Educația agricolă, susținută de World Vision România prin granturi. Aproape 2.500 de elevi au optat anul acesta pentru profilul agricol la liceu

[jp_post_view]
Foto: World Vision Romania
Aproape 2.500 de absolvenți de gimnaziu au optat în acest an să își continue studiile la un liceu cu profil agricol din România, potrivit datelor centralizate de Fundația World Vision România în cadrul programului „Creștem prin Educație Agricolă”, se arată într-un comunicat de presă. Ratele cele mai ridicate de ocupare a locurilor disponibile, în multe cazuri de 100%, au fost înregistrate la mai multe unități școlare care au beneficiat de sprijin pentru dezvoltare și promovare sub formă de granturi provenite din surse private.

Opțiunea pentru o carieră în domeniul agriculturii, care oferă în acest moment perspectiva unei calificări pentru care există cerere pe piața muncii și, în consecință, a unui loc de muncă sigur și bine remunerat, convinge mai ales în măsura în care este promovată în rândul candidaților, arată datele colectate de consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă”. Astfel, o serie de licee cu profil agricol care au beneficiat de granturi pentru dezvoltare și promovare oferite de Romanian-American Foundation – de exemplu liceele cu profil tehnologic agricol din Prejmer, Reghin, Brănești și Tecuci – au înregistrat rate de ocupare a locurilor disponibile de 99-100%.

  • Printre cele mai căutate specializări au fost cele de tehnician veterinar, tehnician în activități economice (tehnician economic), tehnician analize produse alimentare sau tehnician horticultor, în cazul cărora ratele de ocupare au depășit de cele mai multe ori 90%.

„Asistăm la o situație paradoxală. Datele din teren demonstrează că acolo unde există resurse pentru susținerea învățământului agricol prin investiții în dezvoltare și promovare, oferta de locuri la licee este acoperită integral sau aproape integral de cerere”, afirmă Crenguța Bărbosu, Senior Program Manager World Vision România.

Veniturile salariale din domeniul agricol au crescut în primul semestru al acestui an cu 46% față de a doua jumătate a lui 2020. Estimările oficiale arată că vom avea un an agricol excepțional, cu o creștere de două cifre a producției și un nivel record al recoltei de grâu. Toate semnalele arată că agricultura are mari șanse să devină un motor de creștere economică și o șansă extraordinară de carieră pentru tineri. Cu toate acestea, chiar și în condițiile deficitului semnificativ de forță de muncă din acest sector, învățământul agricol este încă ignorat în strategiile de dezvoltare economică. 

„Din punctul nostru de vedere, al consorțiului «Creștem prin Educație Agricolă», planificarea dezvoltării învățământului tehnologic – și în special a celui cu profil agricol – ar trebui să fie o prioritate constantă cel puțin pentru următorii 12-16 ani. E foarte greu să schimbăm de la un an la altul perspectiva învechită asupra învățământului agricol ca fiind în cel mai bun caz o opțiune de rezervă. Le mulțumim partenerilor și finanțatorilor noștri, care au înțeles importanța demersului nostru de susținere a liceelor agricole. În același timp, facem apel la autorități să aloce în mod strategic resurse pentru susținerea învățământului agricol, astfel încât să putem susține dezvoltarea sectorului agricol și cu resursă umană bine calificată. Liceele agricole sunt cele care le asigură tinerilor un loc de muncă bine plătit, aproape de casă”, a mai spus Crenguța Bărbosu.

Aproape 97% dintre fermierii din România nu au absolvit nicio școală în domeniu. Majoritatea agricultorilor au căpătat experiență prin muncă, foarte puțini dintre ei având studii de specialitate. Agricultura este, în România, un domeniu de viitor, care nu generează șomaj și oferă salarii competitive, în creștere continuă. În cadrul liceelor agricole, cei 2.500 de elevi vor beneficia de educație teoretică și practică în fermele care au încheiat parteneriate cu unitățile de învățământ. 

Una dintre principalele probleme cu care se confruntă liceele agricole o reprezintă lipsa de promovare și de informare în rândul elevilor de gimnaziu și a familiilor acestora. Astfel, peste zece licee agricole din întreaga țară au lansat inițiative de promovare în rândul potențialilor candidați, cu ajutorul unor granturi de promovare oferite de Romanian-American Foundation. Printre acestea se numără Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” Brănești (jud. Ilfov), Colegiul pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” Prejmer (jud. Brașov) și Colegiul Național de Agricultură și Economie Tecuci (jud. Galați), care au avut o rată de ocupare de 100%.

Programul este derulat de un consorțiu – „Creștem prin Educație Agricolă” – format din organizațiile World Vision, Junior Achievement România, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj și Centrul Român de Politici Europene.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Normele de aplicare ale programului „Masa Caldă” în școli, aprobate de Guvern la o lună de la începerea școlii. Numărul de școli beneficiare și sumele alocate de Guvern sunt la fel ca anul trecut, dar lista școlilor încă nu e publică / Elevii vor primi masa caldă în câteva săptămâni, în funcție de durata licitațiilor, spune ministra Educației

Guvernul a aprobat Hotărârea de Guvern privind normele de aplicare pentru desfășurarea programul „Masa Caldă” în școli, la o lună de când a început școala. Întrebată la Euronews, când vor…
Vezi articolul

Simulări tehnice ale simulărilor pentru Evaluarea Națională și BAC 2024, organizate în școli, joi, 1 februarie, de la ora 10, fără subiecte reale și fără participarea elevilor – document

Joi, 1 februarie, de la ora 10, se vor organiza simulări tehnice ale simulărilor pentru Evaluarea Națională și BAC 2024 cu toate centrele de examen, potrivit unei adrese a Centrului…
Vezi articolul

În școlile din rural merg profesori care nu au cea mai bună pregătire, iar la școlile de la orașe, care oricum sunt performante, rămân cei mai buni profesori. Până când nu se va schimba această paradigmă de distribuire a resursei umane în sistem, nu se va schimba acest ecart dintre rezultatele elevilor din rural și urban – Luciana Antoci, ISJ Iași

Inspectorul general școlar Iași, Luciana Antoci, a atras atenția că diferențele la Evaluarea Națională dintre notele elevilor de la sate și ale celor de la școli din mediul urban este…
Vezi articolul

Articol susținut de ROMANIA TECH NATION

Roboțeii didactici NextLab și educația la sat. Ștefan Chimsac, profesor de TIC: Dacă te-ai angaja la roboți industriali, atunci folosirea din școală a acestor roboței te familiarizează de mic cu termenii specifici ai roboticii și îți formează gândirea algoritmică

Robotica le deschide copiilor orizontul spre o tehnologie care e din ce în ce mai căutată pe piață, spune Ștefan Chimsac, profesor de TIC la o școală de sat în…
Vezi articolul