În prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune în România, spune Andreas Schleicher, OCDE: Mulți renunță la facultate, investesc timp și bani, dar nu obțin o diplomă / Dacă ar găsi programe care să le răspundă nevoilor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul

2.016 vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
România le oferă tinerilor prea puține opțiuni educaționale, a afirmat, marți, Andreas Schleicher, directorul pentru educație al OCDE, la conferința de lansare a noului raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România. Este nevoie de o strategie națională „care să diferențieze oferta, atât pe orizontală – prin consolidarea educației vocaționale – cât și pe verticală, prin clarificarea nivelului de calitate și prestigiului instituțiilor”, a mai afirmat el.
  • Andreas Schleicher este unul dintre cei mai reputați specialiști în educație din lume, fiind cel care coordonează testările internaționale pe Educație ale OECD – PISA, TALIS, PIAAC.
Redăm declarațiile lui Andreas Schleicher pe acest subiect:

Țări precum România și Bulgaria, de fapt, oferă tinerilor foarte puține opțiuni. Practic, în prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune. Care este echilibrul corect, nimeni nu poate spune cu exactitate. Fiecare țară găsește un alt echilibru, dar, în cele din urmă, este vorba despre construirea unui astfel de echilibru. Pe partea pozitivă, se poate observa că în România există un avantaj important la angajare. Este chiar mai bun decât media OCDE. Dacă obții o diplomă universitară, ai șanse mai mari să te angajezi. Există o penalizare mare pentru cei care nu termină școala. Cred că asta arată că angajatorii apreciază, de fapt, calificările oferite de sistemul de învățământ. Dar, din nou, asta nu spune nimic despre competențe.

Vedem, de asemenea, că România are rezultate bune în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii – pe care le grupăm sub denumirea STEM – un segment foarte important pentru piața muncii și pentru producția universitară. Cred că acesta este un punct forte al țării și va continua să fie solicitat și să contribuie la rezultate bune în ceea ce privește angajarea. Însă, așa cum a menționat deja ministrul, accesul și participarea în învățământul terțiar sunt încă modeste, în parte pentru că sistemul școlar nu oferă un „lanț de aprovizionare” eficient pentru universități – mulți elevi nu reușesc să finalizeze cu succes școala și să se califice pentru învățământul superior. De asemenea, pentru că „conducta” educației superioare are pierderi – mulți nu își finalizează programele de studii, în cazul României. Iar pentru unii dintre aceștia, a fost o alegere costisitoare. Ei investesc timp, bani, dar nu obțin o diplomă.

Reducerea acestui decalaj și asigurarea faptului că tinerii au mai multe variante în alegerile lor este o posibilă soluție. Dacă oamenii găsesc programe care răspund nevoilor lor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul. Am vorbit deja despre asta în sesiunea anterioară – disparitățile mari între urban și rural – aceasta este o provocare majoră. Există diferențe geografice semnificative în ceea ce privește participarea în diferite regiuni ale României. Se pot observa grupuri sociale care se confruntă cu bariere în acces. Aceasta nu este o provocare doar pentru România. Acest tip de rezultat se întâlnește în multe țări, în special din această regiune.

Deci, ce se poate face în legătură cu acest lucru? Primul pas este stabilirea unei strategii eficiente pentru a diferenția oferta atât pe orizontală, cât și pe verticală. Permiteți-mi să explic mai detaliat. Prin diferențiere orizontală mă refer la a oferi tinerilor opțiuni variate – aducerea educației vocaționale la același nivel cu educația academică, dar sub o formă diferită de învățare.

Prin diferențiere verticală mă refer la calitatea și prestigiul instituțiilor. Și acest aspect este important – nu trebuie să existe un singur model, ci instituții diferite, cu niveluri diferite de prestigiu, iar ele deja există într-o anumită măsură. Însă este esențial ca acest lucru să fie clar definit, să existe un cadru bine structurat în care tinerii să știe ce opțiuni au, care sunt rezultatele acestor opțiuni, iar instituțiile să se poată poziționa în mod clar în acel cadru.

Astfel, nu mai este o chestiune de noroc sau de circumstanțele întâmplătoare de la firul ierbii, ci devine ceva articulat clar într-o strategie națională”.

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetătorul Sergiu Pașca: După ce am întâlnit unul dintre primii mei pacienți cu autism și pe mama lui, autismul și cercetarea creierului au devenit principala mea preocupare / Este incredibil de important să avem studenți la medicină care fac cercetare cât mai devreme

„După ce am întâlnit unul dintre primii mei pacienți cu autism și pe mama lui, Ana Dragu, mi-am schimbat întru totul traiectoria, autismul și cercetarea creierului au devenit principala mea…
Vezi articolul

Daniel David, despre temele pentru acasă: Profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie și de flexibilitate. Până la urmă, temele sunt date de profesori în interesul și în beneficiul copiilor

Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, că „profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie…
Vezi articolul

CNATDCU va face o verificare proprie a tezei de doctorat a ministrului Lucian Bode, separată de cea a Universității Babeș-Bolyai, spune Mircea Dumitru, președintele interimar CNATDCU: Instituția nu dă un verdict pe analiza UBB

Într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro, președintele interimar al Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), Mircea Dumitru, spune că o comisie a instituției va analiza separat teza…
Vezi articolul

Suspiciuni de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, în plenul CES. Școala co-fondată de acesta e membră în Asociația Școlilor Particulare, care e nominalizată în viitoarea conducere a Agenției

Suspiciunile de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, au fost ridicate în plenul Consiliului Economic și Social…
Vezi articolul

DOCUMENT Formularul pentru consimțământul de vaccinare a minorilor. Gheorghiță: Campania din școli se va derula fie cu echipă mobilă, fie cu înființarea unui cabinet de vaccinare propriu, fie prin arondarea unității de învățământ la un centru de vaccinare din proximitate

Autoritățile au aprobat măsurile pentru organizarea campaniei de vaccinare din școli, care se va desfășura pe o perioadă de două luni din momentul începerii noului an școlar (13 septembrie) și…
Vezi articolul

Profesoara de informatică Dana Lica: Copilul trebuie să aibă cultura învățării de acasă și pe această bază un profesor poate construi / Învățământul de performanță ar putea fi un model de bună practică. Elevii de excepție care sunt ascultați pot ajuta să îmbunătățească tot actul educațional

Cultura învățării la un elev trebuie să vină de acasă mai întâi, pentru ca apoi profesorul să construiască un caracter și cunoștințe alături de copil și părinte, este de părere…
Vezi articolul