Efectele crizei de profesori în Portugalia: aproape 14.000 de ore lucrate suplimentar de cadrele didactice, din septembrie până la vacanța de iarnă, pentru a acoperi clasele fără personal calificat

557 de vizualizări
Foto: © Auremar | Dreamstime.com
Profesorii din școlile publice din Portugalia au lucrat un total de 13.831 de ore suplimentare în primul trimestru al anului școlar 2024-2025, conform datelor anunțate marți de Ministerul Educației, Științei și Inovării (MECI). Ministrul Fernando Alexandre a declarat, potrivit Publico.pt, că aceste ore suplimentare au permis asigurarea lecțiilor pentru elevii afectați de lipsa de profesori, subliniind importanța eforturilor făcute de cadrele didactice: „Orele suplimentare rezolvă problema pentru mii de familii și garantează accesul elevilor la educație”.

Potrivit ministrului, doar 6% dintre profesori au avut mai mult de cinci ore suplimentare, iar majoritatea (65%) au lucrat cel mult două ore peste normă.

Fernando Alexandre a evidențiat, în cadrul audierii de marți din Comisia pentru Educație și Știință a Parlamentului portughez, câteva dintre măsurile adoptate pentru a reduce criza cadrelor didactice. Concursul extern extraordinar a permis recrutarea a 1.731 de profesori în regiunile cele mai afectate, cum ar fi Lisabona, Setúbal, Alentejo și Algarve. Investiția totală a fost de 54 de milioane de euro.

Totodată, guvernul a alocat două milioane de euro pentru sprijinirea profesorilor detașați în regiunile cu cele mai mari deficite, oferindu-le între 150 și 450 de euro lunar, în funcție de distanța față de domiciliu, potrivit sursei citate.

În plus, planul ministerial „+ Aulas + Sucesso” a atras în sistem 55 de profesori pensionați, a menținut în activitate 659 de profesori care erau eligibili pentru pensionare și a recuperat 682 de profesori care părăsiseră cariera didactică, a mai anunțat ministrul Fernando Alexandre, potrivit Publico.pt.

Critici și provocări

Deputații au criticat utilizarea absolvenților fără pregătire pedagogică în școli, însă ministrul a apărat această soluție, argumentând că „este de preferat să avem absolvenți în școli decât elevi fără cursuri”. Totodată, Fernando Alexandre a recunoscut că sistemul informatic al ministerului nu permite monitorizarea exactă a numărului de elevi care pierd cursuri sau a materiilor afectate. Acesta a anunțat că, începând cu anul școlar 2025-2026, guvernul va implementa un indicator care să monitorizeze situația în timp real.

Ministrul a respins acuzațiile Federației Naționale a Profesorilor (Fenprof) conform cărora 300.000 de elevi ar fi fost fără cursuri timp de trei săptămâni, calificând datele prezentate de sindicat drept „inexacte” și cerând mai multă transparență în raportarea cifrelor.

Ministerul intenționează să dezvolte un sistem automatizat care să urmărească numărul de lecții pierdute de fiecare elev, cu scopul de a combate deficiențele de învățare și a asigura un acces egal la educație. „Ceea ce ne dorim este un sistem transparent și riguros, care să permită luarea de decizii informate și eficiente”, a subliniat Fernando Alexandre.

Foto: © Auremar | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Mihaela Stanciu, mediator școlar: Când sunt mici, se joacă împreună, nu marginalizează. În primar, copilul începe să îl perceapă pe cel de lângă el așa cum i-l descriu părinții, nu cum l-a văzut el în grupa de grădiniță / Mi-a luat foarte mult timp să reușesc să le arăt celorlalți că, de fapt, suntem egali

„Încă mă lupt cu prejudecățile. Mi-a luat foarte mult timp să reușesc să le arăt celorlalți că, de fapt, suntem unici și egali”, a declarat Mihaela Stanciu, mediator școlar la…
Vezi articolul

Dumitru Buzatu, şeful PSD Vaslui şi preşedintele CJ, nu mai poate fi profesor titular după vârsta de pensionare – Inspectoratul Şcolar i-a respins cererea. Politicianul şi-a menţinut postul la două licee, deşi nu mai predă din 1992

Şeful PSD Vaslui, Dumitru Buzatu, preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui şi profesor de filosofie titular la două licee din oraş, a primit interdicţia de menţinere în activitate ca titular după împlinirea…
Vezi articolul

Nu cereți părintelui să „discute” cu copilul său, atunci când îl sunați să îi spuneți că a făcut ceva la școală – recomandări pentru formulări în cadrul apelurilor telefonice profesor-părinte de la un cadru didactic

Într-un articol publicat pe Edutopia, profesoara Liz Capone oferă șase sfaturi pentru cadrele didactice, pentru a face apelurile telefonice către părinți mai eficiente și mai puțin stresante. A fost profesor…
Vezi articolul

Cum calculează școlile care sunt elevii care primesc bursă de merit – primii 30% dintr-o clasă – explicațiile Ministerului Educației trimise directorilor / Nu trebuie să ceară adeverință de venit părinților și nici acte legalizate la notar

Mai multe precizări despre calcularea procentului de primii 30% elevi dintr-o clasă care vor primi bursă de merit indiferent de media acestora, despre extragerea informațiilor despre veniturile familiilor de către…
Vezi articolul