Eurostat: România este pe locul 2 în Europa, după Franța, la numărul mare de elevi care îi revin unui învățător

3.305 vizualizări
În 2017, în România erau 19,4 elevi la un învățător, potrivit Eurostat, cu 5 elevi mai mulți față de media Uniunii Europene. De precizat că România înregistrează numeroase extreme la acest capitol, după ce în legea educației a fost introdusă, în 2012, posibilitatea exceptării numărului limită de copii la clasă. În școlile din marile orașe, dar și în școlile din reședințele de comune sunt frecvente cazurile de clase cu peste 35 de copii.

Cele mai mari rate elevi-profesor sunt în Franța – 19,6, România şi Cehia – 19,1.

La polul opus, cele mai mici rate sunt în Luxemburg 9 elevi la un învățător, Grecia 9,4 şi Lituania 10,6.

În învățământul primar, în 2017, erau 48.009 cadre didactice şi 928.245 de elevi.

Datele arată că în toată Uniunea în învățământul primar erau 29,3 milioane de elevi şi 2,2 milioane de învățători, adică o medie de 14,7 elevi la un cadru didactic.

În privința gimnaziului, România are o rată de 12,1 elevi per profesor în 2017. România apare astfel pe locul 9 în Europa la acest capitol, cei mai mulți elevi care revin unui profesor fiind în Olanda – 16,1, Marea Britanie – 15,2 şi Franța – 14.

Cei mai puțini elevi la un profesor de gimnaziu sunt în Malta – 6, Slovenia şi Lituania, câte 7.

România urcă pe locul 6 în clasament când vine vorba despre numărul de elevi de liceu care îi revin unui profesor, rata fiind de 13,7%, față de 18,2 în Finlanda (cea mai mare din UE) şi de media UE aflată la 12,2.

România apare, aşadar, atunci când vine vorba despre rata medie a numărului de elevi raportat la numărul profesorilor, în topul Uniunii Europene pe toate nivelurile de învățământ preuniversitar.

Oficial, în România legea educației prevede „nu mai mult de 20” de copii în grupa de grădiniță, „nu mai mult de 25” de copii în clasa pregătitoare – clasa a IV-a, „nu mai mult de 30” de copii în clasa de gimnaziu și „nu mai mult de 30” de elevi în clasa de liceu și școală profesională.

Toate limitele de mai sus au fost anulate, însă, de următorul articol din aceeași lege a educației: Articolul 63 – „(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1)”. Detalii despre acest subiect aici.

FOTO: Eurostat


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modele de clase inteligente și metode inovatoare de predare pentru o educație eficientă și durabilă, soluții concrete și personalizate pentru o școala digitală: SMARTEdu 2023 Oradea, evenimentul anului în educația digitală (P)

Școlile din România au acum o ocazie unică de a obține, prin PNRR, finanțări pentru dotarea sălilor de clasă din școli cu echipamente digitale. Numai în prima parte a acestui an, au…
Vezi articolul

Material susținut de APRIL

VIDEO Propunerile inspectorilor, directorilor de școli și profesorilor pentru modernizarea programului Laptele Școlar: Este nevoie de oameni care să preia sarcinile legate de distribuire, depozitare tocmai pentru a lăsa spațiu profesorilor pentru educație, pentru actul didactic

Implementat încă din 2002, programul „Laptele Școlar” a fost un reper important în alimentația zilnică a elevilor din România, scopul său fiind promovarea unei alimentații sănătoase în rândul acestora. După…
Vezi articolul

UPDATE Inițiativa PSD cu impact bugetar de peste jumătate de miliard pe lună, adoptată de Senat: Toți profesorii din România să primească un stimulent 2.000 de lei pe lună pe perioada stării de alertă și de urgență. Restul angajaților din școli să primească 1.500 de lei pe lună

UPDATE: Senatul a adoptat luni propunerea legislativă prin care se acordă în perioada stării de urgenţă şi de alertă stimulente de risc cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar de 2.000…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Ministrul Educației neagă că elevii ar face meditații, pentru admiterea separată în clasa a IX-a, cu profesorii din liceul la care vor să intre: Eu cred că, atâta vreme cât subiectele sunt elaborate din programa de gimnaziu, nu putem vorbi despre meditații cu profesorii de liceu

Ministrul Educației, Ligia Deca, neagă faptul că elevii care ar putea să susțină admiterea separată la liceu ar face meditații cu profesorii din acele unități de învățământ: „Din punct de…
Vezi articolul