Evaluarea Națională 2021. Sfaturi pentru proba la Matematică de la profesorul Sorin Borodi

[jp_post_view]
Sursă foto: Sorin Borodi / School vector created by freepik – www.freepik.com
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 24 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la problemele de la subiectul III”.

“Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei.

Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei de dinaintea examenului.

Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile.

Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

„Aş zice că faci parte dintr-o generaţie năpăstuită, din plin afectată de efectele acestei pandemii. Dar, cum în tot răul e şi un bine, aminteşte-ţi şi bucură-te de o consecinţă indirectă: materia pentru examen s-a diminuat. Sunt o sumedenie de noţiuni, destul de greoaie, pe care nu mai ai cum să le întâlneşti în subiectul din acest an!”, spune profesorul.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

“Întomeşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice (un liniar măcar), creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie. Un ceas ar fi, de asemenea, util.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuieşte Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime. După care, apucă-te gospodăreşte de lucru.

Începe rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectele I şi II la încercuirea răspunsurilor de pe foaia de examen. La simulare au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor! Altfel spus, elevul a rezolvat corect dar a încercuit altceva.

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu geometria de la subiectul II.

Nu uita că ai voie să completezi desenele de pe foaia de examen cu orice crezi că te-ar ajuta la rezolvare.

Completările pe desene le poţi face cu creionul sau cu pixul. La fel şi notaţiile. Foloseşte instrumentele geometrice, dar dacă crezi că te ameninţă pericolul epuizării timpului, trasează segmentele sau cercurile cu mâna liberă, oricum puncte pentru ele nu câştigi şi nici nu pierzi.

Dacă nu ştii rezolva o problemă, foloseşte estimări direct pe figură ale lungimilor segmentelor sau unghiurilor necunoscute. 

O situaţie specială se petrece an de an cu problemele de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se întâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

La problemele care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea, oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi utilizând o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La calcule, nu uita să scoţi factori de sub radicali, eventual să raţionalizezi numitorii, să simplifici, apoi poate sunt ceva fracţii ce trebuie aduse la acelaşi numitor, ceva termeni asemenea de calculat…

Dacă ai de trasat graficul unei funcţii, după ce ai reprezentat două puncte nu uita să desenezi dreapta care trece prin ele!

Expresiile nu sunt dificil de calculat, dar fii extrem de atent la parantezele ce au în faţă semnul minus. Graba în aceste cazuri aduce multe lacrimi în fiecare an. Încearcă să nu fii actor în acest film trist!

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Nu cumva să uiţi la subiectul III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”, a mai transmis Sorin Borodi.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 24 iunie.

____________________

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.

Sursă foto: sorinborodi.ro


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate simulare Evaluarea Națională 2025: peste 4 din 10 elevi nu au scris minimul de cuvinte cerute pentru compunerea de la subiectul al II-lea la Limba și literatura română/ Cinci itemi de gramatică nu au fost rezolvați corect de aproape 86.000 de elevi

Ministerul Educației și Cercetării a publicat statistica rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale 2025, iar la proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și…
Vezi articolul

Puțin peste 155.000 de elevi absolvenți de clasa a VIII-a susțin mâine proba de limba română la Evaluarea Națională 2022 / Regulile examenelor – lucrările scrise ale absolvenților de clasa a VIII-a din județul Dâmbovița vor fi evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an

Cu mai puțin de o zi înainte de a începe Evaluarea Națională pentru absolvenții claselor a VIII-a, ministerul Educației a trimis un comunicat de presă privind numărul elevilor care au…
Vezi articolul

Factori cheie care cresc performanța la Evaluarea Națională: curriculum bine structurat, metode de predare inovative și sprijin personalizat pentru fiecare elev / Daniela Oancea, directoarea Liceului Internațional King George: Promovăm atât performanțele academice, cât și abilitățile sociale și emoționale (P)

Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, din România, a avut loc în perioada 19-21 iunie şi a adus rezultate remarcabile pentru elevii din cadrul Liceului Internaţional King George,…
Vezi articolul

Modele de hărți conceptuale pentru limba și literatura română, clasa a VIII-a și a XII-a, pentru profesori și elevii cu cerințe educaționale speciale care susțin Evaluarea Națională și Bacalaureatul în 2025

Profesori de diferite specialități și profesori de sprijin din județele Alba, Arad, Bihor și Galați au realizat modelele de curriculum-uri adaptate, hărți conceptuale pentru limba și literatura română clasa a…
Vezi articolul

Rezultate simulare Evaluare Națională 2022: Elevii din mediul rural din județul Iași aproape și-au dublat la Matematică procentul de medii peste 5, față de rezultatele din ianuarie 2022. Decalajul încă rămâne între urban și rural

Peste 54% dintre elevii de clasa a VIII-a din județul Iași au luat note egale sau mai mari ca 5 la ambele probe, în cadrul simulărilor organizate de Ministerul Educației,…
Vezi articolul