Elevii de la AEC au câștigat definitiv în instanță un proces prin care obligă Ministerul Educației să facă publice toate registrele cu propunerile primite pentru proiectele de acte normative puse în consultare din ianuarie 2022 până în aprilie 2023, după ce instituția a încălcat și încalcă sistematic legea transparenței

198 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Curtea de Apel București obligă Ministerul Educației și Cercetării să ofere Asociației Elevilor din Constanța toate registrele cu propunerilor, opiniile și sugestiile primite pentru toate proiectele de acte normative puse dezbatere publică în perioada ianuarie 2022 – 10 aprilie 2023. Acestea sunt documente de interes public și fac obiectul transparenței decizionale, arată instanța, în contradicție cu ministerul, care susținea că sunt documente interne. Soluția este definitivă și a venit la doi ani de la deschiderea procesului, după ce ministerul a refuzat să respecte Legea transparenței administrative. În continuare, registrele respective și referatele de aprobare pentru actele normative care au publică nu sunt publicate în transparență, așa cum impune legea, pentru fiecare proiect.
  • Edupedu.ro a semnalat în repetate rânduri faptul că Ministerul Educației încalcă legea 52/2004 privind transparența decizională prin nepublicarea registrelor, a referatelor de aprobare, iar după dezbaterile publice a formei rezultate după dez.

Ministerul Educației este obligat definitiv să comunice Asociației Elevilor din Constanța registrele cu propunerile, sugestiile și opiniile primite în cadrul dezbaterilor publice asupra actelor normative adoptate între ianuarie 2022 și aprilie 2023. Ar fi vorba, potrivit listelor de proiecte de acte normative de pe site-ul Ministerului Educației, de peste 100 de asemenea proiecte, însă sunt câteva zeci care au avut și dezbatere publică – acestea fiind cele vizate. Decizia a fost luată de Curtea de Apel București pe 22 mai 2025, care a respins recursul formulat de Minister și a menținut hotărârea Tribunalului București din mai 2024.

În aprilie 2023, AEC a solicitat oficial, în baza Legii 544/2001, ca Ministerul să comunice aceste registre, întocmite conform Legii 52/2003 privind transparența decizională. Ministerul a refuzat, motivând că documentele respective ar fi „înscrisuri interne” care nu fac obiectul comunicării publice.

Instanțele au respins această poziție a autorității și au stabilit că registrele sunt informații de interes public, așa cum prevede legea, întrucât privesc activitatea unei instituții publice și nu se încadrează în categoriile exceptate de la accesul public. Mai mult, legea impune explicit ca aceste documente să fie publicate pe site-ul instituției, distinct de minutele dezbaterilor publice, în momentul încheierii consultărilor sau dezbaterilor publice.

Ce prevede Legea 52/2004:

Dezbaterile publice se vor desfășura după următoarele reguli:

a) autoritatea publică responsabilă, prin persoana desemnată conform alin. (7), va organiza întâlnirea, va publică pe site-ul propriu și va afișa la sediul propriu, alături de documentele menționate la alin. (2), și modalitatea de colectare a recomandărilor, modalitatea de înscriere și luare a cuvântului, timpul alocat luării cuvântului și orice alte detalii de desfășurare a dezbaterii publice prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetățean interesat;

b) dezbaterea publică se va încheia în momentul în care toți solicitanții înscriși la cuvânt și-au exprimat recomandările cu referire concretă doar la proiectul de act normativ în discuție;

c) la dezbaterea publică vor participa obligatoriu inițiatorul și/sau inițiatorii proiectului de act normativ din cadrul instituției sau autorității publice locale, experții și/sau specialiștii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, a studiului de impact și/sau de fezabilitate, după caz, și a proiectului de act normativ;

d) în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ.

Toate documentele prevăzute la alin. (2) și alin. (10) lit. a) și d) vor fi păstrate pe site-ul autorității publice responsabile într-o secțiune dedicată transparenței decizionale. Toate actualizările în site vor menționa obligatoriu data afișării.

Registrul menționa de instanță este prevăzut la articolul 7 al Legii 52/2004: „Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se vor consemna într-un registru, menționându-se data primirii, persoana și datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bogdan Aldea, elev în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, desemnat cel mai bun tânăr mecanic din România într-o competiție cu 600 de elevi din 89 de școli / Profesoara Daniela Măriuței: Ar trebui să existe o mai mare colaborare între școli, autorități locale, mediul de afaceri și universități pentru a oferi elevilor programe relevante și actualizate

Câștigătorul competiției Young Car Mechanic România, aflată la ediția a treia, este un tânăr de 18 ani din Câmpulung – Bogdan Aldea. Elev la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, în vârstă…
Vezi articolul

Elevilor care își dau masca jos în clasă sau în școală, încălcând regulile, li se poate scădea nota la purtare, spune Ministrul Educației. Anisie anunță că există prevedere în lege pentru ca un profesor să fie concediat, dacă nu vrea să facă școală online

Elevilor care își dau masca jos în clasă sau în școală, încălcând regulile, li se poate scădea nota la purtare, a declarat Ministrul Educației la conferința de presă de vineri,…
Vezi articolul