Doctoranzii și profesorii care intră în concediu de creștere a copilului pot susține examenele și gradele didactice după această perioadă, prin prelungirea duratei studiilor sau a timpului în care pot aplica pentru avansarea în carieră – proiect de lege

395 de vizualizări
Foto: © Nenitorx | Dreamstime.com
Doctoranzii și profesorii care plănuiau să susțină examenele pentru obținerea gradelor didactice II și I, dar intră în concediu pentru creșterea copilului, ar putea beneficia de „suspendarea și prelungirea de drept a duratei studiilor sau menținerea eligibilității pentru susținerea examenelor de carieră”, potrivit unei inițiative legislative depuse la Camera Deputaților.

Inițiativa legislativă propusă prevede modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și a Legii învățământului superior nr. 199/2023.

Potrivit inițiatorului, legislația actuală cu privire la studiile de doctorat și la obținerea gradelor didactice II și I nu protejează drepturile persoanelor care intră în concediu pentru creșterea copilului și „reprezintă o formă de discriminare indirectă, cu impact deosebit asupra cadrelor didactice de sex feminin”:

”În forma sa actuală, legislația privind studiile universitare de doctorat, precum şi reglementările referitoare la obținerea gradelor didactice II si I, nu conțin prevederi exprese referitoare la suspendarea și prelungirea de drept a duratei studiilor sau la menținerea eligibilității pentru susținerea examenelor de carieră în cazul în care beneficiarii acestor forme de pregătire profesională intră în concediu legal pentru creşterea copilului. Lipsa acestor reglementări poate duce la pierderea unor drepturi dobândite anterior, la exmatriculare sau la excluderea nejustificată de la examene, ceea ce reprezintă o formă de discriminare indirectă, cu impact deosebit asupra cadrelor didactice de sex feminin”, este menționat în expunerea de motive.

Proiectul legislativ prevede următoarele măsuri pentru profesorii înscriși să susțină examenele pentru obținerea gradelor didactice II și I:

„În cazul în care candidatul se află în concediu pentru creșterea copilului la momentul programării examenului, acesta are dreptul să susțină examenul la prima sesiune organizată după reluarea activității, fără a pierde drepturile dobândite anterior și fără a fi considerat absent sau retras”, potrivit documentului.

Aplicarea acestor reguli va avea loc și în cazul concediilor succesive, „indiferent de numărul naşterilor survenite”, mai prevede proiectul.

„În prezent, cadrele didactice feminine aflate în pragul susținerii examenelor de avansare profesională se confruntă cu un dezavantaj evident față de colegii lor de gen masculin. Este profund inechitabil ca eforturile susținute, atât financiare, cât și intelectuale, realizate în anii anteriori în vederea avansării în carieră, să fie anulate doar pentru că persoana în cauză a ales firesc să întemeieze o familie şi să beneficieze de dreptul legal la concediul pentru creşterea copilului”, apare în expunerea de motive a proiectului de lege.

În cazul studenților doctoranzi, proiectul legislativ prevede:
  • suspendarea automată a programului de doctorat pe întreaga durată a concediului pentru creșterea copilului, fără ca doctorandul să facă demersuri suplimentare;
  • prelungirea duratei studiilor cu perioada concediului, adică până la împlinirea vârstei de 2 ani a copilului, respectiv 3 ani pentru copiii cu dizabilități;
  • aplicarea dispozițiilor pentru concedii succesive de creştere a copilului, indiferent de numărul naşterilor survenite pe parcursul programului de doctorat.

Proiectul legislativ îl puteți consulta mai jos:

Foto: © Nenitorx | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Dana Lica

INTERVIU Dana Lica, profesor de informatică și director al Centrului de Excelență Prahova: Dacă ținem elevii în bănci și noi, profesorii, stăm la tablă, atunci educația lor nu va fi completă. Trebuie să înțelegem că suntem piese de puzzle care le completează formarea în fiecare an școlar

Elevul trebuie împuternicit la ore și să i se acorde putere de a crea, de a vedea un rezultat al muncii lui, iar pentru a performa îi este necesar sprijin…
Vezi articolul

Directorii și profesorii pot lucra cu peste 200 de ore lunar mai puțin la documentele administrative: Platforma EDUS îi eliberează de birocrație și sprijină lupta împotriva abandonului școlar (P)

Școlile pot economisi până la 90 de ore lunar în gestionarea documentației SCIM și 124 de ore în gestionarea documentelor CEAC, utilizând Platforma EDUS. Această economie semnificativă de timp le…
Vezi articolul