Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea ca Evaluarea Națională să fie dată din mai multe materii, că „nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi”. „Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să îmi învăț doar la câteva discipline”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Actualități.
„Trebuie să plecăm de la faptul că ministrul a avut curajul să aibă o astfel de abordare privind evaluarea națională, pe care o consider nerelevantă, în momentul de față, atâta vreme cât se dau testări doar la 2 discipline. Domnia sa dorește o evaluare mai amplă, ținând cont că, până la urmă, fiecare absolvent trebuie să aibă cel puțin 5 competențe fundamentale și, bineînțeles, până la sfârșitul liceului, cele 8 competențe cheie”, a precizat Marius Nistor.
Liderul sindical este de părere că Evaluarea Națională din mai multe discipline n-ar trebuie să fie un stres suplimentar pentru elevi. Acesta a afirmat că elevii au nevoie și de geografie, istorie, cultură muzicală, desen:
„Asta nu înseamnă că nivelul de cunoștințe pe care el trebuie să-l asimileze trebuie să fie la un nivel foarte ridicat. Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Deci, dacă vorbim de gimnaziu, la clasa a VIII-a nu mă mai interesează decât Limba și literatura română și matematică. Restul devin discipline de mâna a doua. Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să învăț doar la câteva discipline. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală. Ar trebui să aibă și niște cunoștințe elementare de desen (…)”
Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.
„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.
Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
10 comments
Mai bine căutați profesori competenți ,să i învețe pe elevi la ore,materia e ft stufoasă,și materii suplimentare dc?sa plătiți profesori ?și așa sunt stresați elevii ,nu au timp de odihnă,de recreere…ca un serviciu …8h pe zi +pregatirea…lăsați le libertatea să aleagă ei,nu alegeți voi ptr ei…dați posibilitatea tuturor să intre la un liceu…faceți ordine în școli…
Nu suntem absolut de loc updat ați din punct de vedere educațional. In continuare mergem pe acelasi drum fără să luăm în calcul că cerințele nu mai sunt de actualitate.Programa școlară este învechită iar cerințele actuale nu ajuta generația de elevi viitoare, practic această generație are nevoie sa se integreze în noua societate ce va veni. Informațiile acum sunt la dispoziția noastră Intr o măsură incomparabilă anilor 2000 spre exemplu. Știința are in acest moment atât de multe opțiuni iar noi ne încăpățânăm sa le predam copiilor informații pe care sa le memoreze…de ce nu ne schimbam optica și să le predam mai multa informatica sau matematica aplicata sau biologie de noua generație…de ce nu vedem înspre viitor și ne lăsăm în continuare legati de ceea ce făceam in trecut. Nu se mai potrivește!
Nu vreau sa deschid subiecte utopice dar nu vad momentan relevanta unui examen stufos care peste 10 ani credeți mă nu va ajuta cu absolut nimic.
stimata doamna, programele școlare sunt actualizate din 2017, cel puțin la gimnaziu.
Ca părinte de copil care e acum clasa a șaptea, va rog frumos să nu ii stresați suplimentar pe copii când deja la anul dau aceste examene. Nu schimbați regulile in timpul jocului, pentru că veți produce un stres suplimentar! Daca lucrurile nu sunt pregătite din timp ne vom trezi că trebuie să revizuim materia din alte discipline, se va lăsa cu meditații in plus și cu o încărcare suplimentara a copiilor. Va rog să înțelegeți, nu este de loc lejer. Stau cate 7-8 ore in școală, materiile sunt stufoase, materia pentru examen este și ea stufoasă și da, intr-adevăr, presupune timp pentru exersare… și nu peste tot sunt cadre calificate la materiile pe care vreți să le introduceți ca probe de examen. Programul copiilor este încărcat și după ore. Eventual ați putea scoate din materii, pentru ca elevii să stea mai puține ore la școală. De exemplu, nu înțeleg de ce trebuie obligatoriu religie în învățământul laic (teoretic este opțională, dar nu sunt alternative). In opinia mea, ar trebui sa fie disciplina facultativa sau dacă e opțional, atunci sa existe alternative reale. La religie se învață țiț felul de „-isme” care dezbina oamenii în loc să fie transmise niste valori spirituale. Poate ar fi mai potrivită o abordare de genul „spiritualitate și etică” sau „istoria credințelor și ideilor religioase”. In Germania se învață pe rand geografia și istoria și copiii au 5 ore, cu pauza de masa și teme puține (am văzut un orar) și materia la matematica la clasa a șasea este ce învață copiii noștri în a cincea. Muzica, educație fizică și desen ar putea fi fără nota, pentru că presupun abilități înnăscute și ar trebui sa fie orele la care copiii sa se relaxeze și să se simtă bine in școală. Biologia este indigestă, fata de cum era în anii 80. Sunt multe noțiuni abstracte in fiecare lecție, care sunt peste nivelul majorității copiilor și nu suficient ancorate în sfera utila. Am înțeles că în liceu exista istoria holocaustului și a evreilor… de ce nu este tratata ca și capitol sau lecție în manualul de istorie ori că disciplina opțională? Sau, daca tot este vorba despre fenomene extreme, sa fie studiată împreună cu fascismul și comunismul? Deci vedeți, se pot scutura multe… Ca sa revin: va rig sa nu stresați copiii cu schimbări peste noapte!
Minciuna prin omisiune…In Franta nu exista miza la evaluarea respectiva! Este pur informativa, nici nu te ajuta, nici nu te incurca! Intrarea la liceu se face pe criteriul proximitatii(liceul cel mai apropiat de domiciliu). Iar la scoala se invata, orele de sport sunt pe bune, la bazine sau pe terenuri, unde fac diverse sporturi. In weekend, copiii au timp liber, nu fac teme cu parintii
In realitate, de la clasa a VIi- a elevii sunt interesati sa invete doar la mate si romana. In rest, doar sa impuste note de trecere. Ne miram ca nu stiu multe lucruri de cultura generala, sa scrie corect si sa vorbeasca liber pe o anume tema sau idee. Tezele erau utile. Se recapitula materia si se faceau lectii de sinteza cu ceea ce era util de retinut.
pana in anul 2003, nu știu dacă si 2004, dar eu in 2003 am dat examen de Capacitate, si știm toți cum era pe atunci: luai sub 5, ori mai aveai o șansă in toamna ori profesională. si la Capacitate eu am dat romana, mate si geografie. si nu am murit si nici pregătire la geografie nu am facut. a venit doamna Abramburica si a scos tot. a introdus niște „teze” si de aici potopul care este el potop acum. puneti-le mintea la contribuție, memoratul are si el avantaje sau vom fi o țară de bolnavi de alzheimer.
Ce nu inteleg oamenii e ca educatia se face la scoala, nu la meditatii.
Nu se mai poate continua doar cu romana di matematica in halul asta si cu meditatii la doua materii,in rest bataie de joc.
Nu ajungem nicaieri…sau ajungem la haos!!
Nu le facem niciun bine copiilor supermeditati cu note de peste 9 si care nu sunt buni de nimic altceva si din pacate ne facem rau ca societate.
Un popor educat nu stie doar romana si matematica!!!
Inteleg si disperarea parintilor:in prezent programele pentru evaluarea nationala sunt foarte stufoase(lucruri multe,inutile ca sa greseasca unii si sa ii putem diferentia,pentru ca asa au gandit diferentierea la admitere)
Haideti sa invatam sa invatam sa avem copii buni si constienti de abilitatile lor,sa merga la scoala fara stres!
deci facem meditații și la istorie,geografie de acum ….
Nu de evaluari nationale la toate obiectele au nevoie elevii. Elevii au nevoie de teze ca pe vremuri la istorie/geografie, matematica/romana si intrare la liceu pe baza de examen. A functionat indiferent de vremuri si de tipul de generatii.