Evaluarea Națională 2024. Recomandări pentru elevi, la proba de Matematică, de la profesorul Cătălin Ciupală: Este important de știut că elevii pot primi puncte și pe rezolvare parțială

28.516 vizualizări
Cătălin Ciupală / Foto: Facebook.com
Este important de știut că elevii pot primi puncte și pe rezolvare parțială, la proba de Matematică – Evaluarea Națională la clasa a VIII-a. Absolvenții de gimnaziu sunt încurajați să încerce să rezolve problemele pe care le consideră dificile, cum ar fi de la subiectul al III-lea, pentru că pot fi notați și dacă din explicațiile lor reiese un raționament corect de abordare a problemei date.

Indicațiile vin de la profesorul Cătălin Ciupală, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, care a realizat un set de recomandări pentru cititorii Edupedu.ro absolvenți de clasa a VIII-a, pe care îl redăm integral mai jos în articol.

Atunci când elevii se antrenează cu ultimele subiecte înainte de proba de joi, 27 iunie, „dacă un exercițiu nu a fost rezolvat corect, ar fi de dorit ca aceștia să înțeleagă baremul, apoi soluţia să fie scrisă complet, iar apoi trebuie făcută o reverificare a corectitudinii”, spune profesorul. „Foarte important este ca elevul să studieze baremul ca să vadă, pe de o parte, etapele importante ale rezolvării și, pe de altă parte, exact ce se punctează. Este posibil să nu rezolve complet o cerință, dar să ia 1p sau 2p”.

„Este important de știut că se pot primi puncte și pe rezolvare parțială. Dacă un elev nu știe să rezolve un exercițiu, ar fi bine să se gândească la el intens aproximativ 10 minute și apoi să treacă mai departe la o altă problemă, urmând să revină asupra exercițiului lăsat – de multe ori, copiii vor reuși să găsească soluția”, recomandă profesorul Ciupală pentru probă.

Iată mai întâi ce trebuie să știi despre Evaluarea Națională 2024:
Redăm indicațiile integrale din partea profesorului Cătălin Ciupală:

„Ar fi bine să fie cât se poate de odihniți, să doarmă cel puțin 8-9 ore pe noapte, este de preferat se ducă la culcare până la ora 22:00. Înainte de somn și imediat ce se trezesc, este bine să stea o perioadă de timp fără telefon, să se relaxeze sau să citească ceva plăcut. După-amiezele/serile până la examen, să facă activități sportive plăcute, ușoare, să se plimbe cu prieteni în aer liber, dacă este posibil, în natură.

Pe căldurile acestea, copiii să aibă la ei o sticlă cu apă (de preferat plată), biscuiți sau o ciocolată, în caz că le scade glicemia și nu se mai pot concentra. Penarul și ustensilele de geometrie să fie pregătite cu o seară înainte, ca să nu aibă grija lor în dimineața examenului.

Până la școală, înainte de examen, copiii să meargă câteva minute pe jos, fiindcă ajuta la diminuarea emoțiilor. În dimineața examenului, să mănânce ceva ușor, astfel încât procesul de digestie să nu consume multe dintre resursele organismului.

Formulele la matematică ar trebui să fie verificate prin autotestare. Să rezolve variantele de examen din anii trecuți și apoi, cu un pix roșu, să verifice, cu datele, criteriile, răspunsurile sau soluțiile din barem, dacă au făcut bine sau nu, marcând/bifând corespunzător.

Dacă un exercițiu nu a fost rezolvat corect, ar fi de dorit ca elevul să înțeleagă baremul, apoi soluţia să fie scrisă complet, iar apoi trebuie făcută o reverificare a corectitudinii. Foarte important este ca elevul să studieze baremul ca să vadă, pe de o parte, etapele importante ale rezolvării și, pe de altă parte, exact ce se punctează. Este posibil să nu rezolve complet o cerință, dar să ia 1p sau 2p.

Este important de știut că se pot primi puncte și pe rezolvare parțială. Dacă un elev nu știe să rezolve un exercițiu, ar fi bine să se gândească la el intens aproximativ 10 minute și apoi să treacă mai departe la o altă problemă, urmând să revină asupra exercițiului lăsat – de multe ori, copiii vor reuși să găsească soluția.

Elevii să fie pragmatici, să scrie exerciţiile pe foaia de examen imediat ce le-au rezolvat – este important să bifeze ce au rezolvat. Totdeauna să înceapă cu problemele pe care le ştiu. Scopul final este „câştigarea” a cât mai multor puncte.

Citește și (articolul continuă după recomandare):

La cei mai mulți itemi obiectivi, se pot elimina, imediat, două răspunsuri neverosimile. Dacă, din eroare de calcul sau raţionament, cineva a încercuit unul dintre acestea, este bine să revină asupra exerciţiului, de preferat după câteva minute. Până acum, figurile de la subiectul II, de geometrie, au fost realizate la scară, deci copiii pot verifica răspunsurile cu datele din figură, de exemplu, prin măsurarea unghiurilor sau a lungimilor de segmente.

Am remarcat că la simularea din februarie foarte mulţi dintre elevi nu au scris nimic la subiectul III, ar fi de dorit să încerce o rezolvare şi să o redacteze cât poate de clar, chiar dacă au impresia că nu este soluţie corectă sau completă, dacă merită, cu siguranță, oricine va primi punctaj parţial corespunzător. Au fost multe cazuri în care un elev a abordat bine problema, a avut un raționament care ducea către rezolvarea ei, dar nu a scris și pe foaia de examen din lipsă de încredere pierzând, astfel, puncte prețioase”.

„Succes!”, le transmite profesorul elevilor.

Calendarul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a 2024 este următorul:
  • 11 – 14 iunie 2024: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 14 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 25 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba română
  • 27 iunie 2024 – Proba scrisă la Matematică
  • 28 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba maternă
  • 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
  • 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Spre comparație, anul școlar trecut primele rezultate la EN VIII 2023 au venit pe 28 iunie și cele finale – pe 4 iulie.

Amintim că programele pentru examenele din cadrul Bacalaureatului 2024 sunt aceleași de dinainte de pandemie, după cum a scris EduPedu.ro încă din august 2022. Se aplică și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a (EN VIII) 2024. Acest lucru înseamnă că s-a revenit la conținuturile întregi și că nu se mai simplifică din materie, așa cum s-a întâmplat pentru Bacalaureat 2020, 2021 și 2022, în context pandemic.

Vezi modelele de subiecte din 2019 încoace

Articolele precedente din ultimii cinci ani cu modelele de subiecte publicate de Ministerul Educației pentru Evaluarea Națională pot fi accesate pe Edupedu.ro de mai jos:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023

Din toamnă, profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus, potrivit unui…
Vezi articolul

Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă, acuzat de viol asupra unui elev de la Colegiul „Sfântul Sava”, angajat al Ministerul Educației, a fost plasat sub control judiciar / Decizia nu este definitivă

Profesorul acuzat de viol de la Colegiul „Sfântul Sava” a fost plasat sub control judiciar, conform portalului instanțelor. Decizia nu este definitivă. Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă fusese reținut joi, pentru 24…
Vezi articolul

Ligia Deca: Avem oportunitatea să facem școlile-pilot acea piatră de încercare a proiectului „România Educată”. Ar fi nevoie să vedem, poate, primele școli-pilot chiar începând cu anul școlar următor

Ar fi nevoie să vedem, poate, primele școlile-pilot chiar începând cu anul școlar următor, a declarat consilierul prezidențial Ligia Deca la conferința online pe tema școlilor pilot organizată de proiectul…
Vezi articolul

Asociaţia Elevilor din Constanţa, în cazul elevului care a murit după ce un zid al internatului s-a prăbușit peste el: Acestea sunt rezultatele proiectului „România Educată”. Acest proiect ne-a dovedit doar că ia vieţi, că lasă copiii pe drumuri, fără scoală şi fără masa caldă ce li s-a promis

Asociaţia Elevilor din Constanţa acuză Ministerul Educaţiei şi administraţia locală pentru tragedia petrecută la căminul Liceului „Tamasi Aron”, potrivit unui comunicat de presă. „Acestea sunt rezultatele proiectului ‘România Educată’. Acest…
Vezi articolul

Modificare surpriză în Contractul Colectiv de Muncă din Învățământ 2025 la felul în care se stabilesc drepturile salariale ale profesorilor / Sindicatele au trimis în școli motivele pentru care au semnat CCM, deși anunță proteste

Un paragraf despre faptul că salariile angajaților din învățământ se stabilesc prin lege și nu fac obiectul negocierilor pe baza contractului colectiv de muncă (CCM) a fost introdus în noul…
Vezi articolul