Elevii de clasa a VIII-a din București țin cont mai degrabă de influenceri și rețele sociale decât de consilierul școlar sau de diriginte atunci când își aleg liceul – studiu CMBRAE 2024 / Din acest an, elevii pot primi de la diriginte sau consilier o recomandare de orientare în carieră

4.083 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Elevii de clasa a VIII-a din București țin cont mai mult de opinia influencerilor și a rețelelor sociale când aleg liceul pe care vor să îl urmeze, decât de opinia consilierilor școlari sau a dirigintelui, arată raportul întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) pe anul școlar 2024-2025. Și anul trecut consilierii școlari care sunt abilitați să îi ghideze pe elevi în orientare în carieră erau pe ultimul loc, însă în acest an a mai apărut o categorie la răspunsuri: cea a influencerilor. Opinia dirigintelui este pe penultimul loc, în condițiile în care din acest an școlar, dirigintele trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii de la gimnaziu la trasee academice de carieră”, potrivit ROFUIP 2024

Elevii de clasa a VIII-a din București care au participat la studiul anual privind opțiunile elevilor pentru alegerea liceului preferă să țină cont mai degrabă de influenceri și rețele sociale decât de consilierul școlar sau de diriginte.

De remarcat că anul acesta, a fost introdus un răspuns nou la întrebarea: „Ce i-a influențat cel mai mult pe elevi în alegerea făcută?„: influencerii și rețelele sociale.

Astfel că în ultima parte a graficului se observă trei răspunsuri cu procent similar, de unde reiese că elevii țin cont mai degrabă de influenceri și rețele sociale (330) decât de consilierul școlar (321) atunci când își aleg liceul. Sugestiile dirigintelui par să fie puțin mai relevante pentru 392 de elevi bucureșteni.

Asta în condițiile în care din acest an diriginții și consilierii sunt cei care le pot da elevilor o recomandare de orientare în carieră, potrivit ROFUIP 2024.

Cei mai mulți elevi, peste 4.600, spun că își aleg liceul în funcție de aptitudinile personale (46,73%). Pe locul al doilea în privința influenței sunt părinții, în cazul a peste 3.800 de elevi bucureșteni și apoi apropierea de școală este un factor ce ocupă al treilea loc.

Influența prietenilor/anturajului contează în proporție de 23,62%.

FOTO: Studiul privind opțiunile de liceu ale elevilor CMBRAE 2024

Întrebați cu cine s-au consultat în alegerea unui liceu sau a traiectoriei școlare, cei mai mulți elevi au răspuns: familia (78,79%), urmată de prieteni (33,94%) sau au decis singuri (35%). Și în acest caz pe ultimele două locuri se află dirigintele și consilierul școlar.

FOTO: Studiul privind opțiunile de liceu ale elevilor CMBRAE 2024

Dirigintele trebuie să colaboreze cu consilierul școlar pentru a-i ajuta pe elevi să se orienteze în carieră, ROFUIP 2024

Din anul școlar 2024-2025, dirigintele trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii de gimnaziu la trasee academice de carieră”, potrivit ROFUIP. 

În document, la articolul 66 au fost adăugate noi alineate care menționează ce tip de activități trebuie să desfășoare profesorul diriginte pe parcursul gimnaziului: aspecte legate de „autocunoaștere”, „lumea muncii” sau „luarea unor decizii în carieră”.  

Dirigintele lucrează împreună cu consilierul școlar și parteneri educaționali, și „urmărește dezvoltarea și perfecționarea abilităților personale și academice ale beneficiarilor primari prin utilizarea adecvată a portofoliilor acestora, în propria activitate, conectându-i la trasee academice și de carieră prin facilitarea accesului la întreaga ofertă de educație și formare profesională și sprijinirea/susținerea inserției socio-profesionale viitoare a beneficiarilor primari”.

Modificările aduse art. 66

(5) Profesorul diriginte desfășoară, în colaborare cu consilierul școlar și partenerii educaționali, comunitatea locală, activități de consiliere vocațională și de orientare școlară și profesională, pe tot parcursul învățământului gimnazial, vizând aspecte referitoare la:

– autocunoașterea, autoevaluarea,

– lumea muncii: producție, salariu, șomaj, antreprenoriat,

– aspecte psiho-sociale, juridice ale muncii,

– muncă și comunicare,

– explorarea diversității profesiilor, meseriilor etc. din mediul de viață imediat, cel comunitar, regional,

– exemple de aplicare a cunoștințelor școlare în viața practică,

– luarea deciziilor legate de continuarea studiilor și carieră prin valorificarea informațiilor despre sine, educație și ocupații,

– implicarea părinților/reprezentanților legali în consilierea vocațională a beneficiarilor primari,

(6) Profesorul diriginte, în colaborare cu consilierul școlar și parteneri educaționali, urmărește dezvoltarea și perfecționarea abilităților personale și academice ale beneficiarilor primari prin utilizarea adecvată a portofoliilor acestora, în propria activitate, conectându-i la trasee academice și de carieră prin facilitarea accesului la întreaga ofertă de educație și formare profesională și sprijinirea/susținerea inserției socio-profesionale viitoare a beneficiarilor primari.

(7) Profesorul diriginte desfășoară activități educative extrașcolare, pe care le stabilește după consultarea beneficiarilor primari și a părinților/reprezentanților legali, în concordanță cu specificul vârstei și nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.

(8) Profesorul diriginte colaborează cu consilierul școlar, mediatorul școlar și mediatorul sanitar pentru consilierea școlară și psihologică a elevelor gravide și a beneficiarilor primari părinți cu privire la drepturile educaționale și la cele privind starea de sănătate.

(9) Profesorul diriginte monitorizează activitatea colectivului de elevi, colaborează cu profesorul itinerant și de sprijin și informează consiliul de administrație privind barierele întâmpinate de beneficiarii primari cu dizabilități în ceea ce privește accesul și participarea la activitățile curriculare, extracurriculare și extrașcolare.

Despre studiu – Metodologie

Studiul a fost realizat în anul şcolar 2024-2025 și este reprezentativ la nivelul Capitalei, fiind aplicat pentru întreaga populaţie şcolară aflată la finalul ciclului gimnazial.

Chestionarul elaborat de CMBRAE dedicat investigării opțiunilor şcolare şi profesionale ale elevilor din clasele a VIll-a, a fost realizat în perioada 14-25 octombrie 2024, cu ajutorul profesorilor consilieri şcolari din municipiul Bucureşti, prin intermediul platformei educaționale online AMN Insight.

Au răspuns 10.014 elevi, reprezentând 61,4% din totalul elevilor înscriși și 75,83% din totalul opțiunilor din platformă.

Din numărul total de 16.325 elevi înscrişi în clasele a VIII-a la nivelul rețelei şcolare din municipiul Bucureşti, au fost introduşi in platforma în scopul testării 13.205 elevi (80,88%).

Restul de 20%, adică 2.957 de elevi, nu au participat la realizarea studiului din diverse motive.

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.

Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.

Prevederea din noul Statut al Elevului se regăsește și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, la capitolul portofoliului educațional. Portofoliul educațional este obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare.

Anual, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) realizează un studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, dar nu există în prezent recomandări de la consilierul școlar sau diriginte.

În fiecare an de peste 10 ani, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională realizează un studiu pe baza unor chestionare pe care le aplică elevilor de clasa a VIII-a, pentru a stabili cum își aleg liceul și ce orientări pe piața muncii au. Însă nu există o recomandare scrisă apoi pentru orientare la liceu sau în carieră.

Citește și:
INTERVIU Diana Ioaneș, consilier școlar, despre alegerea profilului la liceu: Una dintre prejudecățile greșite ale părinților este aceea că dacă elevului nu îi place să citească, automat e bun la mate-info. Își dau seama apoi că depun un efort foarte mare să facă față clasei și vor să se mute
Dirigintele trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii de la gimnaziu la trasee academice de carieră” – ROFUIP 2024
Top 10 licee din București, preferate de elevii de clasa a VIII-a: în 2025 Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, școală-pilot, e pe podium – studiu CMBRAE / Colegiul Național „Elena Cuza”, cu profil pedagogic, primul în preferințe pe segmentul vocațional

3 comments
  1. E un fel de devoalare imprudentă a faptului că elevii nu iau sfaturile consilierilor? Wow! Păi de câte ori pe an ii văd? Îi cunosc, oare? Mă întreb doar cum ii cunosc ei pe elevi încât să facă o recomandare pt liceu. Hmm🤔

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea condusă de Tudorel Toader își acuză studenții că „proiectează o imagine falsă asupra activității” instituției. În replică, LS Iași acuză „presiuni și amenințări asupra studenților care îi cer demisia”

Conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași acuză Liga studenților din Iași că proiectează o imagine falsă asupra activității instituției de învățământ superior. Acuzația vine după ce studenți din LS…
Vezi articolul

Daniel Funeriu: Acțiunea actuală a sindicatelor este legitimă în măsura în care cer şi lucruri legate de legea educației, nu doar de salarii. Turnesolul bunei lor credințe este dacă au revendicări legate de Evaluarea Națională

Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, vorbește într-un scurt mesaj pe pagina sa de Facebook despre nevoia de recredibilizare a sindicatelor. Acesta enumeră câteva dintre evenimentele care s-au petrecut, legate…
Vezi articolul

Întâlniri cu specialiști ai Agenției Spațiale Europene (ESA), curs despre știința primului ajutor și atelier de jurnalism științific- câteva dintre activitățile de la Bucharest Science Festival, care începe miercuri și la care pot participa și profesori

Bucharest Science Festival se desfășoară în mai multe locații, timp cinci zile: între 28 septembrie și 2 octombrie, vor fi expoziții, conferințe și dezbateri, experimente și demonstrații, proiecții de documentare,…
Vezi articolul

DOCUMENT Un an școlar cu 18 zile mai lung decât actualul, în medie, dar cu durate minime diferite pentru fiecare ciclu școlar, anunțat ca propunere de proiect legislativ de senatorul Ștefan Pălărie. Școlile sau inspectoratele vor putea să prelungească durata cu maximum 15 zile, iar profesorii vor fi plătiți cu „o primă” în această perioadă

Un proiect de lege care prevede alinierea la media europeană cu 180 de zile de școală în loc de 162 câte sunt acum a fost anunțat de senatorul USR-PLUS Ștefan…
Vezi articolul