Fiecare profesor este obligat să se formeze, spune secretarul de stat Florian Lixandru: Pe lângă programele de formare pe care ministerul le implementează la nivel național, mai sunt și fonduri alocate în bugetele școlilor de către autoritățile locale

15.434 de vizualizări
Florian Lixandru / Foto: edu.ro
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „fiecare cadru didactic este obligat să se formeze”. Acesta a adus în atenție că mai sunt și fonduri alocate de primării către școli, „pe lângă programele de formare pe care ministerul le implementează la nivel național”.
  • În octombrie 2024, un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că sunt multe cazuri în care profesorii își plătesc singuri cursurile de formare și perfecționare. „Aici depinde fiecare școală cum se gestionează, ce fonduri alocă pentru asta”, a precizat profesorul pentru învățământ primar.

„Fiecare cadru didactic este obligat să se formeze. Vorbim de formare continuă, este obligația noastră, pentru că altfel nu ai fi updatat, din punct de vedere al metodelor, al noilor tehnologii care apar. Este obligația noastră, ca profesori, de a participa la aceste formări periodic”, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației și Cerecetării.

Florian Lixandru a vorbit și despre faptul că mai sunt și fonduri alocate de primării, pe lângă programele de formare pe care ministerul le implementează la nivel național:

„Pe lângă programele de formare pe care ministerul le implementează la nivel național, în funcție de prioritățile pe care le identificăm la nivel național, mai sunt și fonduri alocate în bugetele unităților de învățământ de către autoritățile publice locale, care finanțează aceste unități de învățământ. Acolo, conducerea unității de învățământ poate aproba participarea unui cadru didactic la un anumit program de formare, în funcție de nevoile fiecăruia.”

Acesta a adus în atenție și prima de carieră didactică și a spus că jumătate din sumă putea fi folosită pentru formarea profesională:

„Altă idee pe care vreau să menționez o reprezintă prima de carieră didactică, de care au beneficiat toate cadrele didactice din România, printr-un proiect al Ministerului Proiectelor și Investițiilor Europene. Fiecare dintre noi, cadre didactice, am primit acel card și jumătate din 1.450 de lei am fi putut folosi pentru formare profesională și jumătate pentru a ne cumpăra ce dorim noi, astfel încât să ne asigurăm activitatea la clasă.”

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, profesorii trebuie să participe o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat:

Art. 188 – „(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.”

Legea nr. 198/2023 stabilește că sunt suportate de către angajator cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 188 – „(1) Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept și o obligație.

(2) Tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor se reglementează prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red).

(3) Distribuția numărului de credite ECTS obținut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică. Acestea sunt finanțate prin programe naționale, din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea specială a unităților de învățământ pentru cheltuieli privind perfecționarea pregătirii profesionale a personalului didactic și didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor și strategiilor Ministerului Educației;

b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritățile la nivel școlar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcție de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul CFDCD. Acestea sunt finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;

c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale.

(4) Evaluarea rezultatelor învățării programelor de formare continuă și procedura-cadru de finanțare se stabilesc prin metodologie, aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(5) Obținerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă.

(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competențe didactice, pentru disciplinele din același domeniu fundamental cu domeniul licenței, prin programe de formare a adulților.

(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.

(8) Programele de conversie profesională postuniversitare pentru cadre didactice sunt organizate de instituțiile de învățământ superior. Acestea se desfășoară în baza unor norme metodologice specifice, adoptate prin ordin al ministrului educației.

(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învățământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanțare, conform legii, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).

(10) Unitățile de învățământ, pe baza unui regulament aprobat de consiliul de administrație, pot susține stagii de dezvoltare profesională pentru obținerea gradelor didactice II și I de către personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar.

(11) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu și periodic, un curs de prim ajutor.”

Articolul 248 – „(19) Echivalarea creditelor profesionale transferabile prevăzute la art. 245 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cu creditele ECTS prevăzute la art. 188 alin. (2) din prezenta lege, în vederea utilizării lor prin portofoliul educațional în situațiile stipulate la art. 187 alin. (15), se va realiza prin intermediul unei proceduri cuprinse într-o anexă la metodologia de evaluare a rezultatelor învățării prin programe de formare continuă și procedura-cadru de finanțare, prevăzută la art. 188 alin. (4). Aplicarea sistemului de acumulare a creditelor ECTS prin programe de formare continuă prevăzut la art. 188 alin. (2) se va realiza începând cu anul universitar 2023-2024.”

În decembrie 2018, revista Scoala9 a trimis un chestionar de evaluare a programului de formare continuă a profesorilor care a fost completat de aproximativ 250 de profesori. Majoritatea profesorilor în acestea au spus că “procesul de acumulare a creditelor este unul pur formal, fără o utilitate în procesul lor de învățare. Pe de altă parte, atunci când își doresc să afle lucruri noi și să se pună la curent cu tendințele din educație, cei mai mulți preferă să apeleze la cursuri realizate de ONG-uri sau universități, și nu la Casele Corpului Didactic (CCD), principalii furnizori de cursuri de formare conform legislației din educație. Peste 56% dintre profesorii care au completat formularul au urmat cursuri organizate de CCD, iar mare parte din ei le consideră prea formale și fără aplicabilitate la ore.”

În 2017, studiul făcut de OECD arată că:

“În România, cadrele didactice din învățământul gimnazial acumulează, în medie, mai multe zile de formare continuă (24) și sunt expuse unui număr mai mare de teme (7) decât media europeană (10 zile și 5 teme). Cu toate acestea, profesorii suportă majoritatea costurilor formării lor continue și sunt stimulați să participe mai degrabă la cursuri acreditate care le permit să acumuleze credite ce le asigură evoluția în carieră didactică și siguranța locului de muncă decât la cele care le-ar răspunde propriilor nevoi de învățare profesională.”

Citește și:
Sunt situații în care ne rugăm de profesori să se înscrie pentru formarea în pedagogia digitală, spune Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Nu găsim disponibilitate, mulți dintre ei nu doresc

19 comments
  1. Legea spune despre această obligativitate,dar nu arată care ar fi sancțiunile,in cazul in care un profesor refuză să se perfecționeze din cauza digitalizarii exagerate și forțate.Apoi, dacă un profesor ar vrea să se perfecționeze strict pe geografie sau pe religie și el este de altă specializare,ce opțiuni ar avea să o facă?

  2. Dar ce cursuri sunt astea cand urmaresti tutoriale sau teme din alte discipline .Daca intrebi ceva se enerveaza ,etc
    Daca am face si noi asa la clasa ,ar fi.multe reclamatii

  3. Buna seara! Sunt un profesor suplinitor debutant, din Bucuresti. Din dorinta de a ma pregati pentru examenul de definitivat, m-am inscris la un curs de formare pentru acest examen, am platit cu banii mei, pentru ca inca nu am primit banii pentru cariera didactica, iar, surpriza, cursul la care ma inscrisem, pare-se ca e pentru alte categorii de discipline… desi la momsntul cand m-am inscris nu scria acest amanunt…

  4. De fiecare dată când niște pile trebuie să se angajeze, brusc dispare câte un examen. Bag de seamă că titularizarea, cel mai important examen de întrare în învățământ este pentru fraieri.
    Ce bine ar fi dacă cei care plimbă foi prin minister si ministrul, ar avea minimul de competențe, am ajunge departe.
    Din păcate cei din învățământ IAR AU GHINION!

  5. Toate cursurile de formare continuă, în cei 24 de ani de învățământ, le-am achitat din bugetul personal, niciodată nu mi-au fost decontate de școală, pentru că nu erau bani!

  6. Pentru salariile din prezent, profesorii nu mai sunt dispuși să se perfecționeze… pentru ce? ptr gr.2 primesc câteva zeci de lei, iar ptr gradul 1 , un milion? ptr studii superioare, la fel…Niciun profesor nu mai are niciun motiv să o facă…Simplu! Ăștia visează , că de obicei stele verzi pe pereți…

  7. De la începutul carierei mele didactice (de peste treizeci de ani) am trecut prin n programe de formare… La început, au fost utile și interesante, acum au devenit fastidioase, cronofage, formale și redundante!… Sunteți hotărâți să distrugeți orice urmă de spirit din personalitatea unui cadru didactic, dragi tovarăși și „pretini”?!…

  8. Cu toate ca legea prevede obligativitatea cursurilor de formare, nu se întâmplă nimic cu acei profesori care nu le urmează, nu există niciun fel de sancțiuni. Sunt interesați doar cei care au de pregătit vreun dosar pentru transfer sau pentru gradație de merit. În rest, dacă-ți pasă de propria formare, te perfecționezi, dacă nu, merge și predarea ,,după ureche”, sau ești la serviciu doar cu prezența, fără niciun fel de implicare.

  9. Bine punctat: „fiecare profesor are obligația de a se forma periodic”. Valabil și pentru cei care stau veșnic titulari din 1980 pe posturi, septuagenari, fără competente digitale, cu metode pedagogice de pe vremea lor, metode ducaționale gen dictare din manual dar care au salarii maxime in grila și câte 1/2 norme in plus. Regula e pentru toți, nu? Că sunt oameni sub 50 care sunt răsevaluați in fiecare an și nu au posturi. Desfiintați titularizarea pe viață Fra reconfirmare!

    1. Cred că domnul a prins rădăcini prin minister și a cam uitat cum arată o sală de clasă. Poate n-ar strica să treacă pe la catedră — dacă mai e cadru didactic — că pare că are o nevoie disperată de formare profesională… din aia reală, nu din dosare și PowerPoint-uri.

    2. Vei da titularizare pana cand vei lua examenul. Puneti mana, invatati si veti lua examenul. Cat despre cei varstnici care au multi ani la catedra, cred ca trebuie sa vorbiti cu respect deoarece de la ei aveti de invatat.

    3. titularizarea desființată este cea mai mare porcărie pe care un ministru ar putea să o decidă! sper că mai sunt oameni inteligenți!

  10. Profesorii trebuie să se formeze constant, să fie în pas cu tehnologia, pentru că elevii de astăzi folosesc AI-ul și tehnologia în mod constant. Vor deschidere din partea profesorilor pentru tehnologie nouă, nu doar să scrie după dictare și gata, profesorul a terminat ora și a plecat acasă. Elevii vor ore interactive, nu ore plictisitoare. Profesorii trebuie să fie deschiși și să facă și filmulețe pe rețelele de socializare, să le explice frumos și clar, pentru că numai așa îi pot atrage pe copii spre materia respectivă, nu doar scriind după dictare și având teme extrem de multe de făcut pentru acasă. Haideți, stimați profesori, fiți open mind și veți câștiga experiențe frumoase și veți fi respectați de elevi și părinți!

  11. FYI tovarasu’ contabil. Fondurile de la primarie sunt insuficiente raportate la nevoile de formare dintr-o scoala. Dar, sigur, putem trancani ca sa ne aflam in treaba si sa spunem ca ele exista.

  12. Domnul pesedist contabil, „specialist” in „miscarea personalului didactic”, are cumva o certificare in resurse umane sau in formarea adultilor? Isi da si dumnealui cu parerea ca la fotbal?

    Legea este proasta! In vest, ca profesor sau director debutant, ai un pachet de cursuri din care alegi cateva, impreuna cu directorul care se ocupa de HR, in functie de nevoile tale de formare. Nevoile de formare nu sunt alea pe care le completezi singur intr-un formular trimis de nu stiu ce ignoranti sau mafioti. Sunt alea pe care le stabilesti impreuna cu seful.

    Daca s-a stabilit ca de ele ai nevoie trebuie sa le si urmezi. Daca nu demostrezi in clasa ca progresezi te va taxa seful la urmatoarea evaluare.

    Dupa ce ai castigat ceva experienta discuti cu seful tau la un interviu de evaluare care sunt nevoile tale de formare, in continuare. Apoi alegi un curs extern de care ai nevoie. Evident seful va verifica in clasa daca aplici ceva sau te-ai dus doar sa socializezi. Evident ca acel curs va fi platit de scoala.

    Directorul care se ocupa de formarea profilor are evident si niste studii in domeniu. Evident, nu de contabilitate.

  13. domnu contabil. probabil că vb din amintiri. 😇
    erau și pe timpul lui ceasca. se numea reciclare.
    mergea mama 2 săptămâni de-acasă ,toamna , in cel mai apropiat centru universitar.
    rămâneau borcanele cu zacusca proaspăt vidate , puse în paturi, pe masa din bucătărie juma de lună și începeau ploile și eu , copil fiind , singura in casa , o așteptam ca pe Hristos .. de la reciclare cică .
    doamne , ce mai uram eu „reciclarea” asta …
    și după ce venea acasă , hop începea și școala ..
    Domnul din imagine ,contabil la baza dealtfel, văz că se reciclează la fiecare schimbare de guvern:
    se rade , se da cu pomada pe par și gata , e ca nou! incepe să dea directive
    In alta ordine , am aflat că pe cine l au urat zeii , l au făcut profesor 🙄 …

  14. Nu mai sunt fonduri la scoli pentru formare. Când erau, au fost folosite pentru cursuri de igiena necesare pt distribuire lapte corn, pentru cursurile periodice de fochist (necesare celor care operează centralele…

  15. Mda.
    Sunt fonduri care se distribuie cu dedicație către aceleași persoane in fiecare an si care includ obligatoriu cazări la munte si la mare.

    CCD urile continuă sa formeze, cu taxă, desi sunt bugetate din bani publici si are angajati profesori detașați ai Ministerului.

    Asta e realitatea pe care politrucii se prefac că nu o cunosc.

    Apropo, la MEC nu sunt prea multi secretari de stat?

    Sau poate se simte aer de restructurare de asta s-au înmulțit aparițiile publice inutile ale secretarilor de stat?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Suma pentru masa la școala rămâne 15 lei pe zi pentru fiecare elev și în 2025. Numărul elevilor din programul „Masă sănătoasă” a crescut doar cu 11.000 în acest an școlar, față de precedentul – proiect de HG

Un nou proiect de Hotărâre de Guvern privind instituirea Programului Național „Masă sănătoasă” (PNMS) a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației. Suma per elev a rămas aceeași, 15…
Vezi articolul

Nu putem să facem poliție în școli și cineva să alerge elevii ca să îi testeze pentru diversele droguri, spune ministrul Sănătății, Alexandru Rafila: Testarea trebuie să fie voluntară, să se facă în centre speciale la solicitarea și cu acordul părintelui

Ministerul Sănătății, Alexandru Rafila, a spus că „testarea elevilor trebuie să fie voluntară și nu trebuie făcută în școli, ci în centre speciale pentru tratarea adicțiilor”. Alexandru Rafila a subliniat…
Vezi articolul

Cererile organizațiilor de tineri, elevi și studenți pentru noul minister al Tineretului și Familiei: finanțări nerambursabile pentru activități de tineret, sprijin pentru Legea tineretului, măsuri de reducere a declinului demografic

Susținerea pentru adoptarea proiectului Legii tineretului, o strategie națională în privința politicilor pentru tineret și proiecte cu finanțare nerambursabilă pentru activități de tineret incluse în bugetul pe 2022 se numără…
Vezi articolul