalității formate ,de desconsiderare a acestor licee.Din 10 elevi care au venit cu media sub 4 la Evaluarea Națională,4-5 iau bacul cu media 6-7. La liceele teoretice,din 10 elevi veniți cu medii de 8-9, cam 8 iau bacul cu media 7-9.Unde credeți că s-a muncit mai mult ?????
Trebuie desfimtate !
Teoreticienii ne trebuie …….
Se aprobă clase anual, cu duiumul, unde intra cei cu medii de 2 și primesc concret, cu toate bursele, transport gratuit, masa gratis, excursii in proiecte, peste 1000 lei lunar, așa, just like that!, fără să facă nimic, doar sa fie in banca, normele și plățile cu ora la profesori merg, profesorii de 70 cu salarii maxime, și cu gradații pe hârtii fake, vreo 10000 salariu lunar, titulari din 85, totul, fără nicio finalitate socială, fără inserție profesională. Nu foarte demult se dădeau burse doar pentru învățământ profesional, acum, nu! Dați tuturor și îi învățați că primesc oricum, pe mediile de 2-3. Ba mai mult, după ce termină liceul fără efort, primesc, iar, bani de șomaj!!! Evident că posturi de „tehnicieni” (vorba vine, că de fapt nu știu nimic) nu există nicăieri, chipurile au dreptul să refuze, deși ar fi alte locuri de munca, dar, nu, STAU acasă în autosuficiența cu care sistemul bolnav i-a obișnuit și primesc șomaj. Zău, chiar jenant…si nici măcar nu mă pricep la economie. In acest timp, oamenii care au muncit 15-20-25 ani au pensii de 1200, sau, mai „bine” ajutor social de 1500 cei care nu au muncit deloc. De neconceput!
Ăștia-s cei care au întrat cu medii sub 5 la liceu, ce atâta mirare. Hai să închidem toate liceele tehnologice, că se vor duce elevii aceștia la real, exact la mate-info, că acolo e de ei.
O să vedeți ce haos o să iasă cu noile planuri-cadru la liceele tehnologice. Clasele de profesională se transformă în liceu, iar elevii care abia reușesc să citească vor fi obligați să dea Bacul. Serios acum, cum să-i trimiți la un examen național fără să le dai șanse reale să se pregătească?
Orele de română și matematică scad de la 3 la 2 pe săptămână – adică fix materiile esențiale pentru Bac. Geografia, de la 2 ore la una singură. În plus, din 36 de săptămâni de școală, doar 26 vor fi efectiv de învățare, restul sunt de practică „comasată” – adică muncă în folosul firmelor, nu educație.
Iar din cele 5 zile de școală, 2 vor fi doar cu practică și module de specialitate, deci și mai puțin timp pentru pregătire teoretică. Și totuși, acești elevi trebuie să dea Bacul, ca și cum ar avea aceleași condiții ca cei de la teoretic. Nu li se oferă nici sprijin real, nici timp suficient, dar li se cere performanță. E o rețetă clară pentru eșec și abandon școlar.
Nu așa se reformează educația. Așa doar ne batem joc de elevi.