Franceza este singura limbă străină care înregistrează o scădere, în ultimul deceniu, în ceea ce privește numărul elevilor români care o studiază la gimnaziu și liceu – date Eurostat / Situație similară în UE, unde limba spaniolă a înregistrat creșteri semnificative

14.411 vizualizări
Foto: © Howard Sandler | Dreamstime.com
Limba franceză este singura dintre limbile principale studiate în școlile românești care înregistrează, în ultimul deceniu, o scădere în ceea ce privește numărul elevilor români care o studiază la gimnaziu și liceu, arată cele mai recente date Eurostat. Creșteri semnificative au avut loc la ambele cicluri la limba germană – peste 3 puncte procentuale. Situația limbii franceze e similară la nivelul UE, unde numărul elevilor de gimnaziu și liceu care o studiază a scăzut cu aproape 5, respectiv 3 puncte procentuale. Limba străină care a câștigat teren în statele europene este spaniola, care nu a trecut prin schimbări notabile în țara noastră.

În România, s-a remarcat că numărul elevilor de liceu și gimnaziu care studiau limbile engleză și germană a crescut în perioada 2013-2023. Cât despre spaniolă, diferențele sunt minore în cazul elevilor de gimnaziu și inexistente la nivel de liceu. Elevii care învățau limba franceză au ajuns să fie mai puțin numeroși, în special în perioada gimnaziului.

  • Limba engleză – de la 99,2% dintre elevii de gimnaziu în 2013 la 99,7% în 2023; de la 98,9% dintre liceeni în 2013 la 99,3% în anul 2023.
  • Limba germană, cu cele mai mari creșteri – de la 10,3% dintre tinerii din clasele V-VIII în 2013 la 13,8% în 2023 (creștere de 3,5%). 11,8% dintre liceeni români studiau în 2023 această limbă, cu 3,1% mai mult decât în anul 2013.
  • Limba franceză – de la 85% dintre elevii de gimnaziu în 2013 la 80,4% în 2023 (scădere de 4,6%); de la 87,8% dintre liceeni în 2013 la 85% acum 2 ani.
  • Limba spaniolă – de la 0,4% dintre copiii înscriși la gimnaziu în 2013 la 0,7% în 2023. Diferența este de doar 3 zecimi. La liceu, procentul elevilor care studiau spaniola a rămas același – 1,3%.
Învățământ secundar inferior (Gimnaziu)
An20132023
Limba străină
Spaniolă0.40.7
Germană10.313.8
Engleză99.299.7
Franceză8580.4
Procentul elevilor români de gimnaziu care studiază limbile menționate (2013-2023) / Sursa: Eurostat
Învățământ secundar superior (Liceu)
An20132023
Limba străină
Spaniolă1.31.3
Germană8.711.8
Engleză98.999.3
Franceză87.885
Procentul elevilor români de liceu care studiază limbile menționate (2013-2023) / Sursa: Eurostat
Situația la nivelul UE

Și în statele membre UE a scăzut numărul elevilor care studiază limba franceză, atât la gimnaziu, cât și la liceu. Creșteri notabile au avut loc în rândul celor care studiază limba spaniolă. Și limba engleză a înregistrat creșteri, în special în învățământul liceal. Germana, care a câștigat teren în România, a avut o ușoară creștere la gimnaziu. La liceu, diferențele sunt nesemnificative.

În ceea ce privește limba franceză, această era studiată în anul 2023 de 29,3% dintre elevii de gimnaziu din statele membre UE. Cu 10 ani în urmă, adică în 2013, 33,9% dintre elevii înscriși în acest ciclu aveau ore dedicate acestei discipline. Este vorba de o scădere de 4,6%.

17,2% dintre liceenii din UE studiau în anul 2023 franceza. Cu 3,2% mai mulți învățau această limbă la școală în anul 2013 – 20,4%.

La gimnaziu, orele de franceză eliminate par să fi fost înlocuite de ore de limba spaniolă. 18,5% dintre copiii din statele organizației europene studiau acum 2 ani spaniola, cu 5,9% mai mult decât în urmă cu 10 ani.

Și la liceu se constată o creștere a numărului de elevi care învață după programe școlare ce prevăd studiul limbii spaniole. În 2023, 17,3% dintre liceeni studiau această limbă, cu 3,7 puncte procentuale mai mult decât în 2013, când 13,6% dintre elevii înscriși în acest ciclu de învățământ aveau astfel de ore de curs.

Referitor la limba engleză, principala limbă de circulație internațională studiată în UE, nu s-au înregistrat schimbări semnificative la gimnaziu. 98,1% dintre elevii de gimnaziu din statele membre studiază această limbă, cu 1,4 puncte procentuale mai mult decât în anul 2013.

Mai mulți liceeni studiază limba englezăcu 4,1% mai mult decât în anul de referință. Este o creștere de la 84,5% la 88,6%.

Cât despre limba germană, a avut loc o ușoară scădere în rândul elevilor de gimnaziu care o studiază: de la 22,6% la 20,9%. Diferența este de 1,7%.

În rândul elevilor de liceu, diferența este nesemnificativă. 19,7% dintre liceeni studiau germana în urmă cu doi ani, cu 0,2% mai mult decât în 2013.

Învățământ secundar inferior
Gimnaziu
An20132023
Limba străină
Spaniolă12.618.5
Germană22.620.9
Engleză96.797.7
Franceză33.929.3
Procentul elevilor de gimnaziu din statele membre UE care studiază limbile menționate (2013-2023) / Sursa: Eurostat
Învățământ secundar superior
Liceu
An20132023
Limba străină
Spaniolă13.617.3
Germană19.219.9
Engleză84.588.6
Franceză20.417.2
Procentul elevilor de liceu din statele membre UE care studiază limbile menționate (2013-2023) / Sursa: Eurostat
România, în topul statelor europene în care elevii studiază cel puțin două limbi străine

Amintim că, în anul 2022, România se menținea în topul țărilor în care elevii studiază cel puțin 2 limbi străine în timpul gimnaziului. În urmă cu trei ani, 94,5% dintre elevi aveau incluse în programa de gimnaziu 2 astfel de limbi. Comparativ cu anul 2013, s-a înregistrat o scădere de doar 1,1%.

Procentul elevilor care studiază minimum 2 limbi străine pe perioada liceului era în anul 2023 de 99,1%, potrivit noilor date din partea Eurostat. Astfel, România se plasează pe locul al II-lea în clasamentul țărilor UE, după Franța (99,8%).

Cu mult deasupra Franței, România este pe primul loc în UE în ceea ce privește numărul elevilor înscriși în învățământul liceal vocațional: 97,2% dintre aceștia au ore de curs pentru cel puțin două limbi străine.

Astfel, România se menține cu mult deasupra mediei europene, care este de 60% în ceea ce privește învățământul liceal general și de 34,8% în ceea ce privește învățământul liceal vocațional.

Elevi din învățământul liceal general și liceal vocațional care studiază cel puțin două limbi străine (2023), Eurostat

Foto: © Howard Sandler | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Sorin Cîmpeanu și Radu Szekely / Colaj foto: gov.ro, Doria Dragusin - Merito

OFICIAL Ministrul educației: I-am propus lui Radu Szekely să rămână în echipă. Propunerea a fost făcută pe baza competenței, dar și a curajului de a spune ce gândește fără sa-i pese dacă e sau nu “în linie”

Secretarul de stat din Educație demis astăzi de premierul Florin Cîțu rămâne oficial în Minister, pe poziția de consilier al ministrului Sorin Cîmpeanu. „I-am propus lui Radu Szekely să rămână…
Vezi articolul

Sindicatele FSLI cer Guvernului ca profesorii să rămână și ei acasă în perioada de suspendare a cursurilor, nu numai elevii: Aceste persoane pot transmite noul coronavirus

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Guvernului ca, în perioada suspendării cursurilor școlare, să rămână acasă și cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și nedidactic. „Nu credem că este benefică prezența…
Vezi articolul

Elevii și profesorii să meargă sâmbătă la școală pentru recuperarea orelor care se vor pierde în liceele care organizează probele de la Bacalaureat 2025, propune ministra Educației / Deca anunță că ar putea modifica structura anului școlar, ca Școala altfel și Săptămâna Verde să se organizeze și după 30 mai

Elevii și profesorii ar putea să meargă sâmbătă la școală să recupereze în avans orele pierdute pentru când va fi Bacalaureatul în iunie 2025, propune ministra Educației, Ligia Deca. Soluția…
Vezi articolul

Alianța Organizațiilor Studențești solicită Guvernului să renunțe la limitarea reducerilor pentru transportul studenților, din proiectul de ordonanță „trenuleț”: „Un regres nemaiîntâlnit din 1989 până în prezent” / Petiție online

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și cele 130 de organizații studențești membre cer Guvernului să elimine prevederile din proiectul de Ordonanță de Urgență privind măsurile fiscal-bugetare pentru…
Vezi articolul