Un ghid cu sfaturi pentru profesorii de Biologie candidați la examenul național de Definitivare în Învățământ 2025, de marți, 8 iulie, a fost elaborat de profesorii Alexandru Marian Ganea și George Marius Tudor și trimis redacției Edupedu.ro. Definitivatul este o etapă din cariera didactică care le permite profesorilor să intre pe o rută de profesionalizare și să acceadă la gradele didactice II și, apoi, I.
Structura subiectelor la disciplina Biologie include o varietate de itemi care verifică atât cunoștințele teoretice fundamentale, cât și capacitatea de analiză, sinteză și argumentare a candidaților, susțin profesorii. De exemplu, la Subiectul I, aceștia trebuie să modifice afirmațiile false fără a folosi negația – un detaliu important, regăsit în toate variantele de examen, care, dacă este ignorat, poate duce la pierderea punctajului aferent acestui tip de item. Autorii ghidului subliniază importanța verificării finale a lucrării și recomandă transcrierea răspunsurilor în ordinea subiectelor, pentru a evita eventualele omisiuni.
- Alexandru Marian Ganea este profesor metodist pentru disciplina Biologie cu gradul didactic I și lector la Centrul Județean de Excelență (CJEx) Vâlcea, iar George-Marius Tudor este profesor definitiv în învățământul preuniversitar din București.
- Profesorul George-Marius Tudor spune că „din proprie experiență – pot spune cu toată încrederea că o dispoziție calmă și echilibrată face ca examenul să fie mai gestionabil decât v-ați aștepta iar totul va decurge bine de la început, până la final. Aveți încredere în voi înșivă și parcurgeți fiecare subiect cu claritate și convingere. Sunteți mai pregătiți decât credeți!”.
Redăm integral ghidul pentru DEF2025 Biologie:
„Examenul de definitivat la Biologie se desfășoară pe parcursul a 4 ore și are alocat un punctaj maxim de 100 de puncte, din care 10 puncte se acordă din oficiu. Acesta cuprinde două subiecte principale.
Primul subiect, cu o pondere de 60 de puncte, evaluează cunoștințele de specialitate ale candidaților. Acest subiect cuprinde întreaga paletă a itemilor de evaluare- obiectivi, semiobiectivi și subiectivi.
Al doilea subiect, în valoare de 30 de puncte, se concentrează pe competențele didactice ale profesorilor. Aici, aceștia, trebuie să demonstreze că pot alege și argumenta metodele și strategiile didactice potrivite pentru diverse teme din programa școlară, să formuleze activități care dezvoltă diferite competențe în rândul elevilor, precum și să elaboreze itemi de evaluare adecvați (întrebări structurate, itemi cu alegere multiplă, itemi de completare sau rezolvare de probleme).
Subiectul I este alcătuit din 4 tipuri de itemi.
La subiectul I, subpunctul A, candidații trebuie să stabilească dacă afirmațiile date sunt adevărate sau false și să le modifice parțial pe cele false, astfel încât acestea să devină adevărate. Afirmațiile pot face referire la orice tematică din programa pentru examen; de obicei, modificarea celor false este destul de ușoară pentru că pot fi corectate cu unul sau maxim cu doi termeni.
Subiectul I, subpunctul B cuprinde itemi care verifică precizia terminologică și capacitatea de explicare și argumentare. Candidații trebuie să răspundă la cerințe care solicită precizări, exemple concrete, caracteristici ale diferitelor procese, conceptul biologic „structură-funcție” sau realizarea unor scheme de reglaje neuro-endocrine, în concordanță cu temele din programa pentru examen.
Câteva sfaturi pentru subiectul I, subpunctul B
- Dacă vi se cere să precizați/ enumerați/ numiți/ clasificați, dați un răspuns scurt și clar;
- În cazul subiectelor la care trebuie să prezentați/ explicați/ argumentați, scrieți una-două fraze în care să dezvoltați răspunsul;
- Este important să dați un argument clar, care să vină în sprijinul afirmației, nu doar să specificați faptul că sunteți de acord cu aceasta;
Subiectul I, subpunctul C solicită candidaților să construiască 6 enunțuri afirmative folosind limbajul științific adecvat și să redacteze un minieseu pe o temă dată din programa pentru examen.
Câteva sfaturi utile:
- În ceea ce privește itemul în care se cere construirea unor enunțuri, este esențial ca acestea să se refere doar la conținuturile date și să fie formulate afirmativ. Realizați câte două enunțuri pentru fiecare dintre cele trei conținuturi.
- În cazul minieseului, este necesar să enumerați 10 noțiuni specifice temei date. Pentru obținerea punctajului maxim, aceste noțiuni trebuie utilizate corect, în mod coerent și corelat în cadrul minieseului, care nu trebuie să depășească 5 fraze.
- Pentru fiecare noțiune corectă se acordă câte un punct (din totalul de 15 puncte atribuite minieseului). Trei puncte sunt acordate pentru coerența textului, în alcătuirea căruia fiecare noțiune este folosită corect, în corelație cu celelalte noţiuni ale minieseului, iar celelalte două puncte sunt acordate pentru respectarea lungimii textului.
Subiectul I, subpunctul D include o problemă de genetică, care testează capacitatea candidaților de a aplica legile mendeliene ale eredității. În cadrul acestei probleme, candidații trebuie să stabilească, de obicei, genotipurile părinților, tipurile de gameți, combinațiile posibile în generațiile F₁ sau F₂ și să formuleze o cerință pe care să o rezolve complet, parcurgând toate etapele de rezolvare.
Sfaturi utile:
- În cazul problemei referitoare la încrucișarea dintre două organisme, citiți cu mare atenție toate datele acesteia și evitați confuziile între termenii importanți (genotip/fenotip, homozigot/heterozigot, dominant/recesiv);
- Parcurgeți toate etapele necesare rezolvării problemei, fiecare etapă având alocat un punctaj corespunzător;
- Completați problema cu câte o cerință formulată de voi, care să aibă legătură cu problema inițială. Este important de reținut faptul că nu trebuie să formulați în cadrul cerinței o nouă problemă, deoarece acest lucru nu va fi punctat.
- Formularea cerinței trebuie să aibă legătură cu conținutul problemei din subiectul de examen.
- Nu uitați să rezolvați cerința propusă.
Subiectul al II-lea este dedicat metodicii predării Biologiei și evaluează capacitatea candidaților de a aplica cunoștințele științifice în contexte didactice. Acesta testează competențe precum alegerea metodelor de predare, proiectarea activităților de învățare și elaborarea itemilor de evaluare, reflectând pregătirea pedagogică specifică Biologiei.
Subiectul II – Subpunctul 1: Strategii didactice (12 puncte)
La acest subpunct, candidații trebuie să demonstreze că pot proiecta o secvență dintr-o lecție de Biologie, utilizând metode și mijloace adecvate unei teme propuse din programa pentru examen (ex: Fotosinteza la plante, Circulația la plante/ la om, Glandele endocrine, Excreția la mamifere etc.).
Cerințele vizează, de regulă:
- alegerea unei metode didactice potrivite (ex: investigația, experimentul, învățarea prin descoperire);
- precizarea a două activități de învățare care susțin formarea/dezvoltarea competenței de explorare a sistemelor biologice;
- alegerea unui mijloc de învățământ (ex: planșă, mulaj, material biologic, soft educațional) cu justificarea modului în care acesta este integrat în lecție (având în vedere precizarea secvenței didactice și a formei de organizare a activității – individual, frontal sau pe grupe).
Sfaturi pentru rezolvare:
- Alegeți o metodă didactică modernă și specificați cel puțin o caracteristică relevantă a acesteia;
- Încadrați activitățile de învățare în etapa corespunzătoare lecției (ex: observarea la „captarea atenției”, experimentul la „desfășurarea lecției”);
- Justificați alegerea formei de organizare precum și a mijlocului didactic în funcție de secvența lecției.
Subiectul II – Subpunctul 2: Metode alternative de evaluare (6 puncte)
La acest subpunct, se solicită argumentarea utilizării unor metode moderne de evaluare în activitatea didactică (ex: portofoliul, proiectul, observarea sistematică, investigația și altele). Este important ca răspunsul să reflecte:
- în ce fel metoda respectivă contribuie la dezvoltarea competențelor elevilor;
- ce avantaje aduce în raport cu evaluarea tradițională.
Sfaturi pentru rezolvare:
- Formulați două argumente clare, concise și distincte;
- Exemplificați modul în care metoda propusă poate fi aplicată la clasă;
- Evitați enunțurile vagi de tipul „este o metodă mai bună” fără justificare.
Subiectul II – Subpunctul 3: Elaborarea de itemi (12 puncte)
Această parte evaluează capacitatea candidaților de a proiecta diferite tipuri de itemi în conformitate cu cerințele metodologice actuale. De obicei, cerințele pot face referire la:
- caracterizarea unui tip de item (ex: item cu alegere multiplă, completare, întrebare structurată, eseu structurat etc.) – cu specificarea a două reguli de proiectare, a două avantaje și a două dezavantaje ale acestuia;
- elaborarea unor diferite tipuri de itemi, pe baza unei teme din programă (ex: Sistemul excretor la om, Sângele, Respirația, Disfuncții endocrine).
Sfaturi pentru rezolvare:
- La cerința care solicită caracterizarea itemilor, evitați formulările generale sau incomplete. Specificați clar, de exemplu: „O regulă de proiectare a itemilor cu alegere multiplă este ca răspunsurile greșite (distractorii) să fie plauzibile”; „Un avantaj al acestui tip de itemi constă în gradul ridicat de obiectivitate în ceea ce privește corectarea acestuia”; „Un alt avantaj constă în faptul că aceștia se corectează cu ușurință”.
- Respectați forma cerută pentru fiecare item;
- Pentru itemii obiectivi (ex: alegere multiplă), formulați clar cerința și variantele de răspuns;
- Evitați ambiguitățile și folosiți un limbaj adecvat nivelului de vârstă al elevilor (gimnaziu sau liceu, după caz).
Vă sfătuim să abordați această probă de examen cu încredere și calm. Timpul alocat este mai mult decât suficient pentru a elabora răspunsurile, a le transcrie cu atenție pe foaia de examen și a reciti lucrarea înainte de predare. Vă încurajăm să abordați totul cu o atitudine pozitivă, având încredere în pregătirea acumulată”.
3 comments
Ținând cont de ceea ce se întâmplă în sistem, recomandarea mea este să renunțați acum cât sunteți tineri și puteți, deoarece cu cât stați mai mult, cu atât va fi mai greu să vă găsiți alt job.
Examenul este în 15 iulie 2025, nu în 8 iulie….
Este vorba de examenul pentru Definitivat care se desfășoară mâine, 8 iulie. Titularizarea are loc în data de 15 iulie.