Dreptatea nu trebuie cerșită de mame – scrisoare deschisă pentru Președintele Nicușor Dan, ministrul Educației Daniel David, șefii inspectoratelor școlare și directorii școlilor înaintea probelor scrise ale Bacalaureatului 2025

1.307 vizualizări
Foto: Freepik.com
Mii de elevi din școlile cu predare în limbile minorităților sunt obligați să susțină proba de Limba Maternă la Bacalaureat, deși nu au beneficiat de predare integrală în această limbă, așa cum prevede legea. Într-o scrisoare deschisă către Președintele României Nicușor Dan, ministrul Educației și Cercetării Daniel David, inspectorii generali școlari și directorii școlilor cu predare în limba maternă, Oana Rogojanu – mama unei eleve de la Colegiul Național „Samule von Brukenthal” din Sibiu care a protestat în fața Ministerului Educației și Cercetării unde a stat în greva foamei timp de 7 zile – cere, în pragul examenului scris de Bacalaureat 2025, o soluție legală, rapidă și reparatorie: respectarea legii și protejarea drepturilor elevilor, „înainte ca nedreptatea să devină semnătura unui nou mandat ministerial”.

Demersul părintelui a adus în atenția publică problema conformității școlilor declarate ca având predare în limba minorităților, în special în cazul celor cu profil german. Asta după ce Edupedu.ro a arătat într-o investigație jurnalistică faptul că, în realitate, multe dintre aceste unități de învățământ desfășoară predarea în proporție covârșitoare în limba română, în contradicție cu prevederile legii educației.

Potrivit Legii nr. 198/2023, Art. 60, „în cadrul învățământului preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția limbii și literaturii române”. Dacă aceste condiții nu sunt respectate, organizarea probei de limbă maternă la Bacalaureat poate fi considerată nelegală, susține părintele.

În ciuda sesizărilor și dovezilor clare, instituțiile responsabile au ales tăcerea, iar Ministerul Educației și Cercetării continuă să ignore obligațiile legale, obligând elevii absolvenți la un examen care nu reflectă realitatea educațională, ci perpetuează un abuz instituțional.

Redăm integral scrisoarea deschisă:

Domnule Președinte,

România încheie un an școlar marcat de o nedreptate gravă, ignorată de ani buni: legea educației este încălcată sistematic.

Vă scriu ca părinte care crede în lege și în demnitatea publică.

În câteva zile, fiica mea va susține examenul de Bacalaureat. Timp de patru ani, nu a beneficiat de predare în limba minorității la un liceu german, așa cum a prevăzut Legea 1/2011 în primii ani de liceu și cum prevede în prezent Legea 198/2023.

Aceasta este o realitate trăită direct de fiica mea și de colegii ei, zi după zi – și este imposibil de ascuns. Ilegalitatea a fost documentată, dovedită și chiar recunoscută de instituțiile statului.

Și totuși, niciun mecanism de reparație nu a fost aplicat. Diploma de Bacalaureat nu va reflecta realitatea educațională a copilului meu, ci o încălcare a legii – o nedreptate care afectează alți mii de elevi din școli cu predare în limbile minorităților, pentru care statul nu a oferit ceea ce a promis.

Din noiembrie 2024, am transmis sesizări oficiale către toate instituțiile competente – Ministerul Educației, ARACIP, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, conducerea Colegiului Brukenthal, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Avocatul Poporului și Comisia pentru Drepturile Omului și Minorități din Senat – însoțite de documente și solicitări explicite.

Toți au păstrat tăcerea. Nimeni nu a propus nicio soluție. Nici măcar una provizorie, punctuală, legală, umană.

Foarte recent, am transmis și Administrației Prezidențiale o documentare completă a situației, însoțită de răspunsuri oficiale și solicitarea expresă de a urgenta analiza, având în vedere apropierea examenului de Bacalaureat.

Avem un Minister al Educației, un ministru în funcție și o întreagă structură dedicată – cel puțin teoretic – protejării drepturilor elevilor. Există chiar o direcție generală specializată în învățământul în limbile minorităților. Și totuși, copiii ajung victime ale unui abuz instituțional, ignorați de un sistem care are ca obiect exact protejarea lor.

Vă rog, în calitatea dumneavoastră de garant constituțional al respectării legii și al bunei funcționări a autorităților publice, să acționați – în limitele mandatului – dar cu toată forța morală și instituțională pe care o aveți:

Să cereți public Ministerului Educației să emită, înainte de începerea examenului de Bacalaureat, o dispoziție oficială către inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, prin care să precizeze că elevii care nu au beneficiat de predare în limba maternă, conform legii, nu sunt obligați să susțină această probă.

Aceasta este singura măsură legală, rapid aplicabilă și reparatorie, care mai poate fi pusă în practică în timp util – fără modificarea examenului sau a metodologiei – dar cu efect direct în protejarea acestor elevi de un abuz confirmat.

Nu cer o favoare, ci respectarea legii. Iar vocea dumneavoastră – în această ultimă săptămână înainte de examen – poate face diferența.

Cred că puteți schimba în bine nu doar destine individuale, ci și direcția unui sistem întreg. Iar pentru acești elevi, ar însemna că țara nu i-a abandonat.

Domnule Ministru al Educației,

În fața primului Bacalaureat din mandatul dumneavoastră, aveți ocazia de a transforma o funcție formală într-un mandat asumat, curajos și echitabil.
Nu lăsați ca această nedreptate să se consume chiar sub autoritatea dumneavoastră și să devină semnătura unui început.

Această ilegalitate moștenită nu vă aparține. Cu atât mai mult cu cât, în actuala conducere a Ministerului Educației, 5 dintre cei 7 oficiali de rang înalt – Sorin Ion, Kallos Zoltan, Gigel Paraschiv, Ioana Lazăr și Sorin Ștefan Decă – au făcut parte și din echipa ministrului anterior, Ligia Deca. Aceștia au contribuit la elaborarea noii Legi a învățământului preuniversitar, intrată în vigoare în septembrie 2023, dar nu au acționat pentru a-i aplica principiile.

Se înțelege, așadar: cu aceeași echipă rămasă în funcție, același nucleu greu, Bacalaureatul 2025 nu are nicio șansă să respecte legea. Iată pe scurt articolele încălcate:

Ministerul Educației nu a elaborat metodologiile noi impuse expres de Legea 198/2023 (art. 248 alin. 2 și 36), ci a prelungit o metodologie din 2010, redactată pentru Legea 84/1995 abrogată. A ignorat obligația legală ca toate disciplinele – cu excepția limbii române – să fie predate în limba maternă (art. 60 alin. 1 din Legea 198/2023 și art. 45 alin. 2 din Legea 1/2011, care era în vigoare la începutul liceului), condiție esențială pentru ca proba de limba maternă să poată fi considerată obligatorie. În lipsa unei predări integrale în limba maternă, impunerea acestei probe devine nu doar lipsită de temei legal, ci și abuzivă și discriminatorie. Mai grav, nu există nicio reglementare care să protejeze elevii în astfel de situații – ceea ce transformă această neconformitate administrativă într-o încălcare directă a legii și a drepturilor copiilor.

Chiar pare incredibil, dar acest Bacalaureat este pe cale să se desfășoare sub presiunea unei nervozități instituționale care încearcă să acopere ilegalitatea, în ciuda realității evidente din colegiile cu predare parțială în limba minorităților și a dovezilor deja adunate de Minister chiar prin instituțiile sale din subordine.

Vă rog domnule ministru, nu vă însușiți aceste grave încălcări ale legii. Nu vă alăturați unei nedreptăți atât de evidente și de grosolane, care nu mai este un secret.

Și vă întreb: de ce eu, o simplă mamă, a trebuit să cercetez legea, să documentez faptele, să aduc dovezi funcționarilor Ministerului – unui întreg departament pentru minorități, secretarilor de stat – și să demonstrez ceea ce ei aveau obligația profesională să știe?

După ce am semnalat această ilegalitate, ministerul nu doar că nu a acționat, dar a părut că nu înțelege nici gravitatea, nici urgența, nici obligația legală de a oferi o soluție. Deși avea toate datele, timpul și instrumentele necesare.

Am trăit o săptămână pe trotuarul din fața Ministerului Educației, pentru o singură promisiune: că se va face dreptate. Dar dreptatea întârzie.
M-am expus public, deși nu sunt o persoană publică. Am fost nevoită să suport inclusiv comentarii ignorante și răutăcioase la adresa copilului meu, doar pentru că am cerut respectarea legii.

Și totuși, niciun funcționar nu m-a contrazis. Niciunul nu a spus că nu am dreptate – pentru că nu aveau cum. În locul unui răspuns onest, au ales tăcerea, amânările și scuzele care ocolesc esențialul: o încălcare evidentă a legii, în defavoarea copiilor.

Am bâjbâit între articole de lege, de metodologie și interpretări, când soluția ar fi trebuit să vină rapid de la specialiștii ministerului. Iar acum, în ultimele zile dinaintea examenului, vă adresez această ultimă solicitare: o măsură legală, simplă și aflată la îndemâna ministerului – singura care mai poate proteja acești copii.

Vă cer să emiteți de urgență o circulară oficială către toate unitățile de învățământ, prin care să clarificați că elevii care nu au beneficiat de predare în limba maternă – conform Legii 1/2011 și Legii 198/2023 – pot opta să nu susțină proba de Limba Maternă, fără consecințe negative asupra diplomei de Bacalaureat.

Este singurul gest real, prompt și reparatoriu pe care îl mai poate face Ministerul – fără modificări ale examenului, fără costuri, fără să interfereze cu corectarea lucrărilor, afișarea electronică a notelor sau calculul automat al mediei generale, dar cu efect direct în oprirea unui abuz de care v-ați convins deja, inclusiv prin rapoartele din subordine.

Dacă această reparație nu se face acum, nedreptatea va fi oficializată. Iar în conștiința publică, nu vor rămâne numele funcționarilor anonimi care s-au încăpățânat să ignore legea și să blocheze soluțiile, ci numele dumneavoastră – cel care a condus și putea corecta.

În lipsa unei asumări publice și a unei corecții, voi dovedi în instanță că această ilegalitate gravă există, indiferent cât timp va dura.

Iar după proba de Limba Germană, din 17 iunie, îmi voi relua protestul public în fața Ministerului Educației, pe termen nelimitat, până la recunoașterea și repararea efectivă a acestei incredibile aberații.

Dar încă sper că nu veți lăsa ca această ilegalitate să vă definească mandatul, și că o veți corecta nu din presiunea unui protest extrem, ci din convingerea sinceră că este un act just, legal și necesar.

Încă sper că nu veți lăsa ca 10.000 de elevi să fie afectați de tăcerea și inacțiunea unei instituții care există tocmai pentru a-i proteja.

Domnilor inspectori generali,

Există școli în subordinea dumneavoastră care, de ani de zile, încalcă flagrant Legea Educației. Mă refer la unitățile de învățământ care figurează ca având predare în limbile minorităților naționale, dar care nu asigură predarea integrală în limba maternă, așa cum impune legea.

Această situație este cunoscută de elevi, părinți, profesori și, fără îndoială, și de inspectoratele județene. Unii dintre dumneavoastră aveți chiar copii sau nepoți la școli cu predare în limbile minorităților. Știți că legea nu se respectă. Știți aceste realități nu doar din hârtii, ci și din viața de familie. Constat o realitate care persistă de ani întregi și care, acum, produce efecte directe și grave asupra organizării Bacalaureatului 2025.

Conform legii, inspectoratele trebuie să supravegheze respectarea limbii de predare declarate în fiecare unitate, să vegheze la aplicarea corectă a legii în procesul educațional și să organizeze examenul de Bacalaureat în condiții de legalitate.

Pur și simplu, trebuie să faceți asta. Nu este nimeni în locul dumneavoastră care să o poată face. Noi, elevii și părinții, ne conformăm. 

Acum este de datoria dumneavoastră să reacționați public și să oferiți îndrumări clare: unde nu a existat predare integrală în limba maternă, proba respectivă nu poate fi impusă. Cereți asta Ministerului.

Nu este o derogare. Este aplicarea corectă a legii.

Cineva, oricine, din orice colț al țării?

Vă încurajez: faceți un gest legal firesc și reparatoriu.
Transmiteți către unitățile de învățământ din subordine poziția oficială a inspectoratului, în spiritul legii și în interesul elevilor.

Este, desigur, o obligație morală în fiecare seară.
Dar în timpul zilei, este o obligație absolută de serviciu.

P.S. Către directorii liceelor cu predare în limbile minorităților

Știți prea bine cum arată realitatea din școlile dumneavoastră: câtă predare s-a făcut în limba maternă, câți profesori predau în limba română, cât de departe este practica zilnică de cerințele legii.

Știți și că menținerea falsă a statutului de colegiu cu predare integrală în limba maternă este ilegală și a blocat accesul la titularizare pentru colegii care predau în română – o realitate dureroasă și tăcută.

Fără să mai amintim că elevii și părinții fac eforturi mari, încă din grădiniță, pentru fluența într-o limbă maternă pe care școala ar trebui să o garanteze, nu doar să o pretindă prin admiteri inițiale și evaluări finale.

Vă întreb cu nedumerire: chiar așteptați, în continuare, să vină „lumina de la centru”? Sau măcar unul dintre dumneavoastră va avea curajul să declare public realitatea trăită zilnic în propriile voastre instituții?

Recunoașterea oficială a statutului real al școlii – față de ARACIP și inspectoratul școlar – nu scade prestigiul instituției. Dimpotrivă: școlile și profesorii dumneavoastră merită, cu adevărat, respect.

Protejați-le. Nu le compromiteți. Nu sunt jucăriile nimănui.

Cu încredere în simpla respectare a legii,
Oana Rogojanu”


2 comments
  1. Ati dedicat acestui caz deja 9 articole, chiar nu mai sunt si alte subiecte de dezbătut si discutat? Cred ca a ajuns mesajul la cine trebuie deja.

    1. Asta e frumusețea într-o democrație: presa liberă poate insista pe un subiect până când se rezolvă, nu când s-a plictisit cine trebuie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu, despre imaginile cu secretarul de stat Sorin Ion și 22 de inspectori fără mască, într-o sală de ședințe: Noi respectăm legea / Inspectoratul Școlar a șters fotografiile: Regretăm această eroare / Legea permite maximum 10 persoane fără mască, dacă lucrează în același birou

„Domnul subsecretar de stat întotdeauna respectă regulile și sunt convins că nu le-a încălcat”, a spus astăzi ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, despre faptul că secretarul de stat pe preuniversitar, Sorin…
Vezi articolul

O grădiniță din Târgu-Jiu, oraș afectat de cutremure în ultimele zile, le cere părinților să semneze o declarație pe propria răspundere că nu au cu cine să își lase copilul acasă și își asumă riscul, în cazul unui cutremur, în timp ce copilul e la grădiniță

La Grădinița cu program prelungit Constantin Brâncuși din Târgu-Jiu, părinții copiilor trebuie să semneze o declarație pe proprie răspundere prin care își asumă faptul că nu au cu cine lăsa…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Listele copiilor înscriși la clasa pregătitoare 2023 vor fi afișate până pe 12 iunie, deși ar fi trebuit să fie publicate pe 6, anunță Ministerului Educației. Este a doua modificare a calendarului în ultimele două săptămâni

Listele copiilor înscriși în clasa pregătitoare 2023 vor fi afișate în școli până la data de 12 iunie, potrivit Ministerului Educației. Calendarul pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2023 a fost…
Vezi articolul

PROIECT Creșteri de 6% la prețul plătit de stat pentru laptele școlar, din programul pentru școli al României. Pentru fructe creșterea e de 14% / Evaluarea programului va fi făcută de APIA, directorii de școli au dreptul să respingă produsele necorespunzătoare, care trebuie înlocuite în aceeași zi

Guvernul va plăti ușor mai mult pentru o porție de lapte, una de legume sau una de produse de panificație din 1 septembrie, asta prevede proiectul de hotărâre de guvern…
Vezi articolul

PROIECT Matematică-Informatică, Biologie-Chimie, Istorie-Psihologie, Teologie didactică – Limba și literatura română, în lista programelor de licență didactică cu dublă specializare / Lista completă a specializărilor – document

Lista programelor de licență didactică cu dublă specializare a fost pusă în consultare publică de Ministerul Educației. Un asemenea program cuprinde o specializare principală și una secundară. Este vorba despre proiectul…
Vezi articolul