Gratuitatea transportului pentru elevii navetiști să fie implementată, solicită Consiliul Național al Elevilor: „Sumele forfetare au reprezentat, cel puțin pe termen scurt, o soluționare temporară”

[jp_post_view]
Foto: Pexels.com
„Consiliul Național al Elevilor consideră necesară implementarea gratuității transportului public al elevilor”, se arată într-o informare a reprezentanților elevilor. Reacția vine în contextul în care elevii care învață în altă localitate decât în cea de domiciliu nu mai au transport gratuit, ci doar decont, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, transportul elevilor navetiști este decontat prin intermediul unor sume forfetare. „În momentul adoptării și agreării de către toți partenerii de dialog social a acestei propuneri, algoritmul de decontare a fost stabilit drept o soluționare a problemei pe termen scurt, până la intrarea în vigoare a noii legi a educației, unde va fi reglementată gratuitatea reală a transportului elevilor. Cu toate acestea, în forma prezentă pe surse, se poate observa cum termenul de gratuitate a fost înlocuit cu cel de decont”, se arată în informare.

„În contextul noului proiect de lege apărut pe surse, constatăm cum transportul elevilor este, din nou, lăsat sub semnul întrebării, întregul capitol fiind extrem de vag. Reglementarea neconformă a acestuia doar creează și mai multă confuzie în rândul actorilor educaționali”, susțin reprezentanții elevilor.

Consiliul Național al Elevilor consideră că înlocuirea gratuității cu decontul are legătură cu abandonul școlar: „Fiind prevăzut termenul de decont în locul gratuității, ne lovim de noi obstacole în asigurarea accesului la educație, în contextul în care România prezintă un procent alarmant de elevi care sunt nevoiți să abandoneze școala. Printre propunerile noastre, se numără și stabilirea unui termen-limită pentru încheierea contractelor de delegare a gestiunii și implementarea unor sancțiuni pentru consiliile județene în cazul în care acesta nu este respectat.”

Informații de context

Amintim că elevii care sunt nevoiți să facă naveta la școală nu vor mai beneficia de transport gratuit, ci ar putea să plătească din banii lor abonamentele de transport și apoi să primească înapoi sumele prin decont, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. – Mai multe detalii aici

Draftul de proiect aduce o modificare esențială în asigurarea transportului elevilor: în loc de gratuitate, se introduce decontarea serviciilor. Pentru elevii care învață în altă localitate decât cea de domiciliu nu este menționat că mai primesc în avans sumele forfetare.

Deputatul PSD Lucian Lungoci a remarcat faptul că modificarea referitoare la transportul elevilor, “decontare” în loc de “gratuitate”, din proiectele legilor Educației, varianta Deca, “îngrădește dreptul la educație pentru toți elevii și va crește abandonul școlar”.

Citește și:
Elevii care învață în altă localitate decât în cea de domiciliu nu mai au transport gratuit, ci doar decont, și nu mai primesc nici suma forfetară abia introdusă de Ministerul Educației, decât cu o condiție, potrivit proiectului Deca al Legii Educației
Proiectele legilor Educației, criticate din interiorul Coaliției de guvernare: Modificarea referitoare la transportul elevilor, “decontare” în loc de “gratuitate”, din proiectele legilor Educației, varianta Deca, “îngrădește dreptul la educație pentru toți elevii și va crește abandonul școlar”, spune un deputat PSD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Eroare la Ministerul Educației, care a publicat un calendar școlar greșit. Instituția anunță că de fapt calendarul anului școlar 2023-2024, aprobat și avizat oficial, este cel lansat în dezbatere publică, adică nu a luat în considerare nicio propunere

Ministerul Educației a retras postarea de pe Facebook în care anunța varianta avizată în ședința CDS a calendarului anului școlar 2023-2024 și a publicat un alt mesaj în care anunță…
Vezi articolul

Condițiile de școală din Ucraina, unde profesorii încearcă să ajute copiii să învețe, în pofida războiului / „Un elev a desenat o casă și apoi a spus: oh, cred că eu nu mai am casă, pentru că au bombardat-o”

Câteva milioane de elevi din Ucraina au reluat, într-o formă sau alta, învățarea încă de la începutul acestei luni, în pofida războiului care macină țara, potrivit The Guardian, care face…
Vezi articolul

Ce face Suedia pentru a susține digitalizarea educației, pe baza unei strategii naționale „vechi” de 5 ani: un raport de parcurs prezintă unde mai trebuie lucrat pentru ca elevii să capete anumite competențe și arată că pentru directorii de școli digitalizarea necesită atenție continuă

Procedurile de digitalizare în școli introduse într-o strategie națională veche de câțiva ani trebuie completate cu măsuri suplimentare, de parcurs – de la sarcini în plus pentru directorii de școală…
Vezi articolul