Grupe de acomodare pentru elevii români reîntorși în țară, din această lună / Cursuri în afara orarului cu noțiuni de limbă, istorie, cultură și civilizație românească, potrivit ROFUIP 2024 / Model de cerere

531 de vizualizări
Foto: Unsplash.com
Elevii români reîntorși în țară, care nu au fost înscriși în ultimii 2 ani la o unitate de învățământ din România, pot participa cursuri din grupe de acomodare înființate în școli, unde se vor preda noțiuni de limbă, istorie, cultură și civilizație românească, potrivit ROFUIP 2024. Cursurile sunt de 2 ore pe săptămână, înafara orarului, iar elevii vor fi împărțiți pe grupe de vârste. Părinții trebuie să facă solicitare la inspectoratele școlare pentru înființarea grupelor.
  • Profesorii care vor preda acest curs vor fi plătiți cu ora de către școală, mai scrie în Metodologie.

Elevii români care nu au învățat și nu au fost înscriși în ultimii 2 ani la o unitate de învățământ din România pot participa la grupe de acomodare, înființate în școli, înafara orelor de curs. La grupele de acomodare, elevii vor învăța, „sub forma unui curs, noțiuni de limbă, istorie, cultură și civilizație românească”, se precizează în ROFUIP, la articolul 61. În același document a fost publicată și anexa 3 care reprezintă metodologia de înființare a grupelor de acomodare.

Pentru a participa la cursuri părintele trebuie să facă o cerere la inspectoratul școlar județean, care trebuie să pună la dispoziție un model de cerere. Cererile pot fi depuse inclusiv în format electronic, prin e-mail.

Articolul 3 din metodologie prevede că „inspectoratele școlare vor pune la dispoziția părinților/reprezentanților legali care solicită participarea elevului la grupe de acomodare un model de cerere care să cuprindă informații în vederea alegerii grupei și unității de învățământ la care să se desfășoare cursurile, cum ar fi adresa de domiciliu a elevului, unitatea de învățământ frecventată de elev, intervalele de timp în care poate participa la cursurile de acomodare”.

Inspectoratul școlar decide apoi pe baza cererilor în ce școli se repartizează elevii pentru care s-a solicitat înscrierea în grupe de acomodare. Acestea se înființează pentru a sprijini elevul „în dobândirea unui nivel corespunzător de limbă română și în recuperarea decalajelor de orice fel, precum și integrarea facilă în sistemul național de învățământ preuniversitar, prin activități extrașcolare”, scrie la articolul 61, alineatul 9 din ROFUIP. Pe parcursul anului școlar se mai pot înscrie copii dacă este cerere.

Într-o grupă trebuie să fie cel puțin 8 elevi și nu mai mult de 14 elevi, care vor fi împărțiți în 3 grupe/categorii de vârstă/niveluri de studiu, ținându-se cont de nivelul inițial de cunoaștere a limbii, culturii și civilizației românești de către elevi, după cum urmează:

a) grupa/categoria de vârstă 6-10 ani/nivelul învățământului primar;

b) grupa/categoria de vârstă 11-14 ani/nivelul învățământului gimnazial;

c) grupa/categoria de vârstă 15-18 ani/nivelul învățământului liceal.

În total vor fi câte 2 ore pe săptămână, numărul total de ore de curs de care are dreptul elevul să beneficieze este cel puțin 72 ore. Cursul poate fi cu prezență fizică, online sau hibrid. Forma de organizare și desfășurare se stabilește de către inspectoratul școlar.

Propunerea privind orarul cursului fiecărei grupe de acomodare este elaborat la nivelul unităților de învățământ desemnate să organizeze cursurile și este transmis, spre avizare, către inspectoratul școlar. În urma avizului primit din partea inspectoratului școlar, directorul unității de învățământ preuniversitar desemnate să organizeze cursurile îl propune spre aprobare consiliului de administrație al unității de învățământ.

„Cursurile de limbă, cultură și civilizație românească includ noțiuni de istorie a poporului român și se desfășoară după o programă elaborată de către Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație în colaborare cu Institutul Limbii Române, aprobată prin ordin al ministrului educației. Programa este aprobată prin ordin de ministru și se postează pe site-ul structurilor specializate din subordinea/ale Ministerului Educației, cu atribuții în domeniul curriculumului.

Cursurile grupelor de acomodare se desfășoară cu utilizarea materialelor didactice realizate de către profesori în baza programei, astfel încât să permită adaptarea la particularitățile beneficiarilor primari, respectiv la nivelurile inițiale de cunoaștere a limbii, culturii și civilizației românești, precum și la nevoile diferite ale beneficiarilor primari care participă la curs”, scrie în metodologie.

Cursurile sunt susținute, de regulă, de către cadre didactice care dețin diploma de studii superioare absolvite în specializarea „Limba și literatura română”. Profesorii sunt plătiți de școală prin plata cu ora.

Model de cerere publicat de Inspectoratul Școlar Județean Timiș
Metodologia pentru organizarea grupelor de acomodare publicată ca anexa la ROFUP 2024


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor, despre restructurarea ARACIP: Actul de evaluare a calității din școli nu va mai fi unul autonom și obiectiv, ci va depinde exclusiv de credințele unor membri cu niciun fel de expertiză în sfera ARACIP

Consiliul Național al Elevilor „se opune cu fermitate modificărilor aduse asupra structurii organizatorice a ARACIP în această formă”, transmite organizația într-un comunicat de presă, ca răspuns la proiectul de hotărâre…
Vezi articolul

„Dacă bolnavii intră în spital având un test PCR, nu văd de ce am face o diferențiere” în cazul studenților – ministrul Educației, despre cazul UMF Iași / Liga Studenților din Iași: ce face universitatea e „o ingerință total extralegală”

“Nu este îngrădit niciun drept” în cazul deciziei Universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași, de a permite participarea în format fizic la examene doar pentru studenții…
Vezi articolul
bani, monede

Modulele de educație pentru sănătate, financiară, de mediu, rutieră, juridică sau antreprenorială, devin „teme” obligatorii în planurile-cadru și programa școlară, în noul proiect de lege / Nu se precizează la ce clase vor fi introduse

În forma legilor educației puse în dezbatere publică, luni, 27 februarie, au fost reintroduse „temele” educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație antreprenorială, educație tehnologică și…
Vezi articolul

SURSE Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate. Elevii vor avea câte o oră în plus pe săptămână, în anul școlar viitor, la toate profilurile și specializările, pentru noua disciplină „Istoria evreilor” inclusă în trunchiul comun

Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a vor avea o oră în plus în fiecare săptămână, oră ce va fi alocată disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, potrivit unor ordine…
Vezi articolul