Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat, pentru TVR Info, că „nu se poate face peste noapte” Evaluarea Națională (clasa a VIII-a) la mai multe discipline. Aceasta a afirmat că elevii „s-ar responsabiliza mai mult la celelalte materii şi ar munci mai mult, pentru că, în momentul de faţă, ei sunt într-o lejeritate”.
- Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
- Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
„Nu se poate face peste noapte. Măcar un an să aibă la dispoziţie copiii, deci copiii de-a VI-a sau de-a V-a să ştie că urmează să dea un astfel de examen. Pe de o parte, înclin să cred că s-ar responsabiliza mai mult la celelalte materii şi ar munci mai mult, pentru că, în momentul de faţă, ei sunt într-o lejeritate. Performează fiecare în ritmul lui, învaţă dacă vrea”, a menționat Ionela Neagoe.
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
Despre Evaluarea Națională
Evaluarea Națională este obligatorie prin Legea Educației și înscrierea elevilor la Evaluarea Națională se face automat de către secretariatele școlilor. Indiferent de nota obținută, elevii sunt apoi repartizați la un liceu, prin repartizarea computerizată, pentru că învățământul este obligatoriu: 12 ani sau 13 în cazul învățământului la seral, potrivit Legii Educației.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Evaluarea Națională o dau elevii la finalul clasei a VIII-a din anul 2003-2004. Anterior, în 1999, elevii au susținut examenul de capacitate la finalul clasei a VIII-a și examen de admitere la liceu. Apoi, din anul 2000, admiterea la liceu s-a făcut doar pe baza rezultatelor de la capacitate, luând în calcul și mediile anilor de gimnaziu.
Repartizarea computerizată a fost introdusă de Ecaterina Andronescu în 2001. Atunci, învățământul era obligatoriu doar până în clasa a VIII-a.
În 2003-2004, elevii de clasa a VIII-a dădeau examen la 3 materii, potrivit ordinului de ministru.
a) Limba şi literatura română – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;
b) Matematică – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;
c) Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) – test scris, din materia clasei a VIII-a, conform programei de testare.
Treptat, la Evaluarea Națională au rămas doar două examene: limba și literatura română și matematică.
Potrivit Legii nr.1/2011 (legea anterioară a educației), elevii de clasa a VIII-a ar fi trebui să susțină Evaluarea Națională la 6 discipline, însă prevederea nu s-a aplicat niciodată, pentru că nu s-a predat transdisciplinar, așa cum prevedea tot legea nr. 1.
În 2023 a intrat în vigoare Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care prevede același mod de organizare pentru Evaluarea Națională ca în prezent: examen scris la Limba română și Matematică.
Ce prevede Legea Educației privind admiterea la liceu prin examen separat
Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se vor desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi înscriși în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.
Articolul 101
„(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.
(3) Până la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES și de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.
(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.
(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.
(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/ specializării.
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea CNCE, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.
(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.
(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.
(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este aprobată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar.”
Informații de context
Edupedu.ro a scris în decursul anilor despre diverse situații generate în privința Evaluării Naționale: absenteismul, deși înscrierea este automată pentru elevii care au terminat clasa a VIII-a, sau despre diferențe de cel puțin 4 puncte între mediile de la Evaluarea Națională 2024 și cele de la clasă.
De asemenea, problemele majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care face subiectele: subiecte concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care “compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar.
Ligia Deca, fosta ministră a Educației, spunea la 9 luni după ce propriile Legi ale învățământului au fost promulgate că ar trebui ca relevanța examenelor naționale, Evaluare Națională și Bacalaureat, să fie redusă. În același timp însă, în propria lege a învățământului preuniversitar se dublează examenul de la finalul clasei a VIII-a. A fost introdus pe lângă Evaluarea Națională și un examen de admitere la liceele și colegiile cu concurență mare.
În 2023, Sorin Ion secretar de stat în Ministerul Educației spunea că „Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul”.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
- 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
7 comments
DVS vreți să ii prăjiți și mai mult decât sunt. Va asigur că dacă stau 7-8 ore la școală și fac și teme și iau meditații la mate și romana, poate mai vor să facă și un sport și să se mai bucure și de copilărie… pai nu le ajunge timpul. Muncesc mai mult decât un adult, iar noi, părinții, mai stam și noi cu ei la teme după programul de la serviciu pentru că la câtă stufoseraie de materie este, e imposibil să țină stacheta sus la toate. Mai aerisiți programa și curricula, reduceți numărul de ore și de materii!
Va bateți joc de acești copii,unde e lejeritatea?Poate la profesori….plătesc 100 lei o sedinta la mate și 150 la romana pt pregatire,și nu din cauza ca nu invata copii ci pt ca asta se dorește. …..Au materiile incarcate…..Vreți tot mai mulți analfabeți,mai sunt și probele vocaționale,câte examene sa dea acești copii????Hai sa mai evaluam și profesorii.
Consider că, responsabilizarea trebuie făcută altfel. In acest moment, prin orice evaluare susținută de un elev, este evaluat un profesor. Însă nu cel de la clasă. Corect ar fi ca evaluările sa fie susținute de elevi, pe baza noțiunilor obținute în școală. Nu prin pregătiri suplimentare. Însă sunt convinsă că, realitatea este cunoscută în sistem, însă nu este asumată de nimeni. Rezultatele evaluării sunt mereu interpretare in fel și chip, însă răspunsul este dureros. Elevii sunt de vina, ei nu sunt responsabili, sau părinții plătesc meditații pentru că așa vor ei, nu că nu ar fi nevoie, profesorii au si ei o vina. Mereu căutăm vinovați . Dar toți suntem parte din societate. Însă sistemul nu vede bârna din ochi. Acesta este răspunsul dureros. Nu mai merge așa. Totul trebuie schimbat, nu cârpit
Tot pe temeiul modelelor straine, adoptate si „implementate” necritic si adesea fara rezultate , vor sa schimbe oamenii acestia ceea ce de bine, de rau, incepuse sa functioneze? In momentul de fata abia reusesc copiii sa faca fata stresului si exigentelor la Romana si Mate pentru Evaluarea Nationala. Iar ei vor sa-i nauceasca total? Vor deja „competențe” multiple la copii de 14 ani? Vor sa stie materia de la nu stiu cate discipline pentru o testare amplificata, cand si cea prezenta este suficient de solicitanta pentru ei? Mai oameni buni, nu mai luati decizii doar citind carti si articole si vazand filmulete despre diverse teorii ale unora si altora! Mergeti mai des prin clase, asistati la ore, detasati-va de birocratismul depersonalizant, care v- a atenuat simtul de observatie pedagogica, comunicati cu copiii mai des, mai empatic si fara prejudecati ! Imbunatatiti in mod real ceea ce exista , nu ravasiti totul pentru a va simti mari reformatori! Ca o faceti sigur pe seama unor copii si asa derutati si fragilizati in atatea privinte!
Data viitoare parintii sa sustina greva si sa fie alaturi de profesori, sa aiba si ei cerinte ca doar avem atatea organizatii.
PS.. *SA DEA din materia de a opta…si cate trei intrebari din toate materiile!
;)) La un liceu de asa top tot in lejeritate sunt copiii? Cum ati aflat asa repede?
Pai ce treaba aveti decat sa ii scoateti din lejeritate/ eu banuiesc ca aveti metode de top…
…și uite așa începe rezistenta „sistemului”.
? pai unde sunt acum copiii de a șaptea ( cum e și al meu)…. ? in vreo nebuloasă? la minus ani distanță de ideea de a învăța ? ok, sa de-a doar din bibliografia de a opta…. cat de greu v- ar fi sa gândiți niste teste … a, incepe birocrația comisiilor de evaluare etc …pfff asta este prima grijă a sistemului….și nu cu ce pleacă ( calitatea competenței generale a copilului…)
Principalul efect al evaluării restrictive mate / rom
teste supra sablonizate …au fost înflorirea meditațiilor, exacerbarea importanței lor, demotivarea profesorilor, deruta copiiilor la sfârșitul liceului, când le este foarte greu să aleagă materii precum chimie, fizica, orice…..orice pt a merge la un profil de facultate pe care sa îl placă/ cunoască din școală și nu in meditații făcute cu chin și cu bani…
…. cel mai grav este însă degradarea atmosferei din școli…între niște ore ” care nu contează” oare cum se updateaza cheful copiilor de a fi prezenți la ore care contează? Tot dvs profesorii ieșiți cu reclamații. că școala altfel și școala verde rupe ritmul? care ritm?
deci, ați ieșit cu un pdv despre cum nu se poate…. mai incercati o data, cu un pdv despre cum se poate.
despre școală așa-cum-trebuie sau școală serioasa, cate planuri ați făcut?