GHID Bacalaureat 2025 Biologie vegetală și animală, Anatomie umană. Profesorul Alexandru Ganea: Citiți cu atenție lucrarea înainte de predare – puteți descoperi răspunsuri incomplete sau greșite

1.271 de vizualizări
Foto: Facebook.com/ Alexandru Ganea
Candidații care susțin Bacalaureatul 2025 la Biologie trebuie să își adapteze strategia în funcție de tipul de probă ales – Biologie vegetală și animală sau Anatomie și fiziologie umană – și să acorde o atenție sporită cerințelor diverse, de la itemi obiectivi și grile, până la probleme de genetică și minieseuri. Profesorul Alexandru Marian Ganea a trimis pentru cititorii Edupedu.ro un ghid detaliat pentru o pregătire riguroasă și o redactare corectă a lucrării.

Structura subiectelor la Biologie include o varietate de itemi care testează atât cunoștințele teoretice, cât și capacitatea de analiză și asociere logică. De exemplu, la subiectul I, candidații trebuie să completeze fraze cu noțiuni-cheie, să asocieze concepte și să modifice afirmații false fără a folosi negația – un detaliu important care, dacă este ignorat, poate duce la pierderea punctajului, potrivit profesorului. De asemenea, se recomandă ca la întrebările de tip grilă să se scrie exclusiv litera răspunsului ales, evitând explicațiile inutile care nu sunt punctate.

În partea a doua și a treia a examenului, cerințele implică rezolvarea unor probleme de genetică sau transfuzii, formularea de întrebări proprii pe baza problemelor propuse și redactarea unui minieseu coerent, în doar patru fraze, care să includă șase termeni specifici temei. Profesorul Ganea subliniază importanța verificării finale a lucrării și recomandă transcrierea răspunsurilor în ordinea subiectelor, pentru a evita omisiuni. Elevii sunt îndemnați să își folosească timpul eficient și să-și valorifice cunoștințele cu încredere, în ciuda emoțiilor inevitabile.

Alexandru Marian Ganea predă la Colegiul Național „Alexandru Lahovari” din Vâlcea. Este profesor metodist pentru disciplina biologie cu gradul didactic I și 12 ani vechime la catedră și lector la centrul județean de excelență (CJEx) Vâlcea.

Calendar BAC 2025 pe scurt:
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

Seria de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2025 poate fi accesată aici – edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/ și se va actualiza pe măsură ce publicăm ghidurile cu indicații de la profesori.

Redăm integral ghidul scris de profesorul Alexandru Marian Ganea:

„Disciplina Biologie face parte din proba E.d) a Examenului Național de Bacalaureat, aceasta având statut de probă la alegere.

Absolvenții pot alege să susțină Examenul de Bacalaureat la Biologie vegetală și animală (probă care vizează materia studiată în clasele a IX-a și a X-a) sau la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (probă care cuprinde materia din clasele a XI-a și a XII-a).

Variantele de examen sunt structurate pe 3 categorii de subiecte, care acoperă întreaga paletă a itemilor de evaluare – obiectivi, semiobiectivi și subiectivi.

Subiectul I este alcătuit din 4 tipuri de itemi.

În cadrul subiectului I, subpunctul A, candidații trebuie să completeze o frază cu două noțiuni care lipsesc, astfel încât ca aceasta să fie corectă.

Subiectul I, subpunctul B este realizat astfel încât candidații să facă asocieri între diferite aspecte. La proba de Biologie vegetală și animală, cerințele pot face referire, de exemplu, la noțiuni legate de celula vegetală și animală (organite celulare- structura/rolul acestora), diviziunea celulară (mitoza și meioza), țesuturile vegetale și animale, diversitatea lumii vii, reproducerea la plante sau la boli ale organismului uman.

Pentru cei care susțin examenul la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, subiectul poate cuprinde cerințe care vizează asocierea între diferite structuri anatomice și caracteristicile sau rolurile lor, corelarea diverselor boli ale organismului cu manifestările sau cauzele acestora, precum și asocieri între noțiuni generale de ecologie.

La subiectul I, subpunctul C cuprinde 5 itemi de tip alegere multiplă, la care candidații trebuie să selecteze varianta corectă de răspuns.

La subiectul I, subpunctul D, candidații trebuie să stabilească dacă afirmațiile date sunt adevărate sau false și să le modifice parțial pe cele false, astfel încât acestea să devină adevărate. Afirmațiile pot face referire la orice tematică din programa de examen; de obicei, modificarea celor false este destul de ușoară.

Sfaturi utile:

  • În cazul subpunctului A, scrieți pe foaia de examen doar noțiunile care lipsesc din fraza dată;
  • La subpunctul C, citiți fiecare item și alegeți răspunsul corect doar după ce ați analizat cu atenție toate variantele de răspuns;
  • În cazul întrebărilor de tip grilă, scrieți doar litera corespunzătoare răspunsului corect;
  • La subpunctul D, nu folosiți negația pentru a modifica afirmațiile false, deoarece acest tip de modificare nu se punctează. Pentru acordarea punctajului, trebuie să înlocuiți noțiunile greșite cu cele corecte.

Subiectul al II-lea

La acest subiect, candidații au de rezolvat cerințe diferite în funcție de proba pe care o susțin.

Pentru proba de Biologie vegetală și animală, subiectul al II-lea, subpunctul A începe cu două cerințe legate de diferite aspecte referitoare la noțiunile despre circulație – elementele figurate ale sângelui, alcătuirea inimii, vasele de sânge, circulația sângelui în organism sau boli specifice sistemului circulator și continuă cu o problemă legată de compoziția sângelui.

La subiectul al II-lea, subpunctul B constă într-o problemă bazată pe legile mendeliene, care implică încrucișarea dintre două organisme ce prezintă diferite caractere.

Sfaturi utile:

  • Efectuați cu atenție calculele problemei legate de sânge pe ciornă și verificați rezultatele obținute înainte de a transcrie rezolvarea acesteia pe foaia de examen;
  • În cazul problemei referitoare la încrucișarea dintre două organisme, citiți cu mare atenție toate datele acesteia și evitați confuziile între termenii importanți (genotip/fenotip, homozigot/heterozigot, dominant/recesiv);
  • Parcurgeți toate etapele necesare rezolvării problemelor, fiecare etapă având alocat un punctaj corespunzător;
  • Completați cele două probleme cu câte o cerință formulată de voi, care să aibă legătură cu problema inițială. Este important de reținut faptul că nu trebuie să scrieți în cadrul cerinței o nouă problemă, deoarece acest lucru nu va fi punctat.
  • Nu uitați să rezolvați cerințele pe care le-ați propus.

În cazul probei de Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, subiectul al II-lea, subpunctul A începe, de cele mai multe ori, cu o cerință referitoare la aspectele de genetică moleculară (de exemplu, se poate referi la componentele unei nucleotide sau la o comparație între ADN și diferite tipuri de ARN) și continuă cu o problemă de genetică.

Subiectul al II-lea, subpunctul B cuprinde o problemă care face referire la grupele de sânge și transfuzii.

Sfaturi utile:

  • Pentru rezolvarea problemei referitoare la grupele sanguine, este esențială cunoașterea schemei de compatibilitate și a noțiunilor de aglutinogen/antigen-aglutinină/anticorp; de obicei, se precizează că este vorba de o cantitate mică de sânge, astfel încât să inducă ideea utilizării schemelor de compatibilitate;
  • Sfaturile oferite anterior cu privire la etapele rezolvării problemelor și la formularea cerinței rămân valabile și în acest caz.

Câteva sfaturi și pentru subiectul al III-lea:

  • Dacă vi se cere să precizați/enumerați/numiți/clasificați, dați un răspuns scurt și clar;
  • În cazul subiectelor la care trebuie să prezentați/explicați/argumentați, scrieți o frază în care să dezvoltați răspunsul;
  • Este important să dați un argument clar, care să vină în sprijinul afirmației, nu doar să specificați faptul că sunteți de acord cu aceasta;
  • În ceea ce privește subiectul în care se cere construirea unor enunțuri, este esențial ca acestea să se refere la conținuturile date și să fie formulate afirmativ. Realizați câte două enunțuri pentru fiecare dintre conținuturi.
  • În cazul itemului de tip eseu, este necesară enumerarea a șase noțiuni specifice temei date. Pentru obținerea punctajului maxim, aceste noțiuni trebuie utilizate corect, în mod coerent și corelat în cadrul minieseului, care nu trebuie să depășească 4 fraze.
  • Pentru fiecare noțiune corectă se acordă câte un punct (din totalul de 10 puncte atribuite minieseului). Două puncte sunt acordate pentru redactarea coerentă a minieseului, iar celelalte două pentru respectarea lungimii acestuia.

Vă recomand să folosiți timpul pe care îl aveți la dispoziție într-un mod eficient, astfel încât să vă asigurați reușita la această probă.

Timpul alocat este suficient atât pentru elaborarea răspunsurilor și transcrierea lor de pe ciorne pe foaia de examen, cât și pentru o verificare atentă până la predarea lucrării.

Este posibil ca, în timpul examenului, din cauza emoțiilor, stresului sau neatenției, să scrieți un răspuns greșit sau incomplet la unul sau mai multe subiecte. De aceea, lectura atentă a lucrării înainte de predare vă poate ajuta să identificați eventualele greșeli și să le corectați la timp.

Încercați să scrieți răspunsurile în ordinea subiectelor probei. Deși nu este obligatoriu, această metodă reduce riscul de a omite transcrierea unuia sau mai multor răspunsuri pe foaia de examen.

Dragi absolvenți, ambiția, determinarea și cunoștințele pe care le aveți sunt elemente esențiale care vă vor ghida spre succes. Bacalaureatul e doar o etapă spre un viitor plin de oportunități!”.

Modele de subiecte BAC 2025 Biologie vegetală și animală și Anatomie, ecologie și genetică umană.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, Maria Lidia Șorop, despre organizarea bacalaureatului 2025 în timpul cursurilor: Nu va fi ușor, la competențe am simțit că i-am lăsat pe ceilalți elevi deoparte / Nu poți să faci bine două lucruri în același timp

Două directoare și o directoare adjunctă de la licee din Capitală au discutat despre problemele și nemulțumirile generate de organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul desfășurării cursurilor, în cadrul…
Vezi articolul