Toate etapele de mobilitate la care participă profesorii pentru a-și crea, întregi sau ocupa posturi în școli au avut deja loc, pentru anul școlar 2025–2026. Asta înseamnă că au avut deja loc transferuri, detașări sau completări realizate în primăvară riscă să rămână fără ore în septembrie, după ce, Ilie Bolojan a anunțat creșterea normei didactice de la 18 la 20 de ore. Profesorii reclamă faptul că toate etapele de mobilitate bazate pe normele legale au fost degeaba realizate. Aceștia susțin ca ar trebui reluate procedurile de mobilitate integral. De altfel, și juriștii cu care Edupedu.ro a discutat arată tot către ilegalitatea eventualelor modificări asupra etapelor de mobilitate derulate deja și indică eventuale probleme de neconstituționalitate ale acestor reglementari aflate in stadiul de proiect de lege.
- „Eu mi-am depus dosar în primăvară pentru completare de normă și m-am încadrat în două școli. Dacă se trece la 20 de ore, una dintre școli nu mai are ce să-mi ofere. Ce predau în toamnă, și unde?”, a declarat pentru Edupedu.ro, un profesor dintr-o școală generală din țară, sub protecția anonimatului.
- „Profesorii titulari ai școlii încadrați la 16/18 ore nu-și vor putea completa norma la 20, fiindcă cele două/ patru ore pentru completare nu există”, a declarat pentru Edupedu.ro, un profesor dintr-un liceu, sub protecția anonimatului.
- „Un fenomen de demotivare, de implicare superficială.”, a declarat pentru Edupedu.ro, un profesor dintr-o școală generală din țară, sub protecția anonimatului.
Posturile pentru anul școlar viitor sunt deja conturate pe baza unui cadru legislativ în vigoare, pe. Ordinul publicat în ianuarie reglementează metodologia de mobilitate a personalului didactic pentru anul 2025–2026. Conform calendarului anexat la ordin, mobilitatea a început în ianuarie.
Toate aceste etape s-au desfășurat în baza normei didactice de predare de 18 ore.
Fără o modificare oficială a metodologiei, noua măsură privind norma de 20 de ore riscă să lase fără ore profesorii încadrați legal, dar ale căror posturi devin incomplete peste vară. În plus, titularizarea pe posturi de 18 ore ar putea fi invalidată.
Am discutat modificările anunțate de Ilie Bolojan, înainte de a fi publicat proiectul de lege cu un director, trei profesori și un consilier juridic.
Realitatea din școală este în acest moment foarte diferita de cea prezentată în proiectul de lege.
Marian Ursu, director la Colegiul Național Neagoe Basarab, Oltenița explică mecanismul încadrării: „Prin februarie, an de an, se face preîncadrarea, adică previziunea directorului privind încadrarea pe posturi a profesorilor școlii în anul școlar următor, în urma evaluării normelor didactice calculate la 18 ore, conform legilor actuale (Legea 198/2023). În caz că rămân ore libere, se comunică inspectoratului școlar situația, așa încât acesta să le acopere în urma etapelor de completare de normă, restrângere de activitate, pretransfer, detașare și titularizare în învățământ, conform calendarului mobilității didactice.”
„În liceul nostru, sunt deja aprobate 4 cereri de reducere de normă, de la 18 ore la 16, conform legii. De asemenea, încă o încadrare, pe exact 18 ore. Pentru acești profesori ar mai fi necesare 18 ore, toate în aceeași arie curriculară. Nu se pot constitui atâtea cursuri opționale, chiar și în condițiile acceptării de către elevi și părinți. Va fi o situație imposibil de rezolvat în școală, profesorii aceștia fiind nevoiți să-și caute ore în alte școli, unde cel mai probabil nu vor găsi, fiindcă orele suplimentare actuale nu pot acoperi deficitul.”, a declarat pentru Edupedu.ro un profesor, sub protecția anonimatului, la norme care vor intra în vigoare peste 3 luni.
În lipsa acestor ore, se creează două blocaje, avertizează un alt profesor, pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului: „1. Profesorii titulari ai școlii încadrați la 16/18 ore nu-și vor putea completa norma la 20, fiindcă cele două/ patru ore pentru completare nu există; 2. Profesorii care susțin examenul de titularizare și obțin notele necesare nu vor putea ocupa catedrele declarate vacante (de 18 ore) scoase la concurs/ repartiție la datele din calendar, fiindcă cele două ore în plus nu se vor găsi în școală.”
„Se va naște un nou statut didactic: titularul – netitular, un hibrid despre care, în nuanțe mai mult sau mai puțin străvezii, se vorbește de ceva timp, avându-se pe fundal ideea de a se elimina titulatura pe viață în învățământ și de a se institui examenul de titularizare la 5 ani.”, a mai adăugat acesta.
Ordinul nu a fost modificat până în prezent și rămâne singura bază legală valabilă pentru încadrările din 2025-2026. În acest context, noua măsură a lui Ilie Bolojan – care nu a fost însoțită de un nou ordin sau de modificarea metodologiei existente – riscă să anuleze efectul a peste șase luni de mobilitate. Fără un cadru tranzitoriu sau clarificări, profesorii vor intra în anul școlar fără bază legală clară.
„Creșterea normei didactice în acest stadiu procedural este cel puțin nelegală în privința efectelor sale retroactive și inadmisibilă din perspectiva echității administrative”, a declarat pentru Edupedu.ro, un consilier juridic din Învățământ, sub protecția anonimatului față de normele care vor intra în vigoare peste 3 luni. El a declarat că „ar trebui să fie aplicată doar începând cu un nou ciclu complet de mobilitate, cu o reglementare clară și un termen de intrare în vigoare care să permită tuturor actorilor educaționali să își adapteze opțiunile profesionale în mod real și informat”.
Acesta a mai adăugat că potrivit legislației în vigoare, în special Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar și Metodologia privind mobilitatea personalului didactic pentru anul școlar 2025–2026, „normele didactice s-au constituit și repartizat pe baza reglementărilor existente la momentul respectiv, respectând principiile transparenței, predictibilității și egalității de șanse.”
Orice modificare ulterioară, intervenită după finalizarea etapelor de constituire a catedrelor și de organizare a concursului național de ocupare a posturilor, încalcă, potrivit acestuia:
- Principiul neretroactivității măsurilor administrative – în sensul că o normă emisă ulterior nu poate afecta în mod legitim situații juridice deja constituite.
- Principiul securității raporturilor juridice – previzibilitatea drepturilor și obligațiilor constituie o garanție a legalității administrative și a respectării statului de drept.
- Dreptul de acces egal la posturi – art. 16 din Constituția României, coroborat cu dispozițiile Legii nr. 198/2023, garantează accesul echitabil la funcțiile didactice, în condiții stabilite ex ante, nu modificate ad-hoc.
Mai mult, normele didactice deja constituite pe 18 ore (norma standard de predare), inclusiv pentru cadrele didactice titulare, au fost validate de consiliile de administrație ale unităților de învățământ și avizate de inspectoratele școlare. Orice modificare intervenită ulterior, care impune o normă de 20 sau 22 de ore, fără o reglementare tranzitorie coerentă, este de natură să creeze confuzie, conflicte de muncă și litigii administrative.
Jurisprudența Curții Constituționale a reafirmat, în numeroase decizii (ex. Decizia nr. 779/2015), că modificările cu impact asupra raporturilor de muncă din sectorul public trebuie să fie previzibile și să respecte un termen rezonabil de aplicare. Introducerea lor într-un moment procedural în care posturile sunt deja repartizate și contractele de muncă urmează a fi semnate poate fi considerată abuz de putere normativă, în contradicție cu principiile constituționale ale legalității și egalității în drepturi.
Modificările anunțate ieri de Ilie Bolojan aduc un impact psihologic elevilor, dar și profesorilor, susține Silvia Ionescu, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Neagoe Basarab” din Oltenița: „Profesorii nu sunt roboți, elevii nu sunt șuruburi”.
Aceasta consideră ca profesorii vor percepe cele două ore adăugate la normă ca pe „un timp de supra-muncă”, ea avertizează că va apărea „un fenomen de demotivare, de implicare superficială”. „Consecințele negative se vor răsfrânge imediat asupra elevilor, iar efectele se vor vedea pe termen lung”, a mai adăugat profesoara.
Același profesor atrage atenția asupra unei alte probleme: plata diferențiată a orelor din normă față de cele suplimentare: „Nu totdeauna aceste ore sunt luate din lăcomie. Uneori nu există soluții la nivel de școală. Profesorul nu poate (și nici nu trebuie) să realizeze diferențiat din punct de vedere calitativ orele din normă și orele suplimentare. Atunci, cum se justifică plata diferențiată a acestora?! Dacă va funcționa, chiar și într-un număr mic de cazuri, principiul ‘Ei se fac că mă plătesc, eu mă fac că lucrez’, cine va avea de suferit?! Tot elevul!”
Context
Pe scurt, metodologia de mișcare/mobilitate a personalului didactic este un set oficial de reguli care spune cum, când și în ce condiții pot profesorii să se mute de la o școală la alta, să se angajeze, să își păstreze postul sau să predea la mai multe clase/școli.
Mobilitatea personalului didactic înseamnă toate schimbările de post care pot apărea într-un an școlar pentru un cadru didactic – fie că e vorba de angajare nouă (dacă ești debutant sau vrei să intri în sistem), titularizare (să obții un post stabil, pe perioadă nedeterminată), transfer sau pretransfer (te muți de la o școală la alta), completarea normei (dacă ai mai puține ore decât norma întreagă și vrei să le „completezi” într-o altă școală), detașare (predai temporar într-o altă școală, fără să pierzi postul de bază).
Simplificat, această metodologie e „ghidul și regulamentul oficial” care spune cum îți găsești sau îți păstrezi locul de muncă dacă ești profesor.
Iată pe larg ordinea etapelor de mobilitate 2025 – proiect:
„Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:
a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor
b) constituirea normei didactice de predare
c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular
d) soluţionarea cererilor de transfer
e) constituirea normei didactice de predare
f) stabilirea personalului didactic de predare
g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București
i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an î
j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ
k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2025-2026,
l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte),
m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2025, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante
n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2025;
o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2025, în condiţiile prezentei Metodologii;
p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte)
q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante
r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci)
s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată
t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte)
u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat
v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat în regim de plata cu ora;
w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean
x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate
Proba scrisă de la Titularizare 2025 are loc pe 15 iulie. Calendar:
k) comunicarea rezultatelor iniţiale – 22 iulie 2025
l) înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor – 22-23 iulie 2025
m) soluţionarea contestațiilor – 24-29 iulie 2025
n) comunicarea rezultatelor finale – 30 iulie 2025
o) repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie – 31 iulie-1 august 2025
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
43 comments
e o mascarada …o învrăjbire bugetari privați…circul cu profesorii (absolut gretos)…și uite așa trec la mustață bugetarii care nu trebuie deranjați….aia cu 12000 euro pe lună…prostimea pune botul la asta cu profesorii…așa,sa le de-a ore,sa i duca la cules cartofi …hahar n au că se jumulește educația și copiii vor deveni ce se dorește să fie: carte putina și ușor de manipulat
Cum se poate ca Bolojan, nefiind in tema cu ce inseamna etapele mobilității, sa modifice din pix un proces care a început din februarie? Avem un ministru care probabil nu l-a informat ce presupune genul acesta de măsură. Modificări făcute fara cap…
DA, este real ce semnalează persoanele din acest articol !! Pur și simplu s-au parcurs etape ale mobilității, începând din luna februarie – TOT ce s-a făcut până în acest moment , a fost pe baza normei de 18ore… NU este deloc greșit ce se afirmă în acest articol, ideea creșterii normei poate fi aplicată corect de la începutul viitoarei mobilități, în anul școlar următor din luna ianuarie – toate posturile și orele scoase vor fi recalibrate în funcție de 20ore/normă
Un comandant de pluton are 6 ore pe zi, 5 zile pe săptămâna, deci 30 de ore în total.
Acestea sunt fie în poligon, fie în sala de sport sau de specialitate. Dacă el poate, atunci și profesorii pot!
Deci, la loc comanda și la muncă- înainte, cu cântec!
La ce vârstă iese un comandant de pluton la pensie si ce valoare are pensia acestuia?
Sa nu comparam mere cu nuci. In armata ieșiți la pensie înainte de 50 ani, cu pensie dubla fata de un profesor. Cei din învățământ sunt nemulțumiți că această schimbare apare tardiv, când multi profesori au parcurs etapele de mobilitate și nu știu în prezent daca mai au post sau nu. Dacă nu știți detalii ale sistemului, va puteți informa înainte de a comenta prin afirmații stupide.
buna comparație…jenant
Nu cred ca se poate compara munca unui comandant de pluton cu munca unui dascal!
da domnule comandant de pluton, cu cantec inainte,.putem munci avand aceleasi drepturi salariale cu ale dumneavoastra, SI iesim.la.pensie exact in aceleasi conditii çu dumneavoastra. Deci, at Fi echitate.
Daca atat poti intelege, atunci este bine ca ai ramas in armata!
Suntem la inceput de iulie in vacanta mare si cica nu se poate ca e in mijlocul anului.
Nu se vrea, la maririle de salariu toti v-am spijinit, acum ca se cere sa puneti si osul la munca vreti greve.
Frumos exemplu domnilor profesori pentru elevii dumneavoastra dar nu e nici o problema haideti sa va explic mai din topor: cand statul falimenteaza nu mai sunt bani de loc pt toti bugetarii, asta inseamna lucru fara bani, se pare ca preferati astfel decat 2 ore de munca la clasa in plus, noi privatul ne vom descurca mai rau dar banii privați nu sunt in conturile statului
Noi am cam pus. Când cu Boc, ni s-a micșorat salariul cu 25%.
Informați-vă și nu mai practicați ura de clasă.
Intelegi ca nu inseamna 2 ore de lucru la aceeasi clasa ci la clase diferite, facand multi profesori sa fie nevoiți sa circule de la o scoala la alta pentru a-si face norma, asa-i? In acelasi timp,e ilegal sa o faca pentru anul curent deoarece deja s-au facut planificarile cu posturile si numarul de ore si au fost publicate de minister. În 2 săptămâni e examenul de titulariza si participanții deja inscrisi nu stiu daca pentru materia lor o sa mai fie ore sau nu
Bună ziua! Am lucrat ca profesor suplinitor. M-am înscris la ex. de definitivat și titularizare 2025, deși nu sunt posturi titularizabile, ci doar câteva posturi pe 1 an… Din cauza masurilor luate de guvernul Bolojan, voi rămâne fără post ca suplinitor, deoarece acele puține norme care au fost scoase la concurs vor fi folosite ca să reintregeasca norma de 20 de ore… Eu chiar doresc sa lucrez în învățământ, îmi place și chiar m.am dedicat cu drag acestei meserii… Copiii ma îndrăgesc, am primit feedback pozitive și de la părinți, de la prof metodist; elevii meu au luat multe premii I la concursuri. Ce voi face? Cine ma va angaja? De ce mai dau examenul de titularizare?
Problema ca la ei nu se poate reduce nr de parlamentari ca e in perioada legislativa sau cum se numește deși au trecut vreo 3 de la referendum dar la alții se poate chiar dacă e lege prețurile și taxele pot creste salariile și pensiile să se micșoreze să nu se indexeze pensiile ca e lege dar sa taie de la partide c.a. și alte instituții centrale nu ca e lege
Avem parte de un „minunat” guvern de tip Băsescu.
„Viziunea” lor economică este doar să taie salarii și să crească taxe.
O fac oare din prostie , răutate ori sunt doar niște trădători de țară?
Ne-am zbătut atât doar pentru un guvern Băsescu 2.0
Momentul perfect pt ei sa taie si rădăcinile care abia mai rezistau.
Educația românească este pur si simplu prohodită și înmormântată în aceste zile.
Dar batjocorirea ei va continua și postportem.
De ce nu cu normă de 25 de ore de la anul si taxă la intrarea in școală pt profesori…
Sa aveti in vedere ca toti bugetarii sunteti platiti din banii privatilor. Daca si noi privatii facem greva si nu mai platim nimic statului o luna, atunci de unde va mai luati banii? De ce noi trebuie sa muncim pe branci ca sa ne putem mentine afacerile si voi cand dati de greu…hop cu greva. Tot respectul pentru cadrele din invatamant care isi fac treaba si nu cred ca participa la acest circ. Puneti pe primul plan educatia copiilor daca ati intrat in invatamant!
Vă așteptăm la privat, sa vă duceți copiii și nepoții in invatamantul privat pentru că asta va urma de vreme ce învățământul de stat este cum este și de vreme ce toți îi judecă pe profesori pentru că sunt bugetari.
Desigur, mă gândesc că asta își doresc privatii care aruncă cu noroi in profesorii bugetari. Acești „privați” sunt precum reclama la Dacia Duster când vine blonda însoțită de soț și rămâne fermecata de Duster dar când află cât este de ieftin pleacă nemulțumită. Sigur e ceva prost de vreme ce este ieftin. La fel și învățământul, sigur e prost de vreme ce este asigurat de la bugetul de stat… Minunata logica, ce sa spun… Vor rămâne profesorii fara norme! sunt scoli unde nu exista orele respective pe care le impun ei acum. Știți ce înseamnă asta??? Ca vor rămâne copiii fara profesori. Chiar e atât de complicată logica normala?
Cine consideră că facem mofturi la încă două ore este ori prost informat, ori rău intenționat, ori ambele! Nu am nici o problema sa fac două ore in plus daca ele există!
Dar dacă nu există și nu am de unde le scoate pentru că vor fi toți profesorii în situația asta, se va produce haos pentru că ne pierdem posturile! Verificați puțin care e legea înainte de a arunca cu pietre în bugetarii care pregătesc viitorul țării! pentru că una este profesorul și altul este cel ce sta la ghișeu și primește dosare. Administrația nu scoate viitorii medici care va vor trata pe și pe voi, privatii, inginerii care va vor proiecta și vouă, privatilor, casele și blocurile etc. De unde atâta înverșunare împotriva unui profesor care câștigă cât un agent de poliție de la prefectură, nu înțeleg… nu pot intelege! Vi se pare exagerat asemănarea, nu este! un agent de poliție la prefectură câștigă între 4000 și 5800, iar un profesor debutant care studiază 3 ani licență și doi de master și da examene incepe cu 3800.
De fiecare dată când citesc ce comentează oamenii pe acest site mă întreb ce mă mai tine sa predau, sunt absolut scârbită de felul cum suntem percepuți, niște leneși care lucrează 3-4 ore pe zi și primesc bani pentru asta. Am muncit pentru fiecare examen, pentru fiecare master absolvit, pentru fiecare grad, cu drag pentru meserie și cu drag de elevi, dar când văd cum suntem tratați de minister și de societatea civilă mi se apleaca la propriu, scuzati-mi exprimarea. De aceea mă gândesc foarte serios ca pe viitor să îmi deschid propriul centru privat educațional.
Asta merita societatea asta care își scuipa profesorii, sa meargă in privat. Acolo nu mai predau bugetarii, vor fi și ei privați precum privatii care scuipa acum învățământul bugetar.
Nu trebuie sa ducem copii în scoli private ar trebui ca voi profesorii sa va faceti treaba nu sa veniți la ore cu 15min înainte de terminarea orei ,sa stați de vrăjeală în loc sa faceti ore cum trebuie ,ne obligați sa ne punem meditator la materiile de baza ca altfel nu va uitați la ei ,vreți salarii mărite ptr ce oare de mustrat copii nu mai aveți voie ,de pedepsit nu aveți voie ce mare lucru aveti de făcut. Când am terminat eu liceul aveam 30 de copii în clasa și profesorii se ocupau și de ce mai prosti și au ajuns oameni dar acum voi ce faceți MEDITATII cati bani sunt la stat din meditații în realitate și câți în buzunarul vostru mincinoșilor nesimțiților de aia la Bac au căzut copiii în din cauza voastră. Voi nu mai sunteți profesori acum pe interese și meditații. Dacă un părinte nu-si poate permite sa pună meditator fă-ți naiba treaba.
Sigur! Fix la noi vin banii voștri! De unde e ideea asta că voi ne plătiți pe noi?! Ne donati salariile voastre, iar voi munciți pe nuci? Nu vreți să muncim voluntar?! Să se facă economie, nu? NOI vă formăm pe voi, nu vă formați singuri să munciți la privat! Mare noroc cu privatul ăsta, dom’le! Dacă n-ar exista companiile private, ați fi și voi bugetari sau chiar ați pleca din țară. De unde vine prigoana asta împotriva cadrelor didactice?
Dacă veți merge in orice școală și veți cerceta, veți afla că majoritatea profesorilor de gimnaziu și liceu au cel puțin 3 ore suplinite, excepție directorii care au 9 ore suplinite.
Si învățătorii câte ore lucrează efectiv la clasa? Din 20 de ore la clasa elevii au 2 ore de sport, 1 ora de religie și 1ora de engleza la cls.Preg, I si a2a, respectiv 2 ore de engleza cls.a3a și a4a! Optionalul nu se mai găsește in orarul lor, doar obosesc domnii inv.!
Mințiți, stimate domn
tot ce face guvernul bardă este ilegal! Doar ceea ce este legal,votat de către popor la referendum nu face: reducerea numărului de parlamentari la 300. Asta înseamnă ,că pentru ei .. mumă,pentru noi…ciuma!! …adică nu le pasă decât de buzunarele lor,nicidecum de reducerea deficitului!!
jos guvernu
mă felicit că am refuzat asistenta la titularizare și grade!!!!!!
O grevă în afara calendarului examenelor naționale, a bacalaureatului este doar spre deliciul guvernanților, Să stea fraierii fără salarii, că elevii se bucură. Sa stea! Cine semnează că stă în grevă.
Liderii sindicali au fost intotdeauna cureaua de transmisie a partidului, atat in comunism, cat si acum in capitalismul marca PSD – PNL. De aceea cadrele didactice care nu se inscriu in sindicat si nu cotizeaza sunt sicanate de directori. Am fost si eu printre cei vazuti rau din aceasta cauza cat timp am fost profesor (8 ani). Ameninti ca nu mai platesti? Ei si, cunosti ce averi au marii lideri sindicali din invatamant? Daca nu cunosti afli raspunsul cautand pe internet.
Toate observațiile din acest articol sunt perfect valide, expresie a pregătirii juridice a celor care aduc aceste argumente. Tot ce se întâmplă acum se înscrie în sfera excepției de neconstituționalitate.
Relevă, în același timp, situația catastrofică din punct de vedere juridic în care se află tot acest așa-zis „pachet” de reformă a sistemului de învățământ, aplicat exclusiv în sensul producerii cu orice preț, vezi Doamne, de economii. Chiar nimeni de la Ministerul Educației nu are minimă educație juridică, încât să nu încalce, în cascadă, prevederi constituționale la înțelegerea unui student din anul întâi la drept? La guvern, nici atâta, din moment ce se preiau propuneri de modificare a normei didactice după ce s-au desfășurat două treimi din calendarul mișcării personalului didactic pentru anul 2025-2026, potrivit Legii Nr. 198/2023 și metodologiei aferente: rezolvarea restrângerilor de activitate, completarea catedrelor și pretransferările.
Pe 15 iulie are loc proba scrisă concursului național pentru titularizare în învățământ.
Alo, domnilor din triada acestor măsuri cum nu au mai fost niciodată în învățământul românesc, președinte, prim-ministru, ministru, vă aflați toți trei la un singur volan, ce veți face, veți suspenda concursul de titularizare, îl veți lăsa să meargă în continuare în gol, fără frână, fiindcă, prin mărirea normei didactice, deja v-ați propus să reduceți mii și mii de catedre ale titularilor, care se vor afla în situația concedierii? Pe profesorii deja înscriși la concurs de ce îi mai umiliți încă o dată, chemându-i ca să nu le mai oferiți nimic?
Cine a scăpat din mână frâna, considerând că și în învățământ schimbările, poate ca în alte domenii, deși nici acolo nu-i chiar așa, sunt un fel de mutări de pe un scaun pe altul, iar când acestea nu mai ajung, te ridici, îți ceri scuze pentru deranj și pleci acasă?
Este ușor să zici ORICE din gură! Și să scrii, că nu te doare pixul! Cel mult, ți se termină pasta, dar iei alt pix și tot scrii. Avem exemple: președintele în funcție a zis și a dat și scris că „în mandatul lui de președinte al țării, nu se va mări TVA-ul”! Ce s-a întâmplat azi? – S-a mărit TVA-ul! A declarat ministrul educației că „nu se vor face concedieri în Educație”. Ce se va întâmpla dacă ne cresc norma didactică? – Vor dispărea posturi, deci CONCEDIERI! q.e.d. În rest, sînt de acord cu dvs.!
Doar greva nu va rezolva problema. Aceasta trebuie cumulata cu procese deschise de catre sindicate in numele profesorilor cotizanti eventual afectati. Cred ca realizati, dragi lideri de sindicat ca de data asta chiar sunteti kaput la cotizatie daca nu ne salvati cumva. Mai ramasesem vreo cativa fraieri dupa greva oprita pe persoana fizica. Dar stop, gata. Este evident ca nu avem la ce va mai livra contributia daca nu ne scoateti din acest rahat. Faceti tot ce cu putinta legal: greve, procese etc. Altfel va tragem dupa noi.
Liderii sindicali au fost intotdeauna cureaua de transmisie a partidului, atat in comunism, cat si acum in capitalismul marca PSD – PNL. De aceea cadrele didactice care nu se inscriu in sindicat si nu cotizeaza sunt sicanate de directori. Am fost si eu printre cei vazuti rau din aceasta cauza cat timp am fost profesor (8 ani). Ameninti ca nu mai platesti? Ei si, cunosti ce averi au marii lideri sindicali din invatamant? Daca nu cunosti afli raspunsul cautand pe internet.
Greva ar fi chiar mană cerească pentru guvern. Să vezi economie la buget când o să stăm 3 săptămâni în grevă neplătiți.
Ce gluma buna. Ii amenintati? 😀 Ia ganditi-va ca poate exact asta se dorește. Meseria de profesor nu mai e de viitor, platforma AI va fi profesorul modern.
Și atunci poți sa te împotrivește?Nu.Pai asa măcar rămân cu banii pana întra AI.Ma duc și îmi iau ceva bun pentru mine.Nu mai merge sa nu faci aia ca vine AI.Sa vina!Sa vedem va convine pentru ca școală online a fost un eșec.
Platforma de AI a invatat pe colegul meu sa lege becul de 120 de volti la 220 si alte aberatii similare. AI nu tine minte ce vorbeste peste trei replici. AI generalist si Robotica sunt niste mituri moderne cu o singura calitate, scot bani din buzunarele platitorilor sau investitorilor. Ultimul tun de acest gen Este HUB-ul de AI de la Politehnica B, fief Al unui mare om politic. Pentru aceasta himera s-au gasit circa 360 de milioane si nu gasim bani pentru profesori ! Curcile mele mor de ras ! (figurat)
Avem avocat al poporului sau incaseaza salariu fara sa faca nimic?
Politicienii incalca legea fara sa-i traga nimeni la raspundere.
Da a poporului pentru partide vezi la legea pensiilor militare a contestat ca nu sunt bani pentru actualizare e la fel ca CFR doar al lor poporul român e format din două categorii politicieni și mulțime . Iar politicenii cu sinecurile lor învrăjbesc mulțimea încă de pe timpul lui base în bugetari și privați
Doar pentru cei care lucram in domeniu: daca nu intlegeti, titulari, mai vechi sau mai tineri, ca acum vor sa abuzeze de noi, abuzurile vor continua sub diverse forme. Sub masca reformarii sistemului de educatie, unul dintre putinele care inca mai merg, desi greu, dar merg, se incearca, de fapt, demolarea lui!!!
Daca nu ne unim, va fi foarte rau pentru toti!!! Acesti oameni nu au treaba deloc cu educatia sau cultura. Dimpotrivă! Si nu ma refer doar la norma dar si la nr. elevi pe clasa!
Nicușor, stopeaza NEBUNIA!
Pentru scolile mici sau rurale as spune ca numarul de elevi e mai problematic decat marirea normei. Se darama scoala ca-ntr-un domino.
Gluma comandantului de pluton nu a fost înțeleasă: in tara asta, TOTI bugetarii lucrează 8 ore pe zi, 5 zile pe săptămână, adică 40 ore, inclusiv comandanții de plutoane. Și toți bugetarii au concediu de 21-25 de zile lucratoare Singura excepție sunt profesorii, ei stau în școală 18 ore, daca nu vor plata cu ora. Iar concediu, cat vacanta de lunga (cumulat in an, vreo 3 luni). Vă plângeți că veți lucra 2 ore in plus, deși asta înseamnă jumătate din cat lucrează restul bugetarilor?
Total de acord! Prea era trai pe vatrai la profesori și chiar și cu cele 2 ore. Ei de ce nu lucrează 8 ore pe zi? 40 ore pe săptămână?