Imposibilitatea încadrării cu profesori titulari de Matematică în școlile izolate, cu efective mici de elevi – amenințare semnalată de ISJ Buzău

2.508 vizualizări
Foto: © Naamah Barshai | Dreamstime.com
La Matematică, o amenințare identificată de Inspectoratul Școlar Județean Buzău se referă la imposibilitatea încadrării cu personal didactic calificat/ titular în unitățile școlare izolate, cu efective mici de elevi. Este vorba despre raportul cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Existența predării în condiții simultane încă este un fenomen, se mai arată în document.

În raport apare și scăderea stringentă a populației școlare, cu implicații asupra normării personalului didactic și a rețelei școlare, necesitând restrângeri de activitate și fluctuație mare la clase.

La matematică, amenințările identificate de inspectoratul școlar sunt următoarele:

  • Nevoia de fonduri mai mari pentru educația;
  • Greutatea preluării și prelucrării rapide a informației, mai ales în zona rurală, chiar dacă aproape toate școlile cu 0-VIII sunt conectate la INTERNET, din diverse cauze;
  • Scăderea stringentă a populației școlare, cu implicații asupra normării personalului didactic și a rețelei școlare, necesitând restrângeri de activitate și fluctuație mare la clase;
  • Lipsa de interes manifestată de unele cadre didactice pentru propria formare profesională și/sau managerială mai ales în ultima parte a activității de la catedră-aproape de pensie;
  • Lipsa unor prevederi specifice în legislația școlară care să permită atenționarea/ sancționarea cadrelor didactice dezinteresate fată de propria dezvoltare profesională;
  • Posibilitatea creșterii ratei abandonului școlar în condițiile în care nu se stabilesc măsuri și programe de prevenire realistă, personalizată în privința acestui fenomen;
  • Imposibilitatea de a hotărî bugetul, pentru că el este făcut de primării, de multe ori după criterii care nu au nimic în comun cu „valoarea produsului” sau calitatea educabilului care a absolvit ciclul de învățare al organizației proprii;
  • Imposibilitatea încadrării cu personal didactic calificat/ titular în unitățile școlare izolate, cu efective mici de elevi, existența predării în condiții simultane încă este un fenomen, existența unor programe de instruire pentru școlarii mici în programul de după-amiază;
  • Limitarea autonomiei unităților școlare în luarea deciziilor importante, în condiţiile neînţelegerii nevoii de autonomie sau a necunoaşterii și înţelegerii corecte a legislaţiei;
  • Migraţia familiilor pentru locuri de muncă și pasarea copilului spre îngrijire unor rude sau prieteni;
  • Se impune, de asemenea, un mai accesibil manageriat în vederea accesului la educație în programe de formare atestată a părinților care au copii cu probleme.

Documentul publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Despre învățământul simultan

Pe 10 august 2023, Ligia Deca declara, într-o vizită cătunul Sălaș, comuna Ulma, Suceava, că „din păcate, încă avem învățământ simultan”: „Pe final de zi, am putut să văd ce înseamnă o școală de vară în vârful muntelui, la Sălaș, și să înțeleg care sunt particularitățile școlilor din zonele montane, din zonele izolate, unde sunt puțin copii, unde, din păcate, încă avem învățământ simultan și unde trebuie să facem mai multe eforturi pentru a asigura dreptul la educație”.

Aproximativ 97.000 de copii învață în sistem simultan în România în anul școlar 2024-2025, în clase combinate, afirmă secretarului de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, citat de Euronews România.

În România, în anul școlar 2021-2022, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.

La începutul anului 2021, ministrul de atunci al Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat învăţământul în sistem simultan drept ”o nenorocire” şi a susținut că acesta trebuie să dispară.

”Învăţământul simultan este o nenorocire, dar este o problemă cronică a învăţământului românesc. Nu ştiu de situaţii în care, în vremuri de criză, să se facă reforme care să vină într-un cadru propice. Şi, totuşi, trebuie să se facă lucrul acesta. Învăţământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Tot Cîmpeanu, pe 5 august 2021, spunea că pregătește finanțarea per formațiune de studiu, combinată în școlile cu puțini copii, cu cea actuală.

„Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major,” potrivit lui Cîmpeanu.

Câteva dintre dezavantajele învățământului simultan au fost identificate într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, de profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii, Suceava.

  • profesorii nu sunt special pregătiţi şi pentru un atare tip de învăţământ, iar posibilităţile de perfecţionare sunt reduse în continuare; de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă;
  • nu există lucrări metodice de specialitate; profesorii care lucrează în învăţământul simultan folosesc aceleaşi cărţi de specialitate ca şi cei din învăţământul simplu; 
  • nu există recomandări curriculare speciale pentru aceste clase; prin activitatea lui, profesorul va urmări îndeplinirea aceloraşi obiective-cadru/ competenţe generale şi obiective de referinţă/ competenţe precum cei din învăţământul simplu; 
  • există două moduri în care profesorul poate lucra în clasă: o predare sincronică – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor metodice ale disciplinei şi de vârstă ale copilului, sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat, activitatea directă alternând cu cea indirectă;
  • timpul este un factor crucial în activitatea la clase simultane; lecţia necesită o proiectare atentă, realistă pentru a se evita apariţia „timpilor morţi” în timpul activităţii; activitatea independentă va fi foarte bine alcătuită, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o va desfăşura cu cealaltă clasă.

Foto: © Naamah Barshai | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Flavian Georgescu, profesor de matematică: Dacă urmează un examen național cu timp de lucru de 2 ore, încercați să faceți acasă simulări care chiar să dureze 2 ore și abia apoi uitați-vă la soluții
Flavian Georgescu, profesor de matematică: Ordinea nu e să îi învățăm pe elevi să calculeze integrale, ci mai întâi să îi învățăm de ce trebuie să învețe integralele. Îi vom câștiga pe elevi, le vom arata utilitatea și chiar frumusețea matematicii
Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe duc la promovabilitatea unui examen, spune profesorul Flavian Georgescu: Scopul matematicii este să te învețe să gândești rațional, obiectiv. Această disciplină nu are legătură cu învățatul pe de rost
În primele 5-10 minute, citiți cu mare atenție toate subiectele unei probe de examen, fie că este vorba de un test la școală, de un examen național, de olimpiadă, spune profesorul Flavian Georgescu: Ce înseamnă să le citiți? De exemplu, mă uit pe problema 1, o înțeleg, eventual mi-o și notez pe ciornă și stau un minuțel și mă gândesc cum s-ar rezolva
Prin ce trece un copil conștiincios care a luat 4. Profesorul Flavian Georgescu: Dacă părintele îl învinovăţeşte, practic, toată munca lui o va resimţi în zadar, va fi demoralizat, va căpăta teamă de şcoală, iar învăţatul îl va face din frică
De ce trebuie să meargă copiii la şcoală? / Flavian Georgescu: Degeaba ne dorim să aibă rezultate bune la şcoală, dacă noi, acasă, nu facem decât să blamăm şcoala, profesorul, inspectorul şi aşa mai departe
La Matematică și Științe ale naturii, elevii trebuie implicați direct în procesul de învățare, nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de învățător sau prin observare de imagini – scrisoare metodică pentru învățători
Profesorii de matematică pot să folosească la clasă demonstrațiile interactive, instruirea diferențiată și învățare bazată pe problematizare, colaborare și discuție – recomandare a Ministerului Educației

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV În 30 de zile, copiii vor primi banii de tichete educaționale, promite ministrul fondurilor europene, Marcel Boloș, în cazul celor peste 15.300 de elevi ai căror părinți nu au venituri. Vor fi cerute date de la ANAF despre venituri familiilor, dar inspectoratele tot vor trebui să trimită actele cerute

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a declarat pentru Edupedu.ro că, în cel mult 30 de zile, cei peste 15.300 de copii ai căror părinți nu au venituri o…
Vezi articolul

Adrian Opre, decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității Babeș Bolyai: Nu îi echipăm pe elevi, în școală, pentru viață, îi echipăm pentru teză, pentru competiția locală, pentru capacitate, pentru Bacalaureat și ne mândrim cu rezultatele lor. Îi pregătim pentru un mediu artificial

Școala nu îi pregătește pe elevi pentru alt mediu decât cel școlar, susține decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, Adrian Opre. Acesta a…
Vezi articolul

BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale

Ministerul Educației operaționalizează portofoliul educațional al elevului, potrivit unui proiect de ordin pentru completarea Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare, pus în consultare publică de minister.…
Vezi articolul

Standardele minimale pentru titlurile de profesor universitar și conferențiar – criticate de Facultatea de Administrație și Management Public din ASE București. Memoriu adresat Ligiei Deca: „Este îngrijorător faptul că indicatorii care vizau componenta didactică au fost complet eliminați”

Standardele minimale naționale naționale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, elaborate de CNATDCU și care au stârnit critici numeroase…
Vezi articolul

Nu putem să facem poliție în școli și cineva să alerge elevii ca să îi testeze pentru diversele droguri, spune ministrul Sănătății, Alexandru Rafila: Testarea trebuie să fie voluntară, să se facă în centre speciale la solicitarea și cu acordul părintelui

Ministerul Sănătății, Alexandru Rafila, a spus că „testarea elevilor trebuie să fie voluntară și nu trebuie făcută în școli, ci în centre speciale pentru tratarea adicțiilor”. Alexandru Rafila a subliniat…
Vezi articolul