Gologan, despre predarea matematicii: Nu ar trebui să se bazeze pe reținerea unor rețete, ci pe contexte de viață și raționamente originale

3.091 de vizualizări
Radu Gologan / Foto: Facebook
Profesorul Radu Gologan, care pregătește lotul național al olimpicilor de matematică, a postat un mesaj pe Facebook în care cere Ministerului Educației să revină la predarea matematicii „cât mai aproape de intuiție” și fără „rigurozitatea exagerată” pe care o întâlnim de cele mai multe ori în școala românească.

„Ne-am dorit să revenim, cel puțin pentru clasele mici din gimnaziu, la prezentarea matematicii cât mai aproape de intuiție, cu minimum de formalism și rigurozitate exagerată și să lăsăm profesorului libertatea de a transmite noțiunile și faptele martematice cât mai natural, fără notații încărcate și accente formale care ii îndepărtează pe copii de esență fenomenelor”, a scris Gologan pe Facebook.

El spune că metoda abordată astăzi la clasă este potrivită mai mult cercetării matematice și învățământului superior de specializare, nu predării materiei în școli.

„Experiența ne spune că rolul primordial al matematicii școlare este de a dezvolta gândirea logică prin crearea de secvențe de judecată ce să poată analiză probleme legate de viață, nu neapărat cu conținut matematic. Competență fundamentală a omului viitorului va fi posibiliatetea de a învață noțiuni, rezultate și meserii noi, rapid și corect, iar pentru această e nevoie de gândire aplicată”, a mai spus Gologan.

Nu în ultimul rând, profesorul cere ca examenele naționale de matematică să nu mai fie bazate pe „reținerea unor rețete matematice”, ci pe „contexte din viață bazate pe raționamente originale”.

Mai jos, mesajul integral al lui Radu Gologan:

Câteva gânduri pentru dascălii matematicieni

În întreaga lume, matematica școlară pare a fi în impas. Probabil că imensul impact al mijoacelor IT și de comunicare au dus la o modificare majoră a modului de gândire și de atitudine a copiilor și tinerilor față de școală în general și față de matematică în special. Adesea, noi dascălii, simțim că nu avem mijloacele didactice și înțelegerea necesară pentru a ne adapta acestor schimbări. Se adaugă și istorica adversitate față de matematică a unei bune părți a elevilor, părinților și chiar a unor personalități influente în societate.

Prin modul în care Comisia de Matematică a MEN și SSMR a încercat să adapteze curriculumul matematic acestei modificări de paradigmă, ne-am dorit să revenim, cel puțin pentru clasele mici din gimnaziu, la prezentarea matematicii cât mai aproape de intuiție, cu minimum de formalism și rigurozitate exagerată și să lăsăm profesorului libertatea de a transmite noțiunile și faptele martematice cât mai natural, fără notațîi încărcate și accente formale care ii îndepărtează pe copii de esența fenomenelor. Nu e important, de exemplu, ca în calasele mici să facem distincții între unghi, măsura lui sau între segmente închise sau deschise, așa cum nu credem că atunci când se vorbește despre figuri geometrice, să insistăm spre deosebirea între egalitate și congruență.

Mulți dintre cei care am lucrat la acest program avem experiențe la catedră în toate formele de învățământ de peste 30 chiar 40 de ani. Am trecut și noi prin perioada în care școala Bourbaki influența programele de matematică, în anii 70-80. Formalizarea bourbakista a matematicii este utilă cercetării matemtaice și învățământului superior de specializare, dar considerăm acum, nefastă didactic. Experiența ne spune că rolul primordial al matematicii școlare este de a dezvolta gândirea logică prin crearea de secvențe de judecată ce să poată analiza probleme legate de viață, nu neapărat cu conținut matematic. Competența fundamentală a omului viitorului va fi posibiliatetea de a învață noțiuni, rezultate și meserii noi, rapid și corect, iar pentru aceasta, e nevoie de gândire aplicată.

Va mai trebui să facem un pas în viitor: nu examenele și testările naționale care să verifice reținerea unor rețete matematice vor revigora școala și atrage copiii spre matematică, ci cele cu contexte din viață, ce sunt bazate pe raționamente originale în modelarea matematică cu deschidere spre descoperire.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Ministerul Educației s-a sesizat, după ce în subiectele de la Bacalaureat l-a introdus anul acesta pe Nichifor Crainic, ministrul Propagandei în regimul legionar antisemit condus de Ion Antonescu: Programele de Bacalaureat vor fi revizuite, „ca să nu mai apară astfel de texte”

Programele de Bacalaureat vor fi revizuite, anunță secretarul de stat din ministerul Educației și Cercetării (MEC) Kallos Zoltan. Revizuirea conținuturilor din programa de examen vine după ce Edupedu.ro a arătat…
Vezi articolul

Birocrația e prea mare în procedurile pentru cazurile de bullying, semnalează directoarea Andreia Bodea: Totul se contestă de către părinți / Secretarul de stat Florian Lixandru: Este o activitate cronofagă care afectează activitatea atât a directorului de școală, cât și a profesorilor implicați

Directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București, Andreia Bodea, a spus că este foarte multă birocrație pentru profesori și directorii de școli, atunci când există o sesizare privind un caz…
Vezi articolul

Reducerea amânată de Guvern a normei didactice pentru profesorii cu vechime mai mare de 15 ani încurcă reducerea normei pentru profesorii cu vechime de peste 25 de ani, din legea anterioară. Sindicatele cer Ministerului Educației să clarifice baza legală pentru fiecare categorie

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat Ministerului Educației și Cercetării (MEC) să clarifice urgent categoriile de profesori care pot beneficia de…
Vezi articolul

Școala românească păcătuiește prin faptul că nu e stimulată judecata la copii și se merge în continuare pe a repeta niște lucruri pe care nu le gândești. Programa e prea încărcată, spune Nicușor Dan, primarul Bucureștiului, după ce a rezolvat public subiectele de la simularea de BAC

„Cred că școala românească păcătuiește prin faptul că nu e stimulată judecata la copii și se merge în continuare pe a repeta niște lucruri pe care nu le gândești”, a…
Vezi articolul