DOCUMENT Noile planuri-cadru de liceu care vor intra în vigoare cu clasa a IX-a în septembrie 2026

12.187 de vizualizări
Noile planuri-cadru pentru liceu din 2026 / Foto: Edupedu.ro
Ministerul Educației și Cercetării a publicat forma aprobată a noilor planuri-cadru pentru liceu, după ce ministrul Daniel David a anunțat vineri seara că a semnat ordinul de ministru. Este vorba despre Ordinul 4.350/20.06.2025 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi cu cele 37 de planuri pentru fiecare profil, filieră și specializare.

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Conform Ministerului Educației, pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a. În noul curriculum liceal, școlile au, însă, autonomie orară – adică posibilitatea unităților de învățământ de a repartiza bugetul total de ore alocat fiecărei discipline într-o altă distribuție sau frecvență decât cea prevăzută în planurile-cadru. Această flexibilitate permite școlilor să adapteze organizarea activităților de învățare în funcție de nevoile și specificul propriu, fără a depăși timpul anual alocat disciplinei.

Când se aplică noile planuri-cadru?

Art. 40 din actualul ordin prevede la alineatul 2: „În anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.”

Descărcați din articol noile planuri-cadru pentru liceu:

Plan-cadru matematică-informatică, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru științe ale naturii, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru științe sociale, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru filologie, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru tehnologic, profilul tehnic, toate specializările/calificările profesionale, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru resurse naturale și protecția mediului, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru economic, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru comerț, turism și alimentație, estetica și igiena corpului omenesc, clasele a IX-a – a XII-a.

Plan-cadru muzică, toate secțiile și subsecțiile, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru conservare – restaurare bunuri culturale, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru arte plastice, arte decorative și design, clasele a IX-a – a XII-a

Planul-cadru arhitectură, arte ambientale și design, clasele   a IX-a – a XII-a

Plan-cadru coregrafie, toate secțiile, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru arta actorului – actorie, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru militar, specializarea matematică-informatică militară, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru pedagogic, specializarea pedagogia educației timpurii, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru pedagogic, specializarea pedagogia educației nonformale, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru pedagogic, specializarea mediere școlară, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru pedagogic, specializarea pedagogie generală, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru sportiv, toate specializările, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul ortodox, specializarea teologie ortodoxă, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul ortodox, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul ortodox, specializarea patrimoniu cultural, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul ortodox, specializarea muzică bisericească, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul romano-catolic de limba română, specializarea teologie romano-catolică, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul romano-catolic de limba română, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul greco-catolic, specializarea teologie greco-catolică, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul greco-catolic, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul romano-catolic de limbă maghiară, specializarea teologie romano-catolică, clasele a IX-a – a XII-a.

Plan-cadru teologic, cultul romano-catolic de limbă maghiară, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul reformat, specializarea teologie reformată, clasele a IX-a – a XII-a

Planul-cadru teologic, cultul baptist, specializarea teologie baptistă, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul adventist, specializarea teologie adventistă, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul musulman, specializarea teologie musulmană, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul penticostal, specializarea teologie penticostală, clasele a IX-a – a XII-a

Plan-cadru teologic, cultul unitarian, specializarea teologie unitariană, clasele a IX-a – a XII-a

    Document esențial pentru aplicarea planurilor-cadru noi, nota de fundamentare a acestui ordin de ministru, conține toate explicațiile pentru aplicarea acestor noi documente curriculare. De exemplu, direcțiile de dezvoltare pentru noile planuri sunt esențiale pentru felul în care aceste orare ajung în școli.

    Direcțiile de dezvoltare ale noului curriculum pentru învățământul liceal sunt următoarele, potrivit Anexei nr. 1 din ordinul de ministru:

    1. Predictibilitate și echitate – se urmărește echilibrarea încărcării orare, acces egal la o pregătire de bază pentru toți elevii, evitarea supraîncărcării și acoperirea completă a competențelor-cheie.
    2. Acomodare și sprijin – accent pe tranziția blândă de la gimnaziu la liceu în clasele a IX-a și a X-a, prin consiliere, echilibrarea curriculumului și opțiuni de schimbare a traseului educațional.
    3. Specializare relevantă și identitate – specializarea devine semnificativă în clasele a XI-a și a XII-a, curriculumul are o parte fixă (națională) și una flexibilă (la decizia școlii), iar opționalele pot aprofunda domenii relevante.
    4. Oportunitate și asumare – elevii pot face alegeri privind disciplinele opționale, pot schimba filiera sau specializarea și pot personaliza parcursul educațional, inclusiv bacalaureatul.
    5. Flexibilitate progresivă – școlile pot adapta planurile de învățământ la nevoile locale și resurse, pot reorganiza clasele pe grupe în funcție de opțiuni și pot decide alocarea orelor în segmentul flexibil.
    6. Pregătire pentru carieră și calificare profesională – curriculumul de specialitate dezvoltă competențe pentru calificări de nivel 3 și 4 CNC, cu sprijin pentru orientare profesională și integrarea învățământului dual.
    7. Vocea elevului – elevii participă la alegerea și configurarea opționalelor, sunt consultați și implicați în deciziile educaționale din școală.
    8. Autonomie și responsabilitate – școlile decid asupra ofertei curriculare, repartizarea orelor și organizarea orarului, urmărind identitatea proprie și nevoile elevilor.
    9. Accent pe constructivism, contextualizare, aplicabilitate și abordări integrate – se promovează învățarea transdisciplinară, interdisciplinară, practică și legată de realitatea socio-economică.
    10. Monitorizare și revizuire – curriculumul va fi evaluat constant, cu implicarea actorilor educaționali, pentru adaptare la schimbări și inovații.

    5 comments
    1. Și cu asta vor distruge și ultima redută în învățământul românesc: profilul matematică-informatică intensiv. Profilul care de 25+ ani a dat cei mai buni absolvenți, absolvenți care au pus România pe hartă în olimpiade internaționale, cercetare, companii de top și universități de elită.

      Gata, s-a pus cruce.

      În loc să fie consolidat și adaptat nevoilor actuale, este erodat sistematic prin reforme făcute fără cap, fără consultare reală, fără viziune. Se ignoră faptul că tocmai acest profil a creat o elită academică și profesională, a fost o rampă de lansare pentru tinerii talentați din toate colțurile țării.

      Se înlocuiește rigoarea cu superficialitatea, performanța cu mediocritatea, iar meritocrația e înlocuită cu „egalizarea în jos”. Iar cei care mai cred în muncă, în exercițiu, în logică, în construcție pe termen lung, sunt marginalizați sau forțați să plece.

      Dar poate că exact asta se urmărește: să nu mai avem gândire critică, să nu mai avem tineri capabili să discearnă, să creeze, să inoveze. Un popor ușor de manipulat e un popor fără educație solidă.

      Trist e că nu e vorba doar de o decizie greșită, ci de o direcție greșită. Iar reversul va fi greu, dacă nu imposibil, de realizat.

    2. Predictibilitate, specialicare relevanta …🤣. Ce banc bun. Este ca bancul cu UNUL care spunea ca nu va creste TVA-ul in mandatul lui. La liceu cu profil tehnic 1 ora de Fizica? Poate la Poli nu le mai trebuie! Poate se vor introduce noi profile: Robotica holocaustului sau a comunismului.

    3. Cred ca este ministerul care va avea cele mai multe procese.Numele candidaților la Titularizare nu sunt secretizate nici acum,planuri cadru făcute în funcție de nevoile pilele lor,posturi neactualizate.Degeaba iau acum un post daca la anul nu mai este,nu?

    4. Presupun că posturile scoase la concurs sunt actualizate conform noilor planuri-cadru dacă nu, ar trebui făcut acest lucru ,să nu ne trezim la început de an școlar că nu exista postul luat în ședința.
      Sunt actualizate?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    You May Also Like

    Rezultate „îngrijorătoare” la Evaluarea Națională la clasa a VII-a din Franța: mai mult de jumătate din elevi nu citesc la nivelul așteptat și nu stăpânesc problemele de geometrie. Ministrul Educației propune ore remediale organizate pe niveluri

    Rezultatele testărilor naționale la limba franceză și matematică pentru elevii de clasa a VII-a din Franța sunt îngrijorătoare, apreciază ministrul Educației din Republică, Gabriel Attal, într-un interviu pentru Le Parisien,…
    Vezi articolul
    meditații în perioada în care școlile au fost închise

    Profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi verificați de Autoritatea pentru inspecție școlară, dacă sunt semnalări, „nu va funcționa principiul autosesizării” – ministrul Educației

    Cadrele didactice care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi verificate de către Autoritate Națională pentru Inspecție Școlară și Asigurarea Calității (ANISAC), „atunci când aceste situații vor fi…
    Vezi articolul

    Se discută introducerea gramaticii la liceu. Lingvist al Institutului „Iorgu Iordan”: „Sperăm să participăm la elaborarea programei”. Ministerul lucrează în prezent la curriculumul nou de liceu

    În programele de liceu ar putea fi reintrodusă gramatica limbii române, au explicat pentru Edupedu.ro lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru…
    Vezi articolul