În prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune în România, spune Andreas Schleicher, OCDE: Mulți renunță la facultate, investesc timp și bani, dar nu obțin o diplomă / Dacă ar găsi programe care să le răspundă nevoilor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul

2.014 vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
România le oferă tinerilor prea puține opțiuni educaționale, a afirmat, marți, Andreas Schleicher, directorul pentru educație al OCDE, la conferința de lansare a noului raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România. Este nevoie de o strategie națională „care să diferențieze oferta, atât pe orizontală – prin consolidarea educației vocaționale – cât și pe verticală, prin clarificarea nivelului de calitate și prestigiului instituțiilor”, a mai afirmat el.
  • Andreas Schleicher este unul dintre cei mai reputați specialiști în educație din lume, fiind cel care coordonează testările internaționale pe Educație ale OECD – PISA, TALIS, PIAAC.
Redăm declarațiile lui Andreas Schleicher pe acest subiect:

Țări precum România și Bulgaria, de fapt, oferă tinerilor foarte puține opțiuni. Practic, în prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune. Care este echilibrul corect, nimeni nu poate spune cu exactitate. Fiecare țară găsește un alt echilibru, dar, în cele din urmă, este vorba despre construirea unui astfel de echilibru. Pe partea pozitivă, se poate observa că în România există un avantaj important la angajare. Este chiar mai bun decât media OCDE. Dacă obții o diplomă universitară, ai șanse mai mari să te angajezi. Există o penalizare mare pentru cei care nu termină școala. Cred că asta arată că angajatorii apreciază, de fapt, calificările oferite de sistemul de învățământ. Dar, din nou, asta nu spune nimic despre competențe.

Vedem, de asemenea, că România are rezultate bune în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii – pe care le grupăm sub denumirea STEM – un segment foarte important pentru piața muncii și pentru producția universitară. Cred că acesta este un punct forte al țării și va continua să fie solicitat și să contribuie la rezultate bune în ceea ce privește angajarea. Însă, așa cum a menționat deja ministrul, accesul și participarea în învățământul terțiar sunt încă modeste, în parte pentru că sistemul școlar nu oferă un „lanț de aprovizionare” eficient pentru universități – mulți elevi nu reușesc să finalizeze cu succes școala și să se califice pentru învățământul superior. De asemenea, pentru că „conducta” educației superioare are pierderi – mulți nu își finalizează programele de studii, în cazul României. Iar pentru unii dintre aceștia, a fost o alegere costisitoare. Ei investesc timp, bani, dar nu obțin o diplomă.

Reducerea acestui decalaj și asigurarea faptului că tinerii au mai multe variante în alegerile lor este o posibilă soluție. Dacă oamenii găsesc programe care răspund nevoilor lor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul. Am vorbit deja despre asta în sesiunea anterioară – disparitățile mari între urban și rural – aceasta este o provocare majoră. Există diferențe geografice semnificative în ceea ce privește participarea în diferite regiuni ale României. Se pot observa grupuri sociale care se confruntă cu bariere în acces. Aceasta nu este o provocare doar pentru România. Acest tip de rezultat se întâlnește în multe țări, în special din această regiune.

Deci, ce se poate face în legătură cu acest lucru? Primul pas este stabilirea unei strategii eficiente pentru a diferenția oferta atât pe orizontală, cât și pe verticală. Permiteți-mi să explic mai detaliat. Prin diferențiere orizontală mă refer la a oferi tinerilor opțiuni variate – aducerea educației vocaționale la același nivel cu educația academică, dar sub o formă diferită de învățare.

Prin diferențiere verticală mă refer la calitatea și prestigiul instituțiilor. Și acest aspect este important – nu trebuie să existe un singur model, ci instituții diferite, cu niveluri diferite de prestigiu, iar ele deja există într-o anumită măsură. Însă este esențial ca acest lucru să fie clar definit, să existe un cadru bine structurat în care tinerii să știe ce opțiuni au, care sunt rezultatele acestor opțiuni, iar instituțiile să se poată poziționa în mod clar în acel cadru.

Astfel, nu mai este o chestiune de noroc sau de circumstanțele întâmplătoare de la firul ierbii, ci devine ceva articulat clar într-o strategie națională”.

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Ministerul Educației, către inspectorii școlari, în prima zi de grevă generală în școli: Profesorii greviști să nu fie stigmatizați de cei care nu sunt în grevă / Nu se fac presiuni nici de noi, nici de către colegi

Ministerul Educației a transmis inspectorilor școlari, prin reprezentanții săi, ca profesorii greviști să nu fie stigmatizați de cei care n-au intrat în grevă, potrivit surselor Edupedu.ro. În această dimineață, Ministerul…
Vezi articolul

Regulile de înscriere la grădiniță și creșă 2024, la fel ca anul trecut. Ce trebuie să facă părinții, documentele necesare și care sunt criteriile de departajare în cazul în care sunt mai mulți copii decât locuri – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul de metodologie privind înscrierea la creșă, grădiniță și servicii de educație timpurie complementare (ludoteci). Amintim, înscrierea la grădiniță și creșă 2024 are…
Vezi articolul

George Purcaru, FSLI, despre creșterea normei didactice: Vreau să subliniez foarte clar că cel puțin 12.000 de profesori, astăzi, în România, vor „beneficia” de 4 ore în plus. Profesorii vor munci mai mult / Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat că cel puțin 12.000 de profesori o să aibă în plus 4 ore la norma didactică de predare-învățare-evaluare. Este vorba…
Vezi articolul

Președintele Iohannis dojenește sindicatele că “cer întotdeauna foarte mulți bani” și “n-au constatat că s-au adoptat legile Educației” / Copii aduși din Brașov i-au cântat “O lume minunată”, iar el le-a spus să „învețe bine că merită”, în ziua când la București 15.000 de oameni au participat la protestul profesorilor

Un cor de copii din Brașov i-a cântat președintelui Klaus Iohannis “o lume minunată”, în timpul unei vizite a acestuia într-o comună din județul Sibiu, în ziua când, la București,…
Vezi articolul

Bursele de excelență pentru elevii olimpici care învață în școli particulare nu s-au plătit până acum, la 3 luni de la debutul școlii. Președintele Federației Părinților anunță că banii nu vin de la Ministerul Educației, ci „de la centru“ și că „se așteaptă publicarea unei hotărâri de guvern”

Elevii din școlile private sau confesionale, care au dreptul la burse de excelență olimpică unu și doi, la fel ca elevii de stat, conform regulilor de acordarea burselor în acest…
Vezi articolul