Franța menține „grupele de nivel” pentru elevii de gimnaziu cu lacune, deși un raport al Inspecției Generale în Educație arată că adâncește inegalitățile și sugerează gruparea după nevoile reale

5.390 de vizualizări
Școala Europeană din Bergen, Olanda / Foto: esbergen.eu
Franța va continua organizarea elevilor pe „grupuri de nivel” la gimnaziu și în anul școlar 2025-2026, în ciuda unui raport oficial care arată că măsura nu reduce dificultățile școlare și poate amplifica inegalitățile între elevi, potrivit unei analize Le Monde.

Inițiată în decembrie 2023 pe criterii mai degrabă politice de ministrul Educației de atunci, Gabriel Attal, ulterior devenit prim-ministru, măsura a fost criticată de inspectori, profesori și cercetători, care atrag atenția că gruparea elevilor pe nivel general de competențe conduce la decalaje mai mari între cei care au deja dificultăți și restul elevilor.

Potrivit raportului Inspecției Generale a Educației (IGESR) – mai jos în articol, gruparea pe nivel la orele de matematică și franceză nu i-a ajutat pe elevii cu cele mai mari dificultăți, chiar dacă aceștia au lucrat în efective reduse, iar efectele asupra celorlalți elevi au fost „contradictorii”.

  • În loc să reducă dificultățile școlare, măsura riscă să crească diferențele între elevi, avertizează raportul.

Inspectorii recomandă abandonarea modelului actual și acordarea de autonomie directorilor de școli pentru a organiza local modul de sprijin al elevilor.

Ministerul Educației, condus anterior de Gabriel Attal, a ales să păstreze cadrul grupurilor de nivel, în pofida criticilor, mizând pe popularitatea măsurii în rândul opiniei publice, relevată de sondaje. Nicole Belloubet, succesoarea acestuia, a încercat să ajusteze măsura, redenumind grupurile drept „grupuri de nevoi” și recomandând schimbarea frecventă a componenței grupurilor, însă cadrul general a rămas neschimbat.

Profesorii au fost nevoiți să implementeze rapid această măsură, cu resurse limitate și fără formare adecvată, în contextul unei instabilități legislative continue în educația franceză. Potrivit unui sondaj citat de Le Monde, patru din cinci profesori consideră succesiunea rapidă a reformelor drept un motiv de a părăsi sistemul educațional.

Specialiștii atrag atenția că măsura riscă să aibă efecte negative asupra a cel puțin două generații de elevi, transmițându-le celor de 11 ani „o imagine degradată despre propriile capacități de învățare”.

Ce alternative propun inspectorii

Raportul recomandă înlocuirea „grupurilor de nivel” cu „grupuri de nevoi” reale, în care elevii sunt reuniți temporar, pe competențe precise, beneficiind de sprijin în grupuri mici sau de prezența suplimentară a unui al doilea profesor la clasă. Alte soluții indicate sunt alocarea de timp pentru colaborarea profesorilor, formarea continuă pentru predarea diferențiată și sprijin suplimentar pentru elevii cu dificultăți.

Potrivit inspectorilor, școlile care au aplicat astfel de soluții flexibile au obținut cele mai bune rezultate în sprijinirea elevilor.

  • DOCUMENT Raportul IGESR din Franța asupra „grupelor de niveluri”:

2 comments
  1. da, sunt bune, clasele separate cu cei care chiar vor sa invete si clase separate cu cei cae refuza, nu sunt interesati de invatat.
    De ce sa fie discriminati cei care vor cu adevarat sa invete si deranjata toata ora de cei care refuza sa invete?

  2. cauza profunda a inegalitatilor scolare trebuie cautata in amonte, mai precis in decizia egoista a parintilor de a-si inscrie copiii de 6ème ( clasa a 5-a in sist rom) in colegiile private (catolice, majoritar) si de a abandona astfel colegiul public unic. a bon entendeur,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Admiterea la rezidențiat 2026 va fi organizată pe patru subdomenii pentru medicină și vor fi subiecte unice la nivel național pentru medicii specialiști / Curriculumul trece la direcțiile de pregătire din universități

O serie de modificări la legislația Rezidențiatului au fost făcute în august 2024 de către Guvern prin Ordonanța nr. 44 din 2024, aflată în vigoare și publicată în Monitorul Oficial…
Vezi articolul

BREAKING Greva generală continuă cu 86,93% dintre angajații din Învățământ care au declanșat protestul colectiv de muncă, anunță sindicatele, care acuză Ministerul Educație de confuzie produsă în rândul profesorilor prin datele publicate despre greviști / Reprezentanții profesorilor solicită Guvernului reluarea urgentă a negocierilor

Greva continuă: 86,93% dintre greviști continuă protestul, transmit cele două federații sindicale din Învățământ, după ce ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat azi mai multe procente conform cărora rata participanților…
Vezi articolul

Președintele Federației Naționale a Părinților, despre cazurile de violență în școli din ultimele zile: „Acești copii trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire specială, țintită”

Președintele Federației Naționale a Părinților (FNP), Iulian Cristache, a spus că centrele de reeducare pentru elevi sunt o soluție la cazurile de agresiune la adresa profesorilor. „Dacă vorbim de ce…
Vezi articolul

Elevii din București și alte 22 de județe revin la cursuri de luni, în modulul 4. Simulările Evaluării Naționale și de Bacalaureat încep peste o lună / Brașov, Iași, Sibiu, Suceava și alte 13 județe intră în vacanța de schi

Elevii și copiii de grădiniță din 17 județe vor intra în vacanța mobilă începând de luni, 24 februarie, până pe 28 februarie, potrivit structurii anului școlar 2024-2025. Aceasta este o…
Vezi articolul