Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-ar ar putea să dispară când vom reuși să eliminăm discrepanțele între școli și între profesori, modalitatea de notare, anunță Daniel David: Poate mergem pe portofoliu

2.959 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Educației și Cercetării a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar putea să dispară când vor fi reduse inechitățile și s-ar putea lua în considerare portofoliul educațional. „Când vom reuși să eliminăm discrepanțele, cum spuneam, între școli și între profesori, modalitatea de notare, atunci trebuie să schimbăm cu totul acest model”, a precizat Daniel David.

Reporter: OECD recomandă, în două rapoarte, eliminarea Evaluării Naționale și eliminarea titularizării. Dumneavoastră vă întâlniți marți cu acești experți. Cum le argumentați că noi propunem, de fapt, niște schimbări?

Daniel David: La argumentez, exact cum v-am spus vouă, cinstit și transparent. Da, aveți dreptate, numai că schimbarea se face în trepte. Prima schimbare este ce vă propun eu. Ei criticau pe bună dreptate, n-am vrut să-i invoc pe ei aici, am asumat eu toate criticile. (…) Examenul național pentru clasa a VIII-a, cum se întâmplă acum, punctual și cu două materii, nu e ok. Și atunci eu le spun că, da, flexibilizăm lucrurile, nu mergem doar pe două materii, mergem pe mai multe, mai lăsăm și câteva locuri la școală. Când vom reuși să eliminăm discrepanțele, cum spuneam, între școli și între profesori, modalitatea de notare, atunci trebuie să schimbăm cu totul acest model. Deci, este o schimbare în acea direcție. Dar, în acest moment, cred că, dacă scoatem examenul respectiv, ajungem la discuția cum dau profesorii note, dacă dau după aceleași standarde, dacă un 9 luat la o școală din localitatea x este aproape același lucru cu 9 luat în altă localitate. Asta o să le spun. (…)

Reporter: Pe ce termen sunt aceste schimbări? 10 ani?

Daniel David: Noi va trebui să măsurăm aceste lucruri, deci va trebui să măsurăm ce schimbări apar în școală. Când o să văd reducerea inegalităților, atunci începem să gândim serios că poate mergem pe portofoliu. Dacă n-o să fie eu, va fi altcineva, cu siguranță. Dacă gândește rațional, va gândi așa și renunțăm la examenul național.

Amintim că portofoliul educațional este obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, după cum prevede Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.

Articolul 98 – „(1) Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale.

(2) Portofoliul educațional se utilizează începând cu debutul învățământului obligatoriu și este utilizat pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin.

(3) La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional.

(4) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.

(5) Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025. Formatul portofoliului educațional, modalitatea de înscriere a datelor și alte detalii sunt cuprinse în metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(6) Rezultatele activităților desfășurate în cadrul unităților de educație extrașcolară sunt cuprinse în portofoliul educațional.

(7) În vederea aplicării prevederilor alin. (3), Ministerul Educației prin intermediul CNEI și CJRAE/CMBRAE va asigura resursele necesare achiziționării instrumentelor de evaluare, iar prin intermediul CNFDCD și centrelor pentru cariera didactică, denumite în continuare CCD, va asigura costurile licențierii de către consilierul școlar a utilizării instrumentelor, precum și costurile de formare pentru utilizarea instrumentelor licențiate, în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (3).

(8) Evaluările prevăzute la art. 105 alin. (9) sunt realizate în cadrul unei platforme naționale care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului.

(9) Funcționarea și gestionarea platformei naționale de alfabetizare funcțională sunt realizate de CNCE.

(10) Datele colectate prin evaluările prevăzute la alin. (9) sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de către Ministerul Educației.”

Articolul 99 – „(5) Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.”

Articol în curs de actualizare


3 comments
  1. Dacă vreți meritocrație, veți ”merge” pe CONCURS DE ADMITERE. Gata cu nota 1 la liceu. Gata cu mersul la filo că e ușor bacalaureatul. Gata cu forțarea elevului să aleagă ce-a ales părintele, că majoritatea habar n-au la 14-15 ani ce vor să facă în viață și părintele alege liceul pentru ei.

    Ați experimentat până s-a ales praful, admiteți că n-a funcționat mai nimic din prostiile astea și reveniți cu picioarele pe pământ. Lumea NU vrea opționale de origami și celelalte aberații, dacă vreți școală cu rezultate, trebuie să facem școală, nu circ.

  2. Dumnezeu sa-l mai inteleaga pe domnul profesor universitar doctor psiholog. Ce spune acum e corect. Nu trebuie sa fie diferente mari intre o scoala de la periferia Bucurestiului si una din centru.

    Dar ieri avea de gand sa amplifice diferentele cu examen la scolile smechere pentru loazele politicienilor & Co. Ieri vroia examen la mai multe materii, care sa puna presiune si mai mare pe copii.

    Ce vrea de fapt? Aia e etapa, in care complica lucrurile si creaza stres inutil? Sau poate importante sunt loazele politicienilor. Depolitizare nu prea vrea, cica e prea mult.

  3. Mai bine și-ar da demisia acest ministru interimar care scoate în continuare alte și alte propuneri deși nu știe dacă va mai fi ministru în noul Guvern.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Măsurile pentru familii și tineri din programul de Guvernare propus de Cabinetul Cioloș: Introducerea contractelor de muncă multiflexibile / Pregătirea competențelor pentru industriile viitorului prin stimulente fiscale

Introducerea contractelor de muncă multiflexibile, care permit angajatorilor și angajaților să decidă individual condițiile în care un angajat își desfășoară activitatea, este una dintre propunerile din programul de Guvernare al…
Vezi articolul

DOCUMENT Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la școlile postliceale și profesionale vor putea merge fizic la școală, indiferent de scenariu, potrivit hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență

Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la postliceale și școlile profesionale vor putea merge fizic, la școală, indiferent de scenariul în care…
Vezi articolul

Organizarea secțiilor de votare din școli, la alegerile parlamentare și prezidențiale, „nu va mai crea probleme” ca la alegerile locale, susține președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă

La alegerile parlamentare și prezidențiale din perioada următoare, „problema cu restituirea sediilor secțiilor de votare când au fost organizate în unități de învățământ, după părerea mea, nu va mai crea…
Vezi articolul

ANALIZĂ Scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți / Sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi

Pentru concursul național de Titularizare 2023, aproape 32.000 de candidați s-au înscris, conform datelor Ministerului Educației. Spre deosebire de anii trecuți, numărul lor a scăzut din 2021 și până în…
Vezi articolul